nostimet nakuttaa ??

M

make-74

Guest
Liekkö vika vai ominaisuus, kun venttiilien nostimet pitää kylmänä hieman kovempaa nakutusta ? vai pitäisikö öljyjen olla jäykemmät vai ohuemmat (tällä hetkellä helix ultrat 5w-40) Nakutus vaimenee, kunhan kone lämpeää normaaliin lämpötilaan. Onko muilla millaisia kokemuksia moisesta asiasta.
 
mulla on sama "vika" (lue ominaisuus) vaikka on mobil 0w-40 öljyt ;) ja kuulema vieläkin nokka hyvässä kunnossa (mittarissa 350tkm) 8)
 
Jep, taitaa olla aikalailla normaali ilmiö. Kunhan aurinko alkaa lämmittää enemmän, niin raksutuskin varmaan vähenee kylmänä.Saattahan se olla, että yhdessä tai kahdessa nostajassa on PASKAA liikkeellä, ja se aiheuttaa äänen....tai olen vain liian HERKKÄKORVAINEN.
 
Mobilin 5w50 tuntuu mulla kestävän pidempään kuin mobil0w40 eli tuoreilla öljyillä raksutusta ei kuulu kuin hetken ja kun öljyillä on ajettu n. 6-7000km ääni kestää huomattavasti peidempään.

Castrolin RS 0w40 öljyjen kanssa raksutus pysyy parmemmin poissa. vaikka niillä olisi ajettu tuo 6-7000km

että tämmäisiä kokemuksia mulla
 
Jos autos on hydrauli nostajat ja ne raksuttaa niin sitä voi kokeilla korjata pitämällä kierroksia 5000 vähän aikaa (n.pari minuuttia) ja sit laskee tyhjäkäynnille nostajat tavallaan päivitetään tuollalailla.  :)
Eikä motorflush Forte käsittely öljyn vaihdon yhteydessä myöskään tee pahaa. silloin lyödään myrkyt koneeseen vanhojen öljyjen kanssa ja joko tyhjäkäynnillä puoltuntia tai 10-15 minuuttia korotetulla tyhjäkäynnillä(2000-3000 rpm) ja kun aika on mennyt vaihdetaan suodatin ja öljyt.  :) Ja jos ei vaikutusta nostajissa on silloin vikaa.
Oma kosla kun ei naputa yhtään. Ja kaikki noi on tehty.  ;D
Varmaan nostajatkin on vaihdettu entiedä.
Autolla on ajettu nyt 306tkm. Ja käytän 0w-40 mobilin öljyä.
 
nostimista sen verran että itselläni alkoi nakutus tos syksyllä kun ilmat kylmeni,vaihdoin jäykemmät öljyt koneeseen johan loppui kyllähän ne kuluneet ovat jos alkaa ääniä kuuluu,käyttämäni öljy on 20w-50 castrol....
 
Haudi.
Joo-o tästähän olikin jo puhetta tuolla yhyyn puolellakin.
Mulla on kans sama vaiva nimenomaan kylmänä. Aikan-
aan jopa tuolla TM:n testeissä huomattiin sama oire ja
silloinhan auto oli käytännössä uusi. TM kuittasi tämän
ruiskusuuttimien ääneksi ???.Kyllä. Voihan toki suutinkin
pitää snadin naputuksen ja pitääkin mut EI kyllä niin ko-
vaa mikä näistä kuuluu. Itse tulkitsisin sen lähinnä ks.
kondstruktiosta johtuvaksi ominaisuudeksi mikä luon-
nollisesti lisääntyy iän/kulumisen myötä :(. Ja ks. mosis-
sa EI ole hyd.venttiilien nostimia vaan hydrauliset ventt.
VÄLYKSEN tasaajat :mad: puhutaan niinku oikeista osista.
No, joka tapauksessa korjausvaihtoehto on ainoastaan
se, että vaihdetaan välyksentasaajat uusiin ja käytete-
tään oikeata öljyä mikä on yleensä täyssynteettinen ja
viskoluokitukseltaan 5-60 tai pienempi(itellä 5W50 Racin
g Gulf). Eikä tämäkään tuo aina onnea ja autuutta(ed.
tämä ominaisuus). Yksi vaihtoehto on se ,että esim. ja-
kohihnan vaihtoehdon yhteydessä viittii nähdä niin paljo
vaivaa, että ottaa nokkapukit irti ja nostaa nokkia sen
verran , että välyksentasaaja nousee kolostaan pois ja
purkaa sen palasiksi(kyllä on mahdollista) ja liottaa esim.
naftassa ja tämän jälkeen "kliinerin" ja paineilman kans-
sa putsaa kunnolla ja venyttää sisällä olevia 2:ta pientä
jousta mekaanisesti (varovaisesti) ja takas nippuun.
Näin tein mm. ite tossa talvella pakoventt. vaihdon yhte-
ydessä ja toistaiseksi on ollut hiljainen PAITSI kun pak-
kasta on n.-10 tai enemmän kylmänä. Mutta lämpöisenä
ei ole vielä naputtanut kertaakaan mitä se teki aikaisem-
min lähestulkoon kaikilla öljymerkeillä :). No, enpä tiedä
,ehkä uusilla välyksentasaajilla ei olis mitään ääniä mut
tulihan kokeiltua. No mitä tulee näihin motin "sisäpesu"
/huuhteluaineisiin, niin henk.kohtaisesti pidän niitä mai-
nos TV:n "pasahömppänä" millä ei oo mitään tekemistä
tod. ongelman korjauksen kanssa.(tässä kohtaa).
No jos joku jakso lukee tän loppuun saakka niin kanna-
tan joka tapauksessa välyksentasaajien vaihtamista.
Sillä suurimmalla tod.näkösyydellä pääsee ongelmasta
eroon. :)
Et tämmöstä.
t:Arska
ps.edm lätinä koskee siis Mitsun kaikkia 16v DOHC/Sigma 3.0 Dohc mosia vuoteen-95 saakka(on sa-
ma välyksentasaaja)
 
Mitsu itse suosittelee Forte Motor flush:ia ja monissa uusissa autoissa vastaavanlainen käsittely kuuluu huolto-ohjelmaan. Johtuisko sitten nykyajan pitkistä öljynvaihtoväleistä...?
Omakohtaisesti voin sanoa että Forte tosiaan auttoi 2.0 GLSi Galantissa ja nyt tässä Sigmassakin! Ne halvat STP:n aineet ja TV-shop jutut on kukkua mutta tätä myydään käsittääkseni ainoastaan merkkiliikkeissä ja sitä rahdataan tänne etelä-Afrikasta saakka!
 
Mitsu itse suosittelee Forte Motor flush:ia ja monissa uusissa autoissa vastaavanlainen käsittely kuuluu huolto-ohjelmaan. Johtuisko sitten nykyajan pitkistä öljynvaihtoväleistä...?
Omakohtaisesti voin sanoa että Forte tosiaan auttoi 2.0 GLSi Galantissa ja nyt tässä Sigmassakin! Ne halvat STP:n aineet ja TV-shop jutut on kukkua mutta tätä myydään käsittääkseni ainoastaan merkkiliikkeissä ja sitä rahdataan tänne etelä-Afrikasta saakka!

Joo-o oot ihan oikeessa siinä, että pitkät öljynvaihtoväl-
it on osasyynä tähän naputusilmiöön mm. Mitsumerkki-
liikkeet suosittelee/myy niitä koska sehän on vaan niin
yksinkertaista kuin kaupankäyntiä. ;) Ja , ehkä vähän
yleistin liikaa tähän "tv-shop" vetailulla. Ja hyvä jos sul-
la on jeesannut niin se on monella muullakin- väliaikai-
sesti :(. (kun öljynvaiht. väli on ollut lyhyt=n.5000km:n
välein) eli toisinsanoen se lika mikä on siellä venttiilikon-
estossa ei ole kerinnyt "pikeetymään" sinne kiinni mitä
tää kyseinen motin huuhteluaine ei pysty liuottamaan
niin ohueksi, että se pääsis menee tän hydraulisen väl-
yksetasaajan läpi. Toinen vaihtoehto on tän ks. heban
purkaminen/putsaaminen mekaanisesti kuten allekirjoit-
tanut teki eikä sekään aina tuo sitä onnea/autuutta jos-
ta tossa jo edellisessä lätinässä mainitsin. :(
Mutta POINTTIhan oli se, että ainoo OIKEA korjaustapa
on se hyd. välyksentasaajan vaihto :). Tähän niinku pä-
tee se sama juttu, et jos on paska housussa ni ei se ry-
pistelemällä parane... ;).
Et tämmöstä.
t:Arska
ps.ja vaik sitä kemiallista kamaa tuotas Huitsinnevada-
dasta ni mun suhtautuminen on sama(ja vaan mun mie-
lipide) :)
 
Jeps..
vielä lisäystä edelliseen, kaikilla moottorinosilla on käy-
tössä taipumusta kulumiseen enempi tai vähempi niin
myös tässä kohtaa ja se kuluma ei ole tällä välyksen-tasaajalla niinkään materiaalinen vaan lähinnä ne kaksi
jousta siellä sisällä "kuoleentuu" jota vielä tämä pitkällä
öljynvaihtovälillä/huonolaatuisella öljyllä ajo ei vähennä,
päinvastoin. :(
Tämänkin takia ainoa oikea tapa on ks. heban vaihto.
t:Arska :)
 
Kiitti hyvistä ja asiallisista kokemuksista/vastauksista. Pitää katsoo, jos seuraavan öljynvaihdon yhteydessä tekee forte käsittelyn. Kaveri yrittää huijata sitä myymällä !! :) (jos sais halvalla).Pitää ilmoitella täällä, jos kyseisestä ihmeaineesta on haittaa tai hyötyä.
 
Mulla tuio Forte ei vaikuttanut suuntaan eikä toiseen.
Ennemmin vaihdan silläkin rahalla useammin öljyt.
 
Takaisin
Ylös Bottom