Ostin Eclipsen, -94 GS 2.0 vapari (4G63)

Mikez

Eclipse GS
Club Member
Liittynyt
8 Syyskuu 2006
Sijainti
Jyväskylä
Morjesta!

Enpä ole tällä foorumilla aikoihin käynyt, muuta kuin lueskelemassa ja tutkailemassa mikä mahtaisi olla Lancerin ajoittaisen (ja harvinaisen) käyntiinlähtemättömyyden syy. No, tuolle en sitten ole tehnyt mitään (ECU avataan tossa elektroniikkapuolen kaverin kanssa ja katotaan komponentit läpi, pikku juttu) kun ei ole juuri haitannut.

Eilen tein kuitenkin jotain radikaalia ja ostin Eclipsen. Auto on hintaansa nähden hyväkuntoinen, ruostetta ei missään. Maalipinta hyvä mutta joissain kohdissa on maali "halkeillut", ei ole paha nakki korjata kun on musta auto. Edellisen omistajan lisäilemät peltiset sivuilmanohjaimet lähti saman tien irti, samoin nuo lisävalot jotka eivät olleet edes johdotetut :) Parkkivaloina on vihreät ledit, ne lähtee heti pois kunhan saan irroitettua ne. Puskuriin jäänee muutamia paikattavia reikiä näiden jäljiltä. Niin ja tuo grilli kanssa lähtee, mä arvostan alkuperäisyyttä enkä ulkonäön tunausta.

Mukava auto ajaa, vähän yliherkkä ohjaus tuossa on mutta siihen tottuu :driver Tehoa on ihan kivasti entiseen 1.3 litraan verrattuna ;D

Mutta sitten niihin vikoihin. Kyllähän niitä tuosta löytyy, kun etsii. En tosin odottanutkaan, että tämä olisi mikään täydellinen ollut.

"Lisää vain neste" ilmastoinnista puuttuu koko perhanan kompura :seina Eipä tuota tullut tajuttua ostovaiheessa vaikka kaverin kanssa katsottiin että "mihis nää letkut pitäs mennä". Kaikki kilkkeet näyttäisivät olevan paikallaan ja ilmastointikin lähtee käyntiin nappulasta (manuaali-ilmastointi, ei automaatti kuten ilmoituksessa on mainittu). Ei kellään olis ylimääräistä kompuraa :D Netistä noita toki löytyy, en ole käynyt tämänkään foorumin myyntipalstoja vielä läpi.

Tyhkäkäynti humppaa. 1200-1500 kierrosta koko ajan, en tiedä miten ostovaiheessa ja koeajotilanteessa tyhjäkäynnit olivat normaalit. Humppaus on todella rasittavaa, onneksi sen korjaamiseen löytyy sen seitsemät ohjeet niin täältä kuin tuoltakin, kirjoittelen sitten mikä ratkaisi mun Clipsen kohdalla humppaamisen. Epäilynä on tuo tyhjäkäyntiventtiiili -mikälie-nimeltään-olikaan.

Ohjaustehostin itkee öljyä laturin päälle. Tiivisteet vaihtoon.

Venttiilikopan kansi saattaa ehkä vähän itkeä myös öljyä, ei pahasti jos itkeekin. Mutta on se joskus avattu kun väliin on tungettu jotain tiivistemassaa, laitetaan tuohonkin uusi tiiviste.

Jakopää on rempattu 10k sitten, mutta remmi näyttää olevan todella huonolaatuinen, ehjä muttei hyvä. Ihan kuin olisi kumikengän varresta leikattu pala pyörimään rullien ympäri :D Tuokin vaihettaneen yhdessä muiden hilppeiden kanssa, kunhan kriittisimmät asiat on saatu kuntoon.

Ainiin. Öljyn paineen (vai onko se lämpötilan?) anturi on rikki, se täytyy vaihtaa. Mittari toimii kun piuhan tökkää maihin, anturin perässä se ei reagoi mihinkään. Mihin se toinen piuha menee, mikä tulee tuon mittarille menevän piuhan rinnalla? Tuolla kun on kaksi johdon päätä ja toinen liikuttaa mittaria.

Niin ja viime katsastuksessa ainoa huomautus oli ollut taustapeilissä roikkuva koriste. En ole kuullutkaan, että tällaisesta voidaan antaa korjauskehoitus :) Katsastuslapussa lukee "korjattava x mennessä". Tokihan nuo roikkuvat tilpehöörit lähti heti kun sain avaimet kouraan...
 
Vs: Ostin Eclipsen, -94 GS 2.0 vapari (4G63)

Syyllinen humppaukseen ja korkeisiin kierroksiin taisi löytyä: Viallinen ISC elikkäs tyhjäkäyntimoottori. Yhdellä kelalla on muista keloista eriävät resistanssit, eikä moottori juuri liiku kun lyö virrat päälle.

Imuvuotoja ei löytynyt joten vika ei ole siinä. Kaasuläpän puhdistamisen ja ISC:n piuhojen irroittamisen jälkeen humppaus tosin loppui ja kierrokset laskivat sinne 1000 pintaan. Katotaan miten käy kun lyödään uusi ISC palikka paikalleen, kun semmoisen ensin saan käsiini.

Aika mystinen tapaus tuo öljynpainemittarin anturi, sitäkään ei tunnu tästä autosta löytyvän. Kuvien mukaan sen pitäisi olla tuossa merkkivalon anturin vieressä tai hieman sen takapuolella, mutta ei siellä mitään ole.

Tutkimukset jatkuvat ->
 
Vs: Ostin Eclipsen, -94 GS 2.0 vapari (4G63)

Päivän kuva-arvoitus: Mistä moottorista tämä öljyfiltterin kiinnike on vaihdettu mun autoon? Tässä kun ei ole sitä öljynpainemittarin liitäntää lainkaan, muutenkin tuo palikka on erilainen kuin mitä 4G63 koneissa pitäisi olla. Tuo on lähempänä 4G64 koneen vastaavaa, muttei siltikään ole aivan sama:

img8134w.jpg


Joissain 4G61 koneissa näyttäisi muuten olevan samanlainen.

Kuvassa näkyvä öljyvuoto tulee siis ohjaustehostimen tiivisteistä. Tuo öljyvalon johto oli irti, vanha anturin liitin oli kokonaan poikki niin siihen tehtiin tuollainen apiko-viritys. Ei tosin toimi, varmaankin mittariston merkkivalo palanut.
 
Vs: Ostin Eclipsen, -94 GS 2.0 vapari (4G63)

Näyttää samalta autolta kun tuo tuos KOAS kämpän pihas... :peukku
 
Vs: Ostin Eclipsen, -94 GS 2.0 vapari (4G63)

joo sama apina... ::)

Jonkin verran on sitte tullu touhuttua kyseisen moottorin kans että voit kysäästä vinkkejä ja osiakin...

:peukku
 
Vs: Ostin Eclipsen, -94 GS 2.0 vapari (4G63)

Eman sanoi
joo sama apina... ::)

Jonkin verran on sitte tullu touhuttua kyseisen moottorin kans että voit kysäästä vinkkejä ja osiakin...

:peukku
Noniin, hienoa ;D Autoa tulee vissiin taas rassailtua pitkin iltaa, tuu ihmeessä morjestamaan jos satut ohi kulkemaan.

On tää kyllä hienoa miten foorumilta löytyy heti tietoa ja jopa auton tuntevia tyyppejä, ei tarvitse yksikseen tapella :peukku
 
Vs: Ostin Eclipsen, -94 GS 2.0 vapari (4G63)

näyttää vaparin 8 tappisen öljynsuodatinjalalta.
 
Vs: Ostin Eclipsen, -94 GS 2.0 vapari (4G63)

Itellä lähtee kyllä tuolta kohtaa vielä öljynlauhduttimelle putket että erilaane on..
 
Vs: Ostin Eclipsen, -94 GS 2.0 vapari (4G63)

J. Puhakka sanoi
näyttää vaparin 8 tappisen öljynsuodatinjalalta.

ei kyllä oikein sillekään, mulla on ainakin 88 malleissa molemissa tulpat mistä
pitäs jäähdyttimelle mennä öljyletkut
 
Vs: Ostin Eclipsen, -94 GS 2.0 vapari (4G63)

Mr mmc sanoi
ei kyllä oikein sillekään, mulla on ainakin 88 malleissa molemissa tulpat mistä
pitäs jäähdyttimelle mennä öljyletkut

totta
 
Vs: Ostin Eclipsen, -94 GS 2.0 vapari (4G63)

tuli luettua paremin ekaa viestiä, tuo että on jenkki malli selittää noita
ihmeellisyyksiä ;)
eli oikeestaan kaikki sekasikiöt suomen malleihin nähden ;D
eli vaihtoehtoja on, onko esim. canadan vientiin kylmempiin oloihin malli
jossa ei ole jäähdytintä öljylle tiedä sitten ::)
 
Vs: Ostin Eclipsen, -94 GS 2.0 vapari (4G63)

Tarkistuksen jälkeen ei ole jenkkimalli vaan ihan alunperin Saksassa uutena myyty normi EDM.
 
Takaisin
Ylös Bottom