MMC Chariot (JDM Spacewagon) 4G62-T

metanolman81

New Member
Liittynyt
8 Kesäkuu 2007
Sijainti
Espoo
Eli nyt tarvittais vähän neuvoja.

http://picasaweb.google.com/metanolman/1985MMCChariot1800ECITurboAutomatic

^ tämän näköinen vehje olis kyseessä. Moottorina 8-venttiilinen 1.8 litrainen ECI turbo mallia 4G62-T.

Ahdin ilmeisesti ainakin jumissa, joten remppaa tiedossa. Jakopää remppa ensi tilassa tehtäväksi. Nyt tarviskin neuvoa, että mistä hihnat, jos ei löydy juuri tuon koneen niin käykö jostain muusta?

Mikäli koneremppa osoittautuu työlääksi, oisko jollain moista mottia olemassa? ::) Tai sitte meneehän tonne helposti myös 8-venttiilinen 4G63-T e15 galantista.

Lisäksi varmaan välijäähdyttimen asentaminen olis paikallaan, mut ei tuo kovin tilava ole tuo pannuhuone... :nykii
 
Vs: MMC Chariot (JDM Spacewagon) 4G62-T

MetanolMan sanoi
Ahdin ilmeisesti ainakin jumissa, joten remppaa tiedossa. Jakopää remppa ensi tilassa tehtäväksi. Nyt tarviskin neuvoa, että mistä hihnat, jos ei löydy juuri tuon koneen niin käykö jostain muusta?
Motonetissä näkyy olevan jakopään osat kun spacewagonin osia katselee
MetanolMan sanoi
Lisäksi varmaan välijäähdyttimen asentaminen olis paikallaan, mut ei tuo kovin tilava ole tuo pannuhuone... :nykii
Mitäs tekemistä sillä konehuoneen tilalla on välijäähyn kanssa. Kyllähän tuonne konehuoneeseen varmasti kaksi putkea mahtuu...
 
Vs: MMC Chariot (JDM Spacewagon) 4G62-T

Motonetistä näyttäis Cordia/Tredia listoilta löytyvän joitakin osia kun niitähän on tehty tuolla samalla koneella, mut suomeen asti ei moiset yksilöt ole rantautuneet.

Voishan sitä vaikka huvikseen käydä Vemixiltä kysäsemäs kun kerta 70-luvun vehkeisiinkin vielä löytyy osia :eek:
 
Vs: MMC Chariot (JDM Spacewagon) 4G62-T

Kysymys: Mistäs evo3 yms miehet ja naiset ootte ruukannu hankkia jakopään hilut ? Fin-Ranaco ? ???
 
Vs: MMC Chariot (JDM Spacewagon) 4G62-T

MetanolMan sanoi
Kysymys: Mistäs evo3 yms miehet ja naiset ootte ruukannu hankkia jakopään hilut ? Fin-Ranaco ? ???

nehän on samat ku gti galantissa..... ::) motonet,autotarvike.... ;D
 
Vs: MMC Chariot (JDM Spacewagon) 4G62-T

Eeh :nykii Ok taisin ilmaista asiani ehkä hieman epäselvästi ;D

Tarkotin siis sillä että mistäpä löytäisi tuohon 8v 4G62-T pataan hihnat, en suinkaan 16v pataan ollut etsimässä. Vemixiltä en ole vielä kysynyt. Motonetistä näyttäisi joitakin osia löytyvän suoraan 1.8 turbo nimikkeillä mutta Jakopään hilujen kohdalla ei semmosia lukenut Spacewagon, Cordia eikä sen paremmin Trediankaan varaosalistoilla.

Eli olisko esim 1.6 turbon (4G32-T) tai sitten ihan normi 1.8 bensa (4G37) koneiden jakopää-osat sopivat? 2.0 8v tbo (4G63-T, esim. e15 galantissa) jakopää taitaa olla erilainen kuin tuossa 4G62-T ???

Vai pitääkö tonne sitten vaikka potkaistakkin se 16v pata keulille niin löytyisi osat helpommin? :D
 
Vs: MMC Chariot (JDM Spacewagon) 4G62-T

Kyllä tuohon 1,8TBO löytyy suoraankin osat,ei tarvitse alkaa metsästämään.
 
Vs: MMC Chariot (JDM Spacewagon) 4G62-T

ST sanoi
Kyllä tuohon 1,8TBO löytyy suoraankin osat,ei tarvitse alkaa metsästämään.

:nykii Ai löytyy vai, mistä, motonetistäkö ???

Kai mä sit vaan oon sokee, tai sit en vaan osaa ;D
 
Vs: MMC Chariot (JDM Spacewagon) 4G62-T

Ehkä kuva konehuoneesta hämää mutta tuossahan näyttää olevan jopa hiukan tilaa moottorin edessä. :eek: Mutta huomattavasti enempi sinne keulalle saa tilaa cuulerille etupuskurin takana olevaa palkkia eteenpäin siirtämällä niin pitkälle kuin puskuri antaa myöten. Been there,done that. ;)
 
Vs: MMC Chariot (JDM Spacewagon) 4G62-T

RabaFari sanoi
Ehkä kuva konehuoneesta hämää mutta tuossahan näyttää olevan jopa hiukan tilaa moottorin edessä. :eek: Mutta huomattavasti enempi sinne keulalle saa tilaa cuulerille etupuskurin takana olevaa palkkia eteenpäin siirtämällä niin pitkälle kuin puskuri antaa myöten. Been there,done that. ;)

Ajattelinki et kysäsen koht et mitenkäs td spacewagonien virittelijät ootte välijäähyjä vetäny pannuhuoneeseen :) RabaFari, oiskos sul kuvaa konehuoneest miten se jäähy o asennettu sinne?

Nyt näyttäis siltä että hihnojen etsiminen hieman helpottui. Tai sitten ei. Noh, varaosanumerot on ainakin jo selvillä :)

Ideoita maalauksen tai muun stylingin suhteen saa kanssa esittää. :peukku
 
Vs: MMC Chariot (JDM Spacewagon) 4G62-T

EIköhän se kuuleri kummiski laiteta keulalle :D sun jutusta sai semmosen käsityksen meinaat ängetä sen kuulerin tohon jäähdyttimen ja koneen väliin ??? ???
 
Vs: MMC Chariot (JDM Spacewagon) 4G62-T

Ei sitä cooleria moottorin päälle kannattaisi laittaa koska moottori lämmittää cooleria siinä jonkunverran,jos siihen saisi jonkin lämpösuojan coolerille niin sitten voipi olla toimiva ratkaisu. Mieluiten kuitenkin keulalle ihan ensimmäiseksi cooleri. Syylärin ja koneen välissäkin on huono paikka koska syyläriltä tulee lämmintä ilmaa coolerille ja moottori lämmittää siinäkin osaltaan cooleria. Melkeinpä menee raivaushommiksi jos hyvän meinaa saada. ;)
 
Vs: MMC Chariot (JDM Spacewagon) 4G62-T

Mun yhden suosikkifoorumin eli www.holysmoke.fi kautta kimppatilauksessa se tuli,kiinalainen "mid-size"-cooleri. Mielestäni noissa kiina-coolereissa on hinta/laatu-suhde kohdillaan. Taitaa samoja coolereita kaupata jotkut tuningpuljutkin netissä. :) Tuolla holysmokella on muuten varsin kattavaa dieselviritystietoutta. ;)
 
Vs: MMC Chariot (JDM Spacewagon) 4G62-T

RabaFari sanoi
Mun yhden suosikkifoorumin eli www.holysmoke.fi kautta kimppatilauksessa se tuli,kiinalainen "mid-size"-cooleri. Mielestäni noissa kiina-coolereissa on hinta/laatu-suhde kohdillaan. Taitaa samoja coolereita kaupata jotkut tuningpuljutkin netissä. :) Tuolla holysmokella on muuten varsin kattavaa dieselviritystietoutta. ;)

Just just. Teitkö asennuksen ite vai käytitkö jotain pajaa ? Itellä jäis kyllä moinen homma tekemättä... :-X Sen verran hankalalle näytti nimittäin noissa sun kuvissas toi jäähdyttimen vierestä putken veto :-\
 
Vs: MMC Chariot (JDM Spacewagon) 4G62-T

"Ite tein ja säästin tukun rahaa"-metodillahan mä näitä askartelen. Ei sitten tarvi muita syytellä jos jotain hajoaa. ;D Ahtoputkiin matskun kävin penkomassa läheisen romuliikkeen valikoimista,mutkat taisi olla 7e/kpl,kun lähellä olevassa lvi-liikkeessä olisi samankokoiset rosterimutkat maksaneet 30e/kpl.(ryöstöä). :driver
 
Vs: MMC Chariot (JDM Spacewagon) 4G62-T

RabaFari sanoi
"Ite tein ja säästin tukun rahaa"-metodillahan mä näitä askartelen. Ei sitten tarvi muita syytellä jos jotain hajoaa. ;D Ahtoputkiin matskun kävin penkomassa läheisen romuliikkeen valikoimista,mutkat taisi olla 7e/kpl,kun lähellä olevassa lvi-liikkeessä olisi samankokoiset rosterimutkat maksaneet 30e/kpl.(ryöstöä). :driver

Jeppistä jee. Vois sitä sit melkein tohon samaan tyyliin koittaa välijäähyä tehdä :) Mut ei se nyt ihan ensimmäisiä hommia ole... ajan kanssa sitten ja jätän sen homman kyllä mieluusti jollekin muulle. Oisko RabaFari halukas koittamaan samaa tohon mun projektiin ;D Sauna ja kaljat tarjotaan ;D Sitten joskus... ::)

Katsotaan, katsotaan. Pitäähän sitä suunnitelmat olla jo suurinpiirtein mielessä kun aletaan tekemään eikä sitten vasta aleta miettimään että mitähän tehtäisi (silleen siinä kyllä varmasti taaskin käy) ::)
 
Vs: MMC Chariot (JDM Spacewagon) 4G62-T

Lisätäänpäs tänne ettei tarvitse uutta aihetta aloittaa,

Onkos kellään kokemusta tämmöisestä virmasta kuin Pro Turbo Systems Oy?
http://www.proturbo.fi/index_fin.htm
, tai mahdollisesti muita paikkoja jotka korjaavat ahtimia pk-seudulla ja lähistöllä, ja vähän hintojakin olisi kiva tietää.

Tuossa tulevassa projektissa kun on tuo ahdin jumissa, että kannattaisiko se huoltaa, vai saisiko jostain sopivan käytetyn, ja mikä muu tuohon menisi suoraan mahdollisesti (Garrett/Schwitzer/Holset) ? Turbona siis tietääkseni sama kuin e15 tbossa eli TC06-11. Vr4 galantin vakio turbohan tuohon taitaisi mennä myös, mutta sanotaan että semmoista on näemmä vaikea saada enkä sitä kyllä tuohon viitsisi edes laittaakaan... Takavetomallin ahtimia minulle on jo tarjottukin, ne sopisivat muuten suoraan mutta etuvetoisen ahtimessa on lisäksi nestejäähdytys turbon laakereille mitä takavetoisen ahtimessa taas ei ole, siksi en mielellään takavetoisen ahtimia kelpuuta.
 
Vs: MMC Chariot (JDM Spacewagon) 4G62-T

MetanolMan sanoi
Onkos kellään kokemusta tämmöisestä virmasta kuin Pro Turbo Systems Oy?
http://www.proturbo.fi/index_fin.htm
, tai mahdollisesti muita paikkoja jotka korjaavat ahtimia pk-seudulla ja lähistöllä, ja vähän hintojakin olisi kiva tietää.
Toi Proturbo on kuulema ihan ok mesta,yks mistä ahtimen huoltoa/muokkausta kannattaa kysyä on Professional Motor Oy Veikkaisin että korjauksen hinta tulee olemaan 350€ molemmin puolin,riippuen paikasta. Puhelin vaan käteen ja hintoja kyselemään.
 
Vs: MMC Chariot (JDM Spacewagon) 4G62-T

Nummelasta löytyy KH-motors. Hinnoista en osaa sanoa, mutta moni siellä kilpa-autojen ja prätkien ahtimia huollattaa, että taitoa pitäs ainakin olla.
 
Vs: MMC Chariot (JDM Spacewagon) 4G62-T

Onko selvinnyt miksi se ahdin on jumissa? Jos se on niellyt sisuksiinsa jotain ylimääräistä niin voi sen huolto olla pikkasen kallista. Jos taas jumiminen johtuu käytön puutteesta niin eiköhän sen saisi herkisteltyä pyörimään?
 
Vs: MMC Chariot (JDM Spacewagon) 4G62-T

RabaFari sanoi
Onko selvinnyt miksi se ahdin on jumissa? Jos se on niellyt sisuksiinsa jotain ylimääräistä niin voi sen huolto olla pikkasen kallista. Jos taas jumiminen johtuu käytön puutteesta niin eiköhän sen saisi herkisteltyä pyörimään?

Villejä veikkauksia on vasta mietiskelty. Pari vaihtoehtoa tuli äkkiseltään ekana mieleen: joko ahtimen voitelu on estynyt syystä tai toisesta (kaikki näytti silloin kyllä ainakin olevan ok kun tarkasteltiin, ahdinta ei silloin käytetty irti missään vaiheessa vaikka tarkoitus olikin), tai ihan silkkaa käytön puutetta.

Aikanaan kun tän auton ekana bongasin nettiautosta toukokuussa 2005, olin että wtf mikä ihme kikotin tuo on ;D No, se oli herttoniemessä yhdellä puljulla myynnissä, ja sitähän piti heti seuraavana päivänä päästä katsomaan. Menin sinne ja sovin että käynpä pienellä lenkillä. Olin aivan äimän käkenä, auto ei tuntunut liikkuvan mihinkään vaikka kuinka yritti lämää polkea lattiasta läpi. Mutta ostinpa auton silti vaikkei toiminutkaan. Kotimatkalla motarilla auto tuntui rupeavan toimimaan etes pikkusen paremmin. Alamäkeen ja rekan imussa pääsi yli sataakin ;D Ainut mikä rupes sitte ärsyttään niin oli se japsien nopeusrajoitus kilkatikalkati-ääni (semmonen ihme elektroninen pimpelipompeli) :nykii No sitte ku pääs kotii ni eiku ihmettelemää. Parkissa kaasua polkiessa ei millään ottanu alkuun kolmea ja puolta tuhatta enempää jengaa. Parin päivän päästä ku tarpeeks olin sil poleskellu ympäri kyliä ni jo sentään vähän yli neljä tonnia rupes ottaa jengaa. Viiteen tonniin taidettiin jopa päästä mut sen enempää ei ottanu rundia ei sitten millään.

Kesäkuussa sain sitten leimakuntoonkin, toimenpiteitä olivat pakoputki kokonaan uusiksi, yksi paikkalappu hitsaten kuskin puolen helmaan takaoven kohdille ja kuskin puolen etulokasuojaan, ja leima tuli paperiin että heilahti. Pari viikkoa katsastuksen jälkeen rupes ilmenemään semmosta outoa kolinaa joka piti melkosen tärinän samalla. Ääni paikallistettiin ohjaustehostimen pumpun tienoille. No sille ei kerinny tekemään missään vaiheessa mitään. Termari oli jumissa kun rupesin lämpöjä joskus ihmettelemään niin se läksi mäjelle ja ilman termaria mentiin sit siitä eteenpäin...

Summa summarum, auto on varmasti seissyt aikanaan tarpeeksi ja käytön puutetta näin ollen ollut varmasti enemmän kuin laki sallii. En usko että se mitään roskaa sinne kuitenkaan olisi imaissut... Hankalaa on tosiaan löytää ahdintakaan mistään kun uuttakaan ei viitsisi ostaa i.e ei sovi budjetille :-X Oiskos se sitten ihan vaan yksinkertaisesti voinut ruostua jumiin? :nykii
 
Vs: MMC Chariot (JDM Spacewagon) 4G62-T

mä sillon sain pyörimään ahtimen jotenkin... 10mm hylsyllä ja pikkuräikällä...
naksahti irti ja tahmeesti alkas pyöriä, eli jumissa oli ahdin sillon.

volvo s/v40 ahdin maksaa sen 750e, ja jenkeistähän sais halvemmalla esim. eclipsen ahdinta mikä on sama kuin
vr4galantin ahdin.
 
Vs: MMC Chariot (JDM Spacewagon) 4G62-T

JKorpela sanoi
mä sillon sain pyörimään ahtimen jotenkin... 10mm hylsyllä ja pikkuräikällä...
naksahti irti ja tahmeesti alkas pyöriä, eli jumissa oli ahdin sillon.

volvo s/v40 ahdin maksaa sen 750e, ja jenkeistähän sais halvemmalla esim. eclipsen ahdinta mikä on sama kuin
vr4galantin ahdin.

Katotaan joskus... taitais tulla kuitenki halvemmaks ton vanhan ahtimen huollattaminen? Eli oisko sitte kuitenki se ahdin sit ottanu nokkiinsa jostain, voitelu tehny tenän joskus ja leikannu kii tms? ???

Ei taida olla ihan ensimmäisiä hommia kyllä välijäähyn asentaminen... eikä se sitä välttämättä vaadi kun ei sitä siellä ole alunperinkään ollut. Katsotaan sitten jos ruvetaan tehoja hakemaan, toistaiseksi pidetään aivan vakiona ;D
 
Vs: MMC Chariot (JDM Spacewagon) 4G62-T

TC sarjan ahtimien huollattaminen ei kannata... niissä kun ei korjaussarjalla
päittäis välystä pysty korjaamaan, lukkorengas systeemin huono puoli :-\
 
Vs: MMC Chariot (JDM Spacewagon) 4G62-T

JKorpela sanoi
TC sarjan ahtimien huollattaminen ei kannata... niissä kun ei korjaussarjalla
päittäis välystä pysty korjaamaan, lukkorengas systeemin huono puoli :-\

No voi perse... :seina No täytynee sit ettiä semmonen TD05-14b ahdin jostain... mut jos vaan jostain saa huolletun /käytetyn ni en kyllä ekana osta uutta... repee perse muuten :seina Ja sithän se ois kyllä laitettava se jäähykin... voi hemmetti :seina Noh onhan täs talvi aikaa miettiä mitä tekee :-\

Jollei sitten jollakin olisi menossa hyvää kimppatilausta jostain semmosesta mestasta johon vois osallistua vielä ???
 
Vs: MMC Chariot (JDM Spacewagon) 4G62-T

Käytettyjä (ja uusiakin) ja hyväkuntoisia ahtimia kyllä löytyy edukkaasti kun vaan pitää silmät auki foorumeita selatessa. Varsinkin jos ei ahtimen tarvi just tuo olla. Itse en edes yrittäisi etsiä alkuperäistä ahdinta.. ;)
 
Takaisin
Ylös Bottom