Elikkä kyseessä siis Lancer gti -95 vuoden malli, autolla ajettu 150tkm.
Tausta tietoa:
Ostin lancer kesäkuussa 2012 eläkeläisukolta, jolla kyseinen auto oli ollut vuodesta 1997 ja hän oli omien sanojensa mukaan _körötellyt_ autolla pienillä kierroksilla koko omistuskaarensa ajan, jakopää- ja kulutusosarempat tehty aikanaan ja auto oli muutenkin hyvässä kunnossa, ainoa vika jonka huomasin autoa ostaessani oli ettei auton lähtenyt "haalealla" koneella ilman kaasua niin hyvin käyntiin (kylmänä hyvin ja täysin lämpimänä hyvin). Autossa ei ilmennyt mitään muita vikoja, ei kolise eikä kitise, auto oli seissyt 5kk ennen kuin ostin sen (ruostesuojasin auton ja kaikki näytti pohjassa hyvältä, lukuun ottamatta tankin tayttöputken "huohotin" putkea joka oli ruostunut yläpäästä puhki).
Ja itse asiaan:
Eli ajattelin ihan ensitöikseni lähteä vähä kierrättämään konetta ja saamaan vähän karstaa pois, joten kävin ostamassa erittäin vahvaa Injector Cleaner:iä, latasin koko pullon noin 40 litraan bensaa ja kas kummaa, auto rupesi Helsinki - Tuusula matkan aikana nykimään nii pahasti (CE-valokin syttyi siinä yhteydessä), etten meinannut päästä Tuusulaan asti edes. Tuusulassa pienen koneen huudattelun jälkeen auto rupesin toimimaan taas normaalisti ja jatkoin matkaa takaisin Helsinkiin.
Ja siitä Injector Cleaner pullosta lähtien CE-valo syttyy kerran päivässä yhtäkkiä ja tämä samanlainen nykiminen ja hyytyminen ilmenee hetken päästä, joka kuitenkin häviää noin puolen tunnin päästä. Tämä sama toistuu melkein joka päivä ja aina kun CE-valo sammuu, auto melkein välittömästi lopettaa hyytymisen ja nykimisen.
Nykimen ja hyytyminen ilmenee kun painaa kaasun pohjaan, niin auto ikäänkuin ottaa kierroksia tonnin kerrallaan koko alueen läpi ja muutenkaan ei oikein jaksa vetää.
Autoon olen vaihtanut moottorin lämpötunnistimen (antaa ECU:lle lämpötiedon) ja ilmansuodattimen, myös ECU:n käytin huollossa ja ECU oli täysin kunnossa (uudet konkat vaihdettu huollossa). Delphin lambda anturi hankittu jo valmiiksi ja bensansuodatin (ei asennettu vielä kumpaakaa).
Onko tässä kyseessä siis mahdollisesti vain se, että koneesta on kerrallaan lähtenyt niin paljon sontaa pois, että tukkinut ulos meno aukot? Ja mahdollisesti myös tankista lähteneet ruosteet liikenteeseen?
Ihmetyttää kuitenkin, että vika häviää yhtäkkiä ja tulee takaisin CE-valon yhteydessä...
Ehdotuksia?
P.S Hyytyminen ja nykiminen esiintyy lämpimällä koneella ainoastaan.
Tausta tietoa:
Ostin lancer kesäkuussa 2012 eläkeläisukolta, jolla kyseinen auto oli ollut vuodesta 1997 ja hän oli omien sanojensa mukaan _körötellyt_ autolla pienillä kierroksilla koko omistuskaarensa ajan, jakopää- ja kulutusosarempat tehty aikanaan ja auto oli muutenkin hyvässä kunnossa, ainoa vika jonka huomasin autoa ostaessani oli ettei auton lähtenyt "haalealla" koneella ilman kaasua niin hyvin käyntiin (kylmänä hyvin ja täysin lämpimänä hyvin). Autossa ei ilmennyt mitään muita vikoja, ei kolise eikä kitise, auto oli seissyt 5kk ennen kuin ostin sen (ruostesuojasin auton ja kaikki näytti pohjassa hyvältä, lukuun ottamatta tankin tayttöputken "huohotin" putkea joka oli ruostunut yläpäästä puhki).
Ja itse asiaan:
Eli ajattelin ihan ensitöikseni lähteä vähä kierrättämään konetta ja saamaan vähän karstaa pois, joten kävin ostamassa erittäin vahvaa Injector Cleaner:iä, latasin koko pullon noin 40 litraan bensaa ja kas kummaa, auto rupesi Helsinki - Tuusula matkan aikana nykimään nii pahasti (CE-valokin syttyi siinä yhteydessä), etten meinannut päästä Tuusulaan asti edes. Tuusulassa pienen koneen huudattelun jälkeen auto rupesin toimimaan taas normaalisti ja jatkoin matkaa takaisin Helsinkiin.
Ja siitä Injector Cleaner pullosta lähtien CE-valo syttyy kerran päivässä yhtäkkiä ja tämä samanlainen nykiminen ja hyytyminen ilmenee hetken päästä, joka kuitenkin häviää noin puolen tunnin päästä. Tämä sama toistuu melkein joka päivä ja aina kun CE-valo sammuu, auto melkein välittömästi lopettaa hyytymisen ja nykimisen.
Nykimen ja hyytyminen ilmenee kun painaa kaasun pohjaan, niin auto ikäänkuin ottaa kierroksia tonnin kerrallaan koko alueen läpi ja muutenkaan ei oikein jaksa vetää.
Autoon olen vaihtanut moottorin lämpötunnistimen (antaa ECU:lle lämpötiedon) ja ilmansuodattimen, myös ECU:n käytin huollossa ja ECU oli täysin kunnossa (uudet konkat vaihdettu huollossa). Delphin lambda anturi hankittu jo valmiiksi ja bensansuodatin (ei asennettu vielä kumpaakaa).
Onko tässä kyseessä siis mahdollisesti vain se, että koneesta on kerrallaan lähtenyt niin paljon sontaa pois, että tukkinut ulos meno aukot? Ja mahdollisesti myös tankista lähteneet ruosteet liikenteeseen?
Ihmetyttää kuitenkin, että vika häviää yhtäkkiä ja tulee takaisin CE-valon yhteydessä...
Ehdotuksia?
P.S Hyytyminen ja nykiminen esiintyy lämpimällä koneella ainoastaan.