Lainataas vähän tätä säiettä omille kysymyksille.
Kakkosautoksi mietinnässä Outlander vm 10-12 cvt bensa 4-veto, onkos tuo 2.4l, 7-paikkainen ainut vaihtoehto?
Ruotsista saisi kohtuu edullisesti E85 konversiolla, onko kenelläkään kokemuksia tuosta, saako tuosta mitään mainittavaa hyötyä kulutuksen osalta tai onko noissa jotain ongelmaa miksi ei kannattaisi harkita?
En löytänyt aivan het tietoa tuosta jakopäästä, muuttuiko se tuossa vm 11 jälkeen ketjulle vaiko vasta vm 13 kun korimalli vaihtui?
Mites nuo ylläpitokulut yleisesti, onko kallis ylläpidettävä, vai kannattaisiko suosiolla katsella noita vm 13 2.0l koneisia? Dieselille ei tarvetta, kilsoja tulee sen verran vähän, mutta tarve olisi vetoautoksi ja huonolle mökkitielle.
Itsellä 2010 2.4 mivec, 7 paikkainen ja navi+nahat 180tkm rullattu. Itse päädyin juuri 2.4 MIVEC + CVT kokoonpanoon kaverin (mekaanikko) suosittelun jälkeen: ei yllättäviä kuluja, helppo huoltaa, toimitavarma ja mitsun oma moottori (tosin ilman turboa). Auton myynyt kauppias soitteli viime viikolla ja kyseli että joko on autonvaihdon aika, totesin puhelimessa että "2 vuotta mennyt, soittele 8 vuoden päästä uudelleen".
- Löytyy 5 tai 7 paikkainen, hinnat alkaen on yleensä aina 5 paikkaisia, jos löytyy nahkapenkkejä, xenon tai vastaavaa varustelua niin on yleensä 7 paikkainen; kontissa penkit lattian alla ja helposti käännettävissä käyttöön.
- Etanolimuutosta olen harkinnut, mutta toistaiseksi en ole löytänyt pätevää perustelua sille että muutoksen tekisi kun kulutus muutenkin on kohtuullinen auton kokoon nähden
- Moottori 2.4 MIVEC: 4B12 on ketjukone
- Ylläpitokulut: renkaat isot -> kallis kertainvestointi. Huollot kohtuuhintaiset, mm moottoriöljynä käy melkein mikä vain A4/B4. 200tkm perushuolto maksoi merkkihuollossa 521€ (sytytysstulpat, venttiilikopan tiiviste, raitisilmasuodatin, öljynsuodatin, propun tiiviste, jarruneste, jarruhuolto. Omat öljyt oli mukana). Samalla mekaanikko antoi vinkin että seuraavassa huollossa todennäköisesti joutuu vaihtamaan etu ja/tai takajarrulevyt+palat kulumisen takia. Öljyä piti lisätä vajaa litra kun olin vedellyt painavaa perävaunua useaan otteeseen pitkiä matkoja. Tuulilasinpesunestettä menee kun ajovalonpesurit kuluttaa sitä reilusti. Muuten lähtökohtaisesti kokoonsa nähden toimintavarma ja edullinen ylläpidettävä auto jos vrt. naapurin BMW X5, Audi A6 tai Citroen 5008 (joka on korjaamolla aina kun pakkaset kiristyy).
Mainittavimmat osat mitä on jouduttu vaihtamaan kahden vuoden aikana: eteen alatukivarret (puslineen); 750€ vaihdettuna, pakoputkisto 400€ (laipan liitos ruostunut puhki, vaihdoin koko putkiston), Xenon polttimot 80€, ajovalojen korkeudensäätimen niveltanko taakse: 10€. Kaikki siis kuluvia osia ja ymmärrettävää 180tkm ajetussa autossa.
Bensaa menee kaupungissa 10, maantiellä pääsee 7 lukemiin helposti. Kärryä saa vetää jarrullisena (1500kg 2007-2009, 1600kg 2010-2013) ja CVT vaihteisto pelittää peräkärryn kanssa hyvin. Neliveto on mukana aina kun sitä tarvitsee ja saa pakotettua "LOCK" tilaan jos huonot kelit yllättää tai on mutainen tie/pelto.
En voi oikeestaan muutakuin suositella kys. mallia.