Mappaus

[jo

New Member
Liittynyt
7 Kesäkuu 2008
Sijainti
Turku
Onkos joku touhunnut venttiilin kanssa tai tutkinut sitä? Vai tarviiko alkaa kantapään kautta opettelemaan :)
Eli mistäs pitäis alottaa et sais toimimaan?
 
Vs: Sas

Juu se kyllä löytyy. Toivottavasti ei vaan oo jumissa, enemmän vaan toi ecu menoa haittaa eli pitäis 7 ecu jostain löytää.
 
Vs: Sas

[jo sanoi
Juu se kyllä löytyy. Toivottavasti ei vaan oo jumissa, enemmän vaan toi ecu menoa haittaa eli pitäis 7 ecu jostain löytää.

Mikäs sulla on suunnitelmissa kun juuri seiskan ECU pitää löytää?
 
Vs: Sas

Ymmärtääkseni on toistaiseksi helpoin säätää ja sisältää erilliset als kartat ja mahdollisuuden kahden kartan käyttöön katkaisialla.
 
Vs: Sas

Otsikkoa voisi muuttaa hieman kuvaavammaksi, en sitä itse pysty tekemään kun en tiedä mistä on kyse, ilmeisesti joku venttiili :)
 
Vs: Sas

[jo sanoi
Juu se kyllä löytyy. Toivottavasti ei vaan oo jumissa, enemmän vaan toi ecu menoa haittaa eli pitäis 7 ecu jostain löytää.

Niin siis mitä nyt haet? Eikö se sas toimi vai haaveiletko jostain paukun tapasesta?
 
Vs: Mappaus

Eli nyt otsikko vaihdettu, tätä siis ollaan tekemässä ja vain ohella yritän tätä SASia saada tähän mukaan. Eli tekeekö sas alunperin autossa mitään vai pitääkö se aktivoida erikseen ecusta?
 
Vs: Mappaus

[jo sanoi
Eli tekeekö sas alunperin autossa mitään vai pitääkö se aktivoida erikseen ecusta?

Tekee. Jos oikein olen tuon ymmärtänyt, niin aktivoituu yli 3s täyden kiihdytyksen jälkeen, kun kaasu nostetaan (moottorin kierrosluku putoaa nopeasti). Kierrokset oltava yli 4000rpm.
 
Vs: Mappaus

simonsays sanoi
mistä tuo SAS on lyhenne?

Secondary Air Supply.

[jo sanoi
Ymmärtääkseni on toistaiseksi helpoin säätää ja sisältää erilliset als kartat ja mahdollisuuden kahden kartan käyttöön katkaisialla.

Jos tämä pitää paikkansa, olen missannut jotain hyvin olennaista. Itse muistelen, että ALS tuli vakio ECUihin vasta kasissa (MR?), eikä sekään tainnut olla ihan noin vaan käyttöönotettavissa. Mutta voin toki olla väärässä. Sen sijaan olen täysin missannut mahdollisuuden käyttää kahta karttaa katkaisijan kanssa. Hieman kyllä epäilen, mutta valistakaa toki viisaammat.
 
Vs: Mappaus

aftermarket ecut eivät osaa käyttää sassia... eli osta semmone ja tulppaa sassi
 
Vs: Mappaus

nokonzok sanoi
Jos tämä pitää paikkansa, olen missannut jotain hyvin olennaista. Itse muistelen, että ALS tuli vakio ECUihin vasta kasissa (MR?), eikä sekään tainnut olla ihan noin vaan käyttöönotettavissa. Mutta voin toki olla väärässä. Sen sijaan olen täysin missannut mahdollisuuden käyttää kahta karttaa katkaisijan kanssa. Hieman kyllä epäilen, mutta valistakaa toki viisaammat.

Onko ysissäkin siis ALS jota voi tuunata? Jotain asetuksia tuohon viittaavilla nimillä näkyy olevan (7 ja 9 rommit ainakin) mutta kuinka toimii? Kuka tietää, muakin kiinnostaa? Pelkkää pauketta vaihdettaessa saa ainakin aikaiseksi pelkällä sytkäkartan mulkkauksella eikä sitä nyt ei voine ihan ALS:ksi sanoa mutta kiva se on essolla.

Itse otin juuri vähän aikaa sitten käyttöön ysissä TephraMod v7:n joka on siis jonkun Australialaisen tyypin modaama ROM, jossa yhtenä lisäominaisuutena juuri tuo karttojen vaihto esim. kytkimellä. Ilmeisesti alkuperäinen ketjun aloittaja on aikeissa käyttää juuri tätä tai vanhempaa versiota? Toimii siis evoissa 7-9, vanhempiin eli 5-6 vastaava on ilmeisesti valmistumassa (brittifoorumilta vakoiltuna) vuodenvaihteen jälkeen mutta ei välttämättä ihan samoilla ominaisuuksilla. Muihin TephraMod ominaisuuksiin voi tutustua esim. täällä tai täällä. Kokeilkaa nyt joku muukin niin saadaan keskustelua aikaiseksi :).
 
Vs: Mappaus

nokonzok sanoi
Jos tämä pitää paikkansa, olen missannut jotain hyvin olennaista. Itse muistelen, että ALS tuli vakio ECUihin vasta kasissa (MR?), eikä sekään tainnut olla ihan noin vaan käyttöönotettavissa. Mutta voin toki olla väärässä. Sen sijaan olen täysin missannut mahdollisuuden käyttää kahta karttaa katkaisijan kanssa. Hieman kyllä epäilen, mutta valistakaa toki viisaammat.

Karttoja vaihdetaan pitämällä I/C vesisuihku nappia pohjassa jonkun aikaa. Ja ei tuo als ihan niin vaan käyttöön otettavissa olekkaan, karttoja pitää muuttaa sen osalta ja joitain kytkentöjä muuttaa.
 
Vs: Mappaus

InF sanoi
aftermarket ecut eivät osaa käyttää sassia... eli osta semmone ja tulppaa sassi

Oma käsitykseni evoista on se että osataan myös tehdä jotain itse eikä vain juosta kaupoissa.
 
Vs: Mappaus

[jo sanoi
Siis evon vakio eculla joka on ohjelmoitu.

Mutisen edelleen vastaan. Minun käsittääkseni vakio ECUssa ei ole mitään toista "karttapaikkaa", jonka voisi nappulasta ottaa käyttöön. Itseasiassa tuo taitaa olla aika harvinainen ominaisuus aftermarket ECUissakin.
 
Vs: Mappaus

nokonzok sanoi
Mutisen edelleen vastaan. Minun käsittääkseni vakio ECUssa ei ole mitään toista "karttapaikkaa", jonka voisi nappulasta ottaa käyttöön. Itseasiassa tuo taitaa olla aika harvinainen ominaisuus aftermarket ECUissakin.

Ei siinä alunperin olekaan mutta tuossa modatussa ROM:ssa se on sinne lisätty, homma toimii siis vakioecun raudalla mutta itse ohjelma tietenkin vaihtuu tuohon modattuun. Valinta karttojen välillä useammallakin tavalla esim. kaasupolkimella, ICS napilla tai lisäämällä kytkin ecun pinniin, johon syötetään max. 5V jännite. Tuo erillinen kytkin on mun mielestä paras vaihtoehto koska kartta vaihtuu silloin sukkana, kaasupoljin-vaihto on hidas (vaatii sammutuksen ja uudelleenkäynnistyksen) ja ainakaan mulla ei ole ICS:ää. Tuo 5V jännite vaatii pienen lisäkytkennän mutta jos sitä ei itse jaksa tehdä tai ei vaan osaa niin niitä piuhasettejä saa ostaa valmiinakin, maksavat jonkun 20USD.
 
Vs: Sas

nokonzok sanoi
Mikäs sulla on suunnitelmissa kun juuri seiskan ECU pitää löytää?

Seiskan ecussa oli muistaakseni erilaiset liittimet kuin kasin ja ysin. Ei tainnu ihan suoraan käydä päikseen ilman piuhasulkeisia.
 
Vs: Mappaus

Pietari sanoi
Onko ysissäkin siis ALS jota voi tuunata? Jotain asetuksia tuohon viittaavilla nimillä näkyy olevan (7 ja 9 rommit ainakin) mutta kuinka toimii? Kuka tietää, muakin kiinnostaa? Pelkkää pauketta vaihdettaessa saa ainakin aikaiseksi pelkällä sytkäkartan mulkkauksella eikä sitä nyt ei voine ihan ALS:ksi sanoa mutta kiva se on essolla.

Vastaan itselleni että ROM 88840013 joka omassa ysissä oli alunperin, ei sisällä koodia joka osaisi ohjata SAS:a ja eipä kyllä ole sitä itse SAS:kaan. Nuo asetukset kyllä löytyvät kun lisää xml:ään alla olevat luritukset mutta koska ROM:ssa on vain nuo taulukot ilman niitä käyttävää koodia, ei toimi vaikka hardis löytyisikin. Sen sijaan koodi löytyy esim. ROM:sta 88580013, 88580014 ja 88580015. Itse kokeilemani Tephra v7 ROM perustuu juuri tuohon 88580014 joten korvaamalla sillä tuo alkuperäinen ALS:n saattaisi saada toimimaan kun vain lisäksi asentelee muut systeemiin kuuluvat hilut. Eri asia sitten on kuinka järkevää se olisi...

EvolutionM foorumilta sanoi
88580013, 88580014, 88580015

The anti-lag code does exist in this ROM, so antilag will work provided that the hardware is installed (unlike the 88840014, 15, 16, and 96530006, and all USDM ROMs where there are only the tables and no code).
----
<scaling name="Timesecbyte" units="s" toexpr="x/10" frexpr="x*10" format="%.1f" min="0" max="25.5" inc="1" storagetype="uint8" endian="big"/>

<table name="ALS minimum vehicle speed to trigger" category="Turbo" address="1e12" type="1D" level="1" scaling="VehicleSpeed"/>

<table name="ALS minimum coolant temperature to trigger" category="Turbo" address="1e14" type="1D" level="1" scaling="Temp"/>

<table name="ALS minimum RPM to trigger" category="Turbo" address="1e16" type="1D" level="1" scaling="RPMStatLimit"/>

<table name="ALS minimum load to trigger" category="Turbo" address="1e18" type="1D" level="1" scaling="Load16"/>

<table name="ALS minimum time to trigger" category="Turbo" address="1e1a" type="1D" level="1" scaling="TimeSec"/>

<table name="ALS trigger valid time" category="Turbo" address="1e1c" type="1D" level="1" scaling="TimeSec"/>

<table name="ALS Load below which active" category="Turbo" address="1e1e" type="1D" level="1" scaling="Load16"/>

<table name="ALS active time limit" category="Turbo" address="1e20" type="1D" level="1" scaling="TimeSec"/>

<table name="ALS Delay before air injection" category="Turbo" address="1e22" type="1D" level="1" scaling="TimeSec"/>

<table name="ALS Delay before fuel injection" category="Turbo" address="1e24" type="1D" level="1" scaling="TimeSec"/>

<table name="ALS Fuel injector time" category="Turbo" address="1e26" type="1D" level="1" scaling="TimeSec"/>

<table name="ALS Air injection time" category="Turbo" address="4e3a" type="2D" level="1" scaling="Timesecbyte">
<table name="RPM" address="7792" type="X Axis" elements="9" scaling="RPM"/>
</table>
----

Alla jonkun osalista jenkkimallin Evo ysiin, jolla ALS toimii.
evo 7 manifold
evo 9 piping
evo 9 SAS valve
trust upper IC pipe
autozone heater hose of awesomeness
2 banjo bolts
1 SAS sensor (evo 7)
1 PCV tank (evo 7)
ECU repinned from (pin 41 to SAS pin 4 or 5 [i forget])
 
Vs: Mappaus

Tollanen sattus eteen http://www.4g63evolution.net/viewtopic.php?f=52&t=96
Saattaa olla ihan hyödyllinen jollekkin :)
 
Vs: Mappaus

[jo sanoi
Tollanen sattus eteen http://www.4g63evolution.net/viewtopic.php?f=52&t=96
Saattaa olla ihan hyödyllinen jollekkin :)

Löytyy jo linkkipalstalta:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32277
 
Takaisin
Ylös Bottom