Lancer A72 taka-akselit (Celeste)

Ile

Member
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Laitila
Hei!

Aloin tossa laittamaan Lancer -78 Farmariin taka-akseli paikoilleen. Alkuperäisen tilalle meinasin laittaa toisen, joka on purettu joko 2D tai 4D sedanista. Mutta kun sain akselin maalattua ja laitettua paikoilleen, niin huomasin että laakerit olivat erilaiset. Myöskin navan ja akselin väliset kiinnitys pultit olivat eri paksuiset, alkuperäisessä paksummat kuin tuossa jonka meinasin laittaa. Jos taas olisin laittanut ohuemmat pultit niin olisi jarrukilpi päässyt "holkkaamaan".

Itse nyt sitten alan ehostamaan tuota alkuperäistä akselia ja siirrän tuon toisen akselin tuonne varastoon säilöön. Jos joku joskus tarvitsee.

Tästäpä päätin sitten aloittaa keskustelun näistä taka-akseleista. Jotta saadaan kaikki tietoon että mitä eroja noissa akseleissa voi olla.
 
Vs: Lancer A72 taka-akselit (Celeste)

Miltäs muuten projekti näyttää? Joutuuko kuinka paljon laittelemaan? Ainakin kuvista päätellen mätää/sammalta löytyy. Tulee olemaan harvinainen peli, liekkö yhtään farkkua liikenteessä?

Varaosakirjastahan noi perän ja osien erot vois selvitä. Oma kirja on -76 malliin eikä siinä ole farmari mallia.
Joltain varmaan löytyy kirja siihenkin.
 
Vs: Lancer A72 taka-akselit (Celeste)

Mulla kanssa tuossa vuoden 1976 Parts Catalog ja se näyttää vain yhtä akselia. Haynesin kirja taas ei muuten käsittele asiaa sen paremmin.

Sopii kyllä paikoilleen hyvin tuo akseli kaikkineen kunhan sais nuo jarrukilvet pysymään takuulla paikoillaan. Mutta ajattelin lähinnä nyt sitä että onko tuo esim. 1200 koneisesta laitteesta ja on jollain muulla välityksellä. Ulkoisesti on samanlainen kuten myös navat ja vetoakselit ovat samanlaiset molemmissa.

Off-Topic: Mätää ei paljoa löydy pintaruostetta kyllä mutta helmojen ja taka-kaarien lisäksi on tehtävä neljä paikkaa. Pohja on hyvässä massassa. Projekti sivusto tulee kyllä julkisuuteen kunhan saadaan toimimaan sivut palvelimen kanssa. Odottakaa vaan.
 
Vs: Lancer A72 taka-akselit (Celeste)

Haynesin kirja sanoo -74-77 akseleista ainoastaan seuraavaa: farmarissa olisi muka kierrejouset, kun taas muissa lehtijouset?
 
Vs: Lancer A72 taka-akselit (Celeste)

No niin ... mielenkiintoista, mun haynes kirja ei tuollaista kerro.

Mutta lehtijouset mulla takana on ainakin. Eikä kyllä näy paikkojakaan kierrejousille. Samanlaisilta näyttää Celesten ja sedan Lancerin lehtiin verrattuna nuo farmarin lehdet. Mutta farmarin lehtiä on enemmän eli alle on lisätty kaksi lehteä, joita ei edellä mainituissa ole.
 
Vs: Lancer A72 taka-akselit (Celeste)

Ihmettelin itsekin tuota kierrejousijuttua, koska muistin kuvista, että teikäläisen autossa oli lehtijouset....

Kyseessä voi olla eri markkina-alueen juttuja.
 
Vs: Lancer A72 taka-akselit (Celeste)

Mutta haynes kertoo tuosta vanhemmasta korista -74-77, kun taas mulla on -78 eli tuo uudempi malli. Voisko sitten olla että vanhemmassa oli kierrejouset ja uudemmassa lehdet?!?
 
Vs: Lancer A72 taka-akselit (Celeste)

Ehkä, en osaa sanoa. Manuaali kattaa ainakin kannen mukaan ainoastaan nuo -74-77 mallit.

Noin yleisellä tasolla, farmareissa on usein erilaisia (järeämpiä) akseleita kuin sedaneissa. Esim. C1# (-84-> etuveto) farkussa on kokonaan erilainen akseli takana kuin muissa malleissa.
 
Vs: Lancer A72 taka-akselit (Celeste)

ihan niinkuin olis sellanen muistikuva että ainakin isommat rummut farmarissa? :p erilaisia akseleita ainaki vanhemmis farmari japseis on ollu, esim. mazda 818 stw.ssä eri välitys ja isommat rummut siinäkin
 
Vs: Lancer A72 taka-akselit (Celeste)

Jarrurumpu on silleen että 1400 farkussa on sama kuin mitä on 1600 sedanissa.
 
Vs: Lancer A72 taka-akselit (Celeste)

Mä korjaan tuota tietoa jonka tossa viimeiseksi laitoin jarrurummusta. En tiedä minkä kanssa samat jarrurummut farmarissa on. Nuo mitä motonet tarjoaa olivat kyllä tuuman liian pienet. Eli mulla on sellaiset yhden nyt uudet ylimääräiset, kun eivät sopineet.
 
Vs: Lancer A72 taka-akselit (Celeste)

Tehtaan manuaali tarjoaa ainakin celesteen 8" ja 9" rumpuja euroopan malleihin seuraavasti:
8" rummut pitäis olla: "L.H. drive cars except A78GS"
9" rummut pitäis olla "R.H. drive cars and A78GS"
Muualle maailmaan viedyt sitten aina 8" rummuilla.

Ja sitten jousista:
"symmetrical semielliptical leaf springs and telescopic shock absorbers"
Mallista riippumatta.

Ja akselista itestään sen verran että:
cars for europe:
"A73 L.H. drive car" on pienemmät laakerit kun taas
"A78 and R.H. drive car" on isommat laakerit.


Kumma kyllä tässä ei mainita vuosimalleja mihin tämä raamattu pätee. Paitsi että vain celesteen. Ei lancereihin. Jottei menisi liian helpoksi niin niille on taas oma kirjansa. ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom