Pitkä matka ja paljon tarinoita kertynyt lancerin kanssa vuosien varrella, joten ajattelin aloittaa oman projektipäiväkirjan silläkin ajatuksella että itse mukava lueskella ja muistella mitä kaikkea on tullut tehtyä. Auto on ollut itsellä jo useamman vuoden joten lyhyesti voisin koota yhteen mitä on tullut auton kanssa koettua vuosien varrella ennen tätä päivää.
2011 keväällä kaverilla oli samanlainen gti lancer ja sillä ajettuani kuume nousi niin kovaksi että piti saada oma. Silloinen ajokki vaihtui sitten -93 vuotiseen Gti lanceriin ja siitä se sitten alkoi Hauska sattumus että juurikin kyseinen yksilö sattui olemaan veljeni vanha auto vuosilta 2005-2007, auto oli ehtinyt tässä välissä olemaan kahdella omistajalla ja päässyt vähän huonoon kuntoon. Parin kuukauden ajon jälkeen alkoi vaihdelaatikosta kuulua rohinaa, laakerointi oli pettänyt. Tilalle ostin 1.6 lancerin laatikon, joka sopi kyllä mutta välitys oli hieman pidempi. Taas parin kuukauden ajon jälkeen tämäkin laatikko alkoi rohisemaan, joten auton alkuperäinen laatikko leväytettiin auki, ja marmorilta kovalla hinnalla haettiin uudet laakerit laatikkoon ja vaihdoin laatikon takaisin toimivana. Tämän jälkeen auto toimi käyttiksenä aina vuoteen 2012, kunnes piti mennä suorittamaan asepalvelus ja auto laitettiin seisontaan.
Pikkuhiljaa heräsi ajatus auton pienimuotoisesta kunnostuksesta, ja pian oltiinkin jo tekemässä pohjatöitä maalausta varten Takakaaret olivat päässet ruostumaan aika pahasti joten päätin vaihtaa ne, mutta eipä saanutkaan lanceriin mistääm valmiita kaaria ??? Päädyin ostamaan Carina E takalokasuojat joista reilulla muokkaamisella sain tehtyä lähes alkuperäisen kaltaiset takakaaret. Peltihommiin ja pohjatöihin oli jo mennyt koko 2013 talvi ja satuin löytämään halvalla toisen kokonaisen GTi:n tekniikan joten ostin sen pois. Uuteen moottoriin tehtiin täydellinen koneremontti aina laakereita ja venttiilejä myöten. Syksyllä 2014 auto oli jo maalattu sekä uusi läpikäyty moottori keulalla, auto seisoi talven valmiina seuraavan kesän ajoja varten. Kevät koitti ja katsastusimieheltä heltisi leima ensiyrittämällä. eukku
Kesä meni ajellessa ja kilometrejä taisi kertyä muutama tuhat. Yksi ilta sitten kotipihalle kurvatessa vilahti öljynpainevalo, ja jäi sitten vilkkumaan tyhjäkäynnillä pienen naputuksen säestämänä. Osasin jo arvata että laakerithan siellä naputtelee. Auto talliin ja taas purettiin. Ajattelin että saan auton takaisin ajoon kun heitän vanhan koneen takaisin keulalle. Tuumasta toimeen ja vanha moottori takaisin keulalle, noh eihän se niin helposti sitten mennytkään kun ensikäynnistyksessä tuli öljyt läpi kansipahvin välistä.. :nykii
Tämän jälkeen auto on ollut tallissa koskemattomana 2015 helmikuusta asti, kunnes hain auton säilytyspaikasta takaisin tallille josta päästäänkin nykyhetkeen. Tulevan talven aikana suunnitelmissa alustan läpikäynti, eli tukivarret ja puslat uusitaan sekä apurunko ainakin menee hiekkapuhallukseen ja maalaukseen. Alustasarjaksi tulee säädettävä D2 coilower. Tekniikkapuolelle tulee sen verran päivitystä että otan varaosa-autosta alle 200tkm ajetun moottorin johon hiljakkoin tehty kansiremppa, jakopää, sekä nostimet uusittu. Tarinaa ja kuvia laitan talven aikana samaa tahtia kun ehdin autoa koulun ja työn ohella rakentamaan ! eukku
Risut ja ruusut tervetulleita ja jos jollain samanlaista kalustoa niin kuvia kehiin vaan !
2011 keväällä kaverilla oli samanlainen gti lancer ja sillä ajettuani kuume nousi niin kovaksi että piti saada oma. Silloinen ajokki vaihtui sitten -93 vuotiseen Gti lanceriin ja siitä se sitten alkoi Hauska sattumus että juurikin kyseinen yksilö sattui olemaan veljeni vanha auto vuosilta 2005-2007, auto oli ehtinyt tässä välissä olemaan kahdella omistajalla ja päässyt vähän huonoon kuntoon. Parin kuukauden ajon jälkeen alkoi vaihdelaatikosta kuulua rohinaa, laakerointi oli pettänyt. Tilalle ostin 1.6 lancerin laatikon, joka sopi kyllä mutta välitys oli hieman pidempi. Taas parin kuukauden ajon jälkeen tämäkin laatikko alkoi rohisemaan, joten auton alkuperäinen laatikko leväytettiin auki, ja marmorilta kovalla hinnalla haettiin uudet laakerit laatikkoon ja vaihdoin laatikon takaisin toimivana. Tämän jälkeen auto toimi käyttiksenä aina vuoteen 2012, kunnes piti mennä suorittamaan asepalvelus ja auto laitettiin seisontaan.
Pikkuhiljaa heräsi ajatus auton pienimuotoisesta kunnostuksesta, ja pian oltiinkin jo tekemässä pohjatöitä maalausta varten Takakaaret olivat päässet ruostumaan aika pahasti joten päätin vaihtaa ne, mutta eipä saanutkaan lanceriin mistääm valmiita kaaria ??? Päädyin ostamaan Carina E takalokasuojat joista reilulla muokkaamisella sain tehtyä lähes alkuperäisen kaltaiset takakaaret. Peltihommiin ja pohjatöihin oli jo mennyt koko 2013 talvi ja satuin löytämään halvalla toisen kokonaisen GTi:n tekniikan joten ostin sen pois. Uuteen moottoriin tehtiin täydellinen koneremontti aina laakereita ja venttiilejä myöten. Syksyllä 2014 auto oli jo maalattu sekä uusi läpikäyty moottori keulalla, auto seisoi talven valmiina seuraavan kesän ajoja varten. Kevät koitti ja katsastusimieheltä heltisi leima ensiyrittämällä. eukku
Kesä meni ajellessa ja kilometrejä taisi kertyä muutama tuhat. Yksi ilta sitten kotipihalle kurvatessa vilahti öljynpainevalo, ja jäi sitten vilkkumaan tyhjäkäynnillä pienen naputuksen säestämänä. Osasin jo arvata että laakerithan siellä naputtelee. Auto talliin ja taas purettiin. Ajattelin että saan auton takaisin ajoon kun heitän vanhan koneen takaisin keulalle. Tuumasta toimeen ja vanha moottori takaisin keulalle, noh eihän se niin helposti sitten mennytkään kun ensikäynnistyksessä tuli öljyt läpi kansipahvin välistä.. :nykii
Tämän jälkeen auto on ollut tallissa koskemattomana 2015 helmikuusta asti, kunnes hain auton säilytyspaikasta takaisin tallille josta päästäänkin nykyhetkeen. Tulevan talven aikana suunnitelmissa alustan läpikäynti, eli tukivarret ja puslat uusitaan sekä apurunko ainakin menee hiekkapuhallukseen ja maalaukseen. Alustasarjaksi tulee säädettävä D2 coilower. Tekniikkapuolelle tulee sen verran päivitystä että otan varaosa-autosta alle 200tkm ajetun moottorin johon hiljakkoin tehty kansiremppa, jakopää, sekä nostimet uusittu. Tarinaa ja kuvia laitan talven aikana samaa tahtia kun ehdin autoa koulun ja työn ohella rakentamaan ! eukku
Risut ja ruusut tervetulleita ja jos jollain samanlaista kalustoa niin kuvia kehiin vaan !