L-200 Pajeron ylläpito ja kunnostus

Jacka Heineken

New Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2017
Hyvää päivää palstalaiset!

Sain toteutettua n. 30 vuotta kestäneen haaveen, tuli pitkällä pätkällä ostettua ensimmäinen nelikko, kunnon maavaralla, vihdoin ( golf farkkumme, joka on kärsinyt kala- ja eräreissuista, pääsee vihdoin ns normi käyttöön ). Eli nyt on sitten uus avuton nelikon omistaja liikenteessä :)

Auto on siis Mitsu L-200, vm 2003, 2,5 tdi.

1. Öljyt...huoltokirjan perusteella hyvin monenlaiset öljyt käyvät moottoriin...mutta onko palstalaisilla jotain tiettyä mitä kannattaa varoa ja jotain tiettyä, mitä suosittelette?

2. Öljyt vaihteistoon, perään, mihin kaikkialle noita nyt säännöllisesti laitetaankaan, mitä suosittelette? Öljyjen vaihtoon muutenkin vinkit otetaan vastaan...mm työkalut, yms.

3. Mitä muuta auton huoltamiseen liittyvää kannattaa ottaa huomioon?

4. Aikaisempi omistaja mainitsi, että hehkut pitäisi tänä vuonna vaihtaa...mistä kannattaa ostaa? Jossain vaiheessa luin että Suomen ulkopuolelta, jostain päin eu:ta, saisi varaosia selvästi halvemmalla kuin suomesta, onko tämä tilanne tänä päivänä ja mistä osat kannattaa tilata? Onko vaihto hankalaa, en ole ikinä vaihtanut hehkuja.

5. Lukot...en löytänyt suoraa vastausta, onko autossani automaatti lukot? Edellisen omistajan mukaan on. Miten saan asian selville? Mitään kytkintä en lukoille löytänyt, takana on navat, jotka viittaavat lukkoihin. Jos kytkeytyvät automaattisesti päälle, kun nelivedon kytkee päälle, niin mitä pitää ottaa huomioon ajossa maantiellä?

6. Asun mäntsälässä...asuuko näihin kärryihin perehtynyttä, remonttitaitoista porukkaa jäsenistössä, lähialueilla? Kärry on siistissä kunnossa, vaikuttaa hyvin pidetyltä, mutta ainahan sitä autojen kanssa probleemia tulee vastaan.

7. Jos olette asentaneet kaaria ( mun pitäis jossain vaiheessa, jos vaan saan rahat kasaan, niin asentaa tai rakennuttaa telineet kanootin kuljetukseen ) niin missä olette teettäneet tai ostaneet lavan osia ja tarvikkeita? Ja myös ns työkalulaatikko pitäis jossain vaiheessa hankkia, sellainen, mihin saa lukot ja mikä on riittävän pitkä, liki 140 cm. Kaikki löytämäni osat ja tarvikkeet aiheeseen liittyen ovat aika kalliita...onko jotain tiettyä paikkaa, mitä suosittelette, kun tarvikkeita hankkii tai teettää?

8. Katsastukseen on reilusti aikaa, mutta käsittääkseni, ilmeisesti, nelikon kanssa kannattaa valita katsastuskonttori huolella...mihin kannattaisi mäntsälässä asuvan viedä ajokki katsastukseen?

Ystävällisin terveisin ja kiitos kaikille vastaajille! :)
Jacka Heineken
 
Vs: L-200 Pajeron ylläpito ja kunnostus

Hehkutulppien osalta kannattaa laittaa auton valmistenumero minulle yksityisviestillä niin voin tarkistaa löytyykö minulta alkuperäiset hehkut mitkä saisi tarvikkeiden hinnalla... Vaihtaminen ei ole välttämättä mikään kovin kummoinen projekti jos yleensäkin työkalut pysyvät vähänkin kädessä... :)
 
Vs: L-200 Pajeron ylläpito ja kunnostus

Ei tuommosella kytkettävällä nelikolla oo väliä asemalla, laittaa vaan takavedolle kun menee jos muuten nelikkoa tarvii.

Omassa pajerossa, -90 2.5 tdic, oon käyttäny moottoriöljynä teboil gold s.

Lukoilla varmaankin tarkotti napalukkoja jos auto ei oo superselect jakolaatikolla. Napalukot kytkee vetoakselit etupäässä napoihin kiinni.
 
Takaisin
Ylös Bottom