M. Ritvanen, pajero -98 2,8 TD-IC

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
blim.

eli tarkoitus oli, että päiväkirjaan kirjoittaa ainoastaan päiväkirjan pitäjä. Syy selviää vaikkapa lukemalla tätä
threadia -keskustelu rönsyilee ajan myötä liikaa...

nick "mikke69" aloitti keskustelun tätä päiväkirjaa koskien kysymällä:

"onko edessä isokin korroosion poisto homma?
ei kai vaan pajerot olisi herkkiä ruostumaan???
ja jos on niin mistäpä ne alkaa ekaksi mätimään?"

"mikke69":n alkuperäinen kommentti on siis nyt siirtynyt tänne (ja poistettu päiväkirjasta).
 
;D ;D taikasauva olikin heilahtanut....

Pajesta löytyi kupan alkua etuosasta sisäloksujen takaa. Kuppaa oli lähinnä lokareihin porattujen loksujen kiinnitysreikien ympärillä joista maali on kupruillut ja pelti vähän ruostunut. Piikillä tuli kaiveltua kohoilleet maalit auki  teräsharjalla harjailtua pahimmat pois ja kuumennettua peltiä varovasti ja hätävarjeluna sivelin vaseliiniä talven ajaksi päälle jotta happi ei pääsisi jatkamaan korroosiota kovin pahoin. Valohoitoahan tuo tuollainen oli mutta kesällä sama kohta saa hiekkasuihkua oikein omistajan kädestä ja kunnon happomaalit niskaan ja 2-komppismaalia ja ruosteenesto mönjää perään niin luulisi tokenevan pahimpaan hätään.

Samoin etupuskurin takana olevia peltejä tuli suojailtua samalla kun nautarautaa asensin, se homma kun kävi kätevästi kun puskuri oli pois tieltä. Ihme homma oli että täältä ei kuppaa löytynyt ja nyt ehjän pellin päällä on massaa lisäsuojana joten voinee olettaa että ei työ ainakaan ihan hukkaan mennyt, toivottavasti.

Siinä ei isoa vahinkoa tapahdu vaikka jonkun viikonlopun uhraa siihen että purkaa ja tutkii ja katselee autoa ja paikkoja mistä paranella paikoja. Yhden viikonlopun tutkii ja listaa "tee nämä nyt niin ei tarvitse kauta myöhemmin" listaa. Toisena viikonloppuna tekee sitten listan merkityt työt ja hermo "saa" levätä peltien puolesta jonkun vuoden lisää.

Itselläni on ollut autoja nyt 15 vuoden ajan ja 2 autoon on tarvinnut miggiä näyttää, mutta joka autoa on tutkittu peltien kunnon puolesta joka vuosi vähäsen,  ja korjattu heti kun on tarvinnut eikä jääty odottelemaan ruostereikää.
 
Ei minullakaan paljoa savuttanut, ihan rajoissa oli, en muista nyt tähän hätään paljonko oli arvot.

Itse kävin erikseen mittauttamassa Reijon Diesel - liikkeessä (kotkassa) savut, 17 e. Jonka jälkeen katastukseen, 39 e. ;D
 
Juu nuo savu arvot oli mullekkin ihan ylläri, ja tällä kertaa positiivinen sellainen. Odotin arvojen menevän 1,0 ja 1,5 väliin. Tosin ennen katsastusta tuli kyllä tehtyä perinteinen karstapoltto ajo, kaippa se jotain vaikutti.
 
Juu, poka pohjassa minäkin päästelin semmoset 5-10 kilsan lenkin ennen mittaukseen menoo ;D

On se muuten kumma, miten diiselin ääni muuttuu kun päästelee esim kolmosvaihteella kierrokset tapissa vedättää jonkun aikaa... :D

Mut helvetin hienosti kulkee vielä tuo minunkin värkki...
 
L200: on sulla nyt ainakin järeän oloinen karjarauta ei mikään heppoinen viritys. Ei taida olla pajeron oma rauta. Tuo varmaan kestää jotain. Hieno karjarauta, samoin kuin hieno on pajerokin. :peukku Tuollaisen pajeron kun saisi itsellekin käyttö-autoksi... :seina :peukku
 
Kiits kiits..... ;D
Tuo rauta tuli pongattua huuto.net:stä, oli yhdellä kaverilla myynnissä tuossa likellä ja alunperin tuo on ollut izuzu:n lavurissa mummontuupparina.
Pikkaisen korjausta ja hammerliten mustaa maalia päälle ja runkoon hitsillä kiinikket kiinni ja rauta pulteilla kiinikkeisiin, taakse tulee vielä yhdet tuet jotka vedetään puskurin yläpintaan kiinni.
Ei tuo nyttenkään vapise ajossa mutta laitampa piruuttani vielä vähän rautaa lisää kiinnikeisiin...

p.s. hammer...myyppä se sun ronkkelis mulle(tosi) halvalla....
tuollanen safarin ronkkeli ois hienon näköinen mun pajessa kans ;D ;D ;D
 
L-200 sanoi
p.s. hammer...myyppä se sun ronkkelis mulle(tosi) halvalla.... tuollanen safarin ronkkeli ois hienon näköinen mun pajessa kans ;D ;D ;D

Juu, ei kiitos. :p Ei lähde kyllä snorkkeli mun pajerosta mihinkään. Mutta L-200: voithan lohduttautua sillä, että sullahan on Cros4WD melkein naapurissa eli Jyväskylässä ja sieltähän noita snorkkeleitakin saa hankittua. ;D :peukku
 
Juu, niinhän tuo rossi on tuossa likeellä, mieli on tehnyt poiketa sinne kauppaan pällistelemään mitä kaikkea kivaa siellä olisi...nyt kun ovatten oikein saaneet liiketilan pystyyn...
Ei vain uskalla mennä vielä, siinä on liian iso riski että lähtee mopo totaalisesti lapasesta  ;D ;D
Jahka lotossa tulee enemmän kuin 5 oikein niin siten kyllä käyn paikan päällä ihmettelemässä....
Sitä ennen kyllä tulee käytyä etolassa ostamassa vähän nailon tankoa, jotain 70 mm halkaisijaltaan ja sellainen 60 cm riittää  ;) ;D..
 
L-200: mistähän olet mahtanunna saada noita 4x4 magazinen tarroja? Laittaisin mielellään omaankin pajeroon tuollaiset tarrat... ;)
 
Ööh 4x4-magazinestä ;D ;D
Tulivatten yhen pikku jutun takia, selkiää kyllä jonkun ajan sisään mistä syystä ne tarrat on saatu, mutta laita mailia tonne 4x4-magazineen ja kysäise josko noita tarroja saisi vaikka muodollista korvausta vastaan.
Noita tarrojahan sai kun ainakin kestotilaajat joku aika takaperin, mut tuolta lehdestä kun kysäisee niin setviytyy kertalaakista tuo tarra juttu.

Mulla o peileissa ja takaikkunoissa nuo 4x4:n tarrat ja ei nuo ole siinä pöllömmän näköiset varsin kun lehtikään ei ole huonoimmasta päästä, pikemminkin päinvastoin.
 
Takaisin
Ylös Bottom