Outlander Phev 12kw / 13.8kw akkujen ero.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Angtiy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Angtiy

New Member
Liittynyt
16 Heinäkuu 2024
Moro, käytössä 2014 vuoden outlander jolla ajettu vajaa 170000 ja akun kunto alkaa olla alle 50%.
Olen miettinyt akun uusimista. Onko tietoa noitten akkujen eroista, saako uudemman 13.8kw akun asennettua vanhan tilalle?
 
Ei ainakaan suoraan mene. Ensimmäisenä fyysisenä erona on ainakin 12V liittimet akun kyljessä erilaiset, joka liittyy ainakin osittain ajoakun sisällä olevaan SUB BMUhun, jollaista pienemmässä akussa ei ole.

Onpa harvinaisen huonot lukemat sulla, tuon olisi luullut menneen takuuaikana jo reippaasti alle 70%.
 
Ok, akku mitattiin 2022 /120000km ja silloin tulos oli tasan 70% ja akku takuu umpeutui parin päivän päästä tästä. Viimeisen puolenvuoden aikana tippunut 10%.
 
Nyt on akku vaihdettu tai siis kennot uudemmasta akusta. Purkaamolta löytyi 2019 vuoden 88000 ajettu akku josta otin kennot ja vaihdoin alkuperäisiin kuoriin. CMU:t piti myös vaihtaa alkuperäiset. Auto toimii hyvin. Range parani 16 - > 25 km ilman mitään resetointi. Aika varattu kapasiteetin mittaukseen (ihan mielekiinnosta) ja mahdolliseen resettiin.
 
Moro, olen kyllä tyytyväinen lopputulokseen. Range nousi 30km tietämiin.
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20241005-071418.png
    Screenshot_20241005-071418.png
    127.2 KB · Lukukerrat 50
Alkaa mennä todella huonoksi itsellä jo akku, noin 5kw ottaa tyhjästä täyteen ja nyt kun ilmat viilentyneet ei kestä enään kaasua juurikaan, ottaa bensan avuksi heti kun viisari menee yhtään "valkoisella" alueelle.
 
Hej, itsellä 2018 PEHV, ajettu vajaa 70 Tkm. Luin juuri TM:n jutun, jossa hastateltiin Kokkolan Autohuollon Jesse Haapalaa jonka mese lyhykäisyydessään; "En suosittele hybriidiautoa" tupla tekniikka jne. Juttu on kokonaisuudessaan lukemisen arvoinen ja joidenkin merkkien osalta hiuksia nostattava. Mitsua ei kuitenkaan mainittu (y). Mutta kysymykseeni: paljonko maksaa uusi akku ja asennus e.m. autolleni netto, netto? - netistä kun en ole löytänyt tietoa.
 
Kiitos vastauksista koskien PEHV ajoakun hintaa! Hedin ilmoitti uuden takuuakun hinnaksi 10.000€ + asennus noin työpäivä.
 
Hej, itsellä 2018 PEHV, ajettu vajaa 70 Tkm. Luin juuri TM:n jutun, jossa hastateltiin Kokkolan Autohuollon Jesse Haapalaa jonka mese lyhykäisyydessään; "En suosittele hybriidiautoa" tupla tekniikka jne. Juttu on kokonaisuudessaan lukemisen arvoinen ja joidenkin merkkien osalta hiuksia nostattava. Mitsua ei kuitenkaan mainittu (y). Mutta kysymykseeni: paljonko maksaa uusi akku ja asennus e.m. autolleni netto, netto? - netistä kun en ole löytänyt tietoa.
https://www.mitsubishiclubfinland.c...simpiä-kysymyksiä-ja-vastauksia-niihin.62087/ #18
Akkupaketteja saa myös melko edullisesti purkaamoilta.

Outlanderia ei mainittu kenties siksi että vaikka niitä on valtava määrä niissä ei ole yhtäpaljon ongelmia kuin monissa muun merkkisissä tuotteissa.
Outlander ei anna ajaa loputtomasti pelkällä sähköllä. Jolloin polttomottorikin pysyy paremmassa kunnossa.
Polttomoottori on vapaastihengittävä ja matalaviritteinen -> kestää paremmin kylmäkäynnistyksiä ym. rääkkiä.
Kuljettaja voi omalla toiminnallaan vaikuttaa todella pitkälti siihen että tuleeko edes turhia kylmäkäynnistyksiä.
Pahiten Outlanderin akun tuhoaa valitettavasti auton käyttäjä tekemällä siihen BMU-resetin.
 
Takaisin
Ylös Bottom