Mitsubishi Galant 98-02 ensiautoksi?

Jepeska

New Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2016
Hei.

Mitä mieltä olette Galantista? Onko hyvä ensimmäiseksi autoksi? Onko kestävä/luotettava/turvallinen? Kuinka paljon huollot yms. kulut tulee maksamaan?

Kysyn tätä siksi, että etsin hyvää ensimmäistä autoa ja en tiedä paljoakaan Japanilaisten autojen laadusta.

Kumpaa suosittelisitte, "normaalia" etuveto Galantia vai VR-4 versiota (Japani versio)

Ajattelin vuosimallia 1998-2002.

Toivoisin asiallisia vastauksia, kiitos.
 
Vs: Mitsubishi Galant Kysymys.

Hei,

ja tervetuloa foorumiin!

Itsellä ei ole kokemusta Galantista mutta olen melko varma siitä että Galant-omistajat täällä miellellään vastaavat sun kysymyksiin!

Ja aina voit lukea projektipäiväkirjat, täällä pari linkkiä:

Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.


Jäsenten puolella löytyy lisää :peukku

Itse haaveilen tällaisesta Galantista mutta kun ei ole nyt tilaa tällaiselle niin se jää haaveilu-tasolla.

Toivottavasti löydät sinulle juuri sopiva yksilö!
 
Vs: Mitsubishi Galant Kysymys.

Ratin paikasta ja vetävien pyörien määrästä riippumatta taitaa takakaarien ruostuminen olla ko. mallin pahin tyyppivika ???
 
Vs: Mitsubishi Galant Kysymys.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=4888.0
 
Vs: Mitsubishi Galant Kysymys.

Vajaa sata tonnia kahdella 2.4 GDI Galantilla tahkottu. (-99:llä 340tkm yhteensä ja -00:lla n. 250tkm) ja muutamalla 2.0l ja V6 vaparilla.



Mitä mieltä olette Galantista?

Hyvä pelihän tuo on ajaa, tilaa ja lämmintä löytyy ja ennen kaikkea se ulkonäkö SEKÄ farkkuna että sedanina. (!!!) Tekniikkakin vielä suht yksinkertaista. :peukku

Onko hyvä ensimmäiseksi autoksi?
Kyllähän sitä mikäli vähän tutkii ja katselee sopivaa yksilöä ettei tule mitään pommia ostettua...ja toki mitä enemmän TSI-luonnetta löytyy niin sitä helpompaa tulee olemaan. :)
Onko kestävä/luotettava/turvallinen?
Laatikot laakeroinnit (kytkinakselin tarkalleenottaen) näistä kaikista yleensä jossakin vaiheessa menee, (alkaa laatikko rahisemaan kytkin ylhäällä, korjattavissa kyllä mikäli mieltä on jolloin pitkäksi aikaa taas autoa ainakin laatikon puolesta. :)) tomaateissa taas turbiinivikoja (ainakin prefacelifteissä eli tuonne vuosituhannen alkuun asti). Moottorit varmaa perustekniikkaa, yleisesti ottaen ainakin (omasta mielestä) 4g6x moottorisarja (2.0 4G63 ja 2.4 4G64) yksi luotettavimmista. V6:stakaan (6A13) ei taida olla kukaan ajamalla rikki saanut (?). Koskaan ei ole kyllä tielle jättänyt nämä omat kulkineet eli kaippa se jotain luotettavuudesta kertoo. Ruoste melkein pahin ongelma niinkuin tämänikäisissä yleensäkin. Pahimmat juurikin nuo takakaaret (jos ei ole korjailtu ajoissa) ja muutenkin aika herkkä ruostumaan mikäli ei ole suojattu riittävästi. Toki nämä nuorimmatkin autot rupeaa jo vähintään rippikouluiässä olemaan eli täysin priimaa lienee mahdotonta löytää enää mistään eli eikun hyvää yksilöä metsästämään. Niveliä sun muuta joutuu jossakin vaiheessa uusimaan ja esim raidetankoja ulko- ja sisäpäineen hieman enemmän kuin edellisissä kulkineissa. :) Ja sitten tietysti nuo kellon juotosviat ja venttiilinvälysten tasureiden naputus jos on alkuperäiset kiinni (ja ovat tukossa), tyyppivikoja siis. :)

Turvallisuudesta sen verran että lähes kaikista autoista löytyy molemmat etubägit sekä sivubägit ja kori on jotain ensimmäisiä mitsun "turvakoreja", oliko nyt RISE nimeltään eli ainakin teknisesti pitäisi kyllä olla suht hyvä turvallisuuden suhteen. :peukku

Kuinka paljon huollot yms. kulut tulee maksamaan?
Tämä riippuu pitkälti siitä, paljonko pystyt/osaat/jaksat tms. tehdä itse. Itse tekemällä aika halvalla pääsee, orkkisosathan näihin ovat ainakin Suomessa melko kalliita mutta tarviketta kulutusosiksi ym. saa aikaa aika halvalla täältä ja ulkomailta. Merkkihuolto kallis mutta ympäri Suomea löytyy myös näihin ja yleisesti ottaen mitsuihin erikoistuneita "nyrkkipajoja", jotka tekevät ammattitaidolla esim. jakopään rempat näihin kohtuuhintaan mikäli itse ei tee. Kokonaismassan perusteella verot siellä noin 1800kg taulukossa isommilla koneilla olevissa, olisiko 2.0:ssa n. 1700kg (?). Co2-päästöperustaisella (>=2001 mallit) siellä n. 210-220g tienoilla.


Kumpaa suosittelisitte, "normaalia" etuveto Galantia vai VR-4 versiota (Japani versio)

IMO aika lailla kiinni siitä mitä haet autolta. Jos haluat nätin näköisen peruskiikottimen paikasta A paikkaan B niin 2.0 litranen olisi varmaan hyvä, hyvin pomminvarma vehje. Hieman nuhapumppuhan tuo on tähän autoon mutta normaaliajossa riittää vallan mainiosti. Jos vähän ajamisen iloa haluat noista vapareista niin suosittelen 2.4GDI/V6. V6 vapari manuaali olisi aika namu, ovat vaan nykyään sen verran kiven alla ellei uittamalla autoa lähde hakemaan ja melkein joutuu sitten Saksasta hakemaan. Itse piti sellainen aikanaan hommata mutta kariutui lähinnä huonosti varusteltuihin ja kunnoltaan keskitasoa selvästi huonompiin yksilöihin ja kyllä harmittaa että ei tullut hankittua mutta kun valinnanvaraa on niukasti niin ei voi mitään :(. Tomaatteinahan noita vielä jonkin verran löytää mutta itselle ei ainakaan semmoista kirveelläkään.

2.4 GDI on...no semmoinen musta lammas siinä välissä. Paljon parjattu lähinnä alkuaikojen ongelmien takia kun oli ensimmäisiä suoraan sylinteriin ruiskuttavia, isoimpana ongelmana EGR:n aiheuttama imusarjan ja kaasuläppäkotelon karstoittuminen ja sitä kautta nykimiset, tehottomuudet yms. Toki mikäli on paikat putsattu ja EGR tukittu ajoissa niin nämä oireet eivät haittaa. :) Vääntävä kone kylläkin ja kohtuullisella bensamäärällä menee maantiellä, 6,9l/100km taitaa olla tämän ajan enkka ja vielä ehkä pari desiä olisi voinut viilata hieman ennakoivammalla ajolla. Kaupungissa nämä kaikki koneet viekin sitten helposti sen yli kympin.

VR-4:sesta en sano mitään. :) Se eroaa aika lailla näistä normimalleista...kaikki postipate-autoja alunperin ja ilmeisesti kovin harva auto on ylipäätään 5-paikkaiseksi saatu rekisteröityä. VR-4 kuskit voi kyllä näitä valottaa enemmän. :)

korsma sanoi
Ratin paikasta ja vetävien pyörien määrästä riippumatta taitaa takakaarien ruostuminen olla ko. mallin pahin tyyppivika ???

Kyllä näin melkein sanoisin, varsinkin jos on alkuperäiset kaaret eli ei noita sisäpokkauksia poistettu/tasoiteltu niin sinne vetää kyllä kaiken paskan ja sonnan ja suolan ja siellä muhii kun aika hankala sitä on päästä täysin putsaamaankaan.

Tässä omakohtaisia kokemuksian ko. pirssistä. Toivottavasti jäi käteen jotain. :driver
 
Vs: Mitsubishi Galant Kysymys.

[elle] sanoi
Ja aina voit lukea projektipäiväkirjat, täällä pari linkkiä:

Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Jahas sinne on meikäläisen räpellys laitettu esimerkiksi ;D

90tkm on tainnut itselleni ja galantille tulla yhteistä taivalta ja ei oo kyllä tarvinut pelätä tielle jäämistä. Palloniveliä, raidetangonpäitä ja tukivarsia on saanut kyllä vaihdella melko tiheäänkin tahtiin mutta siinä on voinut osa syy olla madallus, jota parhaimmillaan oli kohtuu reilusti. Osa syy on voinut olla myös kun on pitänyt aikoinaan halvinta mahollista palloniveltä yms ostaa ::)

Takakaaret odottaa jo kolmatta korjausta (kun ei kahdella edellisellä kerralla tullut kunnolla tehtyä) ja uudet korjauspalat odottavatkin tallissa. Muutama muukin ruosteinen paikka näyttäisi nyt löytyvän.

Niin ja jarruja on joutunut aukomaan vuosittain.


Jos kukkaro kestää bensakuluja ja kalliimpia/tiheämpiä huoltoja niin kyllähän se VR-4 ois kiwa. Ne ei taida kuitenkaan ihan yhtä varmatoimisia olla kuin vaparikoneiset.
 
Vs: Mitsubishi Galant Kysymys.

Jepeska sanoi
Hei.

Mitä mieltä olette Galantista? Onko hyvä ensimmäiseksi autoksi? Onko kestävä/luotettava/turvallinen? Kuinka paljon huollot yms. kulut tulee maksamaan?

On kestävä, luotettava ja ikäisekseen erittäin turvallinen. (3 kpl omistanut ja yhden keulakolaroinut, joten puhun kaikin puolin kokemuksesta. ;D) Vapaasti hengittävät versiot sopii hyvin ensimmäiseksi autoksi, VR-4 voi olla kokemattomalle kuskille liikaa niin voimavarojen kuin huoltokulujenkin takia. Tai ei ne VR-4:tkään mitään superpommeja ole mutta aina kun voimaa on lähemmä 300hp ja ikää 15+v niin kaikenlaisia yllätyksiä voi tulla eteen huoltopuolella - jos itse osaa tehdä, niin ei tule edes kauhean kalliiksi mutta jos teettämään joutuu niin VR-4 vaatii lompakosta jonkin verran joustovaraa.

Huollot on simppelit: 90tkm välein iso huolto (jakopää+sytytystulpat) mikä kustantaa (osat+työ) about 600-1000€ (V6, 2.0 ja 2.4 pääsee jonkin verran halvemmalla), mutta muuten riittääkin vaihdella moottoriöljyt ja suodatin 15tkm välein (itse suosin 10tkm, koska helpompi muistaa). Raitisilmasuodattimen ja ilmansuodattimen voi myös vaihtaa pari kertaa tuolla 90tkm välillä, molemmat on helppoja vaihtaa itse ja suodatinkustannus on 10-20€/kpl.

Ainut asia mikä haittaa kestävyyttä on ruoste (kuten karkeasti ottaen kaikissa japanilaisissa), eli sen suhteen kannattaa katsoa että yksilö ei ole mätä. Helmat, takapyöränkaaret ja lokasuojat kannattaa siis katsoa - samoin ovien alareunat. Japanilaisten etuna on melkoisen varma perustekniikka, helppo huollettavuus, lämpöisyys (kiva talvella) ja melko vähäiset sähköviat. Tielle nämä jättävät todella harvoin.

Niin, ja automaattivaihteisissa tosiaan on tyyppivikana tuo turbiini mistä katoaa poorit, eli mieluummin manuaalivaihteinen. Niissäkin kannattaa kuunnella vaihteistoa että ei kuulu ylimääräisiä ääniä. Omassa sedanissa oli kakkosvaihteen synkro vähän p**kana jo ostaessa (kylmänä pari ekaa vaihtoa rusahtaa jos ei ole toooosi varovainen), mutta 55tkm sillä on jo menty vian juuri pahenematta, eli ei kaada maailmaa. ;D

Suosittelen kyllä lämpimästi tuon ikäistä Galanttia käyttöautoksi. Varustepuoli on kunnossa ja muutkin ominaisuudet varsin kohdallaan. Moottoriksi itse valitsin V6:n ja suosittelen muille kyllä samaa, jotenkin se 2.0 aika nuhainen ja paljon ajetuissa 2.4 GDI:ssä saattaa tulla käyntihäiriöitä eteen.
 
Vs: Mitsubishi Galant 98-02 ensiautoksi?

Mulla on 16 vuoden ja 360tkm kokemus GDI Galantista. Kertoo vissiin auton laadusta ja ominaisuuksista, kun ajelen kyseisellä autolla edelleen. :) Ruostetta tämän ikäisistä autoista löytyy valmistajasta/valmistusmaasta riippumatta kaikista automerkeistä, jos on aina sahattu suolassa ja pidetty autosta huonosti huolta. Kun ostat yleensäkin autoa, niin katso omistajahistoria. Jos auto on kiertopalkinto, niin kannattaa suosiolla jättää ostamatta. Koska EA Galantti on vakionakin kohtalaisen matalamaavarainen auto, niin kannattaa vilkaista auton pohjaa ja etenkin moottorin öljypohjaa, että onko lommolla sisällepäin. Auton öljypohja kulkee kohtalaisen matalalla ja öljysihti on lähellä öljypohjan pohjaa. Jos öljypohja on lommolla sisällepäin selkeästi, niin öljynsaanti estyy ja moottoririkko vaara on edessä ja kone on todennäköisesti kärsinyt jo voitelunpuutteesta (nimimerkillä kokemusta asiasta). Muutenhan täällä on tullutkin nuo perinteiset alapallonivelet yms. kaikkien autojen perus kuluvat osat. Toimintavarma peli ollut muuten tämä GDI Galanttikin, kunhan nuo aikaisemmin mainitut EGR:ään liittyvät temput on tehty. Turvallisuudesta sen verran, että ruotsin vakuutusyhtiöiden listassa todettu selkeästi keskiverto autoa turvallisemmaksi, kun on tutkittu autolle tapahtuneita liikenneonnettomuuksia ja niissä tulleita henkilövahinkoja. Tulos johtuu varmaan osittain siitä, että auton peruskäyttäytyminen on liukkaalla turvallista, koska on luonteeltaan selkeästi aliohjaava auto. Eli kun törmätään, niin törmätään yleensä keula edellä.
 
Takaisin
Ylös Bottom