Mitsubishi Space Wagon -87 1.8 TD

mankinen

Mitsubishi Lancer 1.5 EXE -92 333tkm
Liittynyt
7 Syyskuu 2004
Sijainti
Tampere
Onko kenelläkään kokemusta kyseisen auton tuunauksesta? Omistan kyseisen auton ja varaosa autona on vuoden -89 mallia oleva. Vaihdoin nokan ja keinurit -89 mallista -87 ja olen ajatellut laittaa myöskin sen boksin joka sijaitsee kuskin penkin alla (joka on mikä?) Ja mielessä on myös käynyt laittaa välijäähdytin kiinni... Paljon on vakiokoneessa tehoja? nuo muutokset tois varmaan sen 10-20hv lisää??
Koodi
 
Re: Mitsubishi Space Wagon -87 1.8 TDI

Moikka,

Todennäköisesti ei ole TDI, koska Mitsu ei _tietääkseni_ ole ikinä tehnyt alle 2-litraisia TDI-koneita; ekat TDI:t taisi tulla vasta 1990-luvun lopulla Pajeroon (2.8 DI-D) ja vähän myöhemmin Carismaan (1.9 DI-D). Siihen asti käytettiin tavallisia kammiokoneita.

Todennäköisesti Avaruusvaunussasi on sama 4D65-kone kuin mitä Galanteissakin on käytetty: iskutilavuus pyöreät 1,8 litraa, teho ilman väläriä 75 hv, välärin kanssa (Galant E14) 82 hv, vääntö jotain vähän päälle 150 Nm.

Käsittääkseni moottorin ohjaukseen käytetään elektroniikkaa vain hehkun osalta; polttoaineen syöttö on hoidettu perinteisellä jakajapumpulla (Boschin VE-tyypin lookalike), syötön määrää säädellään perinteiseen tapaan korkeapainemännän tehollista iskunpituutta muuttelemalla. Penkin alla olevasta elektroniikkayksiköstä ei ole tarkempaa tietoa, mutta moottorin suorituskykyyn sillä todennäköisesti ei ole vaikutusta.

Tiedossani ei ole, miten nokka-akselin tai keinuvipujen rakennnetta olisi tuossa konetyypissä vuosimallien mukaan muutettu. Oliko siinä -89:ssä kenties jo rullanokat?

Lisätehon aikaan saamiseksi käsittääkseni pätee ne vanhat tutut lainalaisuudet: lisää ilmaa, lisää ahtopainetta, viileämpää ilmaa (=enemmän happea) ja enemmän soppaa.

Ehkä itse etenisin seuraavassa marssijärjestyksessä:

- väläri kiinni (ensimmäisen etuveto-Galantin turbodiesel, E14, vuosimalli -84 - -87, on kiitollinen varaosaluovuttaja)
- ahtopaineita lisää (vakiona taitaa olla joku 0,55 bar); ahtopainemittarin asentaminen on suositeltava hankinta
- lisää soppaa; pumpusta voit säätää ensin sitä ns. savutuksenestolaitetta siinä pumpun päällä, joka määrittelee ahtopaineen mukaan suurimman syötön, sittetn varsinaista syötönsäätöä (säätöruuvi pumpun takapäässä)
- pakoputkisto alkaa varmasti ahdistaa jossain vaiheessa...
- seuraavaksi tulee raja vastaan suuttimissa, niilläkin on rajansa
- sitte meneekin kannentiiviste, sylinterinkansi ja vaihdelaatikko...

Seriously: noilla toimenpiteillä sieltä saa kyllä lisää tehoa, mutta kestoiän, kulutuksen ja suorituskyvyn keskinäisen suhteen optimoimiseksi kannattanee pitäytyä kohtuudessa sen kiristämisen kanssa.

Onnea projektillesi! :)
 
Re: Mitsubishi Space Wagon -87 1.8 TDI

Itsellä on kanssa työn alla saman vuoden vapari-bensa versio. Tällä hetkellä en tee koneelle muuta, kuin vaihdan ilmansuodattimen Twisteriin. Odottelen kunnes motti kaipaa muuten aukaisua, silloin kannen kimppuun. Sisusta vaihtuu sini-valkoiseksi FKn jakkaroiden kanssa. OBA Fantacy Wood ratti, nuppi ja kahva. Alustaa jäykäks E15 Galantin alustalla tai sovittamalla 900 ja 9000 Saabien taakkajousia. Korisarjan teen itse, kunhan kerkiän. Talvi tulee ja taivasalla ikävä hommailla.
 
Takaisin
Ylös Bottom