Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Toivotko kenties uutta Evoa, 3000GT, Pajeroa vai sähköautoa? Kerro millainen olisi sinun haaveesi.
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

Moderni 3000GT vastauksena Toyota GT86 / Subaru BRZ mallille. Etuvetona se tuskin kiinnostaisi ketään, joten vetotavaksi neliveto. Varmastihan tuo olisi ajan hengen mukaisesti nelisylinterinen eikä kutonen, mutta hyvällä hybriditekniikalla auto voisi olla peto ajettavaksi :peukku

Ei yhtään uutta citymaasturi taikka crossover mallia tarvita enää...
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

Mitsubishin urheilullisuus on kuollut eikä uudempiin ole näköjään tulossa melkein mitään muuta kuin jotain sähkömopoja ja hybriditekniikkaa, joten parempi kun eivät sillä saralla enää värkkää mitään ja häpäise vanhoja mallinimiä. Näin ollen topicciin vastaukseni on, että toivoisin tehtaan jättävän vanhat mallinimet rauhaan ja keskittyvän vain tekemään uusilla nimillä niitä vehkeitä mitä nyt parhaaksi näkevät. Tämä peli on jo hävitty korkeammissa ympäristölautakunnissa ja tehtaan nykyjohtoon olen menettänyt uskoni.

JOS johtoporras äkkiä saisi kollektiivisen järkiintymisen ja päättäisivät jatkaa Evon valmistusta sellaisena kuin se tuli tunnetuksi (=jossain määrin kohtuuhintainen neloskoneinen bensaturbonelikko, mitä on äärettömän helppo ja hauska ajaa), niin tämä olisi toki positiivista. Tässä talous- ja ympäristövouhotustilassa ei kannata edes haaveilla oikean Eclipsen tai 3000GT:n paluusta kun kohta ei vissiin saa enää valmistaa muita kuin minimaalisilla näennäisillä päästöillä kulkevia sähkövatkaimia ja kuluttajan osaksi jää vain tyytyä liikkumaan sellaisilla ja odottaa kuolemaa. >:( Oikeasti ajamisesta nauttivia lienee kuitenkin sen verran että Evot menisivät vielä kaupaksi.
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

DaJackal sanoi
Oikeasti ajamisesta nauttivia lienee kuitenkin sen verran että Evot menisivät vielä kaupaksi.

Sitten kun vielä pääsisi omistamaan oikean evon tai edes kokeilemaan kunnolla, se että niiden valmistus loppui ja kultalusikkapersehipsteriteinipoikien käsissä niitä on vielä vähemmän niin hinnat nousee miltei joka päivä, melkein kun itsellä moiseen olisi 10 vuoden päästä varaa niin on jo auton pito niin kallista ettei mitää rajaa, kun tää yhteiskuntaki on mitä on puhumattakaan bauerista sun muista kissankulman neeke.... tummaihosista kusiaisista.
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

No entäs Sigmasta nykyversio: iso, ylellinen herrasmiessedan, kuutoskoneella. Äänetön ajaa ja voimaa riittää.

Nuo markkinat silti on niin mersun ja bemarin hallussa, että tuskin saavuttaisi suosiota ainakaan euroopassa sen enempää, kuin silloin 25 vuotta sittenkään.
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

TuplaNokka sanoi
Sitten kun vielä pääsisi omistamaan oikean evon tai edes kokeilemaan kunnolla, se että niiden valmistus loppui ja kultalusikkapersehipsteriteinipoikien käsissä niitä on vielä vähemmän niin hinnat nousee miltei joka päivä, melkein kun itsellä moiseen olisi 10 vuoden päästä varaa niin on jo auton pito niin kallista ettei mitää rajaa, kun tää yhteiskuntaki on mitä on puhumattakaan bauerista sun muista kissankulman neeke.... tummaihosista kusiaisista.

Sulla on kyllä yleisasenne aika mielenkiintoinen.

Terv. Evonsa 19-vuotiaana koulun ohella kaikki lomat työskennelleenä ostanut.

DaJackal sanoi
Oikeasti ajamisesta nauttivia lienee kuitenkin sen verran että Evot menisivät vielä kaupaksi.

Näin mäkin uskoisin, kun jo Suomessa uusi Focus RS myi lähes 100 kappaletta heti kättelyssä. Se on enemmän kuin Space Staria myytiin ja saman verran kuin Subarun uutta Levorg-mallia meni 2016.

Itse näkisin et turha lähteä kilpailemaan saksalaisten kanssa, kevyt ja edullinen sportti Evon hengessä olis se juttu.
Ongelma taitaa olla sama kun Subarulla: nykypäästöjen ja verotuksen takia myyntihinta vastaisi kuitenkin saksalaisia.

Sinänsä kyllä outoa, ettei nuo suoraruiskun ja turbobensan yhdistelmät ole tätä merkkiä kiinnostaneet isommassa mittakaavassa. Molemmissa ollut aikanaan kuitenkin jonkinasteinen pioneeri.
Tosin sama hämmensi tossa uudessa Subarun WRX STI:ssä. EJ-pohjainen moottori, imusarjaruisku, 8,2:1 puristukset, 79 mm isku, 6 700 kierrokseen jäävä punaraja. Kaikki ihan mennyttä maailmaa. Lopputuloksena moottori, joka on 4 500 kierrokseen saakka teholtaan WRX:n FA-pohjaista voimanlähdettä jäljessä.

Mikä Japania vaivaa?
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

MakeM sanoi
Itse näkisin et turha lähteä kilpailemaan saksalaisten kanssa, kevyt ja edullinen sportti Evon hengessä olis se juttu.
Ongelma taitaa olla sama kun Subarulla: nykypäästöjen ja verotuksen takia myyntihinta vastaisi kuitenkin saksalaisia.

Juurikin näin.
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

Pitää olla sen verran realisti että ladattava hybridi tai sähkö käyttövoimana, urheilullinen matala kori ja hyvät ajo-ominaisuudet. Valitettavasti kaksi viimeksimainittua toivetta taitaa olla mahdottomia nykyjohdon alaisuudessa.
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

Joku neliveto Gti golf , focus RS , civic asteikolle vois olla kovasana.

Trendi sporttimissa käyttökulkineissa kun tuohon suuntaan on jo mennyt.
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

Ast:n kanssa samoilla linjoilla. Akkukäyttöisissä on lähitulevaisuus ja niitä toivoisin Mitsulta. Luulisi konsernista löytyvän osaamista, Heavy Electric, GS Yuasa yksi suurimmista litiumsolutehtaista, jne..

Ei kannattaisi ryssiä mahdollisuutta, mutta epäilen nyky Mitsun olevan liian konservatiivinen.

Ostaisin heti mielenkiintoisen ladattavan Mitsun, jos sellaisia olisi. Nyt säästetään Toitsuilla ja seuraavaksi ajattelin kokeilla i3 Bemaria.


edit:
ePajerossa voisi olla >100kwh akku, >100A DC laturi ja kaksisuuntainen virransyöttö. Eli ePajeron virtapankista voisi ladata muita akkuja tai syöttää vaikka asuntoon 3-vaihe sähköä ;D.
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

Saisi tulla jotain ihan tavallisen perheluokan autoa kuten esim Galant. Ja kun tuohon ympäristöystävällisyyteen panostavat niin toisivat sekä vety- että kaasuautoja tasapuolisesti liikenteeseen mutta eivät silti hylkäisi vielä täysin noita tämän hetken valtamoottoreita maailman pelastamisen toivossa. Noissa kolmessa ensimmäisessä taitaa se tulevaisuus olla.
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

Itse toivoisin toimivaa kokonaisuutta. Nämä crossoverit ei nyt niiiiin toimi.

Näkisin, että hyvä sähköllä toimiva evo (tai vastaava) ois kova peli. Jokaiseen napaan oma sähkömoottori ja sopivasti akkua niin mikäs siinä ajellessa? Myös "agrigaatti" hypridi vois olla hyvä vaihtoehto.

Jos vain olisi itsellä osaamista JA akkuteknologia kehittynyt niin vaihtaisin polttomoottorin evooni heti sähkömoottoriksi. Samalla poistaisin vaihdelaatikon. Mikäs sen mukavempaa kun voi unohtaa vaihdeen vaihdot kokonaan. Ois nopee paketti radalla. Samalla sais voimaa jarrutuksiin ja regeneraatiota. :)

TuplaNokka sanoi
Sitten kun vielä pääsisi omistamaan oikean evon tai edes kokeilemaan kunnolla, se että niiden valmistus loppui ja kultalusikkapersehipsteriteinipoikien käsissä niitä on vielä vähemmän niin hinnat nousee miltei joka päivä, melkein kun itsellä moiseen olisi 10 vuoden päästä varaa niin on jo auton pito niin kallista ettei mitää rajaa, kun tää yhteiskuntaki on mitä on puhumattakaan bauerista sun muista kissankulman neeke.... tummaihosista kusiaisista.

Evoja saa nyt noin 10-15000eur halvemmalla kuin 9 vuotta sitten. ELLEI nähnyt vaivaa ja uittanut sitä itse Japanista. Mä en nyt oikee ymmärrä? Perusehjiä evoja saa 10keur ja fixattavia alta 5keur. En sitten tiedä miten halpoja niitten pitäis olla? Tosin jos sää kymppiä halajat niin onhan niissä vielä hintaa.

Tällä hetkellä eletään "kossusierra" -aikoja evojen suhteen - etenkin 4-6 evot. Noita saa kympillä ja niitä on vielä liikenteessä ja tarjolla. Ikävä tosiasia on, että hinta on sen verran "alhainen", että kaikki omistajat ei niitä "rakasta" vaan ajavat just niin kuin haluat - ja siinä ei oo mitään pahaa. Tod näk 10v eteenpäin ja sitten alkaa nousta arvostus taas. 2000 luvun taitteessa kossusierroja, m3 e30 bemmejä ja 911 possuja sai järkirahaan. Nyt esim 911 huitelee jossain 60ke tienoolla ja moottorittomat raadot jossain 20-30ke.. Niin ja M3 e30 bemmit maksaa myös hunajaa kuten Kossu sierrat alkaa myös. Ja miksi näin? No koska niitä ei oo enää ehjänä. Suurin osa tolpan ympärillä tai vaan ruostunut pois. Taikka sitten vaan muuten rikki.
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

MakeM sanoi
Sulla on kyllä yleisasenne aika mielenkiintoinen.

Terv. Evonsa 19-vuotiaana koulun ohella kaikki lomat työskennelleenä ostanut.

Saan aina potkut 4 viikon sisää ku mokaan jotai jossai, semmosii mulkkui työn antajii ollu..
Ny lähin uutta ammattii lukee sitte, sori off topicista!
Mut täs on cb lancerin omistajuudellaki menetetty luotto tiedot :D
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

TuplaNokka sanoi
Saan aina potkut 4 viikon sisää ku mokaan jotai jossai, semmosii mulkkui työn antajii ollu..
Ny lähin uutta ammattii lukee sitte, sori off topicista!
Mut täs on cb lancerin omistajuudellaki menetetty luotto tiedot :D

Uudessakaupungissa pääsisi kuulemma tekemään mersuja, ja vieläpä (duunausvaiheessa) ihan ruosteettomia sellaisia 8)
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

DaJackal sanoi
Uudessakaupungissa pääsisi kuulemma tekemään mersuja, ja vieläpä (duunausvaiheessa) ihan ruosteettomia sellaisia 8)

Kyl mä oisin joo sinne päässy mut ny just pysty sinne muuttaa :D ja täältä porvoosta aika ikävän pitkä mstka ajella vaikka palkka oiski hyvä
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

D-segmentin farkku, (Galant), mallia vaikka Kia Optimasta. Siihen joku 1.6-2.0 bensa turbo ja neliveto.
Hmm, eli Levorg....
Toisaalta uus sivikkikin olis kiva, mutta siittä puuttuu se neliveto ja farkku...
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

Wlooffy sanoi
D-segmentin farkku, (Galant), mallia vaikka Kia Optimasta. Siihen joku 1.6-2.0 bensa turbo ja neliveto.
Hmm, eli Levorg....
Tai Exiga GT
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

TuplaNokka sanoi
Saan aina potkut 4 viikon sisää ku mokaan jotai jossai, semmosii mulkkui työn antajii ollu..
Ny lähin uutta ammattii lukee sitte, sori off topicista!
Mut täs on cb lancerin omistajuudellaki menetetty luotto tiedot :D
Jaa, että sun mokailut on työnantajan vikaa? Ja CB-Lancerin omistajuudella oot menettäny luottotiedot?? En halua olla ilkeä, enkä muutenkaan vttuilla, mutta jotenkin tuntuu että kannattais katsoa peiliin, tehdä pieni reality check, ja ottaa täysin uusi asenne elämään ??? :-X
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

Jani T sanoi
Jaa, että sun mokailut on työnantajan vikaa? Ja CB-Lancerin omistajuudella oot menettäny luottotiedot?? En halua olla ilkeä, enkä muutenkaan vttuilla, mutta jotenkin tuntuu että kannattais katsoa peiliin, tehdä pieni reality check, ja ottaa täysin uusi asenne elämään ??? :-X

En missää kohtaa sanonu et työnantajan vika? :D mut mul on aina nii huono tuuri kaikes ja kämmäilen paljon nii vaikka siitä sanon ei työnantajat oo antanu pienintäkää virhettä tehä, ja tässä kokoajan koitan ku saan toisen ammatin nii pääsen ainutta asiaa tekee mitä osaan xD
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

Hieman offtopic, mutta kysyn kuitenkin:

Miks kaikki hehkuttaa sähköä?

Aika paljon pitäis kuitenkin tapahtua ennenkuin se on kaikinpuolin varteenotettava vaihtoehto. Ja jos fossiilisia palaa muualla entiseen malliin, niin kyllä noita polttoaineita syntyy edelleen jossain periferiassa poltettavaksi eikä CO2 laske mihinkään. Lisäksi Suomen päästöistä 22 prosenttia tulee liikenteestä. Jos puolet suomalaisista lopettaa autoilun ja liikkumisen niin päästöt laskevat 11 prosenttia. Tämäkin on toki jotain.

Toki sähköllä voidaan ratkaista paljon kaupunkiliikenteen ongelmia.
Tosin Saksassa tehdyn tutkimuksen mukaan 85 prosenttia alle 10 mikrometrin päästöistä tulee muualta kuin moottorista. Ja Saksassa ei saa edes käyttää niitä nastarenkaita.
Samaan aikaan valtamerilaivat painaa menemään raskaalla polttoöljyllä, ja typenoksidi- ja rikkipäästöt on jotain ihan käsittämätöntä verrattuna autoiluun.

En siis missään nimessä sano, että sähkö on huono vaihtoehto autoon. En kuitenkaan ymmärrä miten sähkökäyttöisistä ajoneuvoista on tullut koko maailman pelastava messias.
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

EU on puolensa jo valinnut. Ei siinä auta kuin mukautua siihen että polttomoottorin ja erityisesti fossiilisten polttoaineiden aika alkaa olla vähissä jos ei muuten niin niiden päästövähennysten myötä mihin on sitouduttu. Toinen, erityisesti suurten kaupunkien vihervasemmistoa miellyttävä, vaihtoehto on rajata esim. "taloudellisten kannustimien" kautta yksityisautolla liikkumaan oikeutettujen ryhmä tarpeeksi pieneksi ja tiputtaa päästöjä sitä kautta.
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

TuplaNokka sanoi
En missää kohtaa sanonu et työnantajan vika? :D mut mul on aina nii huono tuuri kaikes ja kämmäilen paljon nii vaikka siitä sanon ei työnantajat oo antanu pienintäkää virhettä tehä, ja tässä kokoajan koitan ku saan toisen ammatin nii pääsen ainutta asiaa tekee mitä osaan xD
Jatketaan OT:
Saan aina potkut 4 viikon sisää ku mokaan jotai jossai, semmosii mulkkui työn antajii ollu..
Kyllä tässä vaan haiskahtaa vahvasti työnantajan syyllistäminen. :) Kyllä aika omituista et useampi paikka on antanu kenkää "pienimmästä virheestä"? Sori, mut en usko :)
Mut aivan sama mulle, jatketaan asiassa, kunhan ei tartte lukea mistään "kultalusikkapersehipsteriteinipoikien" ostamista Evoista kun ei niihin tarvi mitään mainitsemistasi ominaisuuksista, paitsi että teinipojilla melkein mopotkin on kalliimpia kuin edullisimmat Evot.
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

Jos nyt pelkästään itseä ajatellen niin ASX tehokkaammalla bensakoneella. Vähintään 150 ja mieluiten lähemmäs 200 heppaa. Toinen mikä voisi napata käyttiksenä olisi tuollaisilla tehoilla oleva Hyundain i30 kokoluokkaan menevä farkku.

Jos lähtee ihan muille linjoille niin vetyauto voisi myös kiinnostaa jos jakeluverkosto vain laitettaisiin kuntoon. Mikään muu sähköauto ei voisi vähempää kiinnostaa. Hybriditkin menee niin ja näin nappaisiko yhtään vai ei.
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

"kultalusikka persees" justiin. Äitee siivooja ja isäntä... noh ei niinkään ahkera töitä tekemään ja silti itsellä evo pihassa. Itse asiaan
-Evo X tyylinen farkku e85 optiolla jo tehtaalta lähtiessä.
-3000gt myös e85 optiolla ja lisäksi tähän malliin voisi saada sähkömoottorin jolla pystyttäisiin todistamaan kuinka hyvä ja urheilullinen auto voi olla vaikka toimisikin sähköllä. Vetotavaksi valittavana joko neli tai takaveto
Eclipse 1.6 turbo neliveto tekniikalla e85 optiolla ja tähän voitaisiin soveltaa samaa sähkö romppeita mitä tonnariin
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

ast sanoi
EU on puolensa jo valinnut. Ei siinä auta kuin mukautua siihen että polttomoottorin ja erityisesti fossiilisten polttoaineiden aika alkaa olla vähissä jos ei muuten niin niiden päästövähennysten myötä mihin on sitouduttu. Toinen, erityisesti suurten kaupunkien vihervasemmistoa miellyttävä, vaihtoehto on rajata esim. "taloudellisten kannustimien" kautta yksityisautolla liikkumaan oikeutettujen ryhmä tarpeeksi pieneksi ja tiputtaa päästöjä sitä kautta.

Toki EU ja jäsenvaltiot ovat näihin päästövähennyksiin sitoutunut, mutta mitä se auttaa jos ne samat öljynjalostuksen "sivutuotteet" poltetaan Afrikassa tai Intiassa vaikka lämmitykseksi?

Tämän kokonaiskuvan hallinta on mun mielestä se ongelma. Sitä en sano etteikö asioille tulisi tehdä mitään, mutta näen vain itse saman ongelman siirtyvän muualle.

Midnight Walker sanoi
Jos lähtee ihan muille linjoille niin vetyauto voisi myös kiinnostaa jos jakeluverkosto vain laitettaisiin kuntoon. Mikään muu sähköauto ei voisi vähempää kiinnostaa. Hybriditkin menee niin ja näin nappaisiko yhtään vai ei.

Miksi juuri vetyauto? Vetyhän on vastaavalla tavalla sähköenergian varastointimuoto kuin se akkukin.

Ei ole tarkoitus ärsyttää ketään, mutta kiinnostaa kuulla perusteluja :)
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

MakeM sanoi
Hieman offtopic, mutta kysyn kuitenkin:

Miks kaikki hehkuttaa sähköä?

Aika paljon pitäis kuitenkin tapahtua ennenkuin se on kaikinpuolin varteenotettava vaihtoehto. Ja jos fossiilisia palaa muualla entiseen malliin, niin kyllä noita polttoaineita syntyy edelleen jossain periferiassa poltettavaksi eikä CO2 laske mihinkään. Lisäksi Suomen päästöistä 22 prosenttia tulee liikenteestä. Jos puolet suomalaisista lopettaa autoilun ja liikkumisen niin päästöt laskevat 11 prosenttia. Tämäkin on toki jotain.

Toki sähköllä voidaan ratkaista paljon kaupunkiliikenteen ongelmia.
Tosin Saksassa tehdyn tutkimuksen mukaan 85 prosenttia alle 10 mikrometrin päästöistä tulee muualta kuin moottorista. Ja Saksassa ei saa edes käyttää niitä nastarenkaita.
Samaan aikaan valtamerilaivat painaa menemään raskaalla polttoöljyllä, ja typenoksidi- ja rikkipäästöt on jotain ihan käsittämätöntä verrattuna autoiluun.

En siis missään nimessä sano, että sähkö on huono vaihtoehto autoon. En kuitenkaan ymmärrä miten sähkökäyttöisistä ajoneuvoista on tullut koko maailman pelastava messias.

Olen kanssa tätä maailman pelastamista ihmetellyt/naureskellut. Kun nyt ameriikan valtakunnassa raha menee ympäristön edelle. Eurooppa jää nuolemaan näppejään, kun muut jatkaa samaan malliin ja eurooppalaiset sijoittavat valtavia summia samaan aikaan kaikkeen vähäpäästöiseen ja uusiutuviin energialähteisiin. Se on totta, että jonkun pitäisi toimia esimerkkinä, mutta mitä hyötyä siitä on, jos muut eivät seuraa perässä, ennen kuin on liian myöhäistä.

E: Tuli mieleen viellä justiinsa niiden sähköautojen tai lähinnä akkujen tuotanto ja siihen liittyvä. Sekään ei ihan päästöttä tapahdu, mutta saisipahan siirtää sen autoilusta vähentyneet päästöt sitten teollisuuden piikkiin.
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

Valta-akselin syrjäyttämiselläkin oli vastustajansa ;D

Sähkön varastoinnin kehittymisen myötä tulemme näkemään sähköautojen rinnalla tai jopa korvaajina myös henkilökohtaiset dronet.

Silloin mäntämoottorinen loskassa ajava auto tuntuu yhtä muinaiselta asialta, kuin Härkätietä jalkiasin kulkeneet esi-isämme.

Sähkö-/akkurevoluutio on jo alkanut. Me suomalaiset kombivoimaloinemme ja halpoine sähköinemme olemme toistaiseksi vain hyötyjiä.

Ja mitä enemmän sähköä ostat, sitä halvempaa se on per/kwh ;D. Lämmityskulut alas ja ladattavat autot. Siinä tämän hetken resepti ;D.
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

MakeM sanoi
Miksi juuri vetyauto? Vetyhän on vastaavalla tavalla sähköenergian varastointimuoto kuin se akkukin.

Ei ole tarkoitus ärsyttää ketään, mutta kiinnostaa kuulla perusteluja :)

Perusteluthan olis aina hyvä kuulla, ei niiden vaatimisesta kukaan voi ärsyyntyä :) Ehkä en ole paras perustelemaan, koska omat tiedot ei riitä täysin faktoihin tai en ole niin pitkälle perehtynyt asioihin. Näissä perusteluissa voi olla siis virheitä tai mutuilua mutta yritetään nyt silti :)

Lähtökohtasesti pidän nykyisiä sähköautoja täyisin pelleilynä akkujen takia. Jos nykyisenlaisia sähköautoja alettaisiin valmistamaan täydellä teholla sen verran mitä polttomoottoriautoja valmistetaan nyt niin kertoisiko joku että mistä kaikki kama akkuihin louhittaisiin? Nykyiselläänkin kaivokset tuntuvat aiheuttavan kaikenmaailman kyräilyä, joten mitenköhän tuollaisessa tilanteessa kävisi? Tekniikka kehittyy onneksi eteenpäin, joten oletan että kaikki panostus sähköautoihin ratkaisisi myös tuon ongelman, toivottavasti ainakin... Toinen ongelma on tietenkin lataus. Siinäkin ajassa on onneksi menty eteenpäin ja tullaan varmasti menemään. Nykyisellään se on kuitenkin vielä ihan liian hidasta. Ja näin kerrostalossa asujan näkökannasta katsottuna latauksen järjestäminen jo kotonakin olisi hankalaa. Ihan huvikseen juttelin erään taloyhtiön hallitukseen kuuluvan kanssa asiasta. Aika säätöä sen saaminen tuonne olisi.

Vetyautoissa näen samat hyvät puolet mitä mäntämoottoreissakin on. Tankkaus on kohtuullisen nopeaa ja käyttösäde pysyy melko pitkänä. Akkujahan nekin tarvitsevat ilmeisesti enemmän kuin perinteiset autot, tästä en niin tarkasti tiedä. Mutta vetyä ilmeisesti riittää hyvin joten sitä kautta ei olisi ongelmia. Tankkausverkostohan tuossa olisi yksi ongelma mutta se nyt menisi nykyisten paikalle. Ja eipä tarvitsisi kotonakaan huolehtia mistään lataamisen järjestämisestä ja ainaisista piuhoista.
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

Midnight Walker sanoi
Perusteluthan olis aina hyvä kuulla...

Toi akkuongelma on myös mun mielestä täysin totta. Maailman litiumvarainnoista 70 prosenttia sijaitsee muutenkin Boliviassa, tästä voi jo ehkä päätellä nykyisen akkuteknologian olevan mahdollisissa ongelmissa jollain aikavälillä.

Vetyähän sinänsä riittää, kun sitä voidaan valmistaa äärimmäisessä tapauksessa vaikka vedestä . Tässä mielessä se on vastaavalla tavalla akku kuin tuollainen ladattavakin. Sillä on kuitenkin pieniatomisena ikävä tapa tulla pikkuhiljaa läpi kaikista säiliöistä. Toinen ongelma on se, että vety syttyy äärimmäisen helposti. Ei toki bensiinikään ihan ongelmaton, mutta eri mittakaavassa kuitenkin.
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

^^

Suomen valmius ladattaviin autoihin on poikkeuksellisen hyvä, jo tässä alkuvaiheessa. Energiantuotantomme kokonaishyötysuhde on hyvä ja missä muissa maissa on näin monet työpaikkojen parkkipaikat varustettu sähköpistokkeilla? Asunnoista puhumattakaan.


Omassa taloudessa ajetaan mm. 20km työmatkoja sähköllä ja lataukset onnistuu 6 amppeerin lämmitystolpasta parissa tunnissa. Siinä missä viereiset autot kuumentaa lohko- ja sisätilanlämppäreitä, niin samalla sähkömäärällä ajaa Priuksella kotiin ;D. Muutama hassu kwh!

Jokapäiväiseen liikkumiseen ei tarvita mitään Teslan Superchargereita.

Ja latausverkkohan on ihan mielikuvituksesta kiinni. Auto on aina ladattavissa, kun se seisoo. Joskus oli jokaisella kadunvarsipaikalla pysäköintimittari, mikään ei estä pysäköintipaikan tarjoajia laajentamaan "latausbisnekseen". Saisi pysäköintimaksullekkin enemmän vastinetta.

Ei tarvita kun joku aplikaatio-verkostoituminen ja kaikki sähköliittymän omistajat voivat sen jälkeen myydä lataussähköä! Ja sähköliittymiähän riittää.

Saudit ja Bensa-asemat jäävät nuolemaan näppejään.

Kaikille ladattava ei tietenkään vielä sovi ja jos taloudessa on vaan yksi auto, niin lataushybridi on tällä hetkellä hyvä vaihtoehto.
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

Mizushima sanoi
Suomen valmius ladattaviin autoihin on poikkeuksellisen hyvä, jo tässä alkuvaiheessa. Energiantuotantomme kokonaishyötysuhde on hyvä ja missä muissa maissa on näin monet työpaikkojen parkkipaikat varustettu sähköpistokkeilla? Asunnoista puhumattakaan.

Omassa taloudessa ajetaan mm. 20km työmatkoja sähköllä ja lataukset onnistuu 6 amppeerin lämmitystolpasta parissa tunnissa. Siinä missä viereiset autot kuumentaa lohko- ja sisätilanlämppäreitä, niin samalla sähkömäärällä ajaa Priuksella kotiin ;D. Muutama hassu kwh!

Menee jo vähän aiheesta sivuun mutta kommentoidaan nyt näin että tunnen jopa yhden ihmisen kenellä on työpaikalla mahdollisuus lämppäripistokkeeseen. Tieto siitä että monilla työpaikoilla on parkkipaikat varustettu sähköpistokkeilla on siis uutta ainakin itselleni :) Pääseekö siitä sähköstä maksamaan vai ilmaiseksiko sitä työpaikalla jaellaan vai onko se työsuhde-etu? Ja suomen sähköverkko taitaa olla aika kriittisessä pisteessä jo nyt kovilla talvipakkasilla.
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

Midnight Walker sanoi
Ja suomen sähköverkko taitaa olla aika kriittisessä pisteessä jo nyt kovilla talvipakkasilla.

Tuossa taannoin laskeskelin, että jos Suomen autokannasta 500 000 vaihtuisi sähköautoihin, niin vuosittainen sähkönkulutus nousisi noin kaksi prosenttia. Ei järin huomattava. Saunan lämmittäminen kuluttaa jo äkkiä monen työpäivän verran, eli tätä en näe ongelmana.

Mizushima sanoi
Suomen valmius ladattaviin autoihin on poikkeuksellisen hyvä, jo tässä alkuvaiheessa. Energiantuotantomme kokonaishyötysuhde on hyvä ja missä muissa maissa on näin monet työpaikkojen parkkipaikat varustettu sähköpistokkeilla? Asunnoista puhumattakaan.

Suomessa on kyllä kieltämättä hyvin edellytyksiä sähköautoiluun, toki myös alhaisen lämpötilan vuoksi omat ongelmansa kantaman kanssa. Enemmänkin haen kuitenkin sitä, että mitkä autoihin liittyvät ongelmat sähköautoihin siirtyminen mielestänne ratkaisee :)

Myös sähkömix on Suomessa kohtalaisen kiva hiilidioksidipäästöjen kannalta. Esim. Saksassa ampuivat mielestäni itseään molempiin polviin luopumalla ydinvoimasta ja panostamalla sähköautoihin.
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

Kyllä on harmi että Mitsu on hylkäämässä tuon sedan/farkkusegmentin täysin :( Outlander PHEV kattaisi kyllä 99% omat liikunta- ja tilatarpeet mutta on vaan kyllä liian kallis :( Urheilullisuus siitä jää kuitenkin uupumaan.

Tästä autosta uudempi painos ja olisin kyllä jonossa samantien:
Mitsubishi_Galant_(EA).jpg
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

Laza sanoi
Tästä autosta uudempi painos ja olisin kyllä jonossa samantien:
Mitsubishi_Galant_(EA).jpg
Onhan tuosta olemassa seuraava sukupolvi mut jostain syystä ei vetoa ihan samalla tavalla.
2012_Mitsubishi_Galant_1.jpg
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

MakeM sanoi
Enemmänkin haen kuitenkin sitä, että mitkä autoihin liittyvät ongelmat sähköautoihin siirtyminen mielestänne ratkaisee :)

Jos tarkoitat globaalilla tasolla, niin unohda. Emme mahda sille mitään. Korkeintaan fossiilisten omistajien mässäily ja asevarustelu vähenee, jos vauraiden maiden kulutus laskee ja joutuvat myymään jalosteensa alehintaan kehiksille? Joka tapauksessa kaikki halpa ja helppo palavaksi kelpaava tullaan polttamaan.

Teknisellä tasolla perusteluja ei varmaan tarvita?

Kansallisella- ja henkilökohtasella tasolla ensimmäisenä tulee mieleen kauppatase.


edit:
Aihe on monille tahoille varsin arka, joten propagandaa on saatavilla. Ennakkoluulot kannattaa nakata romukoppaan ja funtsia ihan ite. Laskea, vertailla ja päätellä. Auto on kuitenkin vain energiaa liikkeeksi ja lämmöksi muuttava laite!
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

Vedyssä on sellainen ongelma verrattuna akkuun, että jos sitä joudutaan tuottamaan sähköllä autokäyttöä varten, niin hyötysuhde on aika heikko (50%), verrattuna siihen, että ajaisi sillä sähköllä suoraan.

Jouduttaisiin jokatapauksessa voimalaitoksessa tekemään ensin sähköä, josta heti kättelyssä puolet hukataan kun se muutetaan vedyksi ja siihen tulee sitten vielä itse autossa päälle muut häviöt?

Täyssähköauton hyötysuhde sen sijaan on aika hyvä.

Akku iso ongelma tietysti nykyisellään . . .
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

olishan se kiva että mitsu valmistais edes kilpailukykyisiä malleja. esimerkiksi kun tänään käytiin tutulle vanhemmalle rouvalle katselemassa uutta/käytettyä autoa, ja hänen kriteereillään ja budjetillaan ainakin lähelle osui kaksi Delta auton edustamaa pikkuautomallia, kyllä vähän hävetti olla mitsumies ja yrittää puolustaa space staria Kian Picantoa vastaan. on totta että toinen on selvästi vanhempaa perua, mutta on ne kyllä aika eri markkinoillekkin suunniteltu.

Ei siinä mitään jos Mitsu olis kehitysmaatyylinsä mukaisesti hinnoiteltukin, mutta Picantoa sai käytännössä samalla hintaa ja paremmin varusteltuna. kone oli 4 pyttyinen sentään ja takuutakin 2 vuotta enemmän Kiassa. Eikä asiaa auttanut että myyjä oli Kian miehiä ja sen kyllä kertoi. sanoi suoraan että toinen auto näistä vaihtoehdoista on paljon parempi autona laadultaan ja kaikkineen. voitte uskoa että kyse ei ollut mitsusta.

saa nähdä muuttaako tilannetta yhtään tuo Nissanin omistus. ja sit olishan se kiva että muu mallisto käsittäisi muutakin kuin maastureita.
 
Vs: Millaisen auton toivoisit Mitsubishin valmistavan?

https://tekniikanmaailma.fi/autot/salakuvissa-paluun-tekeva-toyota-supra/?shared=751061-f3da1a7c-700

Jotakin vastaavaa "comebackia" olisi kiva nähdä myös mitsulta joskin saisi olla täysin omaa tuotantoa.

Eli uus evo/tonnari tms. sportti ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom