Vs: Mitsubishi Outlander 2,2 HDI
Terve.
Ostin käytetyn, 90 000 ajetun, vm. 2008 Outlander 2.2 HDi:n syksyllä juuri sopivasti ennen lumia. Varustus on Instyle, ilman navigaattoria.
Ostopäätökseen vaikuttivat jatkuva neliveto ja hyvät tilat, joita monissa kilpailijoissa ei ole. Ajettavuus on hyvä ja sopivan jämäkkä, tosin ajomukavuus kärsii kuoppaisilla teillä koska alusta on suht jäykkä. Mutta motarin ramppiin voi sitten vedellä sitäkin lujempaa. Päädyin 2.2 litraiseen koska 2.0 -koneen alavääntö oli heikko ja kokeneempikin kuljettaja sammutteli sitä valoista lähtiessä. 2.2 litraisella ongelmaa ei ole ja ohituskiihtyvyys on kohtalainen. Kuusivaihteinen manuaalilaatikko on hyvä käyttää ja kytkimeen olen mieltynyt totuttelun jälkeen.
Neliveto on hyvä. Plussaa laite saa siitä että sähköisestä kytkimestä voi valita etuvedon, automaattisen nelivedon ja jatkuvan nelivedon. Olen tämän talven ajellut enimäkseen jatkuvalla nelivedolla lumiolojen takia, ja hyvin on pelittänyt. Kerran meinasin hiljattain jäädä jumiin syvään jäiseen lumihankeen auraamattomalla kääntöpaikalla, mutta hetken keinuttelun jälkeen irtosi omin voimin. Tästä huomaa että kyseessä ei ole oikea maastoauto, sillä esim. tasauspyörästön lukko puuttuu. Muuten auto on kyllä selvinnyt haastavistakin paikoista, ja esim. pysäköinti Helsingin keskusta auraamattomiin tienpenkkoihin sujuu vaivatta. Mulla on alla kitkarenkaat jotka ehkä vaikuttavat negatiivisesti. Olisin halunnut nastat, mutta autossa oli alla kitkat... Nastat on ostoslistalla. Kitkat ovat kuitenkin pelittäneet yllättävän hyvin, ainoastaan jäisillä mukulakivillä alkoi oikeasti hirvittää. Jarrutusmatka myös lyhenisi nastoilla.
Ohjaamossa kaikki nappulat on hyvin sijoiteltu ja helpot käyttää myös esim. pakkasella hanskat kädessä. Miinusta tulee ratin syvyyssäädön puutteesta. Lisäksi pitkänä henkilönä ihmettelen että miksi taustapeili on pitänyt sijoittaa niin alas kuin sen nyt on sijoitettu...
Mitään vikoja ei ole ollut. Hiljattain julkaistussa A-katsastuksen tilastoissahan Outlander oli vähävikaisin alle 3-vuotta vanhoista autoista!
Viime aikoina on tosin ruvennut ärsyttämään se, että vaikka autossa on kaikki mahdollisuudet ja piuhoitukset erillisen mp3-soittimen kuten iPodin tai iPhonen käyttöön, ei Mitsu ole asentanut sitä varsinaista RCA-liitäntäpaneelia ollenkaan... Auton soittimesta löytyy AUX-moodi, ja soittimesta on vedetty jonkinlainen liitin käsinojan alle muovipaneelin taaksen piiloon, mutta liitäntäpaneelia ei ole. Navigaattorilla/DVD-soittimella varustetussa mallissa sellainen kuulemma olisi. Lueskelin kaiken maailman foorumeita, joilla jotkut ovat saaneet tilattua Mitsulta sen liitäntäpaneelin ja jotain muita osia ja kytkeneet sen itse. Täytynee tutkia asiaa. Jos jollain on asiasta kokemusta niin vinkatkaa ihmeessä!