Laturista?

P

PeZ

Guest
Hei!

Sellanen tyhmä kysymys, että jos laturi on sökönä niin voiko valot / mankka / puhallin toimia kuitenkin ihan ok?

Mulla on autossa 2kk vanha akku ja tuntuu että siinä ei oo enää oikeen virtaa. Aamulla koitin startata niin kone yritti pöyräyttää pari kertaa köykäsesti mutta ei startannu ollenkaan. Sitten kuulu vaan että klik klik, kun yritin startata. Radiokanavat oli sekasin, mikä viittais siihen että virta ois käyny lopussa. Mutta valot, keskuslukitus ja puhallin toimi ihan ok. Pitäis käydä lataamassa tuo akku ja kokeilla sitten että pysyykö siinä virta... Vai onkohan mahdollisesti startissa jotain häikkää? ???
 
Joo, kyllähän tuo laturin vajaa toiminnalta haiskahtaa. Just äsken kaveri manasi bensarönttää, että ku työmatka on vajaa kilsa, niin ei jenkkakoneelle riitä sähikäinen(ei ehi akku latautua). Juuri ja juuri käyntiin lähtee. Itellä kävi aikanaan semmonen hommeli, että olin ajelemassa kylillä, niin radio hiljeni yhtäkkiä, luulin että meni radio rikki vaan seuraavana aamuna huomasi että ei se ollukkaan radio.
Vilkut on kans senmmoset, että ei toimi vähällä virralla.
 
En oo kyllä ajon aikana huomannu mitään ongelmia tuon virran kanssa. Mulla oli pari viikkoa sitten sama juttu, kun auto oli seissyt pihalla noin 5 päivää, niin ei jaksanut lähteä käyntiin. No pukkasin sitten käyntiin ja sitten sillä pystyi ihan ajaleen ja starttaskin suht. normaalisti, mutta nyt kun alkoi yöt kylmenemään niin eipä enää lähde virta-avaimella käyntiin...
 
Latasin akun ja mittasin äskön nuo arvot, niin kuinka normaalilta kuulostaa?

-Moottori ei käynnissä, jännite akun navoista: 12,3 V

-Vuotovirta sammutettuna: 0,230 A

-Latausjännite: 14,5 V
 
14,5?230-12v laturin vai auton?Jos auton,niin silloin on latausreleessä(sama kuin jännitteentasaaja)vikaa,mut jos 230laturi,niin ihan ok.Akun jännite kuormittamattomana ilman latausta on juurikin yleensä 12-12,7v,auton ollessa päällä ja laturin toimiessa "oikein" yleensä aina 13,8v.Oli kanssa ongelmia latausjännitteen kanssa ja on edelleenkin,ei tosin niin pahaa enään.Oli siis auton kaikki omat sähkölaitteet päällä,auto käynnissä ja jännite 12,3v..Vaihdoin latausjohdon ja "putsasin"maadotuksen,ja samalla setillä uudestaan mitattuna 13,6v..edelleen puuttuu se 0,2v mutta se ei oo ihan tän hetken murhe..
 
14.5 V oli mitattuna akun navoista, kun auto oli käynnissä ja kun laitto pitkät päälle niin tipahti johonki 14.3 V.

T: 329 tkm and still going... not so strong!
 
no jos laturi tuntuu toimivalta, niin eipäs iinä ole paljon vaihtoehtoja: joko se uusi akku on sökö, tai sitten jossain on oikari joka imaisee akun tyhjäksi auton seisoessa. Voisko startti vika oireilla noin? kertokoon joku joka on starttien kanssa peuhannut enemmän...

Mittaappas se napa jännite kun se on seisonut sen pari päivää tai kylmän yön yli, eli silloin kun se ei todennäköisesti lähde käyntiin....
 
Kyllähän tuo nyt tuntuu ihan pelittävän hyvin, kun latasin tuon akun. Tuo ohivirtaus vähän kummastuttaa, tuskin mankan muistikaan ihan noin paljon vie...

Pitää käyttää ensviikolla autosähkössä ja selvittää mikä tuossa mättää.
 
Laskinkohan oikein jos vuotovirta 0.23 A niin akku purkautuu n. 11 päivässä 60 Ah akulla. Jos ajat lyhyitä matkoja akku ei kerkii latautua täyteen. Omassa Ex-opelissa jatkuvasti palava takakontin sisävalo vei suunnilleen tuon verran ja tyhjensi uuden akun muutamassa viikossa.
 
Jake Master sanoi
Laskinkohan oikein jos vuotovirta 0.23 A niin akku purkautuu n. 11 päivässä 60 Ah akulla...
Oikein laskettu.
Mittasin omasta just tuon vuotovirran, oli 0,18A ja LA-puhelin päällä 0,3A, että tiiäppä tuosta 0,23A että onko se paljon vai vähän.
 
Mulla vei päällä oleva mankka 1A virran (radio päällä / äänet minimissään)

Merkki oli sony :)
 
Juu, käytin autoa sähköhuollossa. Meinasivat, että mulla on autossani Lancerin laturi, johon virrat valuu... Pistin tilaukseen Galantin tehdashuolletun laturin, 160e... Auts!
 
Takaisin
Ylös Bottom