Lancer vaihteisto

Ronttu

New Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2013
Lueskellu näitä juttuja Mitsun vaihteistosta, meillä on Mitsu Lancer Intense 2007 sportti farkku, niin on kokemusta myös itsellä. Vaihteistosta tykkään, lyhyet vaihde välit, mutta en siitä, että 1 ja 2 vaihde tosiaan ei mene ihan niin nätisti kuin mielestäni kuuluisi mennä, etenkin kylmänä. Tuntuu että joutuu keskittyä 1 ja 2 vaihteilla ja selkeästi vaihteisto ei ole normaali helppo käytettävä, koska ensimmäinen auto jossa asiaa mietin. Autolla ajettu n. 109 tkm.

Aika mielenkiintoista, että se on vain yksi öljylaatu/merkki joka sopii, ainakin tämän palstan kirjoittajien mukaan, ei ole meidän Mitsuun laitettu huollossa täällä suositeltua merkkiä, huollettu huoltoliikkeessä.

Mietinkin Lancerin vaihtoa Grandikseen, mutta, oisko se sittenkin automaatti parempi vaihtoehto?

Muuten toi sportti Lancer on tosi mukava ajettava.
 
Vs: RE: Lancer vaihteisto

Siis vaihteiston toiminta, ainakin itsellä, parantui todella paljon kun vaihdoin ensimmäiset Mitsun Diaqueenit sisään. Vaihteisto ei vaan toimi oikein useimmilla öljyillä. Vaihto on naurettavan helppo tehdä itsekkin. Suosittelen ehdottimasti kokeilemaan ihan ensimmäiseksi!

Se on vähän mistä tykkää, automaatti lienee noissakin mallia kuminauha..
 
Vs: Lancer vaihteisto

Juu ja vaikka viet Mitsun merkkihuoltoon niin jo viedessä kannattaa (pitää) sanoa että vaihteistoon vain mitsun omaa öljyä ei mitään "vastaavaa".
 
Vs: Lancer vaihteisto

Harri K sanoi
Juu ja vaikka viet Mitsun merkkihuoltoon niin jo viedessä kannattaa (pitää) sanoa että vaihteistoon vain mitsun omaa öljyä ei mitään "vastaavaa".
Eräässä merkkihuollossa myös mielestäni aika "noloa" toimintaa, kun esim evoon koneeseen laittavat Nesteen 5W40 ja voimansiirtoon Mobilia yms..
 
Vs: Lancer vaihteisto

Rauman deltasta joskus kysyin, että jos tulis tämmönen galant dynamic4 vaihteistoöljyjen vaihtoon niin mitä sinne laittaisitte?

Marmoritiskin takana yritti joku huolto"päällikkö" ensin vartin selvittää tietokoneesta ja kansioistaan, meni sitten halliin asentajilta kysymään ja jotain castrol-pulloa tuli näyttämään, että tämmöstä.
 
Vs: Lancer vaihteisto

Ronttu sanoi
Näköjään meillä laitettu Mobilube 1 SHC 75W90.
Ja vaihtoon. Mulla oli myös, ja voi luoja sitä eroa kun ne vaihtoi Castrolleihin. Ja voi luoja sitä eroa kun Castrollit vaihtoi Diaqueeneihin ;D Siis Castrollit on myös hyvä vaihtoehto, mutta omasta mielestä Diaqueenit toimi vielä paremmin.
 
Vs: Lancer vaihteisto

Sitten täytyy vaihtaa jos noin on isot erot pelkällä vaihteisto öljyllä. Onko muuten jossain hyvät ohjeet, jos itse tekis?
 
Vs: Lancer vaihteisto

Itelläni on -04 lanceri 1.6L koneella ja vaihteistoon laitoin tätä öljyä http://www.motonet.fi/fi/tuote/590055/Shell-Spirax-S4-G-75W-90-GL-4-1L
Ja miusta tuntuu et vaihteet menee huonommi päälle ku vanhoilla öljyillä... ei se sit vissii ollu hyvä vaihtoehto...
Mistäköhä tätä diaqueeniä saa ja mihi hintaan..
 
Vs: Lancer vaihteisto

Diaqueenia merkkiliikkeestä.

Ite olen pistäny kolmeen mitsuun Redline mt90 -öljyt vaihteistoon ja toimii myös hyvin. Sitähän on nykyään jo "vaikka missä", motonetissä ja vaikka foorumilla mainostavalla mamasanilla.
 
Vs: Lancer vaihteisto

Diaqueeniä metsästämään siis.. ei se varmaa pahaa tykkää tosta shellinkää öljystä jos sillä ajelis jonniin aikaa
 
Vs: Lancer vaihteisto

Ronttu sanoi
Sitten täytyy vaihtaa jos noin on isot erot pelkällä vaihteisto öljyllä. Onko muuten jossain hyvät ohjeet, jos itse tekis?
Mä en nyt tähän hätään saa service manuaalin kuvia (jos laitat mailin niin voin lähettää) mutta karkeesti: Auto vaaterille alustalle. Vaihteiston alaosassa on tyhjennysproppu mistä öljy valutetaan tyhjäksi -> uusi tiiviste ja proppu kiinni. Sitten vaihteiston ylä osasta, etupuolelta (ei siis päällä vaan kyljessä, ilmanputsarikoppa pois edestä niin näkee paremmin). Siis 90° kulmassa lattiaan nähden. Se auki ja täytetään kunnes valuu yli -> anna ylimääräisten valua johonkin astiaan ja kun ei enää valu niin proppu kiinni. Menekki ilmoitetaan ~2,1L mutta kun ei sitä niin tyhjäksi saa valutettua, niin mulla on 2L määrästäkin tullut aina tippa yli.

Proput on karkeesti ainoat koko vaihteistossa joten et voi erehtyä ja öljynpinnan voit halutessasi testata jo vanhoista öljyistä siten että vaaterilla alustalla proppu auki ja pikkurillillä koettaa että öljynpinta on tasassa reijän alaosan kanssa.

Itse oon tota muutamalla eri työkalulla tehnyt. Yks vaihtoehto on n. 10mm letku tratisa kiinni minkä päässä on 90° mutka. Sillä menee ikuisuus. Toinen, se nopeampi vaihtoehto on ostaa tätä tarkoitusta varten öljypumppu, esim. tämmöinen:


Diaqueenia ostaessa kannattaa käydä hakemassa pari litran akkuvesipulloa (tai jotain muuta, mistä tietää että ne kestää näitä myrkkyjä) ja kysyä myykö ne huollon puolelta sitä Diaqueenia. Sen pienin pakkauskoko tais noin muuten olla 5L vai jopa 20L. Ainakin Järvenpäässä oleva Mäkelän Kone myy Diaqueenia omiin astioihin huollon tynnyristä. Taisin viimeeks maksaa reilu 30e/2L (ja ne litrat on tosiaan piri pintaan)
 
Vs: Lancer vaihteisto

Nyt on redline mt90 ja... en nyt äkkiseltä mitä 10-20km kaupungis pyörin ni eroa shellin öljyihi... hyvin se vaihtaa kiihyttäessä mut moottorijarrutukselle ku heittää esim kakkosen ni on aika jäykkä menemää päälle... en tiiä huomaako eron vastaku ajaa enemmän noil öljyil vai onko sit vikaa laatikossa...
 
Vs: Lancer vaihteisto

Thimiii sanoi
Nyt on redline mt90 ja... en nyt äkkiseltä mitä 10-20km kaupungis pyörin ni eroa shellin öljyihi... hyvin se vaihtaa kiihyttäessä mut moottorijarrutukselle ku heittää esim kakkosen ni on aika jäykkä menemää päälle... en tiiä huomaako eron vastaku ajaa enemmän noil öljyil vai onko sit vikaa laatikossa...

Täällä myös saman suuntaisia kokemuksia 2004 1,6 lancerin vaihteistoöljyistä: Laatikosssa ollut Mobilit, Diaqueenit ja nyt Teboilin öljyt, kaikki toimineet ihan hyvin. Itse en ainakaan ole huomannut öljynvaihdon yhteydessä mitään parannusta tai huononnusta.

Onkohan 1,6:n laatikko mitsun oma tekele? Muistaakseni käyttiksessä ei edes suositeltu Diaqueenia....
 
Vs: Lancer vaihteisto

Urran sanoi
Mä en nyt tähän hätään saa service manuaalin kuvia (jos laitat mailin niin voin lähettää) mutta karkeesti: Auto vaaterille alustalle. Vaihteiston alaosassa on tyhjennysproppu mistä öljy valutetaan tyhjäksi -> uusi tiiviste ja proppu kiinni. Sitten vaihteiston ylä osasta, etupuolelta (ei siis päällä vaan kyljessä, ilmanputsarikoppa pois edestä niin näkee paremmin). Siis 90° kulmassa lattiaan nähden. Se auki ja täytetään kunnes valuu yli -> anna ylimääräisten valua johonkin astiaan ja kun ei enää valu niin proppu kiinni. Menekki ilmoitetaan ~2,1L mutta kun ei sitä niin tyhjäksi saa valutettua, niin mulla on 2L määrästäkin tullut aina tippa yli.

Proput on karkeesti ainoat koko vaihteistossa joten et voi erehtyä ja öljynpinnan voit halutessasi testata jo vanhoista öljyistä siten että vaaterilla alustalla proppu auki ja pikkurillillä koettaa että öljynpinta on tasassa reijän alaosan kanssa.

Itse oon tota muutamalla eri työkalulla tehnyt. Yks vaihtoehto on n. 10mm letku tratisa kiinni minkä päässä on 90° mutka. Sillä menee ikuisuus. Toinen, se nopeampi vaihtoehto on ostaa tätä tarkoitusta varten öljypumppu, esim. tämmöinen:


Diaqueenia ostaessa kannattaa käydä hakemassa pari litran akkuvesipulloa (tai jotain muuta, mistä tietää että ne kestää näitä myrkkyjä) ja kysyä myykö ne huollon puolelta sitä Diaqueenia. Sen pienin pakkauskoko tais noin muuten olla 5L vai jopa 20L. Ainakin Järvenpäässä oleva Mäkelän Kone myy Diaqueenia omiin astioihin huollon tynnyristä. Taisin viimeeks maksaa reilu 30e/2L (ja ne litrat on tosiaan piri pintaan)

Kiitos, arvostan sun avuliaisuutta :)
 
Vs: Lancer vaihteisto

Onko kellään tietoa Motulin GEAR 300 75W90 toimivuudesta 2006 lancerissa? Merkkikorjaamolla laittavat kuulemma tuota eivätkä Diaqueta...
 
Vs: Lancer vaihteisto

Mullakin olisi lancerissa laatikko öljyn vaihto edessä, jos menee timanttitikille ja sanoo, että mitsun omat öljyt niin onko parhaimmat öljyt?
 
Vs: Lancer vaihteisto

mad sanoi
Mullakin olisi lancerissa laatikko öljyn vaihto edessä, jos menee timanttitikille ja sanoo, että mitsun omat öljyt niin onko parhaimmat öljyt?

Omasta mielestä on
 
Vs: Lancer vaihteisto

sm81 sanoi
Onko kellään tietoa Motulin GEAR 300 75W90 toimivuudesta 2006 lancerissa? Merkkikorjaamolla laittavat kuulemma tuota eivätkä Diaqueta...

Tästä ei ilmeisesti kellään ole kokemuksia?
 
Vs: Lancer vaihteisto

Suosittelen myös castrol tai redlinen öljyjä käytettäväksi vaikka maksaa hieman enemmän mut jos ajaa huonoilla öljyillä niin saattaa tulla kalliiksi jonkin ajan päästä
 
Vs: Lancer vaihteisto

Mikä on vaihteistoöljyn vaihtoväli? Huollossa puhuttiin 160tkm. Onko näissä yleensä tämä 1,2 pahimpia synkrojen osalta?
Kannattaako tuollaista RVS käsittelyä harkita samalla tuohon vaihteistoon?
 
Vs: Lancer vaihteisto

Huomenna vaihteistoon menee Motul Gear 300 75w/90 esteripohjaiset öljyt. Ei pitäis olla huonot :peukku
 
Vs: Lancer vaihteisto

sm81 sanoi
Öljyt vaihdettu. Toimii selkeästi paremmin :peukku

Laatikko toimii siis selkeästi paremmin mut ei vieläkään niin hyvin kuin vaikka Toyotassa. Oliskohan RVS käsittelystä apua vai onko nuo synkrot vain tuollaisia?
 
Vs: Lancer vaihteisto

Moikka! Auto on lancer -05 stw 2.0
Alkuunsa vähän kytkin asiaa, eli kytkin tärisyttää välillä liikkeelle lähdössä välillä suorastaan potkii holtittomasti niin että joutuu painamaan kytkimen pohjaan ja koittamaan uudelleen liikkeelle lähtöä. Tilasin kytkinpaketin autonvaraosat24sta http://www.autonvaraosat24.fi/mitsubishi/lancer-kombi-cs-w/17753/10151/kytkinpaketti kun oli yli puolet halvempi (230e) kuin merkkiliikkeestä (520e).
Myös (ilmeisesti) vaihteisto on alkanut kolisemaan, kytkintä painettaessa kolina loppuu, muuten kuuluu vapaalla ja vedossa. Tuttu puhui vaihdelaatikon pääakselin laakerista. Tarkoitus olisi siis vaihtaa kytkimen hilut ja vaihdelaatikon laakeri(t)?

Tarkoitus olisi yhden päivän aikana (max2) saada nuo hommat tehtyä mutta ajankohta on viikonloppu, joten kaikki remppaan tarvittavat matskut pitäisi olla hollilla kun purkaminen aloitetaan.
Osaako joku sanoa mitä muuta hommaan kuin tuon kytkinpaketin ja pääakselin laakerin? Onko muita laakereita mitkä voi olla menny, öljyjä, tiivisteitä, o-renkaita tms??

Kits jo etukäteen ;D

Osaako joku sanoa mikä part number on tolla pääakselin laakerilla? Ei osannut sanoa mitsulla kun että lukee vaan joku Ball Bearing sun muuta, ei mitään numeroa. Voi olla ettei vaan halunnut että saan numerolla suoraan googletettua puolet halvemmalla :O
 
Vs: Lancer vaihteisto

voi olla hankala löytää laakeria muualta kuin timantti tiskiltä,ite aikanaan yritin löytää 93 diesel lankkuun tota samaa laakeria mittojen mukaan ni ei ollu missään. tahallaan tehneet spesiaali kokosen :seina 90e makso sillon mitsulla se laakeri. liimallahan toi loota on tiivistetty. kytkinakselin stefan vaihtasin ainakin samalla ku loota levällään.
 
Vs: Lancer vaihteisto

mikko412 sanoi
voi olla hankala löytää laakeria muualta kuin timantti tiskiltä,ite aikanaan yritin löytää 93 diesel lankkuun tota samaa laakeria mittojen mukaan ni ei ollu missään. tahallaan tehneet spesiaali kokosen :seina 90e makso sillon mitsulla se laakeri. liimallahan toi loota on tiivistetty. kytkinakselin stefan vaihtasin ainakin samalla ku loota levällään.

Eipä tunnu muualta saavan laakeria kuin mitsulta, se laakeri mikä näistä "yleensä" on mennyt niin on varmaan tuo input shaftin kytkimen puoleinen laakeri? Sama laakeri varmaan sopii toiseen päähän mutta jos joutuu kaksi kipaletta tuota laakeria ostamaan niin alkaa vähän kirvelemään, 91e/kpl. Ainoat mitä netistä olen löytänyt laakerikittejä tuolle F5M42lle on tässä:
http://www.americanpowertrainwarehouse.com/f5m42-transmission-rebuild-kit-fits-mitsubishi-lancer-mirage-97-bk497/
https://cobratransmission.com/f5m42-bearing-gasket-and-seal-kit-50089001-1

Onko näissä kolinatapauksissa useimmiten mennyt enemmän kuin yksi yksi laakeri vai pitäisikö laittaa tommonen kitti tulemaan varmuuden vuoksi :O
 
Vs: Lancer vaihteisto

Tässä koittanut kissojen ja koirien kanssa selvittää noita laakerien tietoja, part numeron olen saanut ongittua millä löytää ainakin googlaamalla sopivan näköiset rinkulat.
Isompi laakereista 2526a001 ja input shaftin päädyssä oleva md717670. Mutta esimerkiksi tältä sivulta kun katsoo mihin malleihin sopii, niin tuo oma -05 malli puuttuu... http://www.mitsubishipartssource.com/p/Manual-Trans-Input-Shaft-Bearing/49553443/2526A001.html

EDIT: Sain varmistuksen mitsulta, F5M42 lootaan tulee tuo 2526A001 ja MD717670
 
Vs: Lancer vaihteisto

Sellanen vinkki vielä että jos päädyt vaihtamaan vetareiden stefat samalla kun laatikko on pois, niin ota alkuperäiset sieltä timanttitiskiltä.

Nimimerkillä: VR-4 vuotaa öljyä laatikkorempan yhteydessä vaihdetuista vetarien stefoista (mitkä olivat ehjät, mutta vaihdoin ne varmuuden vuoksi) Noi stefat tuli jenkeistä tilatun laakerisatsin mukana, ja olivat jotain tarvikeroskaa..
 
Vs: Lancer vaihteisto

Slider sanoi
Sellanen vinkki vielä että jos päädyt vaihtamaan vetareiden stefat samalla kun laatikko on pois, niin ota alkuperäiset sieltä timanttitiskiltä.

Nimimerkillä: VR-4 vuotaa öljyä laatikkorempan yhteydessä vaihdetuista vetarien stefoista (mitkä olivat ehjät, mutta vaihdoin ne varmuuden vuoksi) Noi stefat tuli jenkeistä tilatun laakerisatsin mukana, ja olivat jotain tarvikeroskaa..

Kovan selvittely homman jälkeen olin sen verran vellihousu kuitenkin että marssein timanttitiskille tilaamaan laakerit, otin nuo molemmat mainitsemani, vetareiden stefat ja kytkinakselin stefan, 144e kuolema oli mutta ei tarvi jännittää mitä sieltä postista tulee ja koska. En oikeastaan löytänyt mitään sellaisia sivuja mistä olisin uskonut varmuudella saavani osat, ja nimenomaan oikeat sellaiset. Ilmeisesti tämän mallin kytkimessä on myös kaksoismassavauhtipyörä? Kolina saattaa siis myös ehkä tulla siitä? Peruin tuon autovaraosat24 tilauksen kytkinpaketista ja soittelen taas huomenna timanttisille kysyäkseni saako tuohon kiinteetä vauhtipyörää ja jos saa niin mitä maksaa, en tosiaan huomannut kysyä että mitä heidän 520e kytkinpakettiin kuuluu eli onko, painelaakeri, kytkinlevy, asetelma ja mahdollisesti vauhtipyöräkin siinä hinnassa, jos on niin sitten se on jopa halvempi kuin tuo autovaraosat24 mutta veikkaan että ei kuulu.
 
Vs: Lancer vaihteisto

Joo, se ottaa aikalailla päähän kun muutaman päivän kestäneiden laatikkotalkoiden jälkeen huomaa että uudet stefat vuotaa. Stefojen tapauksessa kun hintaerokaan ei ole kovin paha tarvikkeen ja orggiksen välillä.
 
Vs: Lancer vaihteisto

Mitkä on mielestänne parhaat/edullisimmat ulkomaiset nettikaupat mistä noita mitsun osia saa luotettavasti?
Mietin vaan että mistä mahtaa halvimmalla saada tuon kytkin paketin ja vauhtipyörän? Mahdollisesti kiinteän jos halvempi.
 
Vs: Lancer vaihteisto

Jos auto on tuo -05 2.0, niin siellä on jo kiinteä VP, 2-massaa ei ole koskaan saanutkaan.
 
Vs: Lancer vaihteisto

ST sanoi
Jos auto on tuo -05 2.0, niin siellä on jo kiinteä VP, 2-massaa ei ole koskaan saanutkaan.

Okei, on todella kummallista että varaosa myyjä ei timanttitiskillä osaa varmaksi sanoa onko vai ei muutakun että hinnan perusteella sanoi että voisi olla, teki mieli kyllä sanoa että käyppä huollon puolelta kysymässä joltain ketä niitä oikeasti availee mutta en kehdannu herran mieltä pahoittaa.. Mistä tuon kytkin paketin saisi edullisimmin vai onko tuon autovaraosat24 230e hinta about halvin? Tuossa ei siis ole vauhtipyörää.
 
Vs: Lancer vaihteisto

Jan sanoi
Mites tää:

http://www.nimark.fi/buy/EXEDY_MBK2053_240/

Aika mielenkiintonen kun tuossa ei tästää hammasluku tai muutkaan mitat tuohon verrattuna minkä autovaraosat24sta olin tilaamassa, tiskiltä tarkistin tuon moottori numeron oikeaksi minkä autovaraosat24 sivuilla tuotteen yhteydessä ilmoittavat. Täytyy melkeimpä huomenna tuonne soitella ja kysyä että sopiikovaiko nou.
Kiitos linkistä
 
Vs: Lancer vaihteisto

Noniin, remppa tehty ja pääakselin etummainen laakerihan sieltä oli aivan valmis, sen lisäksi painelaakeri kuin kytkinlevykin oli myös aikalailla elinkaarensa loppussa. Kytkin toimii pehmeästi ja kevyesti ei mitään ylimääräisiä kilinöitä tai kolinoita enää, tuntuu kuin eri autolla ajaisi. Ensimmäistä kertaa vaihdelaatikkoa avanneena kahteen pekkaan hommaan kului n 7 tuntia, suurena apuna kun itse loota saatiin pöydälle toimi tämä video https://www.youtube.com/watch?v=ULQgM6T5OuQ ilman tuota voi olla että jotain olisi rikottu :)
Laatikkoon laitoin Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90 API GL-4 ja hyvältä tuntuu.
 
Takaisin
Ylös Bottom