L200 -99 2.5 TD 4WD kori tärisee suurilla nopeuksilla

Domi

New Member
Liittynyt
23 Lokakuu 2013
Iltoja. Eli otiskon mukainen ajoneuvo (L200 -99 2.5 TD 4WD) kyseessä. Itellä kyseinen peli ollut alla muutaman kuukauden, ja olen havainnut tärinää motarilla ajaessa (100km/h+). Joulukuussa hommattu uudet vanteet ja gummit (265/70 R16), tällöin myös painotukset ja kulmat pistetty kohilleen. Myös toinen lehtijousipakka uusittu.
Onko tuo tärinä kuinka yleistä näille lava-autoille? Elikkä koko auto tuppaa tärisemään tyyliin, että olisi koko ajan pientä epätasaisuutta tienpinnassa. Tuntuu niin penkissä, kuin ratissakin, mutta enemmän penkissä.
Voiko toi lehtijousien ikäero vaikuttaa, vai pitääkö tsekkaa painotukset uudelleen?
Jos oikein muistan niin taka-akselilla taisi olla pieni auraus, noin 2 astetta tjsp.

PS: Välillä esiintyy pienehköä heijaamista, kun ajaa noin 30-40km/h, tuntuu kuin peräpää menisi ylös ja alas.
 
Vs: L200 -99 2.5 TD 4WD kori tärisee suurilla nopeuksilla

Nosta peräpää pukkien varaan (esim akselin alle pönkät), kiilaa eturenkaat ettei pääse karkaamaan ja pistä auto pyörimään, takaveto päälle ja iso vaihde silmään, ja katso mikä siellä tekee pomputuksen :)
 
Vs: L200 -99 2.5 TD 4WD kori tärisee suurilla nopeuksilla

nii josko renkaat eioo pyöriät.
 
Vs: L200 -99 2.5 TD 4WD kori tärisee suurilla nopeuksilla

Njoo...kyllä pyöreiltä näyttää ;D. Pitääpä viikonloppuna vähä katella tota takapäätä sitte. Tuli tossa mieleen, että voisko kardaani tai sen nivelet olla syypäänä? Jonki verran sitä heiluttelin nii ei ainkaa tuntunu väljää...tiedä sit mimmonen liikkumis vara sillä kardaanilla pitäis olla sen keskikannattimen kohalta. Aika kevyesti meinaan anto kumi periks ku työns sitä kehystä vasten.
 
Vs: L200 -99 2.5 TD 4WD kori tärisee suurilla nopeuksilla

Domi sanoi
Njoo...kyllä pyöreiltä näyttää ;D. Pitääpä viikonloppuna vähä katella tota takapäätä sitte. Tuli tossa mieleen, että voisko kardaani tai sen nivelet olla syypäänä? Jonki verran sitä heiluttelin nii ei ainkaa tuntunu väljää...tiedä sit mimmonen liikkumis vara sillä kardaanilla pitäis olla sen keskikannattimen kohalta. Aika kevyesti meinaan anto kumi periks ku työns sitä kehystä vasten.

Niin sen kumin pitääkin antaa periksi, että vaimentaa tärinöitä :) riittää että se lepotilassa ei ota kehykseen kiinni, ja tietysti on ehjä eikä pykinyt/halkaillut pilalle.

Kardaanista johtuva ääni on enemmänkin korkeataajuista räminää/pärinää, koska se pyörii n. 4x nopeammin kuin renkaat. Mutta samallapa sinä näet kardaanin käytöksenkin kun nostat taka-akselista auton ilmaan ja annat näyttää mitä renkaiden pyörintä saa aikaan :)
 
Vs: L200 -99 2.5 TD 4WD kori tärisee suurilla nopeuksilla

Alusta näytti melko normaalilta, molemmissa kardaanin päissä pieni välys, eli takaperä ja laatikon pää. Toi perän pieni välys vissii iha normaalia? Mites toi laatikon puoli?
Tossa mietiskelin, että voisko syypää olla soviterenkaiden puute? Vanteiden keskireikä on 110mm ja keskiö on 107.4mm tai 108mm. Eri lähteet näytti vähä eri kokoo tolle keskiölle.
 
Vs: L200 -99 2.5 TD 4WD kori tärisee suurilla nopeuksilla

Vilkase vielä et onko laatikon kannatin kumi ok. Pajeroissa taitaa ainakin ilmetä tärinöitä jos kumi heikossa hapessa.
 
Vs: L200 -99 2.5 TD 4WD kori tärisee suurilla nopeuksilla

Domi sanoi
Tossa mietiskelin, että voisko syypää olla soviterenkaiden puute? Vanteiden keskireikä on 110mm ja keskiö on 107.4mm tai 108mm. Eri lähteet näytti vähä eri kokoo tolle keskiölle.

Ei pitäisi vaikuttaa, maastureissa on pulttikeskitteiset vanteet.
 
Vs: L200 -99 2.5 TD 4WD kori tärisee suurilla nopeuksilla

nostokurki sanoi
Ei pitäisi vaikuttaa, maastureissa on pulttikeskitteiset vanteet.

Eikös tässä tapauksessa kiristäjästä voi löytyä se vika? auki ja uudelleen kiristys oikeaoppisesti...?
 
Vs: L200 -99 2.5 TD 4WD kori tärisee suurilla nopeuksilla

sickworld sanoi
Eikös tässä tapauksessa kiristäjästä voi löytyä se vika? auki ja uudelleen kiristys oikeaoppisesti...?
Ei niitä pitäis saada tiukalle muutakun keskelle..
 
Vs: L200 -99 2.5 TD 4WD kori tärisee suurilla nopeuksilla

Koitin tänään motarilla, että mitä tapahtuu, kun heittää vitoselta vapaalle ja antaa rullata, niin saman moinen tärinä esiintyy...tuppaa myös pompottamaan siinä 30-50km/h nopeudessa. Kattelin siinä samalla ajaessa peileistä renkaiden elämää ja näytti, että kuskinpuolen takarengas olisi ulompana kuin apparin puolen, noin 20mm. Onko hälyttävää?

Tuo vapaalle vaihto viittaisi omasta mielestäni renkaisiin...ko-kö? Tarkistin vanteet, keskellä näytti olevan.
 
Vs: L200 -99 2.5 TD 4WD kori tärisee suurilla nopeuksilla

Onko näissä yksi vai kaksiosainen kardaani? Onko takaakseli suorassa, meinaan et jousipakan keskinaula on akselissa sille tarkoitetussa reiässä.
 
Vs: L200 -99 2.5 TD 4WD kori tärisee suurilla nopeuksilla

Domi sanoi
Koitin tänään motarilla, että mitä tapahtuu, kun heittää vitoselta vapaalle ja antaa rullata, niin saman moinen tärinä esiintyy...tuppaa myös pompottamaan siinä 30-50km/h nopeudessa. Kattelin siinä samalla ajaessa peileistä renkaiden elämää ja näytti, että kuskinpuolen takarengas olisi ulompana kuin apparin puolen, noin 20mm. Onko hälyttävää?

Tuo vapaalle vaihto viittaisi omasta mielestäni renkaisiin...ko-kö? Tarkistin vanteet, keskellä näytti olevan.

mitä meinaat tolla "tarkistin vanteet, keskellä näytti olevan"? eihän renkaan tarvi olla ku vajaa milli pielessä keskityksestä ni pyöriminen on kantikasta... ota irti ja laita takasin kiinni ja jos tässä on tosiaan noin että pultit keskittää niin muistat varmasti sit ristiin kiristää ja varmaan kannattaa kiristys tehä monessa osassa?
 
Vs: L200 -99 2.5 TD 4WD kori tärisee suurilla nopeuksilla

Tuli kesärenkaat alle peltivanteilla, niin joha loppu pahimmat tärinät siihen. Pitää vissii sovitteet hommata talveksi noihi aluihin. tai sit on tasapainot viturallaan.
 
Takaisin
Ylös Bottom