Nokka-akselin 1. laakeri (?)

eko_mies

New Member
Liittynyt
25 Tammikuu 2005
m.

kylmänä käyntiin laitettuna ei mitään sivuääniä (käy kuin kissa huopatossutehtaalla.. )

mutta kun öljyt lämpiää = notkistuu, niin sitten kuuluu kierrosten mukana (kierrosluku /2 ?...) nakuttava "louskutus"  (vrt Talbotin venttiilikoneisto)

stetoskoopilla kuunneltuna paikallistettu aivan kannen etuosaan, kuitenkin lohkon yläpuolelle -> päätelty jotta voisi olla nokka-akselin ensimmäinen laakeri..

onko tuttu ongelma, onko kellään mennyt vastaavasta ?

jos se on se mitä luulen, tuleeko vaihtaa kaikki laakerit ihan vain varalta vai kuuluuko ne vaihtaa kaikki aina kerralla ?

t:eko_mies
 
Mikä kone ? Mulla piti sellasta...nakutusta(?) hydrauliset ventiilinsäätimet. Yksi niistä oli silminnähden "syöpynyt". Ja varmasti jumissa. Vaihdoin uusiks ja nyt käy todella nätisti. Omallani ajettu 230tkm ja laakeripinnat näyttivät kyllä hyviltä.
 
sori, kone unohtu mainita:

4D56 TD + IC

ei ole hydr. nostimia :( , kiinteät ruuvattavat säädöt, venttiilit säädetty juuri äsken (lämpimänä 0.25 ja tarkistettu).

itseasiassa katselin juuri haulla nokka-akseli juttuja aikaisemmilta vuosilta ja kaiken moista on sattunut, eniten ihmetytti ko.laakerin kiinnileikkautuminen -> täystuho.. onko se tosiaan niin herkkä paikka, pitäisikö olla jo huolissaan !?

t:eko_mies
 
no voi venäjä !

rakenne on (metro-auto):

alaosa laakserista kiinteä kannessa kiinni, yläosa on itseasiassa laakeripukki (siinä oleva irtonainen [?], ei myydä erikseen) tulee kannen mukana...

ja laakerointi vaatii koneistamisen :(

nyt alkaa olla vaihtoehdot aika vähissä, vai kuinka

-> missä voi /kannattaa /on hyväksi havaittu komeistaja/liike pääkaupunkiseudulla ? (kokemuksen perust. ?)

mitä kaikkea menee "uusiksi" vai laittaako ne siellä jotkut uudet liuskat tms. ?

t:eko_mies
 
kannattaa tutkia ne keinivivut ensin, sen rullakeinun hajoaminen lienee kuitenkin yleisempää kuin laakerin välyksen kasvaminen... en kyllä tiedä miksi se nyt esiintyisi vain kuumalla koneelle se keinun hajoaminen, mutta tsekkaa nyt kuitenkin.

Ja sittenkin tarkistaisin sen välyksen esim. plastigagella tai vastaavalla ennen koneistuksia...
 
Minun 4G63 8V kannessani ei tarvinut plastigageja siinä vaiheessa kun nokka naputti. En vaan muista oliko ääni pahempi kylmänä vai kuumana. Oli nimittäin lähtenyt materiaalia liikenteeseen sen verran laakerointipinnasta että pahin oli täynnä varmaan puolen millin syvyisiä uria... Surkea rakenne, siitä ei pääse yli eikä ympäri koska vaihdettavia osia ei ole paitsi tietysti koko kansi. Ilmeisesti tuo on kuitenkin korjattavissa koneistamalla paikat oikeille liukulaakereille. Itselläni oli parempi kansi hyllyssä, joten en alkanut laitattamaan vanhaa.
 
totta, se on surkea rakenne. Mutta aina voi lohduttautua sillä, että lähes kaikki autonvalmistajat ovat viimeistään 70-luvulla siirtyneet tuohon samaan surkeaan rakenteeseen. ;D Siinä se varmaan on otettu se ensimmäinen askel kohti kertakäyttöosia...
 
ok, eli ensin tutkitaan ja sitten vasta hutkitaan (/itketään), mutta onko plastigage normaalia kauppatavaraa (motonet, varakiri, harakiri, biltema yms. ) vai vaatiiko jonkin (minkä) erikoisliikkeen oven saranoiden kuluttamista...

t:eko_mies
 
no ainakin us-parts myy sitä, en tiedä ketkä muut... tuskin ihan joka putkasta löytyy...

Vähän huumorin tynkää tähän laakeriaiheeseen: ehkä ne on Mitsulla laskenu, että se kansi halkeaa ennenkuin laakeri kuluu loppuun?  ;D

Näin oli ainakin minun vanhassa kannessani oli: laakerit ja kaikki muu täysin virheetöntä, mutta kansi halki...
 
no ei voi koneistaa ei, eli JOS on mennyt niin uusi kansi, prkle.

plastigage loppu ainakin US-PART:sta, ei ole saanut sitten viime kevään, pihlajamäen varaosakellarikin myi vain 0.1 -> alk. (ei kuulema mene kovinkaan usein... en kysynyt hintaa eli olisiko siitä johtunut :)

t:eko_mies
 
Tarkastahan nyt ensin ne liukupinnat ennen kuin suurempaan rupeat ja tarkasta että pukit on oikeassa momentissa sekä kiristä ne oikeassa järjestyksessä. Harvinaistahan tuo yleensä on että nokan laakerointi menee vaikka ei kyllä pajeroista onneksi olekaan kokemusta :)
 
Re: Nokka-akselin 1. laakeri (?) -> kiertokangenlaakeri ??

päivänaikana tapahtunutta:

- varmistettu uuden kannen hankintakanava/hinta :(
- erään kaverin villiarvaus: vesipumppu
- samaisen kaverin isän DeJaVu: kiertokangin laakeri !!
(oli tullut kuin apteekin hyllyltä, siis vikakuvauksen perusteella arvioituna)

eli (vielä kun en ole ehtinyt kantta avaamaankaan) onko se todennäkoisin vaihtoehto toi kiertokangen laakeri ja että se juuri tekisi sitä: kylmänä hiljainen ja lämpiää -> "loiskuttaa"...

lohko on ajettu "talteen helmikuussa" ja ilman eriskummallisempia ääniä, nyt otettu uudestaan käyttöön eli "seisonut" n. 6 kk ilman käyttöä, voiko se aiheuttaa ko. tyypin vian vai voiko olla se että jos nyt tuli hieman paremmat puristukset/arvot, jotta aloitti vasta nyt ääntämään...

kone käynyt nyt n 2½ h tyhjäk. (vian haku) + ajettu n. 20 km , uskaltaako kuinka käyttää ollenkaan vielä vikaa paikallistamiseen tms. eli onko kuinka herkkä tekemään täystuhoa ?

t:eko_mies
 
Liian monta kohde vaihtoehtoa...Ota se kansi irti, niin jospa se alkas siitä selviämään.

Tuosta nokka-akseli laakeri jutskasta: Meni kaivinkoneen hyd.pumpusta semmonen ihmeellinen puoliympyrän muotonen kuulalaakeri rikki, niin Paja kulmassa (Oulussa) tekivät sen tilalle laakeriliuskan, että eiköhän tuo onnistune kanteenki tehä.
 
otettu nokka-akseli & pukti irti (kuvattu) ja totesin niiden olevan hyvät, ei kiinnileikkautumisen/kulumisen merkkejä.

taas sama huomio: irti ottaessa osa oli tiukemmalla kuin toiset (laitettu miten sattuu momentit?) sekä että keinujen akselin pulttien aluslaatat (2/5) oli VÄÄRINPÄIN
-> eli näitä juttuja kasaillaan miten sattuu, ei ihme että sitten jotakin sattuu ...

nyt sitten laitettu kaikki rojut takaisin paikoilleen ja käytetty lämpimäksi. alustavan lämmityksen + venttiilien välyksen säädön jälkeen ei havaittavissa "outoa ääntä" :) (kop, kop ..)

voisiko se tosiaankin olla että kantta takaisin laittaessa pitää nokka-akseli löysätä ja kiristää sitten kannen jälkeen (uudestaan) (?).

otetaan auto liikenteeseen ja kuullostellaan vkl aikana.

t:eko_mies
 
Takaisin
Ylös Bottom