Teemu_Laakso
Huonot hanskat, työtähylkivää nahkaa...
- Liittynyt
- 5 Tammikuu 2003
- Sijainti
- Mäntsälä
Tervehdys vaan pitkästa aikaa!
On ihan pakko kirjoittaa koska niin sapettaa kuinka liikkeenharjoittajat kohtelevat asiakkaitaan. Onko muille sattunut vastaavaa?
Kirjoituksessa ei mainita henkilöjen nimiä, joten herjauksesta ei voi syyttää vaikka kuinka haluaisi...
Tilasin Peipohjan Autovaruste –nimisestä autopurkaamosta omistamaani vuoden 95 Audi A6:een elektronisen automaatti-ilmastoinnin lämpösäätimet, koska omat lämpösäätimeni näyttivät vikakoodia, mutta en pystynyt paikallistamaan vikaa. Epäilin että itse säädinyksikkö olisi viallinen. Tilaus ja toimitus menivät hyvin ja varaosa saapui parissä päivässä. Varaosalle oli annettu luokitukseksi A1, joka tarkoittaa virheetöntä ja toimivaa osaa.
Varaosa oli kuitenkin likainen, siinä oli tahroja (Coca Colaa tms.) ja siinä olevat painikkeet toimivat tahmeasti. Avasin osan koteloinnin, puhdistin painikkeet ja kontaktipinnat sekä LCD-näyttöjen pinnat ja kokosin osan uudelleen. Asennettuani lämpösäädinyksikön autooni tutkin siitä ensi töikseni vikakoodit painamalla yhtä aikaa ilmankierto ja nuoli ylös nappeja ja valitsin kanavan 01. Vikakoodeja tuli kaikkiaan neljä:
11.3 Central Flap Motor Potentiometer, sporadic open
11.6 Central Flap Motor Potentiometer, malfunction
11.7 Central Flap, sporadic block
18.3 Fresh air blower voltage, sporadic
Tiesin, että lämpösäädinyksikkö oli viallinen, koska omani antoi vain yhden vikakoodin. Lopulta kävi ilmi että vika ei ollutkaan säädinyksikössä vaan yhdessä säätömoottoreista. Tämä ei kuitenkaan oikeuta yritystä olla hyväksymättä viallisen osan palautusta, varsinkaan kun on kerrottu että osan laatuluokka on paras mahdollinen.
Soitin takaisin Peipohjan Autovarusteeseen ja kerroin tilanteen. He sanoivat että eivät suostu kaupan purkamiseen koska olen avannut osan. Tätä perusteltiin sillä, että olen saattanut viedä/vaihtaa osan sisällä olevia komponentteja. Tässä vaiheessa kerrottiin että ruuvit on merkitty maalipisaroin joista näkee jos osa on avattu. Mistään takuuehdoista tai muista asioista ei kaupan teon yhteydessä puhuttu, eikä kielletty avaamasta osaa. Minulta kysyttiin että olenko saanut autoni kuntoon. Vastasin että olen, mutta en kertonut että vika ei ollut lämpösäätimissä palautuksesta kieltäytymisen pelossa. Kerroin vain että olen ostanut uuden osan ensimmäiseksi mieleen tulleelta autopurkaamolta, koska sitäkin kysyttiin.
Tämän jälkeen todistin että lämpösäädinyksikön sisällä olevat osat ovat alkuperäisiä. Piirilevyyn on merkitty valmistusvuodeksi vuoden 1991 heinäkuu, ja oma autoni on valmistettu vuonna 1994. Nyt lämpösäädin suostuttiin ottamaan vastaan palautuksena.
Tänään sain soiton Peipohjan Autovarusteelta, josta ilmoitettiin että eivät maksa minulle hyvitystä. Tämä johtuu siitä, että oli selvitetty että en ole ostanutkaan hätäpäissäni mainitsemaltani toiselta autopurkaamolta lämpösäätimiä. Sanottiin myös että purkuauton entiseen omistajaan on otettu yhteyttä ja hän sanoi että lämpösäätimet ovat ehjät. Ilman vikakoodien lukemista vikaa ei kuitenkaan voi maallikko havaita. Puhelu lopetettiin pikaisesti ja ostamani lämpösäätimet jäivät myyjän haltuun. Rahoja ei palautettu.
· Myytyä osaa ei oltu tarkastettu, mutta laatuluokaksi annettiin paras mahdollinen
· Ei kerrottu että kotelointeja ei saa avata edes puhdistusta varten
· Pidettiin asiakasta valehtelijana
· Kun todistin että en ole vaihtanut tai vienyt lämpösäätimessä olevia komponentteja, ei tätä huomioitu, vaan kaupan purkamisesta kieltäydyttiin sillä varjolla että en ollutkaan ostanut muualta lämpösäätimiä.
· Ei palauteta viallista osaa postitse, vaan se täytyy itse hakea liikkeen pitäjältä kun hän tulee Espooseen. Ei osannut sanoa milloin tulee.
Tällaisen jälkeen on sanomattakin selvää että kyseisestä firmasta en osta enää mitään, varsinkin kun osille annetaan perusteettomat laatuluokitukset eikä vastata siitä jos myydään viallinen osa. Ymmärrän yksityisyrittäjyyden hankaluudet, mutta yrittämisessä on aina riskinsä. Kuluttajaa taas Suomen laki suojaa vahvasti. En kuitenkaan aio käydä asiasta oikeutta, vaan tyydyn kertomaan tarinani mainittujen autokerhojen jäsenille. Kysymyksessä on noin 100 euron arvoinen osa, mutta arvaanpa että huonosta asiakkuudenhoidosta koituu alalle huomattavasti suurempi menetys.
On ihan pakko kirjoittaa koska niin sapettaa kuinka liikkeenharjoittajat kohtelevat asiakkaitaan. Onko muille sattunut vastaavaa?
Kirjoituksessa ei mainita henkilöjen nimiä, joten herjauksesta ei voi syyttää vaikka kuinka haluaisi...
Tilasin Peipohjan Autovaruste –nimisestä autopurkaamosta omistamaani vuoden 95 Audi A6:een elektronisen automaatti-ilmastoinnin lämpösäätimet, koska omat lämpösäätimeni näyttivät vikakoodia, mutta en pystynyt paikallistamaan vikaa. Epäilin että itse säädinyksikkö olisi viallinen. Tilaus ja toimitus menivät hyvin ja varaosa saapui parissä päivässä. Varaosalle oli annettu luokitukseksi A1, joka tarkoittaa virheetöntä ja toimivaa osaa.
Varaosa oli kuitenkin likainen, siinä oli tahroja (Coca Colaa tms.) ja siinä olevat painikkeet toimivat tahmeasti. Avasin osan koteloinnin, puhdistin painikkeet ja kontaktipinnat sekä LCD-näyttöjen pinnat ja kokosin osan uudelleen. Asennettuani lämpösäädinyksikön autooni tutkin siitä ensi töikseni vikakoodit painamalla yhtä aikaa ilmankierto ja nuoli ylös nappeja ja valitsin kanavan 01. Vikakoodeja tuli kaikkiaan neljä:
11.3 Central Flap Motor Potentiometer, sporadic open
11.6 Central Flap Motor Potentiometer, malfunction
11.7 Central Flap, sporadic block
18.3 Fresh air blower voltage, sporadic
Tiesin, että lämpösäädinyksikkö oli viallinen, koska omani antoi vain yhden vikakoodin. Lopulta kävi ilmi että vika ei ollutkaan säädinyksikössä vaan yhdessä säätömoottoreista. Tämä ei kuitenkaan oikeuta yritystä olla hyväksymättä viallisen osan palautusta, varsinkaan kun on kerrottu että osan laatuluokka on paras mahdollinen.
Soitin takaisin Peipohjan Autovarusteeseen ja kerroin tilanteen. He sanoivat että eivät suostu kaupan purkamiseen koska olen avannut osan. Tätä perusteltiin sillä, että olen saattanut viedä/vaihtaa osan sisällä olevia komponentteja. Tässä vaiheessa kerrottiin että ruuvit on merkitty maalipisaroin joista näkee jos osa on avattu. Mistään takuuehdoista tai muista asioista ei kaupan teon yhteydessä puhuttu, eikä kielletty avaamasta osaa. Minulta kysyttiin että olenko saanut autoni kuntoon. Vastasin että olen, mutta en kertonut että vika ei ollut lämpösäätimissä palautuksesta kieltäytymisen pelossa. Kerroin vain että olen ostanut uuden osan ensimmäiseksi mieleen tulleelta autopurkaamolta, koska sitäkin kysyttiin.
Tämän jälkeen todistin että lämpösäädinyksikön sisällä olevat osat ovat alkuperäisiä. Piirilevyyn on merkitty valmistusvuodeksi vuoden 1991 heinäkuu, ja oma autoni on valmistettu vuonna 1994. Nyt lämpösäädin suostuttiin ottamaan vastaan palautuksena.
Tänään sain soiton Peipohjan Autovarusteelta, josta ilmoitettiin että eivät maksa minulle hyvitystä. Tämä johtuu siitä, että oli selvitetty että en ole ostanutkaan hätäpäissäni mainitsemaltani toiselta autopurkaamolta lämpösäätimiä. Sanottiin myös että purkuauton entiseen omistajaan on otettu yhteyttä ja hän sanoi että lämpösäätimet ovat ehjät. Ilman vikakoodien lukemista vikaa ei kuitenkaan voi maallikko havaita. Puhelu lopetettiin pikaisesti ja ostamani lämpösäätimet jäivät myyjän haltuun. Rahoja ei palautettu.
· Myytyä osaa ei oltu tarkastettu, mutta laatuluokaksi annettiin paras mahdollinen
· Ei kerrottu että kotelointeja ei saa avata edes puhdistusta varten
· Pidettiin asiakasta valehtelijana
· Kun todistin että en ole vaihtanut tai vienyt lämpösäätimessä olevia komponentteja, ei tätä huomioitu, vaan kaupan purkamisesta kieltäydyttiin sillä varjolla että en ollutkaan ostanut muualta lämpösäätimiä.
· Ei palauteta viallista osaa postitse, vaan se täytyy itse hakea liikkeen pitäjältä kun hän tulee Espooseen. Ei osannut sanoa milloin tulee.
Tällaisen jälkeen on sanomattakin selvää että kyseisestä firmasta en osta enää mitään, varsinkin kun osille annetaan perusteettomat laatuluokitukset eikä vastata siitä jos myydään viallinen osa. Ymmärrän yksityisyrittäjyyden hankaluudet, mutta yrittämisessä on aina riskinsä. Kuluttajaa taas Suomen laki suojaa vahvasti. En kuitenkaan aio käydä asiasta oikeutta, vaan tyydyn kertomaan tarinani mainittujen autokerhojen jäsenille. Kysymyksessä on noin 100 euron arvoinen osa, mutta arvaanpa että huonosta asiakkuudenhoidosta koituu alalle huomattavasti suurempi menetys.