Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huom. This feature may not be available in some browsers.
Rengaskulut, miten ne sen kummemmat olisi normaalikäytössä, vakuutusmaksut tietysti automallikohtaisia, kalliimmissa yleensä enemmän. Ainoa minkä olen lukenut että Teslan kohdalla vakuutusyhtiöllä on todella suuri merkitys, muista merkeistä ei tietoa. Esim. Fennian vakuutushinta voi olla kaksinkertainen halvimpiin yhtiöihin verrattuna.Mulla ei ollut Outlanderissa mitään kalliita vikoja. Käytännössä pärjäsi pelkästään määräaikaishuolloilla. Kulut oli siis erittäin hyvin ennakoitavissa. Rengaskulut ja vakuutukset oli myös puolta pienemmät kuin täyssähkössä.
Ilmeisesti tämä kärry kyseessä?
https://www.nettiauto.com/mitsubishi/outlander-phev/13560106
Siistin näköinen yksilöhän tuo on kuvien perusteella.
Toinen huolto on mennyt reilut 2kk pitkäksi 12kk huoltovälistä. Onko merkitystä 5v tehdastakuun osalta, en tiedä.
Pyyntihinta 36.700€ on nähdäkseni jonkun verran yläkanttiin.
Kun tuon hintaista hybridiä havittelee, alkaa olla aika lähellä etteikö kokonaiskuluissa neliveto täyssähkö olisi kilpailukykyinen varsinkin jos rahoituksella ostaa. Se 10-15k€ lisää hintaan ja rahoituskuluihin olisi +-0 muiden kulujen laskiessa, lähinnä nuo polttiksen huollot...pehvissä nyt tietysti ei ole jakopäänhihnaa et se näissä plussaa, mutta silti huollot maksaa aika hyvin.
Kannattaa laskea kokonaisuuden hinta.
Ainakin omalla kohdalla olen huomannut että Outlanderin käyvään kokoon sai halvalla Michelinit ja auto ei kuluta renkaita erityisen nopeaan tahtiin. Varmaan ero ei olisi kovin iso jos ostaisi halpoja (ja paskoja) kiinalaisia renkaita. Lisäksi mun Outlander kun oli vielä MY13 niin siinä ei tullut tpms kuluja. Uusien autojen BT TPMS anturit ei nimittäin ole halpoja ja paristot kestää kuitenkin maksimissaan sen 5v.Rengaskulut, miten ne sen kummemmat olisi normaalikäytössä
35-40 km range on aika hyvä. Kituuttamalla on itse päästy 45 km.Nyt muutamapäivä ajeltu outlanderilla. Akku näyttää täyteen ladattuna n. 35-40km, omilla matkoilla akkua riittänyt myös sen 35-40km ,itse en ole päässyt mittailemaan akkutieoja, mutta eikös tämä ihan kunnossa pitäis olla. Itse olen kyllä tykästynyt autoon, tällä ajaessa rupee itsekkin todella pihiksi ja rupee välillä sammuttelemaan ilmastointia että jos vielä vähän pitemmälle pääsisi .varusteena Instyle varustetaso ja itselleni on kaikki tarvittavat varusteet. Aikaisempi auto bmw x3 2012vm, siihen verrattuna kori ei ole yhtä jäykkä, vaan vähän välillä kallistelee, mutta tämä ei minua haittaa. remote controlia en ole saanut toimimaan, vaikka poistin aikaisemmat käyttäjät ja lisäsin uuden. No täytyy tuohon perehtyä joskus enemmän ,kun jaksaa. Katotaan muutaman kk päästä mitä ajatuksia auto vielä herättää
No muutama kommentti tuohon.Noniin nyt on kohta vuosi mietitty tällaista kulkinetta ja ehkä vähän kuolattukin jo. Mutta kun tulee näitä kuluja räknättyä aika tarkkaan varsinkin tänä aikana kun meinaa vähän kaikki olla kallista niin tällaiseen päätelmään olen nyt tullut:
Nykyinen auto on perus diesel ford, keskikulutus sellaista 6,5 litraa sataselle ajotietokoneen mukaan. Ajan tuota autoa aikalailla 17 000 km vuodessa josta suurin osa ihan tällaista arkiajelua 30 km säteellä kotoa ja kerran kuussa sitten 120 km päähän mummolaan. Tuntuisi että perhana tällainen phev säästäisi pitkän pennin kun ei ole mitään tyhmiä dieselveroja ja sähkö on aina halvempaa kuin bensa. Näin ajattelin hyvin pitkään kunnes aloin tehdä todellista numeronmurskausta ja tässä siis sen tuloksia:
Outlanderi osamaksu 241 e/kk, Verot 10 e/kk, Vakuutus 65,50 e/kk, Käyttövoimakulut 81 e/kk ( sähkö 17 snt/kwh, bensa 2.005 e/l, laskettu 9 l/100km ) eli nuo kun ynnää niin se tekee 397,5 e/kk
Foordi osari 195 e/kk, Verot 50 e/kk, Vakuutus 45 e/kk, Käyttövoimakulut 123,20 e/kk ( Diesel 1,895 e/l ) eli nuo kun ynnää niin se tekee 413,2 e/kk
413,2e - 397,5e = 15,7e eli huikeat 188,4 euroa vuodessa Mitsun hyväksi. Toki en ole jaksanut laskea mahdollisia latauksia jossain kaupoissa yms. Niistä saattaisi kertyä ihan oikeaa säästöä ja siten tämä laskelma muuttuisi hieman positiivisemmaksi mitsun kannalta. Ja tiedän, 9 l/100 bensaa on se pahin mahdollinen mutta eipä se 7-8 l sataselle laskelmaa kauheasti keikauta paremmaksi.
Ei siis puhuta kovin isosta säästöstä minun ajoilla. Helvetin harmi ja kaiken pilaa ihan vitun kallis vakuutus! Se kun olisi halvempi niin tällainen auto olisi jo pihassa mutta kun ei. Täytyy ajella foortilla. ( ja saisi tuo sähkönpaskakin olla halvempaa )
Jos autonhankinta on tuosta n. 250€/vuosi vakuutuslaskun lisästä kiinni, tiukkaan on laskettu. Autojen kanssa olen tottunut että tuollaiseen 1000€ yllätykseen täytyy varautua. Pelkästään joku kivi tuulilasiin tuo mukavan laskun vaikka lasivakuutuskin (phev lasi aika hintava), omavastuu ainakin minulla 200€. Niin ja senkin olemassa olo nostaa vakuutuslaskua.Ei siis puhuta kovin isosta säästöstä minun ajoilla. Helvetin harmi ja kaiken pilaa ihan vitun kallis vakuutus! Se kun olisi halvempi niin tällainen auto olisi jo pihassa mutta kun ei. Täytyy ajella foortilla. ( ja saisi tuo sähkönpaskakin olla halvempaa )
Joo ihan hypoteettista laskeskelin ei ole mitään varsinaista yksilöä vielä edes katsottuna.Ilmeisesti Fordisi ei ollut nelari? Kannattaa tämäkin huomioida, jos sille on merkitystä, itselle on... Itse tykkään Outlanderin korkeammasta ajoasennosta ja hieman suuremmasta maavarasta perus katiskoihin verrattuna.
Miinuksena Outlanderissa lienee korkeammat rengaskulut, kun kumien uusiminen joskus tulee eteen.
Talvella range kyllä aika paljon putoaa, etenkin jos esilämmitystä ei ole tehnyt. Osarin perusteella katsomassasi outlanderissakaan ei välttämättä esilämmitystä ole
Suksiboksin kanssa hieman kovemmilla nopeuksilla kulutuksen saakin sitten jo aika mukaville lukemille
Niin ei se ole siitä kiinni pelkästään vaan siitä että ei ole mitään hyötyä rahallisesti vaihtaa tähän kyseiseen bensahybridiin. Kyse on varmaankin ajomääristä mitkä on itsellä suht runsaat ja taitaa tämä outlander olla vakuutusyhtiöille isompi riski kuin perus ford.Jos autonhankinta on tuosta n. 250€/vuosi vakuutuslaskun lisästä kiinni, tiukkaan on laskettu. Autojen kanssa olen tottunut että tuollaiseen 1000€ yllätykseen täytyy varautua. Pelkästään joku kivi tuulilasiin tuo mukavan laskun vaikka lasivakuutuskin (phev lasi aika hintava), omavastuu ainakin minulla 200€. Niin ja senkin olemassa olo nostaa vakuutuslaskua.
Itsellä ei tulisi tälle töihin ajoa ollenkaan kun ajan työajot firman autolla aina, siksi ei pystyisi töissä lataamaan. Kotilataus onnistuisi kyllä. Niin, kuten sanoin niin minun ajomäärillä on vaan diisseli edelleen lähes yhtä edullinen ( ihan muutaman satasen ero ) vuodessa joten ajelen nyt sitten kiisselillä vielä ainakin pari vuotta.Itselläni työmatka 25km/suunta ja menee aina pääosin kaikki arkiajot sähköllä ympäri vuoden, koska saan ladattua auton myös työpaikalla. Noin kerran kuussa mökkimatka vajaa 250km per suunta menee kesät talvet kuuden litran kulutuksella, joskin ajotyylillä tuon saanee helposti seiskaksikin muutettua. Jos vertaa edeltäviin dieseleihin ja bensoihin, niin nyt menee normikuukaudessa vaikkapa 70€ bensaan, kun aiemmin meni 150€, ja silloin oli vielä nuo polttoaineet "halpoja". Watchdogin mukaan viime vuoden kulutus oli keskimäärin 3,2 litraa satasella, sisältää myös 2500km välilataamatta suoritetun Lapin reissun. 21tkm tuli vuodessa kilsoja. Samoihin näyttäs tässä asettuvan tämänkin vuoden kulutus.
Tämä on vähän sellainen auto, että jos ajoprofiili sopii, niin voi olla erittäinkin järkevä, ja toisaalta sitten taas voi olla erittäinkin epäjärkevä
Akun kunto kannattaa tarkistaa jollakin keinolla ennen ostopäätöstä, että ei sitten jurpi jälkeenpäin. Itsellä tuo MY16/184tkm on vielä 80% kunnossa.
On sillä merkitystä itselle, mutta ei tarpeeksi paljon että olisin siitä valmis maksamaan lähes saman verran kuin mitä nykyisen auton käytöstä. Ei se ole niin iso ominaisuus. Ford on perusvarma ja luotettava sekä edullinen korjata eikä ole mitään akun lahoamisen peikkoa luuraamassa. Tässä taloustilanteessa on järkevin vaihtoehto ajaa tuolla perus kiisselillä ja haihatellaan sitten näitä töpselikärsiä joskus tulevaisuudessa.Ilmeisesti Fordisi ei ollut nelari? Kannattaa tämäkin huomioida, jos sille on merkitystä, itselle on... Itse tykkään Outlanderin korkeammasta ajoasennosta ja hieman suuremmasta maavarasta perus katiskoihin verrattuna.
Miinuksena Outlanderissa lienee korkeammat rengaskulut, kun kumien uusiminen joskus tulee eteen.
Talvella range kyllä aika paljon putoaa, etenkin jos esilämmitystä ei ole tehnyt. Osarin perusteella katsomassasi outlanderissakaan ei välttämättä esilämmitystä ole
Suksiboksin kanssa hieman kovemmilla nopeuksilla kulutuksen saakin sitten jo aika mukaville lukemille
Siitä eco toiminnosta ei mitään hyötyä ol, näin olen havainnut, aivan ilman mitään kikkailua menee ja antaa auton hoitaa itse hommat, kaupungissa tietysti voi niillä läpsyköillä pelata ja jarrutella vauhtia, vauhti on kaikista tärkein, 90-100 niin menee pienimmällä, siitä kun alkaa nostamaan niin kulutus nousee kyllä nopeasti, edellinen Valkeala-Vantaa reissu oli keskikulutuksella 6,3l, sitten jos malttaa niin ajelee rekan imussa niin se hieman auttaa myös, vakionopeus säätimen käyttö taas lisää kulutusta, kuitenkin kaikki bensa ja sähkö menee mitä ostaa.Tuli hankittua tuo Outlander PHEV 2019/ajettu 58 tuhatta. Nyt reilut pari viikkoa ajaneena tykkään kovasti. Ajan käytännössä 10-20 km päivä, joskus pidempääkin. Huomasin latauksesta seuraavaa. Kun ladannut itsensä täyteen rangea sähköllä ilmoitetaan olevan 30 km. Mitäs nyt sitten tehdään, pitääkö mennä mittauttamaan nämä akut ja alettava kitisemään akkujen vaihdosta vai onko tämä normaali "tehon vajoama"? Toiseksi kysyn kokeneemmilta, että miten ja millä asetuksilla kannattaa ajaa mahdollisimman taloudellisesti? Milloin käytätte SAVE toimintoa tai ECOa, voiko niitä käyttää vuodenajasta riippumatta ja yhtäaikaa? Joo ohjekirjaa kyllä plärätty, mutta tuntuu kuin koko tiiliskivi olisi täynnä vain varoituksia.
Hieman korjaisin/täydentäisinOnneksi olkoon "uudesta" Mizusta. Range ihan normaali. Save toimintoa ei tarpeen käyttää, anna auton hoitaa kaikki säädöt automaattisesti.
Save suunniteltu käytettäväksi keski-Europan kaupungeissa jossa ei saa "savuttaa". Eli voi kaupunkiin tullessa säästää virtaa ja aja kaupungissa vain sähköllä. Kun auto hoitaa itsenäisesti valitun ajo-moodin, pääset helpommalla. Lähtö kotoa täydellä patterilla, ajon aikana lisää sähköä jarrutuksissa, kun virtaska loppuu käynnistyy moottori ja tuottaa lisää virtaa. Mikäli on maantie vauhti, moottori myös kuljettaa autoa. Moottori sammuu automaattisesti kun, akussa on varausta sähkö-ajoa varten. Sitten taas käynnistyy tarvittaessa. Yleensä kaupunki-ajossa tulee jarrustus-virtaa huomattavasti enemmän kuin maantiellä.
Itsellä kulutukset ajaessani mökille 100km matkan nopeus noin 80-100km/h . Lähtö täydellä patterilla ja n 30km pelkällä sähköllä, sitten moottori mukaan. Perillä kulutus mittari näyttää 4-5 L sadalla kilometrillä. Jos lähden tyhjällä patterilla liikkeelle, ajan moottori-tietä 120km/h
Kulutus lukemat huitelee 8-12 L/100km.
Niin käytän aina ECO toimintoa koska minun ei tarvitse kiihdytellä rivakasti, maltti on valttia. Ajo Mizulla on oikeasti edullista, erityisesti kaupungissa.
Mä lähtisin kyllä vielä tarkistamaan että onko BMU-päivitys tehty akkuihin. Itselläni 2020vm ajettu 88 tuhatta. Latauksen jälkeen range näyttää tällä hetkellä n. 40km ja lämpimillä säillä n. 50km. BMU päivitys tehty autoon n. 2 kk sitten.Tuli hankittua tuo Outlander PHEV 2019/ajettu 58 tuhatta. Nyt reilut pari viikkoa ajaneena tykkään kovasti. Ajan käytännössä 10-20 km päivä, joskus pidempääkin. Huomasin latauksesta seuraavaa. Kun ladannut itsensä täyteen rangea sähköllä ilmoitetaan olevan 30 km. Mitäs nyt sitten tehdään, pitääkö mennä mittauttamaan nämä akut ja alettava kitisemään akkujen vaihdosta vai onko tämä normaali "tehon vajoama"? Toiseksi kysyn kokeneemmilta, että miten ja millä asetuksilla kannattaa ajaa mahdollisimman taloudellisesti? Milloin käytätte SAVE toimintoa tai ECOa, voiko niitä käyttää vuodenajasta riippumatta ja yhtäaikaa? Joo ohjekirjaa kyllä plärätty, mutta tuntuu kuin koko tiiliskivi olisi täynnä vain varoituksia.
Ainakin kannattaa tarkistaa, että huoltokirjassa kaikki huollot merkittynä. Itsellä oli ensimmäinen huolto jäänyt merkkaamatta/tekemättä. En onneksi ole joutunut turvautumaan takuuseen, mietin vain, miten vaikeaksi homma menisi... Ensimmäisessä huollossa nyt tuskin tehdään mitään akustolle tai sen apujärjestelmille.Tarkistaa onko BMU-päivitys tehtynä. Jos ei, niin päivitys korjannee tuon lukeman paljon paremmaksi. Jos on tehty, niin kohtalaisen potentiaalinen keissi saada jonkin ajan päästä uusi akku takuuseen. Eri asia sitten kannattaisko vain jatkaa etsintää ennemmin kuin hankkia auto sillä ajatuksella että jonkin ajan päästä pääsee huoltotiskille keskustelemaan akkutakuusta.
Vastasivat Delta Autosta: "Autoon ei ole avoimia päivityksiä eli todennäköisesti on suoritettu". Mitenkähän tätä vastausta tulisi tulkita?Tarkistaa onko BMU-päivitys tehtynä. Jos ei, niin päivitys korjannee tuon lukeman paljon paremmaksi. Jos on tehty, niin kohtalaisen potentiaalinen keissi saada jonkin ajan päästä uusi akku takuuseen. Eri asia sitten kannattaisko vain jatkaa etsintää ennemmin kuin hankkia auto sillä ajatuksella että jonkin ajan päästä pääsee huoltotiskille keskustelemaan akkutakuusta.
Aika samoja näytti oma autoni tänään aamusta, ajettu noin 98 tkm. Lämmitys vie sitä rangea ihan tolkuttomasti. Toki omastakin varmaan akun varauskyky hieman alentunut. Kesällä kilsat ihan eri lukemissa.Vien Mitsua ensi perjantaina tarkastettavaksi niiden akkujen osalta. Tänäänkin liikkeelle lähdettäessä ladattu täyteen ja 28 km oli rangea sähköllä. Eikös tämä ole nyt vähän alakanttiin? Ja nyt kun vien tiskin "sedille" autoa tarkkiin niin mitä pyydän ja sanon? Tekevätkö tuon BMU päivityksen pyydettäessä jos sitä ei ole tehty vai mitä kannattaa sanoa. Akkutakuuta on kolmisen vuotta niin pitääkö tässä nyt sitäkin korttia yrittää heilutella. Tavallistakin tyhmempi olo tiskillä kun yleisesti on enempi sääntö kun poikkeus että naisihminen häädetään tiskiltä mahdollisimman nopeasti pois tai rutkasti köyhempänä.
Tuo mittari näyttää mitä sattuu, laskee jostakin lähi historian mukaan ajetuista, mistä lie matkoista/kulutuksesta, arvaus mittari todellakin, samanlainen on bensamittari, täysi tankki ja voi näyttää ajomatkaa 350 kilometriä vain.Vien Mitsua ensi perjantaina tarkastettavaksi niiden akkujen osalta. Tänäänkin liikkeelle lähdettäessä ladattu täyteen ja 28 km oli rangea sähköllä. Eikös tämä ole nyt vähän alakanttiin? Ja nyt kun vien tiskin "sedille" autoa tarkkiin niin mitä pyydän ja sanon? Tekevätkö tuon BMU päivityksen pyydettäessä jos sitä ei ole tehty vai mitä kannattaa sanoa. Akkutakuuta on kolmisen vuotta niin pitääkö tässä nyt sitäkin korttia yrittää heilutella. Tavallistakin tyhmempi olo tiskillä kun yleisesti on enempi sääntö kun poikkeus että naisihminen häädetään tiskiltä mahdollisimman nopeasti pois tai rutkasti köyhempänä.
Seuraavaksi autoksi Outlander PHEV nyt harkinnassa. Aika hyvin tarjolla noita 2019 ja uudempia, mutta joukossa paljon tuontiautoja. Jos talviautoilua ajattelee, niin onko ajoakun lämmitysjärjestelmä ja lämmitettävä tuulilasi ne mitkä olisi syytä olla? Akun lämmitys lienee avain mahdollisuuteen ajella myös talvella lyhyet matkat sähköllä, vai olenko ymmärtänyt oikein? Suomi-autoissa ilmeisesti riittää jos varustetaso on Instyle, mutta mistä noiden ominaisuuksien olemassa olon voi helposti tarkistaa, jos esim Saksasta tuotu yksilö?
Käytin juuri omaani vuosihuollossa (vm 20, 23tkm ajettu). Tuleeko tuo BMU päivitys automaattisesti vai pitääkö sitä pyytää ja mitä se BMU tekee?
Hyötyä siitä on lähinnä jos ulkolämpötila tippuu alle -10 - -15 asteen. Pystyy ajelemaan lyhyet matkat sähköllä silloinkin. Tai jos laskee alle -30, niin pääsee autolla liikkeelle ylipäätään.
EV-napittoman manuaalissa puhutaan myös mystisestä akun lämmittämisestä -30 asteessa, vaikka varsinaista uudemmista malleissa lisävarusteena olevaa akunlämmitystä ei muistaakseni näissä <MY17-malleissa ole. Ehkäpä tuo pistää vaan akkuun liikettä hytin lämmityksellä tms.
Ei ole oma MY16 vielä noin kovia pakkasia joutunut kohtaamaan. Joskus on akku ollut -15 asteinen eikä tosiaan silloin juuri akusta virtaa oteta. Auto pitää käynnistellä uudelleen (jos siis pidempi yhtäjaksoinen ajo), kun kennot lämpimämmät kuin -10, niin sitten suostuu toimimaan enempi normaalisti.
Näytä liitetiedosto 24709
En tuosta jostain ladatusta PDF:stä osannut löytää mitään moista tietoa, mutta jotain EU-lipukkeita siinä oli mukana. Omassa Hollannista tuodussa MY16:ssa on manuaalissa nämä samat asiat, vaikka en varsinaisesti kyllä kielestä mitään ymmärtänytkään..Onko tämä ote minkä maan/alueen manuskasta? Suomi vai joku muu?
En tuosta jostain ladatusta PDF:stä osannut löytää mitään moista tietoa, mutta jotain EU-lipukkeita siinä oli mukana. Omassa Hollannista tuodussa MY:ssa on manuaalissa nämä samat asiat, vaikka en varsinaisesti kyllä kielestä mitään ymmärtänytkään..
Näin jos sattuu olemaan jo se OBD-palikka ja WD olemassa ja ymmärrystä sellaisen käytöstä. Piirien ulkopuolelta tällaista autoa ostavalla näin ei välttämättä ole.Tai katsoa itse koeajolla OBD-palikalla ja WD:llä akun ikä.
Tai katsoa itse koeajolla OBD-palikalla ja WD:llä akun ikä.
Hmm eikö WD näytä nimenomaan sen BMU-resetin päivän, ei todellista? Eli ei se kerro.
Lähinnä pitäisi ainakin jotain huoltokuitteja tms olla nähtävillä jos akun ikä 5kk..
Hmm eikö WD näytä nimenomaan sen BMU-resetin päivän, ei todellista? Eli ei se kerro.
Lähinnä pitäisi ainakin jotain huoltokuitteja tms olla nähtävillä jos akun ikä 5kk..
Joka tapauksessahan tuon voi riitauttaa ja vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkua. Merkkiliike tekemään DBCAM niin saa todellisen kapasiteetin selville ja loppuu nuo hyytymiset.