kuuluuko jurnuttaa

  • Viestiketjun aloittaja jaskajokunen
  • Aloituspäivämäärä
J

jaskajokunen

Guest
Vaihdatin nyt tuohon Pajeroon kaikki mahdolliset öljyt ( moottori, perät , laatikot ) Nyt on perässä kitkalukko-öljyt ja jurnuttaa käännyttäessä ilmeisesti kitkalukko toimii ? Aiemmin märällä ruoholla ylämäkeen lähtiessä pyrki toinen taka gummi sutimaan eli josko olis ollut väärät peräöljyt aiemmin ?
 
kuulostaa siltä, että nyt siellä on väärät öljyt: kyllä lukon pitää toimia äänettä, ja nurmikolla sen toisen pyörän pitääkin sutia VÄHÄN, ei se lukko mikään 100%:n lukko ole..... Väärät öljyt taasen jumittavat lukon kokonaan, siitä jurmutus.

Kokeile: käy heittämässä U-käännös asvaltilla, veikkaan että ei meinaa pysyä paita housuissa, sen verran auto pomppii kun lukko on jumissa. (Ja sitten ajelet varovasti kotiin)

Öljynvaihdon jälkeen ilmestynyt lukon jurina viittaa juuri väärään öljyyn, kitkalukko on TOSI tarkka öljynlaadusta
 
:D Tietääkseni lukko toimii vasta silloin kun pyörien pyörimisero on yli 5 %.Lukko ei saa narista!
Vaihda vain ajoissa toiset öljyt. ::)
 
Mulla on perässä Teboilin kitkalukko-öljy, ja jurnuttaa silti, varsinkin oikealle käännyttäessä! Teboilin voiteluaineneuvoja suositteli nimenomaista öljyä. Onkohan lukko murusina sitten?
 
ei ehkä vielä ole murusina, mutta en paljoa kanttailisi asvaltilla ylimääräistä....

Tuntuuko se pitävällä alustalla kaartaessa siltä että lukko on jumissa? Nykiikö? Hyppiikö? Paukkuuko?
 
No en huomaa kummempaa nykimistä tai hyppimistä. Toisinaan kuuluu tuota jurinaa, varsinkin oikealle kaartaessa, kun kaarre loivenee ja lisään löylyä, niin kuuluu sama jurina kuin pehmeällä alustalla tuossa aiemmin kuvailtiin. Tyhmä kysymys: Eikös lukon jumitus voida testata, kun nostaa perän pukille kääntelee pyöriä käsin? Entiselle etuvetoimmeiselle herää kysymyksiä pikku hiljaa... Toinen juttu on muuten jännä kolina ohjauksessa. Välystä ei varsinaisesti ole, ja muutoin pelaa hyvin, eikä takeltele ja tehostin tehostaa ok. Mutta kun tiessä on pientä terävää ryppyä, eli nimismiehen kiharaa, niin rattiin välittyy terävä kolina! Mitä hittoa? Raidetangon päät ja pallonivelet silmämääräisesti kunnossa. Onko tässä nyt se "holkituksen" paikka tehostajalla? Kuulemma joku tyyppivika/kuluma, sanovat tietäjät... ???
 
Väärät öljyt. Ainakin shelliltä löytyy käypäistä en muista merkkiä, mutta punainen pullo. Tietysti jos vaihdettu kardaanin puoleinen perän öljystafa ja kiritty pultti liian kireälle niin perähän voi alkaa kurnuttaa ja vollottaa ja lopulta yleensä särkyykin...
 
Niin unohtu tuo ohjauksen kolina...Minulla kolisi ja tuntui ohjaus vähän "vetelältä" Asettui ohjausvarren ja apusimpukan vaihdolla. Ohjausvarsihan ei sitten lähde yleensä irti kun lentävällä...
 
Ihan tiedoksi vaan, oli mitsun merkkihuolto joka öljyt vaihtoi ::) Säiliö josta öljyä perään ruuttasi oli varustettu tekstillä Pajeron perä ! ( eikös uudemmissa ole napilla kytkettävä lukkoperä johon on eri öljy kuin kitkaperään ? ) Asentaja oli ainakin 60v ellei yli :eek:
 
jaskajokunen sanoi
Asentaja oli ainakin 60v ellei yli :eek:

En tiedä väsyttääkö raskas työviikko vai mitä, mutta tämä aiheutti kunnon röhönaurun ;D

Voishan sinne soittaa vielä ja kertoa asiasta.
Koska ääntä ei ilmeisesti ollut ennen vaihtotoimenpidettä.
 
kitkalukkoon on luultavasti eri öljy kuin "nappi"lukolliseen....

Mutta jos se lukko olis jumissa niin kyllä sen huomais ajaessa. En tiedä huomaako sitä perä ilmassa pyörittelemällä vai pitääkö olla vetoa kunnolla ja pyörät maassa ennekuin lukko toimii (jumissa tai ei).

Tämä ääni tuli nyt sen öljynvaihdon jälkeen vai?

Viallinen pyöränlaakeri kyllä ääntelee juuri kuvaamallasi tavalla: jurisee toiseen suuntaan kaartaessa. En vaan ymmärrä miten se nyt sen öljynvaihdon jälkeen olisi yhtäkkiä hajonnut.....

Eipä se nyt haittakaan tee vaikka tarkistaa liikkeestä, että mitä öljyä ne sinne perään laittoivat?
 
En pysty satavarmasti sanomaan, ilmenikö ääni öljyjen jälkeen, koska heitin öljyt melkein heti auton ostettuani. Mutta huomasin äänen vasta sen jälkeen :-\

Ei se asfaltilla muuten mielestäni oireile.
 
No jos ei sillä ole mitään syy-yhteyttä öljyn vaihtoon, ja lukko tuntuu normaalilta, niin kyllä sitten veikkaus menee sinne pyörän laakeri puolelle. Kun kääntelee sik-sakkia suoralla tiellä, niin viallisen laakerin kyllä kuulee kun se pyörä jää ulkokaarteen puolelle....
 
jaskajokunen sanoi
Vaihdatin nyt tuohon Pajeroon kaikki mahdolliset öljyt ( moottori, perät , laatikot ) Nyt on perässä kitkalukko-öljyt ja jurnuttaa käännyttäessä ilmeisesti kitkalukko toimii ? Aiemmin märällä ruoholla ylämäkeen lähtiessä pyrki toinen taka gummi sutimaan eli josko olis ollut väärät peräöljyt aiemmin ?

Nyt kävin vaihdattamassa öljyt perään uudelleen, heppu tilaa peräöljyt Mobililta 20ltr kannuissa ja nyt oli uusi pytty menossa ! Lisäsi sekaan jonkun pikkupullon jotain mitsun-logolla varustettua tököttiä ja sanoi että nyt voi kuulemma laittaa ihan mitä peräöljyä haluaa seuraavaksi , kysyin miksei ekalla kerralla jo laittanut , niin vastas että on turkasen kallista ! Kuulemma ero on kitkalukkoperä öljyssä ja luistonrajoitin öljyssä tää mitä on käyttänyt on maahantuojan suosittelemaa ! Mene ja tiedä ?? Mutta eipähän kurnuta !!
 
Takaisin
Ylös Bottom