mittarin merkkivalot pimeenä !

J

jaskajokunen

Guest
Huolesta huoleen käy pajero-miehen tie ??? Eilen käynnistäessäni nakua, huomasin ettei merkkivalot pala mittaristossa ( mittarivalot ja kässäri, vilkut sekä avoimen oven valo toimivat ) elikä nuo valot, joiden pitäis virtojen päällä ollessa palaa ja sammua kunnes kone käynnistyy, ne eivät pala. Mistäpäs vikaa hakemaan ??
 
Siellähän pitäisi olla latauksen- ja vedeneroittimen merkkivalot ja automaatissa vaihteistolle yksi merkkivalo, olenko lie oikeassa? Lataako? Hehkullehan ei olekaan merkkivaloa, senhän jo ilmeisesti tiedät. Öljynpaineelle on vain mittari.
 
just noi valot pitäis näkyä "virrat päällä kone off" -tilassa Tuo yksi on tosiaan automaatinöljyn ylilämpötilan merkkivalo, nää valot kuisas mua viimeksi silloin kun laturi oli paskana eli silloin kaikki 3 paloi koko ajan. Nyt on tilanne päin vastainen ! Ei mahdu kaaliin , että olis kaikki kolme merkkivaloa poksahtanut samalla kertaa, eikä sekään, että noille kolmelle olis eri sulake, kuin muille merkkivaloille tai mittareille. Muuten mittaristo ja valaistus toimii normaalisti. Tuota maadoitusjuttua ole pohtinut, siis tuohan on ns. päävalvonta piiri tms. joka näyttää varoitusvalojen toiminnan ennen starttia ( tärkeidenkö ? :) Mystistä on mutta Naku rulaa vielä :eek:
 
tuli muuten mieleen, että toimiikohan noi varoitusvalot (esim. öljynpaine) juurikin niin päin, että polttimolle tulee virta, ja anturi sitten maadoittaa sen tarvittaessa -siinä tapauksessa noilta sinun varoitusvaloiltasi puuttuu virta, ei maa.... mutta tämä nyt oli ihan veikkaus, en tiedä miten päin ne oikeesti toimii ne valot...

Katoitko sulakkeet jo?
 
Aapisen mukaan, kaikille merkkivaloille(paitsi ovet ja OD-off) tulee sähikäinen saman sulakkeen nro.7 kautta ja normaali maadoitus antureitten kautta. Vois kyllä aatella mittariston taakse sen vian, että oisko "piirilevyllä" semmonen kuparijuikula poikki.
 
en ole vielä sulaketta tarkistanut enkä mittaristoa irroittanut ( viime remppa oli ihan riittävän kylmää kyytiä , siis se lauhduttimen putkien vaihto pihassa ) Pitää huomenna katsella josko tarkenis paremmin, samalla olis tarkoitus päivittää ajovalot ( ostin sitten motonetistä n. 10 euroa kpl Slovenialaiset umpiot ref20 )
Latauksen pitäis toimia ihan normaalisti, ainakin mittari näyttää yli 14 volttia.
 
Minulla on vähän sama homma kuin jaskalla omassa mittaristossa. Sillä erolla, että kaikki muut merkkivalot palavat paitsi nelivedon merkkivalo ja polttoaineen loppumisen merkkivalo eivät pala. Tuskin kyseessä on sulakevikakaan, koska muut merkkivalot palavat. No eipä noiden kahden valon palamattomuus minua haittaa enkä viitsi näin talvella alkaa mokoman takia mittareita aukomaan. Ainoa mikä huolettaa tuossa nelivedon valon palamattomuudessa, että jos se tahtoo kertoa jostakin viasta nelivedossa, sinällään neliveto tuntuu kyllä toimivan erinomaisesti. Mene ja tiedä...
 
hiukka off-topic ! Pääsit kuitenniin etelään vaikka lämppäri kenkkuili ! Itsellä on hitain nopeus lopettanut toiminnan liekö loputkin hajoo kohta ?
 
jaskajokunen sanoi
hiukka off-topic ! Pääsit kuitenniin etelään vaikka lämppäri kenkkuili ! Itsellä on hitain nopeus lopettanut toiminnan liekö loputkin hajoo kohta ?

Ostin Keminmaasta uuden lämppärin moottorin ja vaihdoin sen paikalle ennen etelään paluuta. Ei ollut kuin tunnin homma irrottaa vanha ja vaihtaa uusi moottori tilalle. Lämppärin moottori maksoi 70 euroa tarvikkeena. Mitsun liikkeestä vastaavan osan hinta olisi ollut 95 euroa.
 
Sieltä on menossa vastukset,EI moottori..Vaikka voi se moottorikin olla huonos kunnos(hiilet/kollektorin harja)..Mut yleensä toi on aina et vastus kyrvähtäny..
 
Nyt toimii taas! Oli auto Kouvolan Moottorikoneistamossa öljyvuotojen tilkitsemistalkoissa ja huomasivat, että oli laturin alapultti poikki ja laittoivat sitten sen 8mm pultin tilalle 10mm alapultin samalla tuo merkkivalo-systeemi alkoi toimimaan (oliskos ollut sit joku piuha irti ? Samalla vaihtoivat uuden öljynpaineanturin kun se tihkui (näyttää hiukan enemmän kuin entinen)
 
Takaisin
Ylös Bottom