- Liittynyt
- 11 Toukokuu 2003
- Sijainti
- Taipalsaari
Moni ihmettelee että miten säädetään sytytysennakko Mitsuissa, sehän hieman poikkeaa monista muista merkeistä. Ecuhan hoitaa sytytyksen säädön itse käydessä. Mutta perusennakkoa pystyy muuttelemaan.
Se luonnollisesti tapahtuu jakajasta sellaisissa autoissa missä on jakaja, ja suorasytytteisissä kampiakselin asentotunnistimesta.
Joka asiassa on pieni "mutta" ja tässä tapauksessa se on tuon automaattisen säädön "poiskytkentä" siksi ajaksi kun ennakkoa käsineen ruuvaa. Auton tulipellistä löytyy muutamia irrallisia liittimiä. Oikea on tuollainen isohko, mikä tuossa ensimmäisessä kuvassa näkyy, yleensä siinä on vielä suojahuppu päällä, jossei sitä joku ole kerennyt hävittää. Jokatapauksessa se liitin ei ole kytketty mihinkään vastakappaleeseen, vaan on irrallisena.
Ensimmäisessä kuvassa näkyy ECS:n mokkuloita, mutta semmoisissa malleissa missä ei ole sitä, liitin pitäis olla ihan näkyvillä.
Toisessa kuvassa näkyy liitin avattuna, siitä löytyy yksi ainut pinni, mihin käy pieni hauenleuka tai vaikkapa pieni abikoliitin. Se pitää säätöjen ajaksi maadoittaa runkoon, mistä nyt hyvän kontaktin löytää.
Ajoituslampulla esim. yleensä näkee että se merkki liikahtaa kun tuon maadoittaa.
Mitään muita liittimiä ei tulekkaan mennä maadottamaan mihinkään, esim. Polttoainepumpun virtaliitin löytyy tuon oikean liittimen lähistöltä.
Tämä opas pätee ainakin seuraaviin malleihin:
Colt 88-96 ruiskumallit (88-92 GTi 16v suorasytytys)
Lancer 88-96 ruiskumallit, myös Evoluutio
Eclipse 1G (CPS nokan päässä) 90-94
Galant 88-96 ruiskumallit, myös VR4 (88-92 GTi 16v / VR4 on suorasytytys)
Sapporo 87-91 (2.4i)
------------------------------------------------------------------
Tarkempaa tietoa sytytyksen säädöstä, kiitokset ST:lle. Käsittääkseni tuo ohje käy kaikkiin vanhoihin kaasarivehkeisiin ja ainakin 90 luvun alun ruiskuihin asti.
Käytetään auto kuumaksi,niin että flekti pörähtää päälle,sitten auto sammuksiin.
Kytketään ajoituslamppu,niin että akulta +&-,sekä signaali ykköspytyltä,eli jakopään puoleisesta tulpanjohdosta.
Sitten virta-avain OFF-asennossa,maadoitetaan kys. pistoke,ja startataan auto uudelleen.
Osoitetaan lampulla kohti kampuraa,jossa ajoitusmerkit.
"T"-symboli muovikopassa tarkoittaa sitä mitä ollaan hakemassa (kampuran pyörässä pieni viiva,joka indikoi kohdan.Itse teen niin että merkkaan jollain valkoisella tuota viivaa paremmin,niin näkyy helpommin).
Jakajan/CPS:n mutsku/mutskut löysälle,ja säätöä aikaisemmalle tai myöhäisemmälle (vasta/myötäpäivään) jos tarvetta.
Sitten mutskut kiinni,ja tarkistus että pysyi ennakko ennallaan.
Kone sammuksiin ja maadoituspiuha irti,ja se on siinä.
Se luonnollisesti tapahtuu jakajasta sellaisissa autoissa missä on jakaja, ja suorasytytteisissä kampiakselin asentotunnistimesta.
Joka asiassa on pieni "mutta" ja tässä tapauksessa se on tuon automaattisen säädön "poiskytkentä" siksi ajaksi kun ennakkoa käsineen ruuvaa. Auton tulipellistä löytyy muutamia irrallisia liittimiä. Oikea on tuollainen isohko, mikä tuossa ensimmäisessä kuvassa näkyy, yleensä siinä on vielä suojahuppu päällä, jossei sitä joku ole kerennyt hävittää. Jokatapauksessa se liitin ei ole kytketty mihinkään vastakappaleeseen, vaan on irrallisena.
Ensimmäisessä kuvassa näkyy ECS:n mokkuloita, mutta semmoisissa malleissa missä ei ole sitä, liitin pitäis olla ihan näkyvillä.
Toisessa kuvassa näkyy liitin avattuna, siitä löytyy yksi ainut pinni, mihin käy pieni hauenleuka tai vaikkapa pieni abikoliitin. Se pitää säätöjen ajaksi maadoittaa runkoon, mistä nyt hyvän kontaktin löytää.
Ajoituslampulla esim. yleensä näkee että se merkki liikahtaa kun tuon maadoittaa.
Mitään muita liittimiä ei tulekkaan mennä maadottamaan mihinkään, esim. Polttoainepumpun virtaliitin löytyy tuon oikean liittimen lähistöltä.
Tämä opas pätee ainakin seuraaviin malleihin:
Colt 88-96 ruiskumallit (88-92 GTi 16v suorasytytys)
Lancer 88-96 ruiskumallit, myös Evoluutio
Eclipse 1G (CPS nokan päässä) 90-94
Galant 88-96 ruiskumallit, myös VR4 (88-92 GTi 16v / VR4 on suorasytytys)
Sapporo 87-91 (2.4i)
------------------------------------------------------------------
Tarkempaa tietoa sytytyksen säädöstä, kiitokset ST:lle. Käsittääkseni tuo ohje käy kaikkiin vanhoihin kaasarivehkeisiin ja ainakin 90 luvun alun ruiskuihin asti.
Käytetään auto kuumaksi,niin että flekti pörähtää päälle,sitten auto sammuksiin.
Kytketään ajoituslamppu,niin että akulta +&-,sekä signaali ykköspytyltä,eli jakopään puoleisesta tulpanjohdosta.
Sitten virta-avain OFF-asennossa,maadoitetaan kys. pistoke,ja startataan auto uudelleen.
Osoitetaan lampulla kohti kampuraa,jossa ajoitusmerkit.
"T"-symboli muovikopassa tarkoittaa sitä mitä ollaan hakemassa (kampuran pyörässä pieni viiva,joka indikoi kohdan.Itse teen niin että merkkaan jollain valkoisella tuota viivaa paremmin,niin näkyy helpommin).
Jakajan/CPS:n mutsku/mutskut löysälle,ja säätöä aikaisemmalle tai myöhäisemmälle (vasta/myötäpäivään) jos tarvetta.
Sitten mutskut kiinni,ja tarkistus että pysyi ennakko ennallaan.
Kone sammuksiin ja maadoituspiuha irti,ja se on siinä.