Outlander phev akun kunto

Heips.
Tänään hain auton BMU päivityksen teon jälkeen.
Akun kapasiteetti ennen päivitystä 76,3 ja päivityksen jälkeen 84,3.
Auto my19 ja ajettu nyt 58tkm.
 
Itse olen laittamassa Outlander PHEV vm 2019, ajettu 94 000km ja kyllä valinta siihen kohdistui ihan tilojen takia. Katseltiin muitakin merkkejä kuten Teslaa mutta ei meidän perhekoolle sopiva ollenkaan. Näissähän Outlandereissa akkutakuu on 8V / 160 000km ja jos pidämme auton 2 vuotta niin meidän kilometreillä akkutakuu ei kerkeä poistua meidän aikana. Välillä mittaamme ajoakun kapasiteetin, ja jos se kerkiää kulua alle 70% niin tehtaalta saadaan uusi akusto ilmaiseksi. Lisäksi otamme 2 vuoden autoturvan mahdollisten tulevien vikojen takia.
 
Olisko kenelläkään mitään faktaa että miten Mitsun Akkutakuu toimii, kuinka pitkä se on ja mikä on "raja" jolloin akku on liian kulunut ikäänsä nähden? Netti kun tuntuu olevan pullollaan kaikenlaisia tietoja niin eipä juuri ota selvää, jossain lukee 8v/160tkm jossain lukee 5v ja jossain mainittiin että huollot on pitänyt teettää valtuutetussa huollossa. Aion asian kyllä kysyä paikalliselta Mitsubishi-huollolta, mutta he lomailee vielä ensi viikon.
8V / 160 000km
 
Heips.
Tänään hain auton BMU päivityksen teon jälkeen.
Akun kapasiteetti ennen päivitystä 76,3 ja päivityksen jälkeen 84,3.
Auto my19 ja ajettu nyt 58tkm.

Vertailun vuoksi.

Omaan MY19 kotteroon tehtiin BMU-päivitys & DBCAM 4 vuoden / 53 TKM kohdalla. SOH-% nousi 77,6% --> 85,0%.

Nyt on vuosi myöhemmin 5v / 73 TKM kohdalla SOH 81,5%.

Pikkuhiljaa lasketellaan alaspäin:

Screenshot_20240424_144323_Samsung Internet.jpg
 
Okei. Ei paha. Mutta mitä päivitys oikein tekee, silläkö saa vanhasta akusta pirteämmän, kuulostaa oudolta. Tai en ymmärrä.
 
Ymmärsin että ns ohjelmavirhe/bugi suojelee akkua liikaa eli ei anna kaikkea kapasiteettia käyttöön latausessa/käytössä.
Voin olla myös väärässä mutta eiköhän joku laita varmaa faktaa tulemaan
 
Takaisin
Ylös Bottom