L300 Delican laatikko rikki (oli "perä sanoi poks..")

rounela

New Member
Liittynyt
16 Tammikuu 2006
Sijainti
Taipalsaari
Nyt se tapahtui, jota kolme vuotta pelkäsin. Eli -92 2.5TD 4x4 Delican perä on ujeltanut jo kolmisen vuotta, erityisesti 80 km/h vauhdissa kuului. En huomannut merkittävää eroa 4-5 vaihteen välillä, joten en laatikkovikaan usko. Myöskin moottorijarrutuksessa on kuulunut jonkinlainen ujellus?

Viime lauantaina ujellus muuttui siten, että nyt etenkin liikkeelle lähtiessä ja alla 30 km/h nopeudella kuului _selkeä_ valitus perästä. Ajattelin avata sen joku päivä, mutta eilen tuli kiihdytyksessä kaksi nykäystä ja pauke alkoi.

Nylkytin 500 m kotiin, ylämäessä kolke oli kovempaa, tasaisella vähäistä. Tuntuu, kuin työntäisi meisseliä rattaiden väliin tms.

Kysymys:
--------
- Oletan, että perä on korjauskelvoton?
- Onko tietoa, käykö Delicaan Pajeron/L200:n perä tms.? Delican omaa voi olla hankala löytää, kuten muitakin osia.

Töiden takia en ole vielä ehtinyt auton alle, mutta suurin piirtein näytti kaikki olevan omalla paikallaan =) Perän öljyt vaihdoin vuosi sitten, ei ollut vaikutusta ulinaan.
 
Vs: L300 Delican perä (?) sanoi poks..

Kylläpä sinne pitäis Pajeron tai Ällän perä mennä, kunhan löydät oikealla välityksellä.
Kattoppa onko sulla perässä kaikki kiinni niinku pitää? Oisko pieni vetopyörä löystyä tai joku muu osa irrota? Saattaa saada vielä ajokuntoon, mutta tuskinpa siittä enää hyvä tulee.

Välityksiä on siis kahta: 4,875 ja 4,625. Jälkimmäinen löytyy -86 ja uudemmista PÄTKÄ Pajeroista ja myös L-200 4WD:ssä olen semmosen nähny. Tuota 4,875 välitystä on (ilmeisesti?)kaikissa pitkissä ja vanhimmissa pätkä Pajeroissa.

hakuun vain; välitys tai 4,625 tai 4,875 niin löytyy juttua todella paljon, mutta on aika monessa topiikissa, eli lukuhommiksi menee. Yritin tuossa äsken hakea jotain sopivaa, missä ois ollu vastaukset selkeästi esillä, mutta eipä sieltä oikein yhtä semmosta löytyny joka ois kaikkeen vastannu.
 
Vs: L300 Delican perä (?) sanoi poks..

Siinä on vissiinki 4.875 välitys, selvittelin noita periä ku piti omaan saada etuperä. L-200:sissa on oikeaa välitystä ilmeisesti vasta -90 luvun ihan lopusta alkaen, ja sen malliset etuperät ei ainakaan ole fyysisesti samanlaisia, vanhemmat kai on, mutta niissä taas on väärä välitys. Takaperistä en osaa mitään..
 
Vs: L300 Delican perä (?) sanoi poks..

Eli jos on tuo 4,875, niin sitten pitkiä pajeroita metsästään. Se onkin paljon helpompaa kuin tuo pätkien / L-200:n purettuna löytäminen. Edelleen jos törmäilette jossain 4,625 välityksellä (kitka)lukollisen takaperään (huutaa, tai ei ja jos on huutava, niin ei tarvi olla ees mitsusta) mulle saa ilmoitella.

Jos ei huuda ja on hyvä lukko (kitka tai mikä tahansa) niin laitan ittelle sen ja jos huutaa, niin menee suoraan pihatraktoriin, mutta lukko siinäki pitäis olla.
 
Vs: L300 Delican laatikko rikki (oli "perä sanoi poks..")

Jeps, eli nyt menty peräremonttia tekemään. Tällä kertaa oli apumies mukana, joka auton alla kuulosteli ja kertoi, että laatikkohan se on mennyt. Säästyipähän peräremontilta, mutta tuli laatikkoremppa eteen.

Laskin haisevat ja harmahtavat (?) öljyt pois laatikosta ja avasin pohjalevyn. Laatikko luovutti jonkin laakerin rullat heti ja huomasin pohjalevyn saaneen metallinhohtovärin, sen verran oli hilettä magneetissa. Kameraahan ei tietenkään ollut mukana, mutta ainoa näkyvä vamma oli alhaalta päin katsoen ensimmäisen ratasakselin heiluminen etupään puolelta. Klappia n. 0.5 - 1 cm joka suuntaan. Perän puolelta sama akseli heilui muutaman millin. Muuten rattaat ja hampaat näyttivät hyväkuntoisilta.

Laakerit ja tiivisteet menevät ainakin siis vaihtoon. En ehtinyt ottaa laatikkoa alas, joten en nähnyt kytkimen ja laatikon välissä olevia sisuskaluja tai niiden kuntoa. Ajoin autolla 1-2 metriä eteen ja taakse, selkeästi hyppi jokin ratas yli ja piti pauketta, vaihteella ei ollut merkitystä.

Vähän käytetyn laatikon saisi takuulla hieman alle 900 eur, ratasliikkeestä laakerit + tiivisteet n. 250 eur.

a) Ostetaan toimiva 2.5TD -92 Delican laatikko, äkkiä =) (voipi soittaa 040 839 0015)
b) Otetaan vastaan neuvoja laatikon korjauksesta, näinköhän pärjää laakereilla ja tiivisteillä?

Tuossahan on tosiaan vaihdevivut kiinni kyljessä ja Pajerossa taitaa olla päällä. Ukrainan sivulta http://www.mitsubishi-motors.kiev.ua/Manuals/Transmission/pwee8914/22B.pdf löytyi samannäköinen laatikko, mutta vivut eri paikassa.

Onko tuossa nyt V5MT1 laatikko vai "se toinen" (jonka mallia en muista/löydä)? IC Pajeroitten laatikko ei ilmeisesti käy, joku mainitsi eri kokoisesta laakerista kytkimen päässä.

- Simo
 
Vs: L300 Delican laatikko rikki (oli "perä sanoi poks..")

tässä taasen klassinen laatikko rikko varsinkin ns. pikkulaatikon osalta!!

eli pari kertaa laiminlyöty öljynvaihto ja huohotin tukossa..

delicaan ei tuota isompaa lootaa oikein saa nopeasti sovellettua ja sen pikkulootan saa kyllä korjattua jos kuoret on ehjät.

tamgear.fi sieltä löytyy tietoa ja osaa ja jopa kuvat siitä..
 
Vs: L300 Delican laatikko rikki (oli "perä sanoi poks..")

Isompaa laatikkoo ei juu saa. "Vanhassa" laatikossa on sisuskalut samat, mut vivut on eripaikassa.

Mulla on sama ongelma (itseasiassa kahessa laatikossa ::) ,toinen on on tallin lattialla ja toinen autossa kii) Delitsin laatikossa. Nimenomaan se Japan moottorituonnin laatikko (ilmeisesti semmonen sullaki ois käytettynä tiedossa) on nyt hajalla. Ne sanoo, että ne on alle sadantuhannen ajettuja, mikä varmaan pitää paikkansa. Näistä laatikoista menee näköjään laakerit 150 000km:n välein, teki mitä hyvänsä (vaik ajais mutavellissä ja soramontulla! ). Moottorituonnin vähän käytetty laatikko kesti mulla siis 60tkm ja sit poks.

Että silleen. Nyt tuli lunta. Täytynee alkaa ettii vaihdelaatikkoremonttisponsoreita...
 
Vs: L300 Delican laatikko rikki (oli "perä sanoi poks..")

Jehna,

Viimeeksi kun saimme laatikon irti (yllättävän helppo homma), niin kaikki meni vielä hyvin. Laatikko lattialle, pintapuolinen puhdistus ja akseleiden pyöräytys puoli kierrosta = epätoivo. Sopivasti näkymättömissä olleet ratasvauriot tulivat esiin ja heitin hanskat tiskiin ja laakerisarjan pakettiin.

Nyt on uusi/käytetty laatikko toisen kulkineen takapenkillä. Mukana tuli myös jakolaatikko yms. kaikki helposti irtoava =) Toimitus tapahtui seuraavaksi päiväksi Lappeenrantaan, kuten lupasivatkin. Oli kuulemma viimeinen 4x4 Delican laatikko..

Hommasin myös uuden kytkyitinsarjan Motonetistä, muistaakseni 160 eur. En tiedä milloin vaihdettu viimeeksi, joten päätin uusia senkin. Tänään pitäisi päästä tallille laittamaan osat kiinni, jännä nähdä meneekö homma kuten elokuvissa.

- Jos joku tarvitsee Delican hieman rikkinäistä laatikkoa ("pikkuvika, helppo korjata"), niin minulta saa edullisesti. Epäilisin, että 2-4 laakeria ja 2-4 ratasta pitää vaihtaa. Puutteet todettu ilman akseleiden irrotusta. En jaksa/osaa tuota korjata, joten päädyin uuteen laatikkoon.


n587738620_1054218_653.jpg



n587738620_1054219_983.jpg
 
Vs: L300 Delican laatikko rikki (oli "perä sanoi poks..")

Remontti tehty ja auto taasen ajossa. Uuden laatikon ja kytkimen asennus sujui miltei liiankin helposti, aikaa meni kaikkiaan kolmisen tuntia. Nelivedon merkkivalokin palasi toimintaan, tosin hieman himmeänä, eli ilmeisesti jokin ei nyt maadoita kunnolla. Uudessa laatikossa oli myös jakolaatikon päässä ylimääräinen johtopari verrattuna vanhaan (2 kpl vihreitä), mutta ne jäivät nyt ilman kytkentää.

n587738620_1096520_8630.jpg


Vaihdoin tosiaan kytkimenkin, vaikkei näkyvää / polkimessa tuntuvaa vauriota ollutkaan.

n587738620_1096522_9177.jpg


Vanha levy alkoi olla kuin LP levy, ei juuri pintaa ollut, niittejä vaille valmis. Huomioikaa tärkein asennusväline oikeassa yläreunassa.

n587738620_1096525_9966.jpg


Vauhtipyörän hammaskehässä tyyppivika. Ei ollut aikaa / halua kääntää sitä tällä kertaa, kun startti toimii keskimäärin hyvin =) Joku viisas sanoi, että pitää lämmittää, jotta lähtee irti?

Muuten ei sattunut edes suuria kämmäyksiä, mutta kytkimen haarukka tippui akselilta laatikon kiinityksessä --> laatikkoa uudelleen löysälle ja takasin. Kun auto oli jo pihalla tallista, niin huomasimme myös samaisen haarukan kumisuojuksen jääneen lattialle --> talliin takaisin ja sylinteri irti.
 
Vs: L300 Delican laatikko rikki (oli "perä sanoi poks..")

Siellä on ne nelivedon merkkivalon johdot ja sitten on pakkivalon johdot (kumpiakin kaksi) Onko sulla nnoiden lisäksi siis kaksi johtoa? menneekö ne siihen etukartaanin lähdön "takapuolelle"?
 
Vs: L300 Delican laatikko rikki (oli "perä sanoi poks..")

rounela sanoi
Vauhtipyörän hammaskehässä tyyppivika. Ei ollut aikaa / halua kääntää sitä tällä kertaa, kun startti toimii keskimäärin hyvin =) Joku viisas sanoi, että pitää lämmittää, jotta lähtee irti?

Jos en nyt ihan väärin muista, ni irrottaessa ei tarvinu lämmittää, kuhan isolla jollaki vänkäs sen irti. Pitää olla varovainen ja vääntää ihan tosivähän kerrallaan ja joka välis pikkusen kääntää sitä limppua, ni ei väänny se kehä. Paikalleenlaittaessa sit lämmittelee kunnolla sen kehän.

Ei se ollu ollenkaan iso homma, vaan heleppoo ja hauskaa ku sian hakkaamine!
 
Vs: L300 Delican laatikko rikki (oli "perä sanoi poks..")

tiitus sanoi
Eiks se kuitenkin olis helpompi jos vaikka uuniin laittaa hetkeks, sit kehä varmaan ihan putoo pois ja
samoilla lämmöillähän sen sitten takasinkin laittaa? :)

Tarvii olla kauheen iso uuni, että mahtuu koko mitsu lämpeemään ;D

Ei kai sitä nyt ala pikkuhomman takia vauhtipyörää irrottamaan, toholla voi antaa lämpöä kehälle. Alkusammutuskalusto on suotavaa olla lähellä, sen verta rasvasia tuppaa olemaan noi koneet...
 
Vs: L300 Delican laatikko rikki (oli "perä sanoi poks..")

MVa~1 sanoi
Siellä on ne nelivedon merkkivalon johdot ja sitten on pakkivalon johdot (kumpiakin kaksi) Onko sulla nnoiden lisäksi siis kaksi johtoa? menneekö ne siihen etukartaanin lähdön "takapuolelle"?

Jep, juurikin siihen "etukardaanin lähdön takapuolelle". Mitäköhän virkaa niillä on? Hyvin kulkee ilmankin :D

Jotkin johdot ovat selkeästi a) huonosti kiinni b) väärin kytketty, koska nelivedon merkkivalo ja pakkivalo palavat himmeästi ja pätkivät välillä. Vai liekö maadoitusvika? Pitänee mennä joku päivä taasen auton alle, kun kerkiää.
 
Vs: L300 Delican laatikko rikki (oli "perä sanoi poks..")

Jenkimmallisssa napalukkojen merkkivalo saa tiedon etuakseleiden pyörimisestä sieltä. Huomasin äskettäin ku lueskelin jotaki netistä löytyvää manuaalia Monterosta, ku oon ite suunnitelu kauan aikaa juurikin samalla laila toimivaa systeemiä.

Eli simppelisti: Monterossa tulee mittarilta nopeustieto (itse olisin sen takakartaanilta ottanut) Jos samaan aikaan tulee etukartaanilta tieto, että se pyörii, niin napalukot on kiinni. jos ei tule tietoa, niin napalukot on auki. Kun auto pysähtyy ja nopeustieto ja etukartaanin tieto loppuu, niin merkkivalonohjaus "muistaa" oliko lukot auki, vai kiinni ja valo palaa/ ei pala (tilanteesta rippuen) kunnes auto taas liikkuu ja ohjausboksi saa uutta tietoa etukartaanin pyörimisestä. Tuohon kun vielä laittais systeemin nelivedon merkkivalon kautta ohjattuna, niin, että napojen merkkivalo sammuu kun neliveto on päällä. Turhaan kai siinä kojelaudassa miljoonaa valoa polttamaan, kun pelkkä nelikonvalokin on jo pimeällä liian kirkas ja neliveto päällä se näyttää, etä lukot on kiinni, vaikka mikä olisi (ja jos lukot oikein toimii, niin nehän on kiinni)

Tuosta kehän käännöstä: Vauhtipyörä pitää ottaa irti, että sen kehän saa ees pois kun on siellä lohkon puolella. Sitten kun vauhtipyörä on irti, niin lähtee se kehä tampin ja vasaran avustuksella jokapuolelta naputtelemalla irti. Vauhtipyörää ei saa lämmittää, tai ainaki sen on oltava mahdollisimman kylmä asennusvaiheessa. Kosaanilla tai jollain mula sitten lämmittää hammaskehän ja se menn melkeinpä pudottamalla paikalleen kunhan kehän ja vauhtipyörän lämpötilaero on vain mahdollisimman suuri. Ei sitä kehää kuitenkaan punahehkuseksi asti kestä lämmittää. Saattaa ominaisuudet muuten muuttua. Kun kehä on paikoillaan, niin vasaralla vain naputtelee ja varmistelee, että meni perille asti.

Jos kehän kääntää etupuoli taaksepäin, niin saa koko matkalle ehyet hampaat, mutta niitä pitää vistää niitä hampaan nurkkia samalla lailla ku oikealla puolellakin on viistetty. Laikkakoneella minä ne viistin, ei taida olla mahottoman tarkkaa, kunhan nyt on edes viistetty.
 
Vs: L300 Delican laatikko rikki (oli "perä sanoi poks..")

Harmi kun ei foorumilla näy kirjoittajan mielentila. itsekki joskus väsyneenä tai humal... öö.. raskaan illan jälkeen saattanu puhua mitä sattuu täällä.. ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom