Lisää Galant Sigman sähkömurheita

Windrider

New Member
Liittynyt
10 Helmikuu 2009
Galant Sigmaan ilmestyi sähkövika, jonka syytä tässä parhaillaan yritän selvittää...

Oikean puolen takaparkkivalon sulake palaa välittömästi, kun kääntää parkit päälle. Sain jo selville, että vika ei ole ainakaan itse takavalossa, eikä auton takapään johtosarjassa.

Takavalot saavat virtaa siten, että parkit kytkettäessä sulakerasian takavalosulakkeille tulee yhteinen + -jännite, vas.puolen sulakkeelta lähtee vihreä/musta johto, oik.p. sulakkeelta vihreä/valkoinen johto. Eli tämä vihr./valk. -johdon piiri on jostain oikosulussa.

Kyseinen johto lähtee sulakerasialta johtosarjaan kojetaulun taakse "johonkin" ja palaa sitten takajohtosarjan pistokkeeseen. Autosta kuitenkin ovat pimeänä myös kaikki mittarivalot ja kun katson, samanvärinen johto tulee myös mittariston kumpaankin pistokkeeseen.

Ottaako tässä mittari- ja lämmityslaitteen valaistus virtansa todellakin toisen takavalon piiristä? :nykii

Itse mittaristo ei aiheuta oikosulkua, sulake palaa vaikka se olisi irti.

Tuntuisi oudolta, että itse johtosarja olisi vioittunut (turvassa kojetaulun alla), ei ole toki mahdotonta. Jonkun laitteen tai liitoksenhan siellä täytyy olla nyt maissa?
Onko jollain tietoa/muistikuvaa tai mielummin vaikka sähkökaaviota tallella, näkisi missä kaikkialla kyseinen johdin oikein kiertää?
 
Vs: Lisää Galant Sigman sähkömurheita

Vika löytyi, ja oma mokahan oli taas kyseessä :seina.

Mittarivalaistus todellakin toimii kuten arvelinkin, mutta ongelman syy olikin väärin kytketty radio!
Keskikonsolin luo tulee ylimääräinen 2-napainen pistoke. Navoista toinen antaa virtaa avaimen ACC-asennossa, joten ajattelin, että tässähän on radiolle virtapistoke! Tyrkkäsin radion plussan ja miinuksen pistokkeeseen mutten huomannut, että "miinusnapaan" tuleekin jännite parkkien ollessa päällä... ::)

Hieno tapa tämäkin viettää viikonloppu! ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom