Lancer -94 tärisee ajossa

NeQ

New Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2003
Sijainti
Turku
Mikäs nyt oikeen mahtaa olla kun koko koppero tärisee joissakin nopeuksissa esim. 90km/h auto tärisee, 100km/h tasaisesti (ehkä pientä vibraa) ja taas 110km/h tärisee. Tärinä kohdistuu siis rattiin ja koko koriin (penkkikin tärisee).

Auto on ollut nelipiste suuntauksessa viime kesänä ja vanteet on tasapainoitettu (vaikkei ne edes pielessä olleet :seina). Renkaat ovat kylläkin kokoa 205/45-17, paineita 2.6-2.7bar ja vielä -40mm alustasetti.

Kertokaa viisaat mikä voisi vielä aiheuttaa moista ???
 
Itellä alkaa ratti täristä kanssa hirveesti jossain n. 100 km/h vauhissa, mutta sitten taas aina ei tärise.
Tasapainotuksia ja nelipiste suuntauksia en ole vielä tarkistanut.

Ihmettelen vaan miksi ei aina tärise ja välillä tärisyttää rattia oikeen kunnolla.
 
syy voi olla väljässä vetarissa myös...
näin ainakin mulla oli galantissa, kiihdyttäessä
joskus tasaisella tai nopeuden noutessa motari nopeuteen alko tärinä,
syy oli vetarin sisäpää väljä (suojakumi rikki & 350tkm)
 
Jos oikein tarkkaan alkaa miettimään niin vanhat 16" vanteet taisivat täristää myös. Eli autossa vika. Talvirenkailla en oo huomannut kuin pientä vibraa.
 
Eilen kävin tuossa Turussa ja kiinnitin huomioo ku ei meinannu kädet ratissa pysyä. Niin paljon täristi koko matkan. En tiedä sitten johtuiko vaan huonokuntoisesta tiestä vai mistä. Tuli heti tämä Topic mieleen.

En muista onko tollai täristänyt ennen, kun ei ole taas pitkää matkaa tullut vähään aikaa ajeltua.
 
Mulla alkaa Coltti tärisemään aika lailla jossain +140km/h. Sadanviidenkympin jälkeen tärinä voimistuu aikas rajusti.
 
Tuli tos tänään ajettua pitempi matka ja kovempaa vauhtiakin ni tarkkailin omaa tärinää.
Tärinää ei ole koko aikaa, saattaa johtua tiestäkin. Tosin kun ajan joka päivä samaa kohtaa niin välillä tärisee ja välillä ei. Mutta tärinä on kyllä niin ärsyttävää että yhellä kädellä ei oo kiva ajaa. :-\

Tärinä alkaa jossain vähän alle 100km/h.
 
Vs: Lancer -94 tärisee ajossa

Laitetaanpas tähän threadiin jatkoa...
Eli vanteet käytin L-weldillä suoristettavana koko setin (16" 215/40 kumeilla). Tämän jälkeen rengasliikkeeseen ja siellä kumit takaisin vanteelle ja tasapainotus. Renkaat sai hienosti tasapainoon oikomisen jälkeen. Sitten renkaat alle ja testikierrokselle. Edestä (jossa oli pahin mälli vanteessa) ei tunnun minkäänlaista tärinää, mutta n.90km/h vauhdissa alkaa tulla tärinää perseelle niin että penkki tärisee. Ominaisuus häviää 100 vauhdissa. Mistähän voi johtua tämmöinen? Kumit ovat myös päällisin puolin ihan kunnossa.
Ainoa asia, joka tuli vastaan oli, että soviterenkaat vaihdettiin renkaiden laiton yhteydessä ja se soviterenkaiden paikka oli hieman soikea. Uusia renkaita täytyi siis hieman hioa paikalleen saamiseksi. Kun sitten renkaat laitettiin paikalleen, kiristyksessä meinasi olla hieman ongelmaa, sillä keskinapa ei tahtonut mennä paikoilleen ja vannetta ei aluksi saanut kiristettyä tasaisesti (silmämääräisestikin suuri heitto). Uusi, tarkempi kiristys momenttiavaimella ja tarkistus, että ei lenkuta. Tämä ei kuitenkaan auttanut mitään, vaan edelleen takapää tärisee ajossa :seina. Hyviä ideoita kaivataan ???
 
Takaisin
Ylös Bottom