Huomenia.
Seeti/jousipaineet:Ensiksi ks. motin ollessa kyseessä niin ennen venttiilien poisottoa pitää tarkistaa se mitta joka venalta, venajousen pohjasta ventt.varren päähän ja merkata ylös, sehän vaihtelee jo tässäkin vaiheessa johtuen erinnäisistä syistä(seetit,venat kuluneet"maljoiksi" sekä venan pään kuluneisuus). Tän jälkeenhän tehdään niitä ventt.seeti koneistustöitä sekä läpätään ne uudet venat tiiviiksi. Sit tarkistetaan joka venalta edm. tavoin jälleen se mitta ja verrataan niitä. Mitta on täskohtaa kasvanut eli joudutaan ottamaan venavarren päästä matskua pois jostain vähä enempi ja jostain vähemmän. Tasataan saman pituisiksi.=saadaan saman verran venttiili auki joka pytyssä. Huom! nosto myös kasvaa mitä lyhyempi venttiili on eli siis min.mittaan se vena.
Tämän jälkeen kasataan venttiilit uusin jousin/retskuin nippuun ja mitataan seeti/aukiolopaineet jousipainetesterillä ja merkataan ylös(väitän,että vaihtelee joka venalla). Sen jälkeen tarkistetaan nokka valmistajan ilmoittamat arvot ja verrataan niihin ja tehdään tarvittvat shimmaus/ jousipohja koneistustyöt, että saadaan ne jousipaineet OIKEAKSI. Tepi: eli EI siis vaan kireelle ;D.
Nokan ajoitus:
Tarvitaan ainakin heittokello/magneettijalka, ajoituslevy sekä HUOM! yksi kova venttiilin välyksen tasaaja(voi tehdä esim vanhasta "hytikasta" niin, et hitsataan sisuskalut "yhdeksipuuksi" ettei pääse menemään kasaan ja löysä ns. tarkistus venttiilijousi. Ehkä mielellään vanha samanpaksuinen kansitiiviste(siis mitä on tarkoitus käyttää). Tän jälkeen hommiin
.
Astelevy pultataan dampperin päähän kiinni ja sille osoitin(neula) johonkin lohkoon kiinni lähelle astepyörän näyttöä. Tätä ennenhän on kasattu jo 1.pytyn osalta mäntä veiveineen kampiakseliin joka on lohkossa kiinni laakereineen 1./5. runkopukin osalta jotta voidaan pyöritellä sitä. Heittokello/magneettijalkoineen dekkitasoon kiinni ja pyöritetään motti semmoiseen asentoon, et mäntä on lähes yläkuolokohdassa ja laitetaan hettokellon pää männän lakeen kiinni. Tässä kohdassa kun kampuran päästä pyöritellään edestakas(pyörimis-suuntaan/vastenpyörimis-suuntaan) niin heittokellon osoitin-neula pysähtyy aina jossain kohtaa männän liikeradan kohdalla=Tässä kohtaa on yläkuolokohta. Se merkataan ylös niin, että laitetaan se lohkooon jo aikaisemmin mainittu osoitin neula osoittamaan astelevyssä oleva TDC-kohtaa eikä missään vaiheessa sit myöhemmin nokkaa ajoitettaessa siirretä/ irroiteta neulaa eikä astelevyä dampperista. Haluammehan olla tietoisia siitä yläkuolokohdasta
Tämän jälkeen siirrytään nokan/nokkien ajoittamiseen:
Esikasattu syl.kansi1.pytyn osalta (venttiili,retskut kiilat testijousi, "kovat"nostajat ,keinuvivut ,nokat sekä nokapyörät pultataan lohkoon kiinni tiivisteineen(siis käyttettävän paksuisen) kanssa ja laitetaan jakohihna ynnä releet kiinni niinkuin nyt muutenkin kun jakopää kasataan eli nokat orggismerkkeihin. Tämän jälkeen esim. imu-venttiilin päähän(retskuun) laitetaan tää heittokellon pää kiinni ja pyöritään moottoria niin, et saadaan se nokan "totaalinosto" kohta haettua holliilleen ja heittokellon näytöstä tarkistetaan milloin se on täysin kohdillaan eli heittokello osoitin viisari ei liiku vaan näyttää hetken pysyvän paikoillaan. Tässä kohtaa tarkistetaan astelevyltä lukema johon lohkossa oleva osoitin osittaa. Sen pitäisi olla sama luku kun nokkakortissa ilmoitettu ns. nokan keskikohta(lobe centerline). Mikäli se ei ole niin säädettävästä nokkapyörästä säädetään niin, että se ON. Edm. kuvio toistetaan pakonokan osalta. Näin on nokat ajoitettu valmistajan arvoihin. Mistä voidaan sit kyllä myös poiketa ajoittamalla niitä nokkia joka aikaiselle/myöhäiselle riippuen mikä on se haluttu käyttötarkoitus/kierrosluku rekisteri
.
Tämän jälkeen lähdetään yhteen TÄRKEIMPÄÄN tarkistukseen eli.
Männän ja venttiilin välisen välyksen tarkistus:
Annetaan hettokellon olla kiinni vaik nyt siinä pakoretskussa koska se jo on siinä tän pakopuolen ajoitusen jäljiltä. Pyöritetään motti semmoiseen asentoon, että on ns. venttiilien saksaus hetki(overlap time)= sekä imu-/pakovena ovat yhtäaikaa mahdollisemman paljon auki. Painetaan kevyesti venttiiliretskusta venttiiliä auki kunnes venttiili koskettaa männän lakea(erittäin varovasti!!) jälleen löysäten se. Mitta tarkistetaan heittokellon näytöstä ja sen pitää olla riittävä(pakopuoli min. 2,5mm ja imupuoli min. 2.0mm.) Ei ainakaan vähempää tai tarvii tehdä niitä koloja sinne männän päähän jotta saadaan se riittävä välys
. Tämä toistetaan imupuolelta. HUOM! On hyvä myös tarkistaa n.30 astetta molempiin motin pyörimis-suuntiin n.5 asteen välein koska tilanne voi olla toinen erikohdassa "overläpissä" johtuen erinlaisten nokkien "rampeista"/venttiilien kulmasta sylinteritilaan nähden. Tepi: eli unohdetaan ne sinitarra höpötykset, jooko..? ;D Varma on varma. Ja kaikessa edm. tupla- ellei jopa triplatarkistus ei ole pahitteeksi.
Näin minä sen teen
.
-A
ps. voi olla vähän vaikeaselkoista mut toivottavasti saatte selvää tai kysykää. Spekuloidaan... Esim. kaikille toi heittokellon toiminta ei ole niin selvää/astelevyn käyttö sen kanssa. Tosin ilman kuvia tää on vähän vaikeeselkoista mut, mut...
Et tämmöistä.