Outlander PHEV 12V akun vaihto

Selvis muuten tuon mystisen peltilipareen tarkoitus ja paikka. Sekä se miksi en muistanut nähneeni sitä koskaan aiemmin kun se löytyi tallin lattialta paikasta jossa takaluukun välipohja oli ollut.

Se pelti kuuluu tunkin kiinnityshihnan kohdalle tuon välipohjan alle:

lc3wERO.jpeg


8Qtd4M3.jpeg


Sen tehtävä on tukea tuota kohtaa niin että välipohja ei hajoa. Irrotin tuon tunkin ennen kuin nostin välipohjan autosta ja pelti kulkeutui siis hihnassa kiinni olevana vaivihkaa tallin lattialle välipohjan mukana. Hihna irtosi siinä ja pelti putosi lattialle josta löysin sen ihmetellen.
 
Tuossa hiihtolomareissulla 2015 mallin PHEV aamusella antoi useamman virhekoodin, eikä suostunut lähtemään minnekkään. AL+ jäsenenä sain kaverin käymään paikalla. -28 C yön jälkeen alkuperäisen starttiakun jännite oli 8,4 V. Apuvirralla saatiin vehje käyntiin ja erroritkin hävis näytöstä. Kuusamon Mitsuhuollolta ei olis saanut Yasan originaaliakkua ennen ensi viikkoa, mutta Kuusamon Autosähkö- ja Raskasosa sai hankittua korvaavan Optiman Yellowtop AGM akun seuraavaksi päiväksi. Näiltä sivuilta löytyneiden ohjeiden avulla akku vaihdettu ja nuo starttiakun ongelmat varmaankin ohitettu usean vuoden ajaksi.
 

Liitetiedostot

  • 20230222_125325_resized.jpg
    20230222_125325_resized.jpg
    178.7 KB · Lukukerrat 179
  • 20230222_125329_resized.jpg
    20230222_125329_resized.jpg
    183.2 KB · Lukukerrat 171
  • 20230222_125333_resized.jpg
    20230222_125333_resized.jpg
    191.7 KB · Lukukerrat 174
  • 20230222_125337_resized.jpg
    20230222_125337_resized.jpg
    194.5 KB · Lukukerrat 176
  • 20230222_125345_resized.jpg
    20230222_125345_resized.jpg
    196.9 KB · Lukukerrat 174
  • 20230222_125350_resized.jpg
    20230222_125350_resized.jpg
    199.5 KB · Lukukerrat 179
Tuossa hiihtolomareissulla 2015 mallin PHEV aamusella antoi useamman virhekoodin, eikä suostunut lähtemään minnekkään. AL+ jäsenenä sain kaverin käymään paikalla. -28 C yön jälkeen alkuperäisen starttiakun jännite oli 8,4 V. Apuvirralla saatiin vehje käyntiin ja erroritkin hävis näytöstä. Kuusamon Mitsuhuollolta ei olis saanut Yasan originaaliakkua ennen ensi viikkoa, mutta Kuusamon Autosähkö- ja Raskasosa sai hankittua korvaavan Optiman Yellowtop AGM akun seuraavaksi päiväksi. Näiltä sivuilta löytyneiden ohjeiden avulla akku vaihdettu ja nuo starttiakun ongelmat varmaankin ohitettu usean vuoden ajaksi.
Mulla on uuden akun lisäksi motonetistä ostettu muutaman amppeeritunnin akku takakontissa varalta, sillä saa pheville tarpeeksi virtaa. Muistaa vaan latailla silloin tällöin, niin aina on latingissa. Kooltansa kuitenkin pieni... Sitten semmoiset lyhyet virtakaapelit tein siihen. Saapahan muita jeesattua "turvallisesti", jos virtaa pitää antaa...
 
Minä ostin Puuilosta tällaisen:


Laite on aina autossa hanttimiehen penkik alla ja piuha kiinni keskikonsolin lokeron tupakansytyttimessä olevassa USB-laturissa. Tällöin laite latautuu aina kun autossa on virrat päällä, eli pitäisi aina olla käyttökunnossa.

Itsellä tulee lämpimän tallin ansiosta hyvin harvoin kunnon pakkaskäynnistyksiä, mutta tällä viikolla reissussa ollessa auto oli yön ulkona ja pakkasta 12 astetta. Otin sitten tuon virtalähteen hotellihuoneeseen yöksi siltä varalta että autolla on käynnistymisongelmia aamulla. En tiedä onko tuon akku Li-ion vai millä tekniikalla toteutettu, mutta joka tapauksessa kovilla pakkasilla akku kuin akku antaa vähemmän virtaa, joten lämpimänähän tuonkin kanssa kannattaa mennä simahtanutta autoa starttaamaan.

Ongelmia ei aamulla toki ollut, eikä pitäisikään kun autossa on reilu pari kuukautta vanha Optima asennettuna.
 
Onko kukaan oikeasti kokeillut tuollaista "apukäynnistintä" kunnon pakkasissa kun auton oma akku on tyhjä? Minä en oikein jaksa uskoa noihin, jos kapasiteetti on sama kuin puhelimen varavirtalähteessä. Huipputehot isoja mutta kesto alle sekunnin jne. Kaapelitkin on niin ohuet, että jos tuollaisilla yrittää ottaa virtaa toisesta autosta toiseen niin nuo sulaa poikki. Sormen vahvuisetkaan ei meinaa riittää.
 
Mitsun järjestelmien käynnistämiseen tarvittava virta on oletettavasti niin pieni että apukäynnistinkin siihen riittää. Eri asia sitten jos pitäisi jotain isoa dieseliä pyörittää. Tuolla Puuilon tuotearvosteluissa on tarina miten joku on käynnistänyt tuolla AX4:llä useamman erilaisen moottorin, tosin lämpötilasta ei mainita mitään. Enkä myöskään osaa kommentoida arvostelun luotettavuutta, jotenkin erikoiselta tuntuu että jollakulla on pihassa useampi kulkine akut tyhjinä, tosin löytyyhän niitä kaikenlaisia romunkerääjiä.

Laitteen kapasiteetilla (Ah) ei ole niin tarkkaan väliä, vaan juuri huippuvirralla (A), jota näistä voi saada paljon enemmän suhteessa kapasiteettiin kuin lyijyakusta (Puuilon otsikossa on muuten mAh:t ja ampeerit sotkettu sujuvasti). Mutta noiden kaapelien paksuutta itsekin olen miettinyt, jos jotain satoja ampeereja pitää siirtää edes hetkellisesti.

Joka tapauksessa mieluummin tuota käyttää lämpimänä kuin jääkylmänä koska en itsekään pidä vehjettä minään pomminvarmana pelastuksena.
 
Jahas oiskohan täällä kans 12v akku finaalissa...
abs system service required
asc system service required
ajossa tuli vielä:
ev system service required
rbs service required
My16. Yellow top eli jossain välissä vaihdettu akku kyllä. Pitää aamulla vielä tsekata jännitteet ja kokeilla ladata ensi hätään... Whatsdogilla katsoin että ajoakku hyvä vielä (takuuseen vaihdettu pari vuotta sitten) eikä whatsdogissa muutenkaan ilmaantunut esiin mitään erikoista.

Edit: merkkikorjaamolla lukivat vikakoodit joka ohjasi vas takarenkaan abs anturin vääriin lukemiin. Syy: laakerissa oleva abs anturin pidike ruostunut melkein poikki josta aiheutunut että anturin asento on muuttunut. Korjaus: laakerin vaihto uuteen. Tässä tulee uusi pidike mukana. Merkkikorjaamolla arvio töineen oli muistaakseni 500e luokkaa.

Edit2: Tätä ennen vaihdoin 12V akun miinusnavan akkukengän uuteen. Entinen oli ihan hapettunut ja poikki. Luulin alunperin että syy olisi ollut tässä. No kohta se tämänkin vuoksi olisi oireillut.
 
Viimeksi muokattu
Samaa setti itelläkin, kun hartsaq. Ensin teki pitkällä matkalla sitä, että vakkarin ollessa päällä pomppas pois. Ja veti nuo tekstit eetteriin. Talvella ei meinannu lähtee käyntiin ja apuvirralla käyntiin yms. Sillon arvelin, että akku sökö. Nyt alkoi teke niin että joka päivä tulee tekstit ruutuun ja auto alko nakuttaa vähän, ilmeisesti jarruttamaan eikä reagoi kaasuun. Sit se loppu ja tekstit taas ruutuun. Akun vaihdon jälkeen ei meinaa sammua vaikka mitä nappia painaa. Liian tehokas uus akku, kun auto ei ees sammu. Mutta nyt nakuttaa vaan. Oisko se tuo ABS antura kanssa. Takajarrusatulat on vaihettu molemmin puolin ja uusi akku.
14780f20-bab6-4368-8cb1-e468a7aa5dd0.jpeg
 
Lisätäämpä vielä, että takajarrusatulat on vaihettu. Uusi akku vaihettu ilman virran katkoa. Viat nollaantuu kun sammuttaa auton ja ajaa hetken. Moottorin vika valo ei enää pala. Keulan sulakkeet on kaikki tarkistettu. Hitaasti kun ajaa ja rattia kääntelee niin semmonen releen naksutus kuuluu vaan. Ylämäkeen ei antanu painaa kaasua kun 20asti jos tinttas kaasun pohjaan ni alka nykiä ja paukuttaa. Sit ku alamäkeen päästi 70 ni mitään naksuttamisia ei tapahu mutta pompsaa vikavalot eetteriin ja sit pystyy jo käytännössä vähän normaalimmin ajamaan vikatilassa.
Jos ABS anturoissa/sensoireissa ois vika ni eikö se jättäis koodin siitä?
Kyllä tämä jotenkin nyt jarruhommalta haiskahtaa.
Toisella testiajolla käännöksissä alko luiston estos vilkuttaa ja sitten ei anna polkee kaasua. Ottaa jalan pois kaasulta hetkeksi ja painaa uudestaan ni taas mennään mutta kohta on valot taulussa.
Vuos sitten teki sade kelillä aina samaa mutta sekin joskus 100-200km ajon jälkeen satunnaisesti. Nyt tää on ihan joka päivästä 3km Nähdään pian! Eikö tolla käytännössä voi ajaa ennen kun saa vika tilaan.
 
Aihepiiriin liittyen 2017 phev tänään aamulla irtisanoutui yhteistyöstä elikkä ei käyntiin. Ruudulla kaikki service required ilmoitukset mitä kuvitella saattaa. Suht nopealla "pähkäilyllä", että 12V akku elämänkaarensa lopussa. Ulkoinen laturi hetkeksi kiinni ja avot mobiili käyntiin. Siitä sitten suorimmiten sammuttamatta Akkupojille joka tuossa lähellä ja tuttu liike työnkin puolesta.
Kommentit oli, että hyvin on kestänyt kun 7 vuotta, monella mennyt jo 3-4 vuodessa.
Myös sanoivat, että alkuperäistä löytyy ja on parempi tähän kuin tuo Yellowtop vaikka sitäkin olis hyllyssä ollut...siihen en osannut kommentoida niin vaihtoivat Yuasan ja matka jatkuu
 
Sellainen huomio vielä, että mitään tilapäisvirransyöttöjä ei tarvittu/käytetty.
Akku kun oli vaihdettu niin kontti "käsin" kiinni ja avaimesta ovet lukkoon ja auki niin kaikki toimi kuten kuuluukin ja asetukset oli kohdillaan...
 
Takaisin
Ylös Bottom