Kumma vikinä kuuluu keulasta

H

Hammer

Guest
Mistäköhän johtuu kun on viime aikoina alkanut liikkeelle lähdettäessä kuulumaan kumma korviin pistävä vikinä konepellin alta, se ääni katoaa kun vauhtia on sen verran että saa kolmosen päälle. Tuota ei tule aina, mutta lähestulkoon aina silloin kun auto on seissyt jonkin aikaa pihassa. Onko siellä joku hihna löystynyt vai mitä se ääni tahtoo kertoa? Toisinaan joissakin autoissa kuuluu sama ääni kun tuolla liikenteessä liikkuu, mutta minulla autossa tuollaista ei ole ennen kuulunut. Pitäisikö tuosta äänestä olla huolestunut?
 
hihna löysällä, ei vakavaa.

kiristä hihnat, tarkista samalla niiden kunto. jos ääni häviää niin se siitä. Jos ei, niin sitten tutkit laturin, vesipumpun, tehostimen pumpun laakerit....
 
itsekkin olen moista ihmetellyt etenkin kylmän moottorin kyseessä ollen ! Mun mielestä syynä voisi olla myös "väsynyt" viskotuuletin !!! Mulla on aikas uusi hihna laturilla ja kylmä kone vikisee varsin voimallisesti !!
 
Älkää nyt kovin kylmää moottoria käynnistäkö vaan laittakaa "roikannokkaan" säästää moottoria ja polttoainetta ;).
ja mun mielestä kylmä moottori voi vähän "vikistäkkin" mutta siitä en tiedä onko se hyvä vikinä todennäköisesti ei hyvä jos moottorista kuuluu ylimääräistä ääntä ::).
 
aina taipaleella ei vaan ole agregaattia mukana, jotta sais lohkolämppärille virtaa 8) siis joskus noi kylmäkäynnistykset on vaan pakko tehdä, ku ei jaksais odotella kesää ja kärpäsiä. Mutta asiaan , eli voiko tuo flekti pitää ääntä ?
 
Kattokaa, että hihnat kulkee linjassa hihnapyöriin nähden. Ohjaustehostimen pumppu voi olla pikkusen pois linjasta, oli ainaski yhellä kaipparilla aika uudessa L200:ssa. Pulttien reiät on sen verta väljät, että sitä voi vähän käännellä.
 
millähän sitä laturia saa kammetuksi hihnan kiristämistä varten ( on aika tuskaisen vaikeaa saada kiristettyä yksin tuota ) onko joku kehitellyt "työvälinettä" moiseen ? Tuon tehostimen hihnan kanssa onkin helpompaa.
 
Ku jättää sen säätösydeemin pultin just sopivan löysälle/tiukalle, niin laturinhihnan voi kammeta rotikalla tiukalle ja sitten vaan kiristää pultin. Saa niin tiukalle ku haluaa, mutta järki pitää olla mukana, voi laturin laakerit loppua aika pian jos vetää oikeen tiukalle.
 
nyt on uudet hihnat ja ei vikise, tosin edellisetkään ei olleet kuin 6kk vanhat (olisi kai kiristämälläkin saanut vaivan pois ! ) laitoin laturin remmiksi 17,5x1080 kokoisen niin ei tarvinnut niin paljoa tapella paikalleen laiton kanssa, jäi vielä kiristysvaraakin !
Eli ei sitten ollutkaan viskoflekti !
 
Takaisin
Ylös Bottom