Kytkimen ilmaus

Maxx

Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
12 Maaliskuu 2006
Sijainti
Kangasala
-93 Lancer, kytkimen vaihdoin ja ei meinaa millään ruveta toimimaan.Tällä hetkellä tekee sellasta että kun painaa kytkintä hitaasti pohjaan, on ihan "pehmee", ei anna vastusta, sitten kun polkasee nopeaan niin sitten on vastusta.

Kokeilin googlella ja täältäkin hauilla mutta nekään konstit ei oikein toimi. Ainoa mitä en ole vielä kokeillut on jarrusatulan ilmausnipasta letku työsylinterin ilmanippaan ja sitä kautta.

Asialla on hieman kiire koska auto ei voi olla pajalla ensi viikon torstaita (28.5.) pidempään, sitten joudun auton kanssa taivasalle.

EDIT: uusi pääsylinteri tilattu + työsylinterin tiiviste. Nyt niitä idiootin varmoja ilmauskeinoja..
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Kytkimen ilmaus

Ensin imuvaihtajalla jota käytetään jarrujen ilmaukseen ja sen jälkeen vielä perinteisellä tyylillä. Pitäisi tulla hyvä jos kaikki on muuten kunnossa.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Kytkimen ilmaus

saako tuota työkalua jostain? itse painin saman ongelman kanssa, uusin työsylinterin mutta sain jotenkin toimimaan kytkimen kun säädin vähän sieltä polkimen päästä. luistaa kuitenkin vielä ???
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Vs: Kytkimen ilmaus

Varovasti paineilmaa sieltä säiliön puolelta niin työsylinterin tiivisteet painuu seinämille ja ottaa taas kiinni.
 

coltlancer

Autot: Colt-Lancer A75 -79
Liittynyt
15 Marraskuu 2004
Sijainti
Somero
Vs: Kytkimen ilmaus

l
T. Kiili sanoi
saako tuota työkalua jostain? itse painin saman ongelman kanssa, uusin työsylinterin mutta sain jotenkin toimimaan kytkimen kun säädin vähän sieltä polkimen päästä. luistaa kuitenkin vielä ???
Luistaa? Ei taida tuo nestejärjestelmä siihen vaikuttaa, jos sua oikein ymmärsin?
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Kytkimen ilmaus

coltlancer sanoi
lLuistaa? Ei taida tuo nestejärjestelmä siihen vaikuttaa, jos sua oikein ymmärsin?

kyllä se taitaa, se kerran jo toimi mutta purkamisen yhteydessä lakkasi toimimasta.

kysymys on siitä että ilmaus ketuillaan = ei jaksa irrottaa, siispä säädetään polkimesta lisää liikettä -> irroittaa mutta kovemmilla kierroksilla luistaa.
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: Kytkimen ilmaus

T. Kiili sanoi
kyllä se taitaa, se kerran jo toimi mutta purkamisen yhteydessä lakkasi toimimasta.

kysymys on siitä että ilmaus ketuillaan = ei jaksa irrottaa, siispä säädetään polkimesta lisää liikettä -> irroittaa mutta kovemmilla kierroksilla luistaa.
Elikkä kytkin on jäänyt kantamaan. Entisestä galantista meni kytkin juurikin tuon takia kun sen ostin :seina Kytkinmen vaihdon yhteydessä huomattiin että työsylinterin mäntä oli liian ulkona jostain syystä,ja siksi painoi kytkin vähän koko ajan. Mäntä sisään ja irrallaan herkisteltiin liike jouhevaksi,mäntä pohjaan ja niin lähelle painelaakerin käpälää kuin mahdollista ja avót.
 

Maxx

Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
12 Maaliskuu 2006
Sijainti
Kangasala
Vs: Kytkimen ilmaus

Doo diih, remontti valmis. Vikana taisi olla joku tiivisteistä koska kun vaihdoin pääsylinterin uuteen (sylinterissä oli hieman naarmuja) ja työsylinterin tiivisteen niin kaikki rupes toimimaan, normaalilla pumppaus-systeemillä ilmattiin ja nyt toimii ihan hyvin.

Iso kiitos ST:lle varaosista ja neuvoista :peukku
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Kytkimen ilmaus

Maxx sanoi
Iso kiitos ST:lle varaosista ja neuvoista :peukku
Eipä mitään,eikös ollutkin v-mäinen vika,ja todella pienestä kiinni..
 

Maxx

Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
12 Maaliskuu 2006
Sijainti
Kangasala
Vs: Kytkimen ilmaus

Joo tää on melkein näitä henkimaailman juttuja ;D
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Kytkimen ilmaus

Taas vaihteeksi kytkintä rassaaneena.. ;D onko kukaan huomannut ohjeista katsoa, oma manuska osasi kertoa että kytkimen ilmaus suoritetaankin niinpäin että ENSIN avataan ilmausruuvi jonka jälkeen poljin painetaan rauhallisesti pohjaan ja pidetään siellä kunnes ilmausruuvi on laitettu kiinni? hivenen outoa..

Nyt ei meinaan mitenkäänpäin löytyä vapaaliikettä, kävin pienen koeajon eikä luistoa esiintynyt missään tilanteessa, lisäksi siinä säädellessä huomasin että kun kytkinpoljin nousi tarpeeksi ylös (myönnän, polkimen säätöpultti oli aikasta auki..) niin vetäisi ilmaa sieltä pääsylinteristä :mad: sitten taas pienen pumppauksen päätteeksi kytkin kuitenkin oli olemassa, tarvinee silti ilmata tuo uudestaan.

elikkäs, on varmaan hyvä tilata tiivarit vaikka molempiin niin pääsee näistä ongelmista. molemmat kyllä purkasin ja kasasin eikä tiivisteet ollut kummassakaan sylinterissä huonot.
 

Maxx

Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
12 Maaliskuu 2006
Sijainti
Kangasala
Vs: Kytkimen ilmaus

katteleppa ettei oo naarmuja siä pääsylinterin seinämillä, ylättävän pieni riittää et vetää ilmaa välistä, itte ainaski pääsin halvemmalla/pienemmällä vaivalla ku ostin uuden pääsylkyn ku että vaihdoin tiivisteet, siis vaikka molemmat tein mut ne naarmut siä seinämillä... ei tuo pääsylkkky niin hirviän paha hintane ollu cb-lanceriin, en tiä hyundaista sit
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Kytkimen ilmaus

mistähän moiset ostit? rempalla olisi sinällään kiire jos meinaa päästä vetämään kiihytysajat tauluun..

motonetissä oli noita sylintereitä, satasen paukku kun nakkaa molemmat uusiksi, samat sylkythän tossa on kun mitsussakin.

sisältääkö tuo "sylinteri" mitä roinaa itsellään, pelkän uuden rungon vai valmiin paketin?
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Kytkimen ilmaus

Autovaraosaliikkeestä Maxx sen haki..

Pitää kaiken sisällään.

Itsellänikin oli juuri gallun pääsylkyn kanssa ongelmia,mitään kulumaan ei näkynyt rungossa,"männässä" oli pieniä naarmuja,silti vuosi.

Eli TODELLA PIENESTÄ kiinni..
 

jaska

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2006
Vs: Kytkimen ilmaus

Minulla oli myös ongelmia kytkimen kanssa, ei meinannat irroittaa, kun vaihdoin pääsylinterin sisuskalut uusiksi, "homma pelasi."
Pääsylinterissä on venttiili sylinterin pohjassa, männän päässä on tiivistekumi, joka sulkee nesteen tuloreiän. Venttiilin toiminnan voi tarkastaa painamalla kytkinpoljinta, ja katsomalla nestesäiliöön nouseeko nesteen pinta, jos nesteen pinta nousee vuotaa pohjaventtiili. Männäntiivisteen vuodon voi todeta, jos nestettä häviää säiliöstä ja suojakumin välistä valuu jalkatilaan.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Kytkimen ilmaus

Tänään sain uuden sylinterin, vastaisuudessa muille tiedoksi, nuo sylinterit tulee ilmeisemmin Koivusen kautta, siksi pitää vähän miettiä mistä tilaa. :)

sitten, kaikki pitäisi olla kohdallaan mutta, jos auton käynnistää kytkin pohjassa ja vaihde päällä niin no hätä, hyvin pysyy paikallaan ja lähtee liikkumaan jos kytkimen nostaa. JOS käynnistän ilman vaihdetta silmässä niin eipäs huoli pykäliä, eikä silloinkaan ole asiaa vaihtaa vaihdetta jos on jo "valmiiksi" vaihde päällä..

Ilmaukset tein perusmenetelmin kuten jarrutkin.

olisiko kenties tuo kytkinlevy "liimautunut" tuohon vp:hen kiinni jonka vuoksi kiukuttelee? säädöt pielessä?
 

Maxx

Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
12 Maaliskuu 2006
Sijainti
Kangasala
Vs: Kytkimen ilmaus

T.Kiili: Taisi olla itsellänikin sama ongelma jossain vaiheessa kun painiskelin ilmausongelman kanssa, mutta loppujen lopuksi ei vain ollut tarpeeksi ilmatiivis järjestelmä
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Kytkimen ilmaus

Taas asian tiimoilta, tänään auto kävi sitten ihan "oikella" korjaamolla jossa tuota asiaa miettivät, kun menin hakemaan autoa niin eipä se kestänyt kun tallin pihaan asti ja siinä taas ihmeteltiin kun kytkin "meni päälle" niin sanoakseni..

p*rkele kun osaa olla pieni vika, eli sieltä jostain sitä ilmaa nyt tulee sitten, pitänee uusia vielä vähän osasia ja koestaa..

Mutta kertokaapas joku TÄMÄ:

Normaalissa 1.5i moottorissa kytkimen välissä on kuminen letku siinä vaihdelaatikon päällä, onko tätä letkua GTI:ssä? muistaakseni gti:ssä se putki tulee suoraan sieltä poljinsylinteristä vaihdelaatikon reunaa myötäillen sinne työsylinteriin? En epäile että vika olisi siinä, mutta voisi karsia turhia liitoksia pois hermoja raastamasta...

lisäksi, osaako joku sanoa kuinka pitkä se tanko on joka on työsylinterin ja "käpälän" välissä? eikös gti:ssä ole sekin pidempi kuin vastaavassa vajaaventtiilimallissa? tuo mikä tuon sylinteripaketin mukana tuli ei tule sinne ikinä käymään koska siinä on semmoinen haarukka siinä tangon päässä (kuten normaalissa 1.5 moottorissa)

tätä taas, ehkä se kohta selviää.. :)
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Kytkimen ilmaus

Tänään se on sitten korjattu.

uusin joka ikisen putken ja liittimen, vika kuitenkin löytyi siitä kumiputkesta, se alkoi olla jo hivenen ehtoopuolella.

Tässä vielä vastauksia aiempiin juttuihin:

GTI:n ja vajaaventtiilisen ero ainoastaan putken pituudessa, molemmissa löytyy sama kumiputki, gti:ssä se tosin on noin abt keskellä tulipeltiä, tavallisessa se on siinä akun vieressä.

ja kytkimen säätelystä:
sen polkimen ja sylinterin yhdistävän tangon kääntäminen myötäpäivään liikuttaa "käpälää" kytkinlevyä kohti, kun taas vastapäivään se loittonee kytkinlevystä.

hyvä keino todeta mittausteknisesti kaikkien liitosten tiiveys on mitata käpälän ja sen työsylinterin uran väliä (jossa suojakumi lepää) , vähän ajoa ja säätelyä (jos tarvitsee) ja muutama mittaus. jos mitta alkaa kasvamaan, tiedetään että jokin liitos vuotaa.

ja mitä koko remontti maksaa?

kohteena siis 4G61 moottori:
Kytkinpaketti ~100e
sylinterit || poljin: ~60e työ: ~35e
kupariputket + kumiletku 15e (kumiletku ei ollut alkuperäistä vastaava, vaati muutostyön alkuperäisiin kannakkeisiin)
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: Kytkimen ilmaus

[quote author=T.

Mutta kertokaapas joku TÄMÄ:

Normaalissa 1.5i moottorissa kytkimen välissä on kuminen letku siinä vaihdelaatikon päällä, onko tätä letkua GTI:ssä? muistaakseni gti:ssä se putki tulee suoraan sieltä poljinsylinteristä vaihdelaatikon reunaa myötäillen sinne työsylinteriin? En epäile että vika olisi siinä, mutta voisi karsia turhia liitoksia pois hermoja raastamasta...



[/quote]

tuossa välissä välttämättä jokin letku koska muuten koneen tärinä runkoon nähden katkaisee metallisen alle aikayksikön,sehän on selvää eikö
 

Maxx

Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
12 Maaliskuu 2006
Sijainti
Kangasala
Vs: Kytkimen ilmaus

En tiä olenko sokea vai mitä mut mun gti:ssä en ole nähnyt kumiletkuja kytkin järjestelmässä, joku muovintapanen suoja putken ympärillä pääsylinteriltä vaihdelaatikon liittimeen asti.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Kytkimen ilmaus

Pakko jakaa tännekkin uusin kytkimeen liittyvä huomio.

Itellä on ollut aina ihan hitosti ongelmia tuon auton kytkimessä, ja useasti on syynä ollut useamman asian summa. Nyt kuitenkin vähän aikaa takaperin vaihdoin pääsylinterin ja toivoin pääseväni ongelmista. Näin ei sitten käynyt, vaihoin perään pääsylinterin. Eikä vaikutusta. Laatikon ja sen kytkimeen liittyvät osat tiesin että ne on kunnossa kun edellisessä autossa toimi, myös Kytkinlevy, paineasetelma ja painelaakeri oli kunnossa. Silti ei irrota. :D Säädön polkimen päästä kun laittoi niin ääriasentoon, että se tappi missä on kierrettä oli vaan "huulilla" siellä polkimeen tulevassa vastakkeessa autolla pystyi jotenkuten ajamaan ja vaihteet vaihtamaan välikaasulla.

Sitten yksi kaunis päivä mysteeri ratkesi, poljinakselista pääsee vähän luiskahtamaan se pääsylinterin kierretappiin tuleva vastake. Korjausta en ole vielä keksinyt, hätäkorjauksena tosin kiristelin pulttia sieltä akselin päästä mutta ei se kokonaan sitä väljää poistanut. Maaginen sähköliimakone merkiltään kempomat ei valitettavasti myöskään mahdu sinne väliin. :/
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Kytkimen ilmaus

Slider sanoi
Sitten yksi kaunis päivä mysteeri ratkesi, poljinakselista pääsee vähän luiskahtamaan se pääsylinterin kierretappiin tuleva vastake.
Täh.?
Nyt ei jy'mmärrä..
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Kytkimen ilmaus

Arvelinkin. No selitän paremmin joku kaunis päivä kun osaan. Kuitenkin siis niin että poljin liikkuu mutta pääsylinteri ei, vaan siellä polkimen akselissa on väljää. Ja nimenomaa siellä kytkinsylinterin puolella, poljin itsessään on kempattu siihen akseliin.
 

korbimotors

Manuaali 3.0 V6 24valve -95 pätkä
Liittynyt
20 Elokuu 2008
Sijainti
Salla
Vs: Kytkimen ilmaus

ST sanoi
Autovaraosaliikkeestä Maxx sen haki..

Pitää kaiken sisällään.

Itsellänikin oli juuri gallun pääsylkyn kanssa ongelmia,mitään kulumaan ei näkynyt rungossa,"männässä" oli pieniä naarmuja,silti vuosi.

Eli TODELLA PIENESTÄ kiinni..
Itsellä on jo alkanut ärsyttämään koko kytkin... 1.vaihteelta ylöspäin menee hyvin ja sit 3. kakkoselle eipä oikeastaan ollenkaan mutta kun pysähtyy ja laittaa taas ykkösen niin sit menee taas kakkonen.välillä joutuu pumppaamaan ykköselläki että menee ja 4.vaihteelta kolmosellekki joskus on nihkeä menemään. uus työsylinteri vaihdettu ja nesteet ei ainakaan vähene säiliöstä eli ei varmaan vuodakkaan sitten.?? missä hullussa se vika on ja miten kokeilis tuota ilmausta seuraavaksi? Olen kokeillut normi tyylillä eli pumpataan ensin ja sit pohjaan ja toinen aukaisee ruuvin ja sit ku on tullut nestettä pois niin ruuvi kiini,mut ei toimi mun mielestä niinkuin pitää. öljyt on vaihdettu jne... Sinne on joku laittanut vanhan työsylinterin tapin perään jotain jatkoa ja kun vaihoin uuden työsylinterin ja jätin sen jatkon pois en saanut kytkintä pelaamaan ollenkaan ainakaan irroittamaan. Ja kun tuon jatkon laitto niin kytkin ylä asennossa se sylinterin mäntä on melkein kokonaan kiini eli haitari kumikin ihan rutussa.. *Mitä tässä seuraavaksi keksis?? Jos ottais sen tapin pois ja yrittäis saada toimimaan ilman sitä ,mut mitä kannattais kokeilla??ilmausta vai?? Kytkinlevy,painelaakeri,asetelma vaihdettu n.2000km sitten. Ainakin ed.omistajan mukaan ja oli laittanut huoltokirjaankin merkinnän. tyhjäkäynnillä kuitenkin rohina kuuluu painelaakerin paikkeilta ja kun laittaa kytkimen pohjaan niin loppuu ääni... Ihmetyttää et miten tuo on mahd. jos autoon on vasta romppeet vaihdettu..
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: Kytkimen ilmaus

ettei olis laatikko porsimassa,?kytkin pohjassa laatikko ei pyöri,mutta kytkin ylhäällä pyörii.eli katoppa laatikon öljyt mitä ulos tulee ... ;)ilmauksen kytkimeen olen tehny sillai että työsylkystä ilmaus ruuvi auki ja sit ootellaan että rupee neste valuun,tarkkaillen ettei säiliö tyhjene välissä. ;Dmitään pumppaus juttuja en kytkimen kans oo käytelly.toin harvoin on tarvinnu kytkimen kans ropata ;D
 
Ylös Bottom