Lancer -82 rikastinläppä jumissa??

V

VelttoV

Guest
Moottori 1.2-litranen. Oireet seuraavat: Kylmänä kone käy täristen, silleen "put put put put", eikä rikastus rupea toimimaan. Alkaa yleensä toimimaan kun on ajanut jo jonkin aikaa ja moottori on jo vähän lämmennyt. Eikös sen pitäis alkaa toimia heti käynnistyksen jälkeen? Ainakin edellisessä kaasaripelissä (Mazda 323) alko huutaan heti käynnistyksen jälkeen. Tämä käy ihan normikierroksilla. Sitten kun alkaa huutamaan, niin täyskaasulla kiihdytettäessä tukehtuu, muuten toimii normaalisti ja lämpimänä kone käy täydellisen tasaisesti eikä ole mitään muutakaan häikkää. Epäilen että rikastinläppä jumittaa tai on muuten vaan rikki; vääntelin seosruuvia vaikka kuinka, mutta mitään ei tapahtunut. Tyhjäkäyntiruuvia säädin myös isommalle, mutta ei käynyt yhtään sen paremmin, isommilla kierroksilla vain, joten väänsin sen takaisin. Mitenhän tota vois lähteä tutkimaan, kun en kaasareista juuri mitään tiedä. Auto on myynnissä, enkä haluais rikkinäistä myydä, joten olis vähän kiire...
 
Vs: Lancer -82 rikastinläppä jumissa??

Ei ole kokemusta tuosta 1,2 koneesta mutta näin yleisesti:
Tutkiminen kannattaa aloittaa siitä imuläpästä. Meneekö se kylmänä kiinni?
Jos ei mene niin sitten vaan kaasuttimen imuläppäsyteemit näkösälle ja tutkimaan miksi se läppä ei mene kiinni, Joku tanko irti yms. Tai toinen vaihtoehto on että siellä on oma suutin rikastukselle. Se voisi olla tukossa -> putsaa suuttimet. Kaasuttimen kansi auki. Ja voihan imuvuotokin tehdä noita oireita.
 
Vs: Lancer -82 rikastinläppä jumissa??

Kiitos, pitää tutkia.Auto oli viime yön roikassa ja aamulla kävi korotetulla tyhjäkäynnillä heti alusta lähtien (kun oli jo lämmin) ja pelas ongelmitta. Tosin tyhjäkäynti oli hieman liiankin korkea, ainakin 2000, ehkä ylikin (ei mittaria). Mitenköhän sitä voi säätää vai voiko? Noissa joutokäynti- ja rikastusruuveissa on sellanen kohta, mistä löysempänä ei kierrokset enää tipu, ehkä kierteen puolessa välissä. Onko normaalia? Lämpimällä koneella siis noita säädelly.
 
Vs: Lancer -82 rikastinläppä jumissa??

Nyt on tutkittu ja vähän hutkittu eli rikastinläppä on kylmänä kiinni, vivusto toimii ja koneen lämmetessä läppä aukeaa. Ja kone käy heti tasaisemmin, kun läppä aukee. Jos läpän vääntää ihan kiinni, kone tukehtuu ja sammuu. Sitten kymysys: pitääkö tyhjäkäynti säätää siten, että kone kylmänä seosruuvia tiukemmalle sen verran että käy tasasesti (tässä vaiheessa "huutaa") ja sitten toisesta ruuvista tyhjäkäyntiä pienemmälle, niin että käyntilämpötilassa ei enää huuda eli tyhjäkäynti lämpimänä on se ~850-900 kiekkaa?

Toinen kymysys: mikä on se toinen läppä rikastinläpän vieressä, syvemmällä toisessa kolossa? Se näyttäis pysyvän koko ajan melkein kiinni. Ilmanputsarin kansi auki kaasarista kuuluu voimakas suhina, luulisin, että se tulee juurikin siitä toisesta (pyöreästä) läpästä (rikastinläppä sellanen härön muotonen), joka on raollaan. Onko normaalia? Pitäiskö sen läpän auetakin joskus?? Kyllä joku varmasti tietää :-\ Siis kertokoon.
 
Vs: Lancer -82 rikastinläppä jumissa??

Mitään ilmavuotoja siis ei ollut? Ne kannattaa ensimmäisenä korjata jos niitä on.
Niitä voisi olla vaikkapa kaasuttimen jalassa, imusarjan/kannen välissä, alipaineletkuissa.
Kaasuttimet säädetään lämpimänä. Paras tulee kun säätää sytytyksen kohdalleen, soesmittarinavulla kaasuttimen sääädöt kohdalleen. Sitten viimisenä rikastimen läpän "herkkyys" kylmänä. Korjaamolla käyntiä kannattaa myös harkita. 10v sitten kaasuttimen ja sytytyksen säätö korjaamolla ei montaa kymppiä maksanut. Sitä en tiedä että löytyykö noita pajoja enää.

Kyseisestä kaasuttimesta en tiedä mitään enkä oikeen muistakaan kaasuttimista, joten en ala sen enempää arvailemaan ;D.
Tietäväiset kertokoon.
 
Vs: Lancer -82 rikastinläppä jumissa??

:eek:fftopic:Tampereella käytin tuota omaa vanhustani pakokaasuanalyysi sarangolla, 40e se maksoi kun hän poisti edellisen omistajan viritykset, sääti sytkän ja seokset tuplakaasarista. Ihan mielelläni maksoin tuon summan koska moottorin luonne parani huomattavasti.
 
Takaisin
Ylös Bottom