mitsun evo8

wilis84

New Member
Liittynyt
29 Elokuu 2009
moro. olen evo 8 uusi omistaja ja kysyisin viisammilta mitä tuumatte 1.5bar ahtopaineesta autoon vaihdettu 9 turbo ja sen jälkeen näköjään ahdot noussu 1.5bar.... paljonkahan toi kattila kestää... säädin dumpista ahtoja niin ettei tuo piikki menisi yli tuon mut on aika siinä ja siinä... mitäpä ootte mieltä?? :seina :driver menee muute hyvin :)
 
Vs: mitsun evo8


Jos mä kirjoittaisin tähän että 2.5bar on vasta riskiraja sä varmaan ruuvaisit siitä dumpista sen (onnea muuten tälle)?

Kannattanee tutkia tätä ja muita foorumeita, missä evoista puhutaan niin pääset kartalle siitä mitä autolle kannattaa tehdä. Tämänhetkisellä tietämyksellä en ruuvailisi yhtään mistään yhtään mitään lisää. Paitsi jos huvittaa vaihdella konetta ehjempään ihan kohtapuolin. Tämä viesti on tarkoituksella kirjoitettu hieman närkästyneellä sävyllä.
 
Vs: mitsun evo8

juu on forgen dumppi laitoin sen löysemmälle, vaikee kyl sanoo et laskiko ahtoo paljookaan mut piikki käy edelleen jossain 1.65-1.7. ripä tuo kone oo veil ilmotellu mitään mut meinasin just sitä et pitäskö käydä turbolta kuristaa ahtoa... vai uskaltaako tolla posotella.
 
Vs: mitsun evo8

Ahtoja ei säädetä dumpista. Paras ratkaisu on, kun viet sen jollekin osaavalle pajalla säädettäväksi. Älä säädä itse ahtoja mitenkään mekaanisesti, tai tutustu ainakin aiheeseen huomattavasti lisää, niin ei tule kalliita yllätyksiä.
 
Vs: mitsun evo8

Samppa sanoi
Ahtoja ei säädetä dumpista. Paras ratkaisu on, kun viet sen jollekin osaavalle pajalla säädettäväksi. Älä säädä itse ahtoja mitenkään mekaanisesti, tai tutustu ainakin aiheeseen huomattavasti lisää, niin ei tule kalliita yllätyksiä.

Kannatan tätä.

Siellä on parikin asiaa mitkä säätävät ahtopainetta.
 
Vs: mitsun evo8

Oivaa tuittuilua pojat.....

Dump valvestahan ei säädetä ahtopaineita, vaan painetta säätelee hukkaportti, joka ohjaa pakokaasun turbon ohitse jolloin pitää paineen tasaisena. Lyhyt oppimäärä, itse en pitkää ole lukenut vaparimiehenä.

Ihan vaan selkeyttääkseen noita edellisiä tekstejä jotka vähän on voinut jättää naamaa hölmölle ilmeelle. Ei rehneitä.
 
Vs: mitsun evo8

Ei niitä nykyautoissa säädetä enää hukkaportistakaan mitään ruuvaamalla vaan hukkaportin kellolle paineet päästävän solenoihin ohjausta muutetaan ECU:n ohjelmoinnilla.

Jos dumpin säätäminen vaikuttaa paineisiin niin eihän se muusta voi olla kiinni kuin siitä että dumppi alkaa vuotamaan ja seos menee MAF anturillisessa järjestelmässä järjettömän rikkaalle.

Jos solenoidi, letkut, niissä olevat kuristimet ja solenoidin ohjaus ovat vakiot on ahtimen hukkaportin kello jumissa. Toisaalta se ettei meno hyydy fuel cuttiin 1.5 bar paineella viittaa siihen että ECUa on ropattu.
 
Vs: mitsun evo8

aattelin ottaa huomenna hommaks purkaa noi pellit pakosarjasta ja kattoo ton ahtopainekellon varren sen liikkumavaraa jos on ropattu, siihen ku oli se 9 turbo vaihdettu ei oo sit katottu ahtoja ollenkaan onneks ei oo kauaa ollu kiinni... koneen softaa en usko et on ropattu ku menee varaohjelmalla. muuten kai haistas et kaikki ok.... onks kellää kokemuksia mahtuuks tuota kellon vartta säätämään purkamatta koko keulaa? tietäs vaa mihin huomenna ryhtyy :seina
 
Vs: mitsun evo8

Hukkaportin kellon saa pois ainakin 4-6 Evoissa irrottamatta jäähdytintä, mutta ei siellä liikaa tilaa ole. Varsinkin suojapelti kanittaa. Mene ja tiedä onko uudemmassa enemmän vai vähemmän tilaa.

Aukeamisen voi testata vaikka fillarin pumpulla ja sopivalla letkulla. Hukkaportin kellossa tulisi olla noin 1/2 reikää esijännitystä eli muutama milli kun hukkaportti on kiinni.
 
Vs: mitsun evo8

ast sanoi
Hukkaportin kellon saa pois ainakin 4-6 Evoissa irrottamatta jäähdytintä, mutta ei siellä liikaa tilaa ole. Varsinkin suojapelti kanittaa. Mene ja tiedä onko uudemmassa enemmän vai vähemmän tilaa.

Juuri omasta 6:sta irroittaneena sen hukkaportin niin kyllä se sieltä tulee. Vaatii hetken ujuttelua ja rauhallista purkamista. Tila on kyllä sitten niin kortilla että huh.
 
Vs: mitsun evo8

wilis84 sanoi
moro. olen evo 8 uusi omistaja ja kysyisin viisammilta mitä tuumatte 1.5bar ahtopaineesta autoon vaihdettu 9 turbo ja sen jälkeen näköjään ahdot noussu 1.5bar.... paljonkahan toi kattila kestää... säädin dumpista ahtoja niin ettei tuo piikki menisi yli tuon mut on aika siinä ja siinä... mitäpä ootte mieltä?? :seina :driver menee muute hyvin :)
wilis84 sanoi
juu on forgen dumppi laitoin sen löysemmälle, vaikee kyl sanoo et laskiko ahtoo paljookaan mut piikki käy edelleen jossain 1.65-1.7. ripä tuo kone oo veil ilmotellu mitään mut meinasin just sitä et pitäskö käydä turbolta kuristaa ahtoa... vai uskaltaako tolla posotella.
wilis84 sanoi
aattelin ottaa huomenna hommaks purkaa noi pellit pakosarjasta ja kattoo ton ahtopainekellon varren sen liikkumavaraa jos on ropattu, siihen ku oli se 9 turbo vaihdettu ei oo sit katottu ahtoja ollenkaan onneks ei oo kauaa ollu kiinni... koneen softaa en usko et on ropattu ku menee varaohjelmalla. muuten kai haistas et kaikki ok.... onks kellää kokemuksia mahtuuks tuota kellon vartta säätämään purkamatta koko keulaa? tietäs vaa mihin huomenna ryhtyy :seina
:eek:fftopic

Pakko mainita että on melko kauheaa tekstiä lukea.
-Isot ja pienet kirjaimet.
-Välimerkit ja niiden käyttö.
-Tekstin rivitys...
:peukku
 
Vs: mitsun evo8

_AH_ sanoi
:eek:fftopic

Pakko mainita että on melko kauheaa tekstiä lukea.
-Isot ja pienet kirjaimet.
-Välimerkit ja niiden käyttö.
-Tekstin rivitys...
:peukku
Eiköhän tässä ollut suurempiakin murheita kuin oikeinkirjoitus?
 
Takaisin
Ylös Bottom