Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huom. This feature may not be available in some browsers.
Aloitetaan
Auton vm: 2015
Ajetut km: 160685km (viimeinen mittaus, nyt kilometrejä ~164tkm)
SOH: 87.1%
Max Ah: 33.1Ah
BMU reset: Ei
Auton vm: 2016
Toimiiko mikää noista useista konsteista videoilla saada BMU resetoitua ja jotenkin tehot takasin?
Onko kukaan käynyt huollossa jossa osataan DBCAM, akun balanssointi ja BMU reset oikeassa järjestyksessä?
Pitäskö olla viel maininta, että millä mitattu?
WatchDog
Auton vm: 2014
Ajetut km: 125000
SOH: 66.8%
Max Ah: 25.4
BMU reset: ei
Auton VM: 2014
Ajetut km: 64863
SOH: 83.7
Mac Ah: 31.8
BMU reset: ehkä, 358 pv sitten
Päivitetääs vähän tietoja, eli:Lokakuussa tuli hankittua elämäni eka Mitsu. Tyytyväisenä ajeltu vajaa 2 tkm. Sain uuden OBD-palikan tällä viikolla ja sain viimein tsekattua SOH:n, joka tosielämän rangen perusteella tuntui kyllä olevan kunnossa. Tässä luvut Watchdogilla mitattuna:
Auton vm: 2014 (käyttöönotto 10/2014)
Ajetut km: 127985 km
SOH: 87,4 %
Max Ah: 33,2 Ah
BMU reset: ei
Tuosta BMU resetistä en ole aivan varma. Watchdog ilmoittaa akun iäksi vajaa 5 vuotta, vaikka auto on käyttöönotettu reilu 5v sitten ja valmistunut jo alkuvuodesta 2014. Vai näkeekö resetin jostain muualta kuin ilmoitetusta akun iästä?
Joka tapauksessa noihin lukuihin lienee syytä olla tyytyväinen ottaen huomioon auton ikä ja kilsat.
Auton vm: 2017
Ajetut km: 53396 km
SOH: 82,4%
Max Ah: 31,3 Ah
Auto: 2019
Km: 19000
Soh: 89,1%
Ah: 39, 2ah
Bmu reset: ei
Uusin päivitys;
Ajettu 138500km
Soh 64.2%
Päivitystä tilanteeseen:
Ym: 2019
Km: 27836
Soh: 79,3% of 44Ah
Ah: 34,9
Bmu reset: ei
Maanantaina menee auto akku päivitykseen, niin laitan sen jälkeen taas uudet arvot.
Päivitys hieman vajaan 20tkm jälkeen:Päädyin tekemään BMU resetin Lindqvist metodilla, luku otettu kahden lataus syklin jälkeen.
Watchdog
Ajetut km: 201801 (19.8.20)
SOH (38Ah): 99,5
Max Ah: 37,8
BMU reset: kyllä
Hurjalta kuulostaa. En valitettavasti osaa ollenkaan itse asiassa auttaa mutta tuo 12V akun tyhjeneminen kiinnostaa; kuinkahan pitkään oli jännitteettä että resetoituu? Luulisi että olis jotenkin varmennettu lyhytaikaista jännitteettömyyttä vastaan aika kriittinenkin toiminto?En nyt ihan varma ole, että onko tämä oikea ketju tälle, mutta en parempaakaan oikein löytänyt
Tulipas tuossa sitten tehtyä BMU resetti omaan 2014 vuoden rapeat 250000 ajettuun phevviin. Tarkoitus ei ollut tehdä tuota resettiä mutta kuoli tuo 12v akku ja siinä samalla oli ilmeisesti jännitteet laskeneet niin alas, että oli tuo BMU myös resetoitunut. Tämän siis huomasin, kun asensin uuden 12v akun ja huomasin, että ev range on noussut aikaisemmasta 30kilometristä 55kilometriin. Aluksi homma vaikutti todella hyvältä, autossa tosiaankin oli pidempi ev range myös käytännössä, polttomoottori heräsi paljon myöhemmin käyntiin (aikaisemmin melkein joka kiihdytyksellä polttomoottori hörähti pyörimään vaikka eco mittari oli vielä hyvin vihreällä) ja myöskin moottorijarrutus tuntui tehokkaammalta ja mittarikin painui syvemmälle chargen puolelle kuin ennen
Jossei saa ajamalla akkua "tyhjäksi" niin preheat, odottaa pari tuntia, preheat taas. Pääsiskö se BMU nopeammin kärryille? Tietenkin tosiaan kattoo Watchdogilla ne jännitteet joka vaiheessa.
- Arrive home in evening with low charge
- Park up, but do not plug in. Allow battery to “rest”—to cool cells and stabilise electrolytes (say 60–120 mins)
- Using the remote app, go to Timer|Climate
- Spin the Mode to HEAT
- Select 30min in Operation Time
- Touch Home
- Touch Climate ON/OFF to manually switch on the heater
- Wait for battery reserve to be depleted (heater will automatically turn off). Battery should now be below 25% SoC (no bars on the display)
- Allow battery to “rest” again (as step 2)
- Charge overnight at 10A or 16A
- Allow battery to “rest” again (as step 2)