Mitsujen sytytyksensäätö ohjeet

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Slider
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Moni ihmettelee että miten säädetään sytytysennakko Mitsuissa, sehän hieman poikkeaa monista muista merkeistä. Ecuhan hoitaa sytytyksen säädön itse käydessä. Mutta perusennakkoa pystyy muuttelemaan.

Se luonnollisesti tapahtuu jakajasta sellaisissa autoissa missä on jakaja, ja suorasytytteisissä kampiakselin asentotunnistimesta.

Joka asiassa on pieni "mutta" ja tässä tapauksessa se on tuon automaattisen säädön "poiskytkentä" siksi ajaksi kun ennakkoa käsineen ruuvaa. Auton tulipellistä löytyy muutamia irrallisia liittimiä. Oikea on tuollainen isohko, mikä tuossa ensimmäisessä kuvassa näkyy, yleensä siinä on vielä suojahuppu päällä, jossei sitä joku ole kerennyt hävittää. Jokatapauksessa se liitin ei ole kytketty mihinkään vastakappaleeseen, vaan on irrallisena.

Ensimmäisessä kuvassa näkyy ECS:n mokkuloita, mutta semmoisissa malleissa missä ei ole sitä, liitin pitäis olla ihan näkyvillä.

Toisessa kuvassa näkyy liitin avattuna, siitä löytyy yksi ainut pinni, mihin käy pieni hauenleuka tai vaikkapa pieni abikoliitin. Se pitää säätöjen ajaksi maadoittaa runkoon, mistä nyt hyvän kontaktin löytää.

Ajoituslampulla esim. yleensä näkee että se merkki liikahtaa kun tuon maadoittaa.

Mitään muita liittimiä ei tulekkaan mennä maadottamaan mihinkään, esim. Polttoainepumpun virtaliitin löytyy tuon oikean liittimen lähistöltä.

Tämä opas pätee ainakin seuraaviin malleihin:

Colt 88-96 ruiskumallit (88-92 GTi 16v suorasytytys)
Lancer 88-96 ruiskumallit, myös Evoluutio
Eclipse 1G (CPS nokan päässä) 90-94
Galant 88-96 ruiskumallit, myös VR4 (88-92 GTi 16v / VR4 on suorasytytys)
Sapporo 87-91 (2.4i)

------------------------------------------------------------------

Tarkempaa tietoa sytytyksen säädöstä, kiitokset ST:lle. Käsittääkseni tuo ohje käy kaikkiin vanhoihin kaasarivehkeisiin ja ainakin 90 luvun alun ruiskuihin asti.


Käytetään auto kuumaksi,niin että flekti pörähtää päälle,sitten auto sammuksiin.

Kytketään ajoituslamppu,niin että akulta +&-,sekä signaali ykköspytyltä,eli jakopään puoleisesta tulpanjohdosta.

Sitten virta-avain OFF-asennossa,maadoitetaan kys. pistoke,ja startataan auto uudelleen.

Osoitetaan lampulla kohti kampuraa,jossa ajoitusmerkit.
"T"-symboli muovikopassa tarkoittaa sitä mitä ollaan hakemassa (kampuran pyörässä pieni viiva,joka indikoi kohdan.Itse teen niin että merkkaan jollain valkoisella tuota viivaa paremmin,niin näkyy helpommin).

Jakajan/CPS:n mutsku/mutskut löysälle,ja säätöä aikaisemmalle tai myöhäisemmälle (vasta/myötäpäivään) jos tarvetta.
Sitten mutskut kiinni,ja tarkistus että pysyi ennakko ennallaan.

Kone sammuksiin ja maadoituspiuha irti,ja se on siinä.
 
Vs: Mitsujen sytytyksensäätö ohjeet

Vm. -94 lancerissa plugi on alla olevien kuvien mukainen, jos siitä jollekkin jotain iloa on...
Plugin sisällä samaan tapaan vain yksi pinni.





 
Vs: Mitsujen sytytyksensäätö ohjeet

Kiitokset lisäyksistä. Kuvat ja lisätiedot on aina tervetulleita. :)
 
Vs: Mitsujen sytytyksensäätö ohjeet

Kysymys/lisäys. Riittääkö säätämiseen normaali ajoituslamppu? Entäs mitä tekee säädettävällä ajoituslampulla missä on kosketuskulma,voltti,kierros tai jotain ja mitä lie kosketuskulma meinaa... Jotain ne varmaan tekee, mutta kysymys kuuluu että tekeekö nuilla säädöllä mitään Mitsu lancer -95 1.6 113 heppanen koneelle? Jos tekeekin jotain niin jos sais joltakin tarkan ohjeet siihen :)
 
Vs: Mitsujen sytytyksensäätö ohjeet

Nuo Samu84:sen laittamat kuvat on varmaan myös sinun autoosi sopivat. Joku voi laittaa tähän tarkemmat ohjeet niin muokkaan tuota aloitusviestiä. :)
 
Vs: Mitsujen sytytyksensäätö ohjeet

Kyllähän tuo näyttää samalta. Perus ajoituslampulla katsominen/säätämine pitäis olla hallinnassa. Kotoa löytyy myös autodata 2007 versio. Siinä ei kyllä sanottu kosketuskulman säädöistä mitään.... Mitähän sellaisella tekee ja onko tälläinen säätö välttämätön.. Pari päivää sitten lainasin delta autosta sellainen lamppu mikä ei ollut lähellekään perus lamppu :D Siinä oli digitaalinen näyttö, vissiin näytti voltti, kosketuskulma ja kiekko tai jotain, tarkkaan en kyllä katsonut. Löytyy lampussa myös sellainen pyöreäkö nappi, missä voi kääntää ja vääntää ympäriin, sitä kun menin vahingossa kääntelee niin autossa tuntuu olevan tällä hetkellä tehot kadoksissa :D Ja tietenkin oli ecu automaattisäätö ohitettu maadoituksella. Kertokaa lisää viisaat:)
 
Vs: Mitsujen sytytyksensäätö ohjeet

Eli tulimmeko siihen päätökseen, ettei esim. Mitsubishi lancer 1.6i 16v 113heppanen kone ei pystytä ajoitusta säätämään millään tavalla vaikka ecun ohitus on maadoitettu?
 
Vs: Mitsujen sytytyksensäätö ohjeet

Jos kone huoneesta löytyy samanlainen pistoke niin kyllä, mutta pitää olla varma, itekkään en tiedä onko syslerissä sama johtosarja
 
Vs: Mitsujen sytytyksensäätö ohjeet

Apua, teinkö väärin kun käynnissä ollessa maadoitin tuon ja otin myös irti, kun säädin ennakon siihen 5 asteeseen?
Nimittäin auto vetää kokoajan ennakot sinne 30 asteen tuntumaan, ja nostaa sitäkautta tietysti tyhjäkäynnin sinne 2000... (Nasta maadoitettuna kävi nätin matalaa tyhjäkäyntiä :D )
(Myös toinen flekti pyörii kokoajan kun autossa on virrat päällä, pohdiskelinkin, oisko lämpöanturissa vikaa? Ei kyllä vikakoodeja anna Ecu, tasaista vilkuntaa pitää Led-testerillä.)
Auto siis -94 Sigma 3.0 12V
 
Aikaisemmin linkitetyt kuvat ei enää näy, joten onko kuvissa oikea maadoitettava liitin?
IMG_20190426_092812.jpgIMG_20190426_092914.jpg
Kuvat CB-lancerin tulipellistä.

Jostain syystä tämä topic on hankala löytää, ellei osaa kirjoittaa hakuun otsikkoa ihan oikein.
 
Takaisin
Ylös Bottom