Outlander PHEV ajoakun kunto

Ajoakun SOH%

  • 95-100%

    Äänet 3 4.4%
  • 90-94%

    Äänet 7 10.3%
  • 85-89%

    Äänet 12 17.6%
  • 80-84%

    Äänet 6 8.8%
  • 75-79%

    Äänet 11 16.2%
  • 70-74%

    Äänet 12 17.6%
  • 65-69%

    Äänet 7 10.3%
  • 60-64%

    Äänet 6 8.8%
  • Alle 60%

    Äänet 4 5.9%

  • Äänestäjiä yhteensä
    68

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Kaavoitetaan hieman missä kunnossa ajoakut ovat.
Kerro kommenteissa:

Auton vm:
Ajetut km:
SOH:
Max Ah:
BMU reset:

1573554284332.png
 
Aloitetaan

Auton vm: 2015
Ajetut km: 160685km (viimeinen mittaus, nyt kilometrejä ~164tkm)
SOH: 87.1%
Max Ah: 33.1Ah
BMU reset: Ei
 
WatchDog
Auton vm: 2014
Ajetut km: 76367 km
SOH: 91,6%
Max Ah: 34,8 Ah
BMU reset: Ei
 
Viimeksi muokattu
Auton vm: 2014 (ensimmäinen käyttöönotto 06/2015)
Ajetut km: 90031 km (= milloin tippui 33.9Ah -> 33.8Ah, nyt 90570 km)
SOH: 88.9%
Max Ah: 33.8 Ah
BMU reset: Ei
 
Pitäskö olla viel maininta, että millä mitattu?

WatchDog
Auton vm: 2014
Ajetut km: 125000
SOH: 66.8%
Max Ah: 25.4
BMU reset: ei
 
WatchDog
vm: 2019
km :8640
SOH: 103.9%
Max Ah: 45.7
Range: 52 ilman lämmityslaitetta
 
Viimeksi muokattu
Mittasinpa itsekin uudestaan, ihan mielenkiintoista nähdä kehitys nyt viimeisen 9kk aikana. Kilometrejä tullut noin 20tkm ja tältä ajalta keskikulutus 3.2l/100km, eli aika paljon on sähköä mennyt..

Tilanne 3/2019:

Auton vm: 2014
Ajetut km: noin 70000
SOH: 91.1%
Max Ah: 34.6Ah
BMU reset: ei

Tilanne 12/2019:

Auton vm: 2014
Ajetut km: 91178
SOH: 86.8%
Max Ah: 33.0Ah
BMU reset: ei
 
Lokakuussa tuli hankittua elämäni eka Mitsu. Tyytyväisenä ajeltu vajaa 2 tkm. Sain uuden OBD-palikan tällä viikolla ja sain viimein tsekattua SOH:n, joka tosielämän rangen perusteella tuntui kyllä olevan kunnossa. Tässä luvut Watchdogilla mitattuna:

Auton vm: 2014 (käyttöönotto 10/2014)
Ajetut km: 127985 km
SOH: 87,4 %
Max Ah: 33,2 Ah
BMU reset: ei

Tuosta BMU resetistä en ole aivan varma. Watchdog ilmoittaa akun iäksi vajaa 5 vuotta, vaikka auto on käyttöönotettu reilu 5v sitten ja valmistunut jo alkuvuodesta 2014. Vai näkeekö resetin jostain muualta kuin ilmoitetusta akun iästä?

Joka tapauksessa noihin lukuihin lienee syytä olla tyytyväinen ottaen huomioon auton ikä ja kilsat.
 
Auton vm: 2013 (käyttöönotto 12/2013)
Ajetut km: 187800 km
SOH: 79,5
Max Ah: 30,2
BMU reset: ei

Kesäkuussa kun ostin auton, lukemat olivat 180000 km, 81,8 %, 31,1 Ah.
 
Oman PHEV:ni akku on selvästi muiden vastauksia huonommassa kunnossa (76,1). Sähköllä on tullut paljon ajettua - (40520 + 744 = 41264Ah) mutta kesällä (heinä-elokuussa) Watchdogin lukemissa tapahtui kuuden prosenttiyksikön tiputus kuukaudessa.

Katselin kalenterista eikä tuolloin ollut paljon normaalista poikkeavaa ajoa. Keli taisi olla tuolloin lämmin ja auto on saattanut seistä lämpimässä täydessä tai melkein täydessä latauksessa. Eli pitääkö tässä kantapään kautta todeta se fakta - älä pidä latausautoa täydessä latauksessa lämpimässä!

Auton vm: 2015
Ajetut km: 123400
SOH: 76,1
Max Ah: 28,9
BMU reset: ei
 
Vähän enemmän ajettu.
Puolen vuoden ja n. 10 tkm käytön jälkeen näytti nyt tuolta...lähtötilanne oli n. 68.2%

Auton vm: 2014
Ajetut km: 260755
SOH: 64,5
Max Ah: 24,5
BMU reset: ei ?
 
Aloitetaan

Auton vm: 2015
Ajetut km: 160685km (viimeinen mittaus, nyt kilometrejä ~164tkm)
SOH: 87.1%
Max Ah: 33.1Ah
BMU reset: Ei

Päivitys hieman vajaan 10tkm jälkeen:
Watchdog
Auton vm: 2015
Ajetut km: 170083
SOH: 83.7%
Max Ah: 31.8Ah
BMU reset: Ei
 
Auton vm: 2016
Ajetut km: 131883
SOH: ei tietoa
Max Ah: ei tietoa
BMU reset: Ei ehkä

Ostin auton viikko sitten joten olen ihan uusi Mitsu omistaja ja ensimäinen hybrid alla. Auto on tuotu Ruotsista ja ostin kaupasta Tampereella.
Luen ja katson kaiken mahdolisen mitä kerkeän löytämään autosta ja varsinkin tästä akkuasiasta.

Onko kenelläkään kokemusta tämän kaverin eri konsteista elvyttää vanhan auton ajoakku lähes tehdas kuntoon?

Sen lisäksi että hänen videot on hauskoja, hänellä riittää intoa tutkia akun tehon laskua auton iän myötä. Hän on yhteydessä Mitsubishiin asiasta myös. Hänen mukaan BMU:ssa on todistetusti softabugi jota ei ole vieläkään korjattu ja sen takia akun teho näytää vähemän kuin se todellisuudessa on.

Toimiiko mikää noista useista konsteista videoilla saada BMU resetoitua ja jotenkin tehot takasin?
Onko kukaan käynyt huollossa jossa osataan DBCAM, akun balanssointi ja BMU reset oikeassa järjestyksessä?

Päivitän nuo muut tiedot omasta autosta kunhan saan ne jotenkin esille...
 
Watchdog
Auto: 2014
Km: 141000
Soh: 59,5%
Ah: 22,6Ah
Bmu reset: ei
 
Viimeksi muokattu
27.4 menen pikatestiin jotta saan hommat eteenpäin. Akkujen toimituksessa on sitten toooodella pitkät jonot ilmeisesti että syssympään menee vaihto jos/kun todetaan se tarpeelliseksi.

Modeille kehitysidea. nasta tähän topicciin myös ja uusi topicci jossa keskustelua ajoakun kunnosta. pitää tämän topicin siistinä (y)
 
Watchdog
My19
Km 23000
SOH 79%

Karkeasti näyttää että omassa ajossa joka on 90% sähköllä, tipahtaa 1%/1000km eli päästään tuonne 60% pintaan vaivatta täystakuun aikana.
Viimeisimmässä latauksessa tyhjästä täyteen laturi näytti että 8,86Kwh meni sisään.
 
1594630574846.png


Näpertelin taulukkoa, lähinnä kun akut näyttäisivät kuluvan "hieman" eri tahtia kilometreihin nähden ja halusin vertailla. Omakin näyttää hyytyvän keskiarvoa nopeammin.
 
Viimeksi muokattu
Taulukkoon vähän lisää dataa, muutamat mittaukset:

Watchdog

Ajetut km: 170083 (14.1.20)
SOH (38Ah): 83,7
Max Ah: 31,8

Ajetut km: 174533 (18.2.20)
SOH (38Ah): 80,5
Max Ah: 30,6

Ajetut km: 178302 (20.3.20)
SOH (38Ah): 77,7
Max Ah: 29,5

Ajetut km: 200119 (4.8.20)
SOH (38Ah): 72,4
Max Ah: 27,5

BMU reset: ei
 
Päädyin tekemään BMU resetin Lindqvist metodilla, luku otettu kahden lataus syklin jälkeen.

Watchdog

Ajetut km: 201801 (19.8.20)
SOH (38Ah): 99,5
Max Ah: 37,8

BMU reset: kyllä
 
Pitääkö ajoakku olla täyteen ladattuna ennen Wathdog mittausta ?
Tässä mittauksessa oli range 26km.

Auton vm: 2014
Ajetut km: 143000km
SOH: 76,6% (38Ah)
Max Ah: 29,1
BMU reset: ei ?

Edit: korjattu rosentit kun se olikin 76,6% of 38Ah ja 72,8% of 40Ah. Kun Wd ilmoitti kummallekkin akku kapasiteetille rosentit.
Ja puoli tuntia täyteen latauksen jälkeen oli SOC 106,5% 31Ah...
 
Viimeksi muokattu
Lokakuussa tuli hankittua elämäni eka Mitsu. Tyytyväisenä ajeltu vajaa 2 tkm. Sain uuden OBD-palikan tällä viikolla ja sain viimein tsekattua SOH:n, joka tosielämän rangen perusteella tuntui kyllä olevan kunnossa. Tässä luvut Watchdogilla mitattuna:

Auton vm: 2014 (käyttöönotto 10/2014)
Ajetut km: 127985 km
SOH: 87,4 %
Max Ah: 33,2 Ah
BMU reset: ei

Tuosta BMU resetistä en ole aivan varma. Watchdog ilmoittaa akun iäksi vajaa 5 vuotta, vaikka auto on käyttöönotettu reilu 5v sitten ja valmistunut jo alkuvuodesta 2014. Vai näkeekö resetin jostain muualta kuin ilmoitetusta akun iästä?

Joka tapauksessa noihin lukuihin lienee syytä olla tyytyväinen ottaen huomioon auton ikä ja kilsat.
Päivitetääs vähän tietoja, eli:

Auton vm: 2014 (käyttöönotto 10/2014)
Ajetut km: 133945 km
SOH: 84,5 % (per 38 Ah)
Max Ah: 32,1 Ah
BMU reset: ei

Alla datat WD:sta akun heikkenemisestä ja ajan ja kilsojen kertymisestä, SOH laskettu prosentteina 38 Ah:sta:

mitsu.jpg


Joulu-tammikuussa SOH-pudotus oli nopeaa, tammikuussa tultiin kerralla 0,5 Ah alas. Sitten se tasaantui tuohon noin tuhanteen kilsaan ja 35-50 päivään per 0,1 Ah. Tuon viimeisimmän 50 pv/1329 km:n jakson aikana ajoin hybridimoodissa tavallista enemmän, mikä voisi selittää pudotuksen venähtämistä edellisiä pidemmäksi jaksoksi.

Nyt on edellisestä päivityksestä kulunut taas 42 päivää, mutta vain 519 km, joten mielenkiintoista nähdä tuleeko viikon-parin sisään pudotusta.

Sarakkeessa Ikä (pv) on se synttärikakun kuvan vieressä oleva tieto akun iästä. Tätä siis ihmettelin, kun akun ikä näytti olevan hieman alle auton iän. Selitys löytynee noiden kahden "pv muutos" -sarakkeen erotuksissa, toinen on siis oikeasti kuluneet päivät ja jälkimmäinen on WD:n näyttämien akun päivien lisääntyminen samassa ajassa. Päiviä kertyy jostain syystä akun tietoihin todellisuutta hitaammin, kahdeksassa kuukaudessa on WD:lta jäänyt kirjaamatta 9 päivää lisäikää. Jos virhettä on kertynyt samaan tahtiin koko auton iän ajan, niin korjaamalla lukeman samalla skaalalla, päästään aika lähelle auton käyttöönottopäivää akun ikää laskiessa.
 
Päivitystä tilanteeseen:
Ym: 2019
Km: 27836
Soh: 79,3% of 44Ah
Ah: 34,9
Bmu reset: ei

Maanantaina menee auto akku päivitykseen, niin laitan sen jälkeen taas uudet arvot.

Nyt saatu Bmu päivityksestä ja arvottiin seuraavat arvot:

Km: 27981
Soh: 93.7% of 44ah
89,6% of 46ah
Ah: 41,2ah
Bmureset: ei

Ihan hyvin palautu kapasiteettiä käyttöön, toivottavasti tippumis nopeus hidastui päivityksen myötä.
 
Watchdog
vm: 2014
km: 125236
SOH: 77,9% (of 38Ah)
Ah: 29,6
BMU reset: ei

(muokattu SOH 38Ah mukaiseksi)
 
Viimeksi muokattu
Päädyin tekemään BMU resetin Lindqvist metodilla, luku otettu kahden lataus syklin jälkeen.

Watchdog

Ajetut km: 201801 (19.8.20)
SOH (38Ah): 99,5
Max Ah: 37,8

BMU reset: kyllä
Päivitys hieman vajaan 20tkm jälkeen:
Watchdog
Auton vm: 2015
Ajetut km: 220070 km
SOH: 79.2% of 38Ah
Max Ah: 30.1Ah
BMU reset: Kyllä
 
Historiaa & nykyinen tilanne

Watchdog
vm: 2019
BMU reset: ei

km: ~19000km
SOH: 83,9%
Ah: 38.6Ah

km: ~23000km
SOH: 79,6%
Ah: 36.6Ah

km: ~24400km
SOH: 78,7%
Ah: 36.2Ah

Nyt huollossa tehty BMU softapäivitys ja DBCAM takuuseen vuosihuollossa
km: ~26600km
SOH: 89,6%
Ah: 41.2Ah

Reilu 10% palautui kapasiteetista DBCAM proseduurilla, nyt sitten seuraillaan tilannetta auttoiko softapäivitys äkkitipahduksiin.
 
Auton VM: 2016
Ajetut km: 132288
SOH: 73,7
Max Ah: 28
BMU reset: ei

DBCAM tehty: 69,2 ---> 73,7
 
Auton vm: 2013
Ajetut km: 127366
SOH: 87.7% (40Ah) / 92.4% (38Ah)
Max Ah: 35.1Ah (actual battery capacity (at nominal voltage)?)
BMU reset: Ei (nykyiselle akulle)
Akusto vaihdettu 339 päivää sitten n. 120tkm kohdalla, lataus kertoja 99. Ajettu 30km 80-100km/h sekä hieman hidasta ajoa -5C - -8C kelillä.
 
Viimeksi muokattu
Näillä softapäivityksillä saadaan näyttöön mitä vain softantekijä haluaa näyttää.
Sillä ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisen tilanteen kanssa.
Vain ja ainoastaan ajamalla selviää minkä verran sillä akulla oikeasti pääsee eteenpäin.
 
Auton VM:2014
21.12.2021
Ajetut km: 109370
SOH 81,8% (38Ah)

BMU reset: ei

Edit: päivitetty data, olin katsonut 40Ah lukemia
 
Viimeksi muokattu
Watchdog
Auton vm: 2016
Ajetut km: 145t
SOH: 66,3%
Max Ah: 25,2Ah
BMU reset: ei

Samat tiedot ilmoitti Deltan pikamittaus.
Kaikkien kennojen jännitteet täytenäkin alle 3,9V, eli ehtoopuolella ollaan...
Odotellaas vielä pari viikkoa että päästään alle 65% SoHiin ja pitkä mittaus jää varmuudella alle 70% ja päästään täyttämään GW lappuja. Tällä hetkellä kapasiteetti tippuu 0,3% viikkovauhtia.
 
En nyt ihan varma ole, että onko tämä oikea ketju tälle, mutta en parempaakaan oikein löytänyt

Tulipas tuossa sitten tehtyä BMU resetti omaan 2014 vuoden rapeat 250000 ajettuun phevviin. Tarkoitus ei ollut tehdä tuota resettiä mutta kuoli tuo 12v akku ja siinä samalla oli ilmeisesti jännitteet laskeneet niin alas, että oli tuo BMU myös resetoitunut. Tämän siis huomasin, kun asensin uuden 12v akun ja huomasin, että ev range on noussut aikaisemmasta 30kilometristä 55kilometriin. Aluksi homma vaikutti todella hyvältä, autossa tosiaankin oli pidempi ev range myös käytännössä, polttomoottori heräsi paljon myöhemmin käyntiin (aikaisemmin melkein joka kiihdytyksellä polttomoottori hörähti pyörimään vaikka eco mittari oli vielä hyvin vihreällä) ja myöskin moottorijarrutus tuntui tehokkaammalta ja mittarikin painui syvemmälle chargen puolelle kuin ennen.

Sitten alkoivatkin ongelmat.
Aluksi meni näin: Kun ajoakku alkaa olemaan tyhjä ei auto jotenkin osaa vaihtaa polttomoottorille vaan meno alkaa vain hyytymään. Myöskään kaasupoljin ei reagoi, esim. kickdown ei käynnistä moottoria. save tai charge nappi käynnistää polttomoottorin ja sen avustuksella voi ajaa normaalisti.

Seuraavaksi vika tuntui "pahenevan", eli: Akun varaus ollessa melkein täynnä ja normal modella ajaessa sähköllä n. 100km/h alkaa auto nykimään ja nykiminen loppuu vain save tai charge napilla. Myöskään kaasupoljin ei tunnu reagoivan. Jos ajelee noin 70-80km/h niin akun voi ajaa noin puoleenväliin ennen kuin tämä ongelma ilmenee ja ns. taajama nopeuksilla voi akun ajaa melkolailla tyhjäksi ennen nykimisen ilmaantumista.

Sitten uusimmat ongelmat: taajama nopeudella akku tyhjäksi ja vaikka polttomoottori on käynnissä tuntuu ettei auto jaksa nousta edes pientä ylämäkeä.

Ja eilen sitten törmäsin vielä sellaiseen, että auton ajoakku melkolailla tyhjä, palkkia oli silti vielä 1/4 jäljellä mutta ev range näytti viivaa. Auto käyntiin (polttomoottori käynnistyi, normal mode), vaihde silmään ja kaasua -> auto ei liiku yhtään, sama homma eteen ja taaksepäin. Vapaalla ollessa auto ei nostanut kierroksia vaikka kuinka kaasua polki. Kokeilin pariin otteeseen käynnistää auton uudelleenkin mutta ei vaikutusta, mitään vika valoja ei syttynyt. Napista charge päälle 10-15min odottelua niin auto liikkui taas ihan normaalisti, charge mode päällä. En uskaltanut kokeilla normal modea tuossa, kun olin reissunpäällä niin ei huvittanut jäädä välille vaan ajelin kotiin.

Oisko ideoita mitä tälle voisi tehdä vai onko ainoa konsti ajella auto huoltoon?
Vikakoodit tuosta tietenkin voisi kokeilla myös lukea, mutta onnistuukos tämä jollain android softalla vai vaatiiko myös se huollossa käyttöä?
 
En nyt ihan varma ole, että onko tämä oikea ketju tälle, mutta en parempaakaan oikein löytänyt

Tulipas tuossa sitten tehtyä BMU resetti omaan 2014 vuoden rapeat 250000 ajettuun phevviin. Tarkoitus ei ollut tehdä tuota resettiä mutta kuoli tuo 12v akku ja siinä samalla oli ilmeisesti jännitteet laskeneet niin alas, että oli tuo BMU myös resetoitunut. Tämän siis huomasin, kun asensin uuden 12v akun ja huomasin, että ev range on noussut aikaisemmasta 30kilometristä 55kilometriin. Aluksi homma vaikutti todella hyvältä, autossa tosiaankin oli pidempi ev range myös käytännössä, polttomoottori heräsi paljon myöhemmin käyntiin (aikaisemmin melkein joka kiihdytyksellä polttomoottori hörähti pyörimään vaikka eco mittari oli vielä hyvin vihreällä) ja myöskin moottorijarrutus tuntui tehokkaammalta ja mittarikin painui syvemmälle chargen puolelle kuin ennen
Hurjalta kuulostaa. En valitettavasti osaa ollenkaan itse asiassa auttaa mutta tuo 12V akun tyhjeneminen kiinnostaa; kuinkahan pitkään oli jännitteettä että resetoituu? Luulisi että olis jotenkin varmennettu lyhytaikaista jännitteettömyyttä vastaan aika kriittinenkin toiminto?
 
Jokin tuossa nyt on mennyt sekaisin koska jos aiempi range oli 30 km luokkaa, akku ehkä 65% luokkaa. Mutta jännite ei saa päästä liian alas lopussa tai tekee tuon käynnistymisongelman. Sinnittelisin tuon kanssa siten että laittaa charge päälle ennen ongelmia koska se korjaa itsestään tuota nollatun akun arvoa alaspäin aika vauhdilla. Phev whatsdog ja katsoo ettei mene kenno jännite alle 3,6 v
 
Tuo 12v akku oli tosiaankin heikolla hapella jo pidemmän aikaa mikä aiheutti mm. RBS vika ilmoitusta kylmemmillä keleillä. Auto sitten seisoi rapean viikonverran pakkasessa jona aikana jossain kohtaa oli tuo akku sipannut melkolailla kokonaan. Tuosta tuon akun otin irti ja yritin sitä ladata, mutta ei ottanut enää virtaa vastaan juuri ollenkaan. Tuolla vanhalla akulla sain tuon kuitenkin vielä sen verran toimimaan, että sain auton käyntiin ja seuraavan latauksen jälkeen huomasin tuon BMU:n resetoitumisen. Auto ei siis ollut laturissa tuona rapean viikon aikana, kun tuo 12v akku tyhjeni. Nuo RBS ongelmat loppuivat sitten kokonaan tuon uuden 12v akun myötä.

Tätä ongelmaa on nyt jo useamman viikon jatkunut ja ev-range tullut myös alaspäin tuosta 55km lukemasta, en vain muista paljon se nyt on. Auton tosiaankin latailen yleensä ainakin yönyli ja monesti myös päivällä työpaikalla. Yleensä olen nyt käyttänyt save moodi ajaessa, kun ongelmat alkaa, mutta tuo charge olisi vissiin parempi jos se korjaisi tuota akun arvoa alaspäin? Niin ja save moodilla auto toimii oikein, eli kun on lataillut ajoakkua esim jarrutuksissa mennään välillä pelkällä sähköllä ja sitten taas siirrytään polttomoottorille ihan normaalisti ilman ongelmia

Pitää tuo whatsdog myös viritellä käyttöön, löytyy vain senverran vanha obd2 lukija, että hieman kikkailussa, että nämä uudemmat androidit yhdistää siihen.
 
Kannattanee koittaa ladata aina ajon päätteeksi ihan täyteen nyt ainakin sen aikaa että BMU saa arvot paremmin oikealle alueelle. Kannattaa myös tosiaan hankkia WD ja katsoa sen kanssa ettei jännite pääse liian matalaksi.
 
Voisko tuohon käyttää Jennings metodia parin täyden latauksen jälkeen (jos siis vaan onnistuu tämän tekemään):
  1. Arrive home in evening with low charge
  2. Park up, but do not plug in. Allow battery to “rest”—to cool cells and stabilise electrolytes (say 60–120 mins)
  3. Using the remote app, go to Timer|Climate
  4. Spin the Mode to HEAT
  5. Select 30min in Operation Time
  6. Touch Home
  7. Touch Climate ON/OFF to manually switch on the heater
  8. Wait for battery reserve to be depleted (heater will automatically turn off). Battery should now be below 25% SoC (no bars on the display)
  9. Allow battery to “rest” again (as step 2)
  10. Charge overnight at 10A or 16A
  11. Allow battery to “rest” again (as step 2)
Jossei saa ajamalla akkua "tyhjäksi" niin preheat, odottaa pari tuntia, preheat taas. Pääsiskö se BMU nopeammin kärryille? Tietenkin tosiaan kattoo Watchdogilla ne jännitteet joka vaiheessa.
 
Takaisin
Ylös Bottom