Lancer Gti -95 satunnainen hyytyminen lämpimänä

jooel

New Member
Liittynyt
4 Heinäkuu 2012
Sijainti
Helsinki
Elikkä kyseessä siis Lancer gti -95 vuoden malli, autolla ajettu 150tkm.

Tausta tietoa:
Ostin lancer kesäkuussa 2012 eläkeläisukolta, jolla kyseinen auto oli ollut vuodesta 1997 ja hän oli omien sanojensa mukaan _körötellyt_ autolla pienillä kierroksilla koko omistuskaarensa ajan, jakopää- ja kulutusosarempat tehty aikanaan ja auto oli muutenkin hyvässä kunnossa, ainoa vika jonka huomasin autoa ostaessani oli ettei auton lähtenyt "haalealla" koneella ilman kaasua niin hyvin käyntiin (kylmänä hyvin ja täysin lämpimänä hyvin). Autossa ei ilmennyt mitään muita vikoja, ei kolise eikä kitise, auto oli seissyt 5kk ennen kuin ostin sen (ruostesuojasin auton ja kaikki näytti pohjassa hyvältä, lukuun ottamatta tankin tayttöputken "huohotin" putkea joka oli ruostunut yläpäästä puhki).

Ja itse asiaan:
Eli ajattelin ihan ensitöikseni lähteä vähä kierrättämään konetta ja saamaan vähän karstaa pois, joten kävin ostamassa erittäin vahvaa Injector Cleaner:iä, latasin koko pullon noin 40 litraan bensaa ja kas kummaa, auto rupesi Helsinki - Tuusula matkan aikana nykimään nii pahasti (CE-valokin syttyi siinä yhteydessä), etten meinannut päästä Tuusulaan asti edes. Tuusulassa pienen koneen huudattelun jälkeen auto rupesin toimimaan taas normaalisti ja jatkoin matkaa takaisin Helsinkiin.
Ja siitä Injector Cleaner pullosta lähtien CE-valo syttyy kerran päivässä yhtäkkiä ja tämä samanlainen nykiminen ja hyytyminen ilmenee hetken päästä, joka kuitenkin häviää noin puolen tunnin päästä. Tämä sama toistuu melkein joka päivä ja aina kun CE-valo sammuu, auto melkein välittömästi lopettaa hyytymisen ja nykimisen.

Nykimen ja hyytyminen ilmenee kun painaa kaasun pohjaan, niin auto ikäänkuin ottaa kierroksia tonnin kerrallaan koko alueen läpi ja muutenkaan ei oikein jaksa vetää.

Autoon olen vaihtanut moottorin lämpötunnistimen (antaa ECU:lle lämpötiedon) ja ilmansuodattimen, myös ECU:n käytin huollossa ja ECU oli täysin kunnossa (uudet konkat vaihdettu huollossa). Delphin lambda anturi hankittu jo valmiiksi ja bensansuodatin (ei asennettu vielä kumpaakaa).

Onko tässä kyseessä siis mahdollisesti vain se, että koneesta on kerrallaan lähtenyt niin paljon sontaa pois, että tukkinut ulos meno aukot? Ja mahdollisesti myös tankista lähteneet ruosteet liikenteeseen?

Ihmetyttää kuitenkin, että vika häviää yhtäkkiä ja tulee takaisin CE-valon yhteydessä...

Ehdotuksia?

P.S Hyytyminen ja nykiminen esiintyy lämpimällä koneella ainoastaan.
 
Vs: Lancer Gti -95 satunnainen hyytyminen lämpimänä

Eka ehdotus on se perinteinen että jollain lukijalla pitäisi saada selvitettyä mitä se CE valo tarkoittaa, korjaaminen voisi tulla sitten jonkun verran halvemmaksi kun ei tarvitsisi arpoa. :)

Itsestä kuulostaisi ilmamäärämittarin vialta, ainut vaan kun ne ei juuri koskaan hajoa. Voisiko olla jossain imuvuoto? TPS anturi voi olla kans yksi, ei pitäisi kyllä noin paljoa vaikuttaa.

Samoilla linjoilla olen kanssasi että jos tankista olisi tullut jotain sontaa kiertoon, niin ei se ECU kyllä osaisi CE valoa sillon sytytellä.
 
Vs: Lancer Gti -95 satunnainen hyytyminen lämpimänä

Itekki kuulin ilmamäärämittarin osalta, että lancereissa aika kovaa tekoa on, ettei helpolla hajoa.
ECU saapuu onneksi kohta huollosta huoltaja oli kuulemma pistäny vikakoodin luvun CE-valoon, joten saa senkin selville sitten.

Sama kaveri joka tuon ECU:n huolti sanoi, että paineilmaa kannattaa antaa bensaletkuihin, JOS ruostetta on päässy tulemaan letkujen kautta johonkin.
Ei kai toi paineilma sieltä mitään tuhoa jos sitä pukkaus letkuihin urakalla...?

Mutta miten ihmeessä vika tulee... ja menee, kerran päivässä? hah
 
Vs: Lancer Gti -95 satunnainen hyytyminen lämpimänä

Varmaan kannattaa sitten ennen puhaltamista paineilmalla ottaa bensa letkun pää irti tankin päältä ja puhaltaa moottoritilan suunnalta, muttei bensansuodattimen läpi, vaan bensansuodattimelta tankkia kohden...

CE -valo on varmaan normaali "Check Engine" -valo, joka palaa muutaman sekunnin aina käynnistettäessä.

Sitten tarkasta kaikki imusarjan letkut, ettei ole vuotoja.

Automaattiryyppy saattaa joissakin malleissa karstoittaa noin 30000 kmn välein kaasuläpän asentotunnistimen seutua, joten jarrubensalla ja paineilmalla oon ainakin itse puhdistanu niin tuota "seilaamista" oon saanu poistumaan.

Jos irrottelet liittimiä, niin tarkasta ettei oo hapettumia kontakteissa...

Jos näistä ny jotaki hyötyä niin :driver
 
Vs: Lancer Gti -95 satunnainen hyytyminen lämpimänä

Eman sanoi
Varmaan kannattaa sitten ennen puhaltamista paineilmalla ottaa bensa letkun pää irti tankin päältä ja puhaltaa moottoritilan suunnalta, muttei bensansuodattimen läpi, vaan bensansuodattimelta tankkia kohden...

CE -valo on varmaan normaali "Check Engine" -valo, joka palaa muutaman sekunnin aina käynnistettäessä.

Sitten tarkasta kaikki imusarjan letkut, ettei ole vuotoja.

Automaattiryyppy saattaa joissakin malleissa karstoittaa noin 30000 kmn välein kaasuläpän asentotunnistimen seutua, joten jarrubensalla ja paineilmalla oon ainakin itse puhdistanu niin tuota "seilaamista" oon saanu poistumaan.

Jos irrottelet liittimiä, niin tarkasta ettei oo hapettumia kontakteissa...

Jos näistä ny jotaki hyötyä niin :driver

CE-valo palaa aina koko ajan kun hyytymistä ja nykimistä esiintyy.
Onko muuten mahollista, että poikkee putkia tuolta tankin lähistöltä, kun ottaa tankin alas?
 
Vs: Lancer Gti -95 satunnainen hyytyminen lämpimänä

jooel sanoi
CE-valo palaa aina koko ajan kun hyytymistä ja nykimistä esiintyy.
Onko muuten mahollista, että poikkee putkia tuolta tankin lähistöltä, kun ottaa tankin alas?

on mahdollista,mutta jos hyvin pidetty ja ruosteeton vehje pohjastaan ni luulisi kestävän putkienkin
 
Vs: Lancer Gti -95 satunnainen hyytyminen lämpimänä

Nyt on samalla tehty sitten jakopääremontti osineen, hydraulinen kiristinkää ei menny onneksi vaihtoo.. ois ollu kallis paukku muuten.
Bensasuodatin vaihdettu, ei mitään eroa vanhaan nykimiseen.

Voiko suuttimet olla mahollisesti vaan yksinkertasesti tukossa, en ite enää oikee keksi mitään paitsi "ilmamäärämittarin" jonka voisin romikselta käydä hakemassa ja kokeilla miten toimii sen jälkeen..

Onko muuten tietoa käykö 1.6 ilmamäärämittari tohon 1.8 gti vempeleeseen?
 
Vs: Lancer Gti -95 satunnainen hyytyminen lämpimänä

jooel sanoi
Nyt on samalla tehty sitten jakopääremontti osineen, hydraulinen kiristinkää ei menny onneksi vaihtoo.. ois ollu kallis paukku muuten.

Kallis paukku siitä tulee jos kiristin pettää, nimimerkillä lähellä kävi..
 
Vs: Lancer Gti -95 satunnainen hyytyminen lämpimänä

Nokka-akselin asentotunnistin saattaa olla paskana. Koita vaikka putsata se ensin mut en elättelis liikaa toivoa sen puhdistuksen pelastavaan vaikutukseen vaan saattaa joutua vaihtamaan koko palikan.
Sit tarkastaisin ja puhdistaisin kaasuläpän jos se vaikka sattuu jumittamaan.
 
Vs: Lancer Gti -95 satunnainen hyytyminen lämpimänä

Sellanen tuli vielä mieleen liittyen tohon ilmamäärämittariin, kun autokin on vielä GTi, onko tietoa onko tuossa ollut koskaan vapaavirtaussuodatinta paikallaan? Mietin vaan että sellanen öljyttävä suodatin voi tehä karman vortex ilmamäärämittariinkin jotain ikäviä sivuvaikutuksia? Vai onko jollain parempaa tietoa?
 
Vs: Lancer Gti -95 satunnainen hyytyminen lämpimänä

Slider sanoi
Sellanen tuli vielä mieleen liittyen tohon ilmamäärämittariin, kun autokin on vielä GTi, onko tietoa onko tuossa ollut koskaan vapaavirtaussuodatinta paikallaan? Mietin vaan että sellanen öljyttävä suodatin voi tehä karman vortex ilmamäärämittariinkin jotain ikäviä sivuvaikutuksia? Vai onko jollain parempaa tietoa?

En usko että on koskaan ollut kiinni kartiota, jollain 70-vuotiaalla ukolla ollut nimittäin ja hissukseen ajellut.
Käytin kyllä ite ongelman alkamisen JÄLKEEN kerran kartiosuodatinta kiinni, mutta en kovin montaa päivää ja vanha on siis nyt paikallaan.

Laitan ilmamäärämittarin tilaukseen kohta puolin kun löydän kohtuuhintasen sellasen.

ps. Hydr. kiristin toimi ihan moitteetta, laitettiin sisään mäntä noin 4-6 kertaa ja aina palautti hyvin ja oli puristuksetkin sisällä, uuttakin pitelin käsissä ja se toimi täsmälleen samanlailla kuin tuo vanha, ei siis vaihdettu ja kävin sen palauttamassa. Mäntä tais tulla ulos 11mm ja kun laitettiin kiinni niin mäntä tuli ulos noin 4mm, eli toimi niinkuin pitää.
 
Vs: Lancer Gti -95 satunnainen hyytyminen lämpimänä

Kaasuläppäkin on puhdistettu päällisin puolin ja ei ongelma johdu luultavasti siitäkään sitten......
Kaikki näyttäs jotenki nyt kyllä viittaavan tohon ilmamäärämittariin, miten sitä uskaltais puhdistaa? tai oikeastaan MILLÄ sitä uskaltais puhdistaa?

Ainiin, heitin muuten k&n suodattimen vanhaan koteloon ja ongelma ei ollut silloin vielä alkanut.. oiskohan päästäny läpi jotai moskaa ilmamäärämittarille, näytti muutaman päivän jälkeen aika paskaselta (paperisuodattimellakaan ei toimi, eli ei ole ilmansuodatin tukossa).
 
Vs: Lancer Gti -95 satunnainen hyytyminen lämpimänä

Hei oisko kellään tietoa miten menee Lambdan kytkennät, uudessa motonetistä ostamassani on johdot: 2 valkosta, 1 musta ja 1 harmaa. Jokainen johto on erikseen "pikaliittimellä" eli ei oo kaikki samassa liittimessä (vanhassa on).
Vanhan lambdan värit on: 2 mustaa, 1 sininen ja 1 valkonen

En nyt kyllä perhana muista värejä jotka oli moottorin päässä...
 
Vs: Lancer Gti -95 satunnainen hyytyminen lämpimänä

Noniin, vika ei vieläkään selvinnyt... ilmämäärämittari vaihdettu, ei korjannut oikeastaan mitään muuta kuin että CE-valo ei enää pala satunnaisesti, mutta nykiminen jatkuu, voisiko lambdasta johtua??

rupeaa tässä kevyt syysmasennus tulemaan..
 
Vs: Lancer Gti -95 satunnainen hyytyminen lämpimänä

Itte joskus tilasin NTK-lambdan niin tuli suoraan kunnon pistokkeella, ei tarvii ruveta kikkaileen johtojen juotoksilla.
Mutta ennen sitä kannattais vikakoodit lukea, niin ei tarvii tota vikaa arpoa
 
Vs: Lancer Gti -95 satunnainen hyytyminen lämpimänä

Saako lambdan johtoon edes tehdä juotoksia? Laajakaistoihin kai ei? Liekö montaa tyyppiä noita antureita.
 
Vs: Lancer Gti -95 satunnainen hyytyminen lämpimänä

Maxx sanoi
Itte joskus tilasin NTK-lambdan niin tuli suoraan kunnon pistokkeella, ei tarvii ruveta kikkaileen johtojen juotoksilla.
Mutta ennen sitä kannattais vikakoodit lukea, niin ei tarvii tota vikaa arpoa

Delphin lambdassa on onneks "pikaliittimet" erikseen jokaisessa neljässä johdossa... vikakoodi palaa hetken ja sammuu sen jälkeen, mikäli oon tulkinnu sen oikein, CE valosta kattelin ku siihen laitettiin vikakoodien luku...
 
Vs: Lancer Gti -95 satunnainen hyytyminen lämpimänä

NONNI, vika selvitetty.

Tankki otettu alas ja tuli todettua että tankki oli aivan paskanen sisältä, tankki siis putsattu.
Ja itse vika johtui bensapumpun _helvetin_ paskaisesta "karkeasta" suodattimesta, niinkuin joku on kyseistä suodatinta kutsunut.. ei kyllä todellakaan ollut mikää karkea suodatin.

Tankki oli hieman ruosteessa päältä, menee luultavasti vaihtoon ensi kesänä, gl hf
 
Vs: Lancer Gti -95 satunnainen hyytyminen lämpimänä

jooel sanoi
kaikki näytti pohjassa hyvältä, lukuun ottamatta tankin tayttöputken "huohotin" putkea joka oli ruostunut yläpäästä puhki.

Tuossahan ne olivat ratkaisun avaimet sitten heti ekassa viestissä. :) Tuosta on varmaan rapissut soraa tankkiin.

Hyvä että sait auton kuntoon, ja kannattaa varmaan vielä kertaalleen joskus lähiaikoina vaihtaa se konehuoneessa oleva suodatin.
 
Vs: Lancer Gti -95 satunnainen hyytyminen lämpimänä

Slider sanoi
Tuossahan ne olivat ratkaisun avaimet sitten heti ekassa viestissä. :) Tuosta on varmaan rapissut soraa tankkiin.

Hyvä että sait auton kuntoon, ja kannattaa varmaan vielä kertaalleen joskus lähiaikoina vaihtaa se konehuoneessa oleva suodatin.

Tankki ei kyllä ollu mulle se eka mitä mielellää lähtisin availemaan ku ei haluis järkyttyy minkä näkönen tankki on sieltä päältä haha.
Mullahan oli se täyttöputken vieressä menevä putki ruostunut yläpäästä puhki ja sitä kautta varmaa mennyt vettä ja kaikkea muutakin paskaa tankkiin, nyt jos sitä pääsis vaikka ajelemaan.
P.S kummaa kyllä mutta CE-valon palaminen poistui JO ilmamäärämittarin vaihdolla, eli sekään ei pala enää... (vika kuitenkin jäi, kunnes putsasin tankin)
 
Takaisin
Ylös Bottom