Lancer takaveto tuulilasi

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Onko takaveto-Lancerissa liimalasi ja miten sen saa pois? Saako uusia laseja vielä jostain? Lasin reunassa olisi pellissä luultavasti korjattavaa, eikä siksi voi oikein vaihdattaa liikkeessä.... Entä tiivisteet/listat, saako jostain?
 
eiköhän se ole normaali tiiviste lasi niinkuin samanikäisessä Coltissakin, MUTTA: tiiviste on lisäksi (ainakin Coltissa) liimattu niin, että joko lasi tai tiiviste on pakko rikkoa jos haluaa lasin irti. Helpoin tapa on, että vedät puukolla tai mattoveitsellä tiivisteen halki ja nostat lasin pois.

Tiivisteet ja listat ->Helkama-auto kamaa, laseja luulis saavan, kun kerran fisukin olis saanu siihen edellisen mallin Lanceriin jostain liikkeestä uuden lasin. Eikä ollu pahan hintainen, jotain 70-80e.

Jos päädyt käytettyyn lasiin, niin tiedän yhden purkuauton josta vois saada lasin ja muutakin osaa halvalla (lasin kuntoa en muista, täytyy käydä vilkaisemassa, eli ilmoittele jos tarviit.)
 
se klasi löytyy Kuttilan Lasista, niillä on muotit tuohon meidän -60 Dodgeenkin, tiivan joudut ehkä ostamaan hell-kamalta.
 
No siihen lasin tarpeeseen voi vielä mennä jonkin verran aikaa. Hyvä kuitenkin tietää mistä alkaa kyselemään.

Faija oli repinyt listat pois lasin reunoilta ja läpimätähän se sieltä on, kuten pelkäsinkin. Lasi on liimalla kiinni, ei tiivistettä. Lasin reunoilla on muoviset listat, jotka ovat niin väljät, että kaikki paska pääsee väliin ja lasi on kuulemma todella huonosti liimattu muutenkin.

Lancerregisterin sivuillakin yksi guru totesi aikoinaan tuon ruostepaikan olevan Lancerissa: "killer, very hard to repair properly". Voi mennä jonkin verran aikaa tuon tekemiseen...

Elättelin vähän toiveita, että olisin päässyt katsastuksesta vanhalla lasilla läpi, eikä tuota olisi tarvinut tehdä vielä tänä kesänä, mutta eipä tässä kai sitten muukaan auta... No pääsinpähän ainakin ajamaan konttorille ja takaisin tänä vuonna. Kyllä tuntui 90 hp Corsa laiskalta reissun jälkeen ;D. Muut viat ovat suhteellisen pieniä ja korjattavissa osia vaihtamalla (kaksi puslaa, virtalukko ja toinen ajovaloumpio).
 
fisulta tais löytyä umpioita?

Samaten mä voin käydä vilkaisemassa löytyykö siitä yhdestä raadosta umpioita (jos haluat)? Kumpi umpio?Käviskö vakio lancerin virtalukko? Voisin kysäistä sitäkin......

(Se auto seisoo yhden romuläjän päällä ja tiedän kokemuksesta, että sen kaverin romiksella ei ko.osat maksa montaa kahvikupillista...)
 
Oikea umpio on kyseessä, mutta en vielä tiedä mikä siinä varsinaisesti on vikana. Valokuvio oli outo, mutta polttomo ja umpio näyttävät suunnilleen ehjältä. Otan sen irti torstaina ja tiedän sitten enemmän. Virtalukko on varmaan sama kuin muissakin. Avain on kyllä tosi kulunut. Taidan yrittää ensin puhdistaa lukon ja teettää uuden avaimen. Pistän viestiä tulemaan, jos osia tarvitaan.

Itse en ole tallilla tänään käynyt mitä nyt siirsin auton sinne konttorilla käynnin jälkeen, mutta isä oli ottanut lasin irti. Se oli lähtenyt sisältä jaloilla työntämällä, eli liimaus oli aivan onneton. Kaikki välit on liiman lisäksi tungettu täyteen jotain tahraavaa ja joustavaa mustaa töhnää. Tuttu peltiseppä saatiin värvättyä hitsaamaan lasin reuna kasaan, joten eiköhän se siitä saada kuntoon kun ei tarvitse itse turata. Pohjaa kyllä hitsaan, mutta ohuet pintapellit ovat huomattavasti vaikeampia varsinkin kun migissä on aivan liian iso kahva ohutlevyhommiin.

Nimimerkki Lightspeed aikanaan luetteli Turbo Lancerin tyypilliset ruostepaikat lancerregisterin forumilla ja omastani on löytynyt mätää juuri niistä paikoista lukuunottamatta takakontin pohjaa. Taitaa kaveri tietää mistä puhuu...
 
jeh, mulle jäi siittä rokki-ralli lankusta valot, tuu hakeen, ei maksa mitään, ttuakomäniillämittäänteen ;D
 
Tuulilasi on tosiaan oikeasti liimalasi, mutta siihen kuuluu koristelistojen lisäksi myös hyvin kapea kumirenkula, joka ilmeisesti tulee lasin reunojen ympäri ja sitten paketti liimataan kiinni. Helkamalla oli moinen hyllyssä, lasia en ole vielä ehtinyt kyselemään.
 
Ammattimies teki päivän töitä ja hitsasi A-pilarit kasaan. Ei voi kuin ihailla työn jälkeä kun ikänsä peltihommia tehnyt mies on asialla. Ei tarvitse pakkeloida kuin nimeksi, että on tasaista.
 
Lancusta kiveniskemä levisi pikku hämpistä koko lasin mittaiseksi menneiden talvien aikana. Listojen alta paljastui komea itiökasvusto tavallisessa silikonissa!! Edellinen omistaja ei tainnut tietää, tai ei välitänyt, silikonin kuoleentumisajasta.
SWhen vaihdatin lasin toissa vuonna. Maksoi 210€ asenuksineen.
Hajoamisen syy oli kiistattomasti nalle etiketillinen ruskea pullo eräänä lauantai-iltana.. :mad:
 
Vs: Lancer takaveto tuulilasi

Vanha topicci mutta ongelmani koskee tuota takaveto-Lancerin tuulilasia. Tarkoitus olisi maalata koko auto siten, että kaikki lasit poistetaan. Ajattelin, että homma on helppo kun ei näin vanhassa autossa (omani -81) ole liimalaseja.

Mutta jos ymmärsin ylläolevan keskustelun oikein niin tuulilasi (taitaa olla myös takalasikin) onkin eräänlainen liimalasi, joka vaatii aina kiinnitettäessä uuden, tai ainakin ehjän, tiivisteen. Ja nyt sitten se ongelma, että mistähän sitä tuulilasin tiivistettä, ja muitakin ikkunatiivisteitä, voisi yrittää etsiä? Kun ei kerran Helkama-Autokaan enää tuo Mitsubishejä maahan. Vai onkohan uudella maahantuojalla varastossa mitään Helkama-Autolta jääneitä varaosia noihin vanhempiin Mitsuihin?
 
Vs: Lancer takaveto tuulilasi

Milan sanoi
Vanha topicci mutta ongelmani koskee tuota takaveto-Lancerin tuulilasia. Tarkoitus olisi maalata koko auto siten, että kaikki lasit poistetaan. Ajattelin, että homma on helppo kun ei näin vanhassa autossa (omani -81) ole liimalaseja.

Mutta jos ymmärsin ylläolevan keskustelun oikein niin tuulilasi (taitaa olla myös takalasikin) onkin eräänlainen liimalasi, joka vaatii aina kiinnitettäessä uuden, tai ainakin ehjän, tiivisteen. Ja nyt sitten se ongelma, että mistähän sitä tuulilasin tiivistettä, ja muitakin ikkunatiivisteitä, voisi yrittää etsiä? Kun ei kerran Helkama-Autokaan enää tuo Mitsubishejä maahan. Vai onkohan uudella maahantuojalla varastossa mitään Helkama-Autolta jääneitä varaosia noihin vanhempiin Mitsuihin?

Tilaamalla saa nykyään aika paljon kaikennäköistä. Onpa sitä timanttitiskiltä löytynyt 70-luvun vehkeisiinkin vielä osia ;D
 
Vs: Lancer takaveto tuulilasi

Liimalasi on ainakin turbossa, mutta tiivistettähän siinä ei ole. Ainoastaan listat joiden kiinnikkeet kyllä vaurioituvat helposti ja sitten pitää liimailla niitä listoja kiinni. Liimalasin saa tietääkseni sahattua ehjänä irti ja laitettua varmaan takaisinkin jos se on kunnossa.
 
Vs: Lancer takaveto tuulilasi

Milan sanoi
Vanha topicci mutta ongelmani koskee tuota takaveto-Lancerin tuulilasia. Tarkoitus olisi maalata koko auto siten, että kaikki lasit poistetaan. Ajattelin, että homma on helppo kun ei näin vanhassa autossa (omani -81) ole liimalaseja.

Mutta jos ymmärsin ylläolevan keskustelun oikein niin tuulilasi (taitaa olla myös takalasikin) onkin eräänlainen liimalasi, joka vaatii aina kiinnitettäessä uuden, tai ainakin ehjän, tiivisteen. Ja nyt sitten se ongelma, että mistähän sitä tuulilasin tiivistettä, ja muitakin ikkunatiivisteitä, voisi yrittää etsiä? Kun ei kerran Helkama-Autokaan enää tuo Mitsubishejä maahan. Vai onkohan uudella maahantuojalla varastossa mitään Helkama-Autolta jääneitä varaosia noihin vanhempiin Mitsuihin?

Se, että Helkama-Auto on aikoinaan tuonut Mitsua eikä sitä enää tuo, ei tarkoita etteikö osia saisi Veholta. Siitä vaan luuri käteen ja puhelua, etsivät kyllä sulle varaosanumeron ja kattovat josko olisi saatavilla. Omaan '77 Celesteen on tullut osia varastoista ympäri Eurooppaa ja taisi jokunen nappula tulla Japanistakin asti.
 
Takaisin
Ylös Bottom