Outlander phev ostoa harkitsevat

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AaaVee
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oikeaa vastausta ei ikinä olekkaan :D
Akusta en olisi huolissani! Normaali lukema mielestäni ja BMU päivityksellä hienoinen parannus luvassa.
 
Ilmeisesti tämä kärry kyseessä?
https://www.nettiauto.com/mitsubishi/outlander-phev/13560106

Siistin näköinen yksilöhän tuo on kuvien perusteella.
Toinen huolto on mennyt reilut 2kk pitkäksi 12kk huoltovälistä. Onko merkitystä 5v tehdastakuun osalta, en tiedä.

Pyyntihinta 36.700€ on nähdäkseni jonkun verran yläkanttiin.

Alla verrokiksi pari suht vastaavaa vastikään myytyä Suomi-autoa:

- Pyynti 35.900€, 18 tkm https://www.nettiauto.com/mitsubishi/outlander-phev/13477453
- Pyynti 31.900€, 62 tkm
https://www.nettiauto.com/mitsubishi/outlander-phev/13464825

@miccomus tavoin, akun SoH-arvosta en olisi huolissani.

Itse ostin tammikuussa MY19 Instyle Sportin, jossa mittarissa karvan alle 50 tkm. Akun SoH oli n. 78%. Käytin auton marmorilla maksuttomassa BMU-päivityksessä, jonka myötä SoH nousi n. 85%:iin. Auton sain kohtuuhintaan eli karvan alle 30 kilojörön, mutta tämä oli yksityishenkilöltä.
 
Viimeksi muokattu
Kun tuon hintaista hybridiä havittelee, alkaa olla aika lähellä etteikö kokonaiskuluissa neliveto täyssähkö olisi kilpailukykyinen varsinkin jos rahoituksella ostaa. Se 10-15k€ lisää hintaan ja rahoituskuluihin olisi +-0 muiden kulujen laskiessa, lähinnä nuo polttiksen huollot...pehvissä nyt tietysti ei ole jakopäänhihnaa et se näissä plussaa, mutta silti huollot maksaa aika hyvin.
Kannattaa laskea kokonaisuuden hinta.
 
Mulla ei ollut Outlanderissa mitään kalliita vikoja. Käytännössä pärjäsi pelkästään määräaikaishuolloilla. Kulut oli siis erittäin hyvin ennakoitavissa. Rengaskulut ja vakuutukset oli myös puolta pienemmät kuin täyssähkössä.
 
Paljolti kiinni myös ajoprofiilista. Ja siitä kuinka plugareiden ja täyssähköjen arvonalenemat tulevatten menemään. Ja tietty sähkön ja polttonesteiden hinnoista.

Jos ajoprofiili on sellainen, että Outtiksen rangella pääsee arkiajot ja polttista tarvii lähinnä backupiksi ja harvemmin tapahtuviin pitempiin siirtymiin, niin mikä jottei sellaiseen sen ~30 k€ voi edelleen tiputtaa. Näin ainakin yritän itselleni valintaani perustella :cool:
 
Mulla ei ollut Outlanderissa mitään kalliita vikoja. Käytännössä pärjäsi pelkästään määräaikaishuolloilla. Kulut oli siis erittäin hyvin ennakoitavissa. Rengaskulut ja vakuutukset oli myös puolta pienemmät kuin täyssähkössä.
Rengaskulut, miten ne sen kummemmat olisi normaalikäytössä, vakuutusmaksut tietysti automallikohtaisia, kalliimmissa yleensä enemmän. Ainoa minkä olen lukenut että Teslan kohdalla vakuutusyhtiöllä on todella suuri merkitys, muista merkeistä ei tietoa. Esim. Fennian vakuutushinta voi olla kaksinkertainen halvimpiin yhtiöihin verrattuna.
 
Ajoprofiili tosiaan ratkaiseen paljon. Itsellä meni 3,5 vuotta ja reilu 25 tkm Outlander PHEV:llä ja sitä edullisemmaksi autoilu tuskin mulle koskaan enää tulee. Vaihdoin vajaa 50 k€:n täyssähköön, ja sillä pelkkä arvonalenema tulee olemaan enemmän kuin mitä Mitsun kokonaiskustannukset oli. Toki Mitsu oli vain reilu 22 t€:n auto kun sen ostin, joten onhan tuollaisessa vajaa 40 t€:n Mitsussa enemmän arvonalenemapotentiaalia.

Arvonalenema toki on sitten se vaikein arvioitava korjauskustannusten lisäksi, kun pohtii auton pitokustannuksia. Esimerkiksi oma autoni oli pudottanut sen ostaessani arvostaan lähes 60 %, tämä siis aika tarkkaan 5v ja 124 tkm aikana. Sitten taas mun omistusaikana arvo putosi vain reilu 30 % kun lataushybridit kasvatti kovasti suosiotaan ja käytettyjen markkinahinnat alkoi oikeastaan keulia.

Mitä tapahtuu tulevina vuosina lataushybridien arvonkehitykselle vs. täyssähköjen arvonkehituys, sitä ei voi kukaan varmaksi tietää. Uskoisin että molemmat pysyvät erittäin suosittuina ja haluttuina mutta miten tarjonta käyttäytyy?

Itsellä siis ajot meni pääosin sähköllä Mitsullakin, bensan keskikulutus koko omistusajalla oli 1,7 litraa sadalle kilsalle. Auto oli käytännössä viaton ja huollot teetin merkkihuollossa. Renkaiden kanssa kävi silleen hyvin että en joutunut uusimaan kumpaakaan satsia uusiin kun oli riittävän hyvät renkaat ostettaessa alla.

Täyssähköön kuitenkin vaihdoin kun (Mitsun herättämä) sähköautokuume kävi ylivoimaiseksi, ei näitä päätöksiä aina voi pelkällä lompakolla tehdä :cool:
 
Viimeksi muokattu
Kiitos vastauksista!

Ilmeisesti tämä kärry kyseessä?
https://www.nettiauto.com/mitsubishi/outlander-phev/13560106

Siistin näköinen yksilöhän tuo on kuvien perusteella.
Toinen huolto on mennyt reilut 2kk pitkäksi 12kk huoltovälistä. Onko merkitystä 5v tehdastakuun osalta, en tiedä.

Pyyntihinta 36.700€ on nähdäkseni jonkun verran yläkanttiin.

Juurikin tuo yksilö on kyseessä. Toki voisin pyytää myyjää laittamaan mustaa valkoisella että takuut säilyy (koska Deltahan näitä maahantuo).

Tässä olen seuraillut aktiivisesti Nettiautoa ja paljon on Ruotsin tuonteja liikkeellä. Jos ymmärsin oikein niin juurikaan eroja ei ole Suomi-autoihin.

Kun tuon hintaista hybridiä havittelee, alkaa olla aika lähellä etteikö kokonaiskuluissa neliveto täyssähkö olisi kilpailukykyinen varsinkin jos rahoituksella ostaa. Se 10-15k€ lisää hintaan ja rahoituskuluihin olisi +-0 muiden kulujen laskiessa, lähinnä nuo polttiksen huollot...pehvissä nyt tietysti ei ole jakopäänhihnaa et se näissä plussaa, mutta silti huollot maksaa aika hyvin.
Kannattaa laskea kokonaisuuden hinta.

Oma kriteerini auton hankinnalle on ollut neliveto hybridi-/täyssähköauto (hiukan normaalia korkeammalla maavaralla), mutta toistaiseksi olen katsonut vain Mitsubishin Outlandereita. Täyssähkönelikko taitaa halvimmillaankin (uutena) maksaa vähintään 55-60k€.

Vaikka lompakkoa tuleekin tiirailtua ahkerasti, niin olen varman ajokin kannalla ja nykyinen etuvetoinen farkku laiskalla koneella ei pelitä täällä maaseudulla niin hyvin kuin nelikko (saattoi parin talven jälkeen tulla ikävä edeltävää nelikko Octaviaa... Vaikka oli siinäkin iän merkit käsillä) :)
 
Viimeksi muokattu
Rengaskulut, miten ne sen kummemmat olisi normaalikäytössä
Ainakin omalla kohdalla olen huomannut että Outlanderin käyvään kokoon sai halvalla Michelinit ja auto ei kuluta renkaita erityisen nopeaan tahtiin. Varmaan ero ei olisi kovin iso jos ostaisi halpoja (ja paskoja) kiinalaisia renkaita. Lisäksi mun Outlander kun oli vielä MY13 niin siinä ei tullut tpms kuluja. Uusien autojen BT TPMS anturit ei nimittäin ole halpoja ja paristot kestää kuitenkin maksimissaan sen 5v.
Lyhyesti:
Halvemmat renkaat
Vähemmän rengastöitä
Halvemmat rengaspaineanturit

=pienemmät rengaskulut
 
Nyt muutamapäivä ajeltu outlanderilla. Akku näyttää täyteen ladattuna n. 35-40km, omilla matkoilla akkua riittänyt myös sen 35-40km ,itse en ole päässyt mittailemaan akkutieoja, mutta eikös tämä ihan kunnossa pitäis olla. Itse olen kyllä tykästynyt autoon, tällä ajaessa rupee itsekkin todella pihiksi ja rupee välillä sammuttelemaan ilmastointia että jos vielä vähän pitemmälle pääsisi :) .varusteena Instyle varustetaso ja itselleni on kaikki tarvittavat varusteet. Aikaisempi auto bmw x3 2012vm, siihen verrattuna kori ei ole yhtä jäykkä, vaan vähän välillä kallistelee, mutta tämä ei minua haittaa. remote controlia en ole saanut toimimaan, vaikka poistin aikaisemmat käyttäjät ja lisäsin uuden. No täytyy tuohon perehtyä joskus enemmän ,kun jaksaa. Katotaan muutaman kk päästä mitä ajatuksia auto vielä herättää :)
35-40 km range on aika hyvä. Kituuttamalla on itse päästy 45 km.
Oman kokemukseni perusteella ilmastointi ei kuluta juurikaan akkua, lämmittäminen kuluttaa paljon. Eli ei kannata juuri helteillä kitua... Olisikin mahtavaa, kun keksisi helpon keinon estää lämmitysvastuksen käyttö ajotilanteessa. Toistaiseksi olen laittanut lämmöt tässä tapauksessa +15 ja ilmastointi pois päältä...
 
Noniin nyt on kohta vuosi mietitty tällaista kulkinetta ja ehkä vähän kuolattukin jo. Mutta kun tulee näitä kuluja räknättyä aika tarkkaan varsinkin tänä aikana kun meinaa vähän kaikki olla kallista niin tällaiseen päätelmään olen nyt tullut:

Nykyinen auto on perus diesel ford, keskikulutus sellaista 6,5 litraa sataselle ajotietokoneen mukaan. Ajan tuota autoa aikalailla 17 000 km vuodessa josta suurin osa ihan tällaista arkiajelua 30 km säteellä kotoa ja kerran kuussa sitten 120 km päähän mummolaan. Tuntuisi että perhana tällainen phev säästäisi pitkän pennin kun ei ole mitään tyhmiä dieselveroja ja sähkö on aina halvempaa kuin bensa. Näin ajattelin hyvin pitkään kunnes aloin tehdä todellista numeronmurskausta ja tässä siis sen tuloksia:

Outlanderi osamaksu 241 e/kk, Verot 10 e/kk, Vakuutus 65,50 e/kk, Käyttövoimakulut 81 e/kk ( sähkö 17 snt/kwh, bensa 2.005 e/l, laskettu 9 l/100km ) eli nuo kun ynnää niin se tekee 397,5 e/kk

Foordi osari 195 e/kk, Verot 50 e/kk, Vakuutus 45 e/kk, Käyttövoimakulut 123,20 e/kk ( Diesel 1,895 e/l ) eli nuo kun ynnää niin se tekee 413,2 e/kk

413,2e - 397,5e = 15,7e eli huikeat 188,4 euroa vuodessa Mitsun hyväksi. Toki en ole jaksanut laskea mahdollisia latauksia jossain kaupoissa yms. Niistä saattaisi kertyä ihan oikeaa säästöä ja siten tämä laskelma muuttuisi hieman positiivisemmaksi mitsun kannalta. Ja tiedän, 9 l/100 bensaa on se pahin mahdollinen mutta eipä se 7-8 l sataselle laskelmaa kauheasti keikauta paremmaksi.

Ei siis puhuta kovin isosta säästöstä minun ajoilla. Helvetin harmi ja kaiken pilaa ihan vitun kallis vakuutus! Se kun olisi halvempi niin tällainen auto olisi jo pihassa mutta kun ei. Täytyy ajella foortilla. ( ja saisi tuo sähkönpaskakin olla halvempaa )
 
Noniin nyt on kohta vuosi mietitty tällaista kulkinetta ja ehkä vähän kuolattukin jo. Mutta kun tulee näitä kuluja räknättyä aika tarkkaan varsinkin tänä aikana kun meinaa vähän kaikki olla kallista niin tällaiseen päätelmään olen nyt tullut:

Nykyinen auto on perus diesel ford, keskikulutus sellaista 6,5 litraa sataselle ajotietokoneen mukaan. Ajan tuota autoa aikalailla 17 000 km vuodessa josta suurin osa ihan tällaista arkiajelua 30 km säteellä kotoa ja kerran kuussa sitten 120 km päähän mummolaan. Tuntuisi että perhana tällainen phev säästäisi pitkän pennin kun ei ole mitään tyhmiä dieselveroja ja sähkö on aina halvempaa kuin bensa. Näin ajattelin hyvin pitkään kunnes aloin tehdä todellista numeronmurskausta ja tässä siis sen tuloksia:

Outlanderi osamaksu 241 e/kk, Verot 10 e/kk, Vakuutus 65,50 e/kk, Käyttövoimakulut 81 e/kk ( sähkö 17 snt/kwh, bensa 2.005 e/l, laskettu 9 l/100km ) eli nuo kun ynnää niin se tekee 397,5 e/kk

Foordi osari 195 e/kk, Verot 50 e/kk, Vakuutus 45 e/kk, Käyttövoimakulut 123,20 e/kk ( Diesel 1,895 e/l ) eli nuo kun ynnää niin se tekee 413,2 e/kk

413,2e - 397,5e = 15,7e eli huikeat 188,4 euroa vuodessa Mitsun hyväksi. Toki en ole jaksanut laskea mahdollisia latauksia jossain kaupoissa yms. Niistä saattaisi kertyä ihan oikeaa säästöä ja siten tämä laskelma muuttuisi hieman positiivisemmaksi mitsun kannalta. Ja tiedän, 9 l/100 bensaa on se pahin mahdollinen mutta eipä se 7-8 l sataselle laskelmaa kauheasti keikauta paremmaksi.

Ei siis puhuta kovin isosta säästöstä minun ajoilla. Helvetin harmi ja kaiken pilaa ihan vitun kallis vakuutus! Se kun olisi halvempi niin tällainen auto olisi jo pihassa mutta kun ei. Täytyy ajella foortilla. ( ja saisi tuo sähkönpaskakin olla halvempaa )
No muutama kommentti tuohon.

Dieselöljy tuskin on pitkän päälle jatkuvasti alle 2 € litra, nykyhallituksen päätöksistä huolimatta. Hintapaine on ylöspäin. Bensakin kivunnee samaan suuntaan, eli ylöspäin.

Jos ajoprofiiliasi oikein tulkitsin, niin et kyllä saa millään kulumaan SEKÄ 9 litraa satasella ETTÄ sähköt päälle. Itsellä kertyy aika paljonkin pitkää matkaa (mm. 5-6 kertaa vuodessa mökille 800 km päähän, eikä siinä päässä ole edes latausmahdollisuutta), ja silti keskikulutus yli vuoden on vaan jotain 5,5-6 litraa satasella.

Sähkössä on hintatrendi sitten eri suuntaan kuin polttonesteissä. Jos hieman viitsii pörssisähkön otollisia hetkiä seurata, niin aika usein saa aika halvalla ladata. Ja tulevaisuudessa yhä halvemmalla. Eli kannattaa katsoa vaikka miltä laskelma näyttää, jos sähkön kokonaishinta olisikin vaikka 12 senttiä.

Eikä ole tarkoitus maalata liian ruusuista kuvaa. Perskohtaisesti pidän kumminkin oleellisimpana laskelman järkyttäjänä jossain tulevaisuudessa häämöttävää akkuremppaa...
 
Itselläni työmatka 25km/suunta ja menee aina pääosin kaikki arkiajot sähköllä ympäri vuoden, koska saan ladattua auton myös työpaikalla. Noin kerran kuussa mökkimatka vajaa 250km per suunta menee kesät talvet kuuden litran kulutuksella, joskin ajotyylillä tuon saanee helposti seiskaksikin muutettua. Jos vertaa edeltäviin dieseleihin ja bensoihin, niin nyt menee normikuukaudessa vaikkapa 70€ bensaan, kun aiemmin meni 150€, ja silloin oli vielä nuo polttoaineet "halpoja". Watchdogin mukaan viime vuoden kulutus oli keskimäärin 3,2 litraa satasella, sisältää myös 2500km välilataamatta suoritetun Lapin reissun. 21tkm tuli vuodessa kilsoja. Samoihin näyttäs tässä asettuvan tämänkin vuoden kulutus.

Tämä on vähän sellainen auto, että jos ajoprofiili sopii, niin voi olla erittäinkin järkevä, ja toisaalta sitten taas voi olla erittäinkin epäjärkevä :)
Akun kunto kannattaa tarkistaa jollakin keinolla ennen ostopäätöstä, että ei sitten jurpi jälkeenpäin. Itsellä tuo MY16/184tkm on vielä 80% kunnossa.
 
Ei siis puhuta kovin isosta säästöstä minun ajoilla. Helvetin harmi ja kaiken pilaa ihan vitun kallis vakuutus! Se kun olisi halvempi niin tällainen auto olisi jo pihassa mutta kun ei. Täytyy ajella foortilla. ( ja saisi tuo sähkönpaskakin olla halvempaa )
Jos autonhankinta on tuosta n. 250€/vuosi vakuutuslaskun lisästä kiinni, tiukkaan on laskettu. Autojen kanssa olen tottunut että tuollaiseen 1000€ yllätykseen täytyy varautua. Pelkästään joku kivi tuulilasiin tuo mukavan laskun vaikka lasivakuutuskin (phev lasi aika hintava), omavastuu ainakin minulla 200€. Niin ja senkin olemassa olo nostaa vakuutuslaskua.
 
Ilmeisesti Fordisi ei ollut nelari? Kannattaa tämäkin huomioida, jos sille on merkitystä, itselle on... Itse tykkään Outlanderin korkeammasta ajoasennosta ja hieman suuremmasta maavarasta perus katiskoihin verrattuna.
Miinuksena Outlanderissa lienee korkeammat rengaskulut, kun kumien uusiminen joskus tulee eteen.

Talvella range kyllä aika paljon putoaa, etenkin jos esilämmitystä ei ole tehnyt. Osarin perusteella katsomassasi outlanderissakaan ei välttämättä esilämmitystä ole :unsure:

Suksiboksin kanssa hieman kovemmilla nopeuksilla kulutuksen saakin sitten jo aika mukaville lukemille :D
 
Ilmeisesti Fordisi ei ollut nelari? Kannattaa tämäkin huomioida, jos sille on merkitystä, itselle on... Itse tykkään Outlanderin korkeammasta ajoasennosta ja hieman suuremmasta maavarasta perus katiskoihin verrattuna.
Miinuksena Outlanderissa lienee korkeammat rengaskulut, kun kumien uusiminen joskus tulee eteen.

Talvella range kyllä aika paljon putoaa, etenkin jos esilämmitystä ei ole tehnyt. Osarin perusteella katsomassasi outlanderissakaan ei välttämättä esilämmitystä ole :unsure:

Suksiboksin kanssa hieman kovemmilla nopeuksilla kulutuksen saakin sitten jo aika mukaville lukemille :D
Joo ihan hypoteettista laskeskelin ei ole mitään varsinaista yksilöä vielä edes katsottuna.
Jos autonhankinta on tuosta n. 250€/vuosi vakuutuslaskun lisästä kiinni, tiukkaan on laskettu. Autojen kanssa olen tottunut että tuollaiseen 1000€ yllätykseen täytyy varautua. Pelkästään joku kivi tuulilasiin tuo mukavan laskun vaikka lasivakuutuskin (phev lasi aika hintava), omavastuu ainakin minulla 200€. Niin ja senkin olemassa olo nostaa vakuutuslaskua.
Niin ei se ole siitä kiinni pelkästään vaan siitä että ei ole mitään hyötyä rahallisesti vaihtaa tähän kyseiseen bensahybridiin. Kyse on varmaankin ajomääristä mitkä on itsellä suht runsaat ja taitaa tämä outlander olla vakuutusyhtiöille isompi riski kuin perus ford.
Itselläni työmatka 25km/suunta ja menee aina pääosin kaikki arkiajot sähköllä ympäri vuoden, koska saan ladattua auton myös työpaikalla. Noin kerran kuussa mökkimatka vajaa 250km per suunta menee kesät talvet kuuden litran kulutuksella, joskin ajotyylillä tuon saanee helposti seiskaksikin muutettua. Jos vertaa edeltäviin dieseleihin ja bensoihin, niin nyt menee normikuukaudessa vaikkapa 70€ bensaan, kun aiemmin meni 150€, ja silloin oli vielä nuo polttoaineet "halpoja". Watchdogin mukaan viime vuoden kulutus oli keskimäärin 3,2 litraa satasella, sisältää myös 2500km välilataamatta suoritetun Lapin reissun. 21tkm tuli vuodessa kilsoja. Samoihin näyttäs tässä asettuvan tämänkin vuoden kulutus.

Tämä on vähän sellainen auto, että jos ajoprofiili sopii, niin voi olla erittäinkin järkevä, ja toisaalta sitten taas voi olla erittäinkin epäjärkevä :)
Akun kunto kannattaa tarkistaa jollakin keinolla ennen ostopäätöstä, että ei sitten jurpi jälkeenpäin. Itsellä tuo MY16/184tkm on vielä 80% kunnossa.
Itsellä ei tulisi tälle töihin ajoa ollenkaan kun ajan työajot firman autolla aina, siksi ei pystyisi töissä lataamaan. Kotilataus onnistuisi kyllä. Niin, kuten sanoin niin minun ajomäärillä on vaan diisseli edelleen lähes yhtä edullinen ( ihan muutaman satasen ero ) vuodessa joten ajelen nyt sitten kiisselillä vielä ainakin pari vuotta.
Ilmeisesti Fordisi ei ollut nelari? Kannattaa tämäkin huomioida, jos sille on merkitystä, itselle on... Itse tykkään Outlanderin korkeammasta ajoasennosta ja hieman suuremmasta maavarasta perus katiskoihin verrattuna.
Miinuksena Outlanderissa lienee korkeammat rengaskulut, kun kumien uusiminen joskus tulee eteen.

Talvella range kyllä aika paljon putoaa, etenkin jos esilämmitystä ei ole tehnyt. Osarin perusteella katsomassasi outlanderissakaan ei välttämättä esilämmitystä ole :unsure:

Suksiboksin kanssa hieman kovemmilla nopeuksilla kulutuksen saakin sitten jo aika mukaville lukemille :D
On sillä merkitystä itselle, mutta ei tarpeeksi paljon että olisin siitä valmis maksamaan lähes saman verran kuin mitä nykyisen auton käytöstä. Ei se ole niin iso ominaisuus. Ford on perusvarma ja luotettava sekä edullinen korjata eikä ole mitään akun lahoamisen peikkoa luuraamassa. Tässä taloustilanteessa on järkevin vaihtoehto ajaa tuolla perus kiisselillä ja haihatellaan sitten näitä töpselikärsiä joskus tulevaisuudessa.
 
Tuli hankittua tuo Outlander PHEV 2019/ajettu 58 tuhatta. Nyt reilut pari viikkoa ajaneena tykkään kovasti. Ajan käytännössä 10-20 km päivä, joskus pidempääkin. Huomasin latauksesta seuraavaa. Kun ladannut itsensä täyteen rangea sähköllä ilmoitetaan olevan 30 km. Mitäs nyt sitten tehdään, pitääkö mennä mittauttamaan nämä akut ja alettava kitisemään akkujen vaihdosta vai onko tämä normaali "tehon vajoama"? Toiseksi kysyn kokeneemmilta, että miten ja millä asetuksilla kannattaa ajaa mahdollisimman taloudellisesti? Milloin käytätte SAVE toimintoa tai ECOa, voiko niitä käyttää vuodenajasta riippumatta ja yhtäaikaa? Joo ohjekirjaa kyllä plärätty, mutta tuntuu kuin koko tiiliskivi olisi täynnä vain varoituksia.
 
Onneksi olkoon "uudesta" Mizusta. Range ihan normaali. Save toimintoa ei tarpeen käyttää, anna auton hoitaa kaikki säädöt automaattisesti.
Save suunniteltu käytettäväksi keski-Europan kaupungeissa jossa ei saa "savuttaa". Eli voi kaupunkiin tullessa säästää virtaa ja aja kaupungissa vain sähköllä. Kun auto hoitaa itsenäisesti valitun ajo-moodin, pääset helpommalla. Lähtö kotoa täydellä patterilla, ajon aikana lisää sähköä jarrutuksissa, kun virtaska loppuu käynnistyy moottori ja tuottaa lisää virtaa. Mikäli on maantie vauhti, moottori myös kuljettaa autoa. Moottori sammuu automaattisesti kun, akussa on varausta sähkö-ajoa varten. Sitten taas käynnistyy tarvittaessa. Yleensä kaupunki-ajossa tulee jarrustus-virtaa huomattavasti enemmän kuin maantiellä.
Itsellä kulutukset ajaessani mökille 100km matkan nopeus noin 80-100km/h . Lähtö täydellä patterilla ja n 30km pelkällä sähköllä, sitten moottori mukaan. Perillä kulutus mittari näyttää 4-5 L sadalla kilometrillä. Jos lähden tyhjällä patterilla liikkeelle, ajan moottori-tietä 120km/h
Kulutus lukemat huitelee 8-12 L/100km.
Niin käytän aina ECO toimintoa koska minun ei tarvitse kiihdytellä rivakasti, maltti on valttia. Ajo Mizulla on oikeasti edullista, erityisesti kaupungissa.
 
Tuli hankittua tuo Outlander PHEV 2019/ajettu 58 tuhatta. Nyt reilut pari viikkoa ajaneena tykkään kovasti. Ajan käytännössä 10-20 km päivä, joskus pidempääkin. Huomasin latauksesta seuraavaa. Kun ladannut itsensä täyteen rangea sähköllä ilmoitetaan olevan 30 km. Mitäs nyt sitten tehdään, pitääkö mennä mittauttamaan nämä akut ja alettava kitisemään akkujen vaihdosta vai onko tämä normaali "tehon vajoama"? Toiseksi kysyn kokeneemmilta, että miten ja millä asetuksilla kannattaa ajaa mahdollisimman taloudellisesti? Milloin käytätte SAVE toimintoa tai ECOa, voiko niitä käyttää vuodenajasta riippumatta ja yhtäaikaa? Joo ohjekirjaa kyllä plärätty, mutta tuntuu kuin koko tiiliskivi olisi täynnä vain varoituksia.
Siitä eco toiminnosta ei mitään hyötyä ol, näin olen havainnut, aivan ilman mitään kikkailua menee ja antaa auton hoitaa itse hommat, kaupungissa tietysti voi niillä läpsyköillä pelata ja jarrutella vauhtia, vauhti on kaikista tärkein, 90-100 niin menee pienimmällä, siitä kun alkaa nostamaan niin kulutus nousee kyllä nopeasti, edellinen Valkeala-Vantaa reissu oli keskikulutuksella 6,3l, sitten jos malttaa niin ajelee rekan imussa niin se hieman auttaa myös, vakionopeus säätimen käyttö taas lisää kulutusta, kuitenkin kaikki bensa ja sähkö menee mitä ostaa.
 
Onneksi olkoon "uudesta" Mizusta. Range ihan normaali. Save toimintoa ei tarpeen käyttää, anna auton hoitaa kaikki säädöt automaattisesti.
Save suunniteltu käytettäväksi keski-Europan kaupungeissa jossa ei saa "savuttaa". Eli voi kaupunkiin tullessa säästää virtaa ja aja kaupungissa vain sähköllä. Kun auto hoitaa itsenäisesti valitun ajo-moodin, pääset helpommalla. Lähtö kotoa täydellä patterilla, ajon aikana lisää sähköä jarrutuksissa, kun virtaska loppuu käynnistyy moottori ja tuottaa lisää virtaa. Mikäli on maantie vauhti, moottori myös kuljettaa autoa. Moottori sammuu automaattisesti kun, akussa on varausta sähkö-ajoa varten. Sitten taas käynnistyy tarvittaessa. Yleensä kaupunki-ajossa tulee jarrustus-virtaa huomattavasti enemmän kuin maantiellä.
Itsellä kulutukset ajaessani mökille 100km matkan nopeus noin 80-100km/h . Lähtö täydellä patterilla ja n 30km pelkällä sähköllä, sitten moottori mukaan. Perillä kulutus mittari näyttää 4-5 L sadalla kilometrillä. Jos lähden tyhjällä patterilla liikkeelle, ajan moottori-tietä 120km/h
Kulutus lukemat huitelee 8-12 L/100km.
Niin käytän aina ECO toimintoa koska minun ei tarvitse kiihdytellä rivakasti, maltti on valttia. Ajo Mizulla on oikeasti edullista, erityisesti kaupungissa.
Hieman korjaisin/täydentäisin

Save= auto pyrkii pitämään ajoakun varaustilan siinä tasossa, missä tila valittiin aktiiviseksi (luokkaa +-2km). Auto myös käyttää polttomoottoria tässä tilanteessa säännöllisesti. Itse käytän tätä tilaa paljonkin, jos en halua ajoakkua tyhjentää, esim säästääkseni sitä taajama-ajoihin tai siihen, että voin pysäköintilämmitystä tai -jäähdytystä käyttää.

EV= auto käyttää vain sähköä, mutta erittäin suurissa virrankulutuksissa tai kick downia painettaessa käynnistää moottorin.

Range riippuu monesta asiasta, eniten edeltävistä ajoista ja ulkolämpötilasta. Lämmitys on se, joka tuota rangea eniten syö, ilmastointi ei juurikaan. Mikäli lähtöaika latauksesta on vakio, kannattaa suosia esilämmitystä, jolloin saat ainakin osan auton lämmitysenergiasta imettyä johtoa pitkin. Ei siis kannata rajoittaa latausta niin, että se katkeaa esim klo 7, jos lähdet kotoota vaikka 7:45.

Ecotoiminnosta en ole saanut irti mitään, en nykyisin käytä.

Kesäaikaan kulutus kotoota ladatulla autolla lähtiessä noin 500 km matkalla ilman suksiboksia/peräkärryä on mielestäni ollut 7,5-9 litraa satasella. Mitsun kulutus alkaa nousemaan merkittävästi 100 kmh kovemmissa vauhdeissa, sen verran ilmanvastusta löytyy ja ehkä moottorit optimoitu pienemmälle nopeudelle.
 
Tuli hankittua tuo Outlander PHEV 2019/ajettu 58 tuhatta. Nyt reilut pari viikkoa ajaneena tykkään kovasti. Ajan käytännössä 10-20 km päivä, joskus pidempääkin. Huomasin latauksesta seuraavaa. Kun ladannut itsensä täyteen rangea sähköllä ilmoitetaan olevan 30 km. Mitäs nyt sitten tehdään, pitääkö mennä mittauttamaan nämä akut ja alettava kitisemään akkujen vaihdosta vai onko tämä normaali "tehon vajoama"? Toiseksi kysyn kokeneemmilta, että miten ja millä asetuksilla kannattaa ajaa mahdollisimman taloudellisesti? Milloin käytätte SAVE toimintoa tai ECOa, voiko niitä käyttää vuodenajasta riippumatta ja yhtäaikaa? Joo ohjekirjaa kyllä plärätty, mutta tuntuu kuin koko tiiliskivi olisi täynnä vain varoituksia.
Mä lähtisin kyllä vielä tarkistamaan että onko BMU-päivitys tehty akkuihin. Itselläni 2020vm ajettu 88 tuhatta. Latauksen jälkeen range näyttää tällä hetkellä n. 40km ja lämpimillä säillä n. 50km. BMU päivitys tehty autoon n. 2 kk sitten.
 
Minua syyhyäisi kovasti siirtyä Outlander Phev omistajaksi. Olen hieronut kauppoja 42 tkm ajetusta vm -20 tuontiautosta. Auto miellyttää, mutta koska täällä on ollut paljon keskustelua akusta, niin pyysin käyttämään auton akkutestissa Delta-autolla. Quick check -raportti antoi Battery capacity tulokseksi 34.6 Ah ja 75.0 %. Nämä arvot huolestuttavat minua, koska itse maallikkona ymmärrän nuo niin, että vähän ajetun tuoreehkon auton akkukapasiteetista ja samalla sähkökilometreistä olisi hävinnyt jo neljännes? Mitä tässä pitäisi tehdä?
 
Tarkistaa onko BMU-päivitys tehtynä. Jos ei, niin päivitys korjannee tuon lukeman paljon paremmaksi. Jos on tehty, niin kohtalaisen potentiaalinen keissi saada jonkin ajan päästä uusi akku takuuseen. Eri asia sitten kannattaisko vain jatkaa etsintää ennemmin kuin hankkia auto sillä ajatuksella että jonkin ajan päästä pääsee huoltotiskille keskustelemaan akkutakuusta.
 
Tarkistaa onko BMU-päivitys tehtynä. Jos ei, niin päivitys korjannee tuon lukeman paljon paremmaksi. Jos on tehty, niin kohtalaisen potentiaalinen keissi saada jonkin ajan päästä uusi akku takuuseen. Eri asia sitten kannattaisko vain jatkaa etsintää ennemmin kuin hankkia auto sillä ajatuksella että jonkin ajan päästä pääsee huoltotiskille keskustelemaan akkutakuusta.
Ainakin kannattaa tarkistaa, että huoltokirjassa kaikki huollot merkittynä. Itsellä oli ensimmäinen huolto jäänyt merkkaamatta/tekemättä. En onneksi ole joutunut turvautumaan takuuseen, mietin vain, miten vaikeaksi homma menisi... Ensimmäisessä huollossa nyt tuskin tehdään mitään akustolle tai sen apujärjestelmille.
 
Tarkistaa onko BMU-päivitys tehtynä. Jos ei, niin päivitys korjannee tuon lukeman paljon paremmaksi. Jos on tehty, niin kohtalaisen potentiaalinen keissi saada jonkin ajan päästä uusi akku takuuseen. Eri asia sitten kannattaisko vain jatkaa etsintää ennemmin kuin hankkia auto sillä ajatuksella että jonkin ajan päästä pääsee huoltotiskille keskustelemaan akkutakuusta.
Vastasivat Delta Autosta: "Autoon ei ole avoimia päivityksiä eli todennäköisesti on suoritettu". Mitenkähän tätä vastausta tulisi tulkita?

Auto on merkkihuollettu ja akkutakuu voimassa.
 
Vien Mitsua ensi perjantaina tarkastettavaksi niiden akkujen osalta. Tänäänkin liikkeelle lähdettäessä ladattu täyteen ja 28 km oli rangea sähköllä. Eikös tämä ole nyt vähän alakanttiin? Ja nyt kun vien tiskin "sedille" autoa tarkkiin niin mitä pyydän ja sanon? Tekevätkö tuon BMU päivityksen pyydettäessä jos sitä ei ole tehty vai mitä kannattaa sanoa. Akkutakuuta on kolmisen vuotta niin pitääkö tässä nyt sitäkin korttia yrittää heilutella. Tavallistakin tyhmempi olo tiskillä kun yleisesti on enempi sääntö kun poikkeus että naisihminen häädetään tiskiltä mahdollisimman nopeasti pois tai rutkasti köyhempänä.
 
Vien Mitsua ensi perjantaina tarkastettavaksi niiden akkujen osalta. Tänäänkin liikkeelle lähdettäessä ladattu täyteen ja 28 km oli rangea sähköllä. Eikös tämä ole nyt vähän alakanttiin? Ja nyt kun vien tiskin "sedille" autoa tarkkiin niin mitä pyydän ja sanon? Tekevätkö tuon BMU päivityksen pyydettäessä jos sitä ei ole tehty vai mitä kannattaa sanoa. Akkutakuuta on kolmisen vuotta niin pitääkö tässä nyt sitäkin korttia yrittää heilutella. Tavallistakin tyhmempi olo tiskillä kun yleisesti on enempi sääntö kun poikkeus että naisihminen häädetään tiskiltä mahdollisimman nopeasti pois tai rutkasti köyhempänä.
Aika samoja näytti oma autoni tänään aamusta, ajettu noin 98 tkm. Lämmitys vie sitä rangea ihan tolkuttomasti. Toki omastakin varmaan akun varauskyky hieman alentunut. Kesällä kilsat ihan eri lukemissa.
 
Seuraavaksi autoksi Outlander PHEV nyt harkinnassa. Aika hyvin tarjolla noita 2019 ja uudempia, mutta joukossa paljon tuontiautoja. Jos talviautoilua ajattelee, niin onko ajoakun lämmitysjärjestelmä ja lämmitettävä tuulilasi ne mitkä olisi syytä olla? Akun lämmitys lienee avain mahdollisuuteen ajella myös talvella lyhyet matkat sähköllä, vai olenko ymmärtänyt oikein? Suomi-autoissa ilmeisesti riittää jos varustetaso on Instyle, mutta mistä noiden ominaisuuksien olemassa olon voi helposti tarkistaa, jos esim Saksasta tuotu yksilö?
 
Vien Mitsua ensi perjantaina tarkastettavaksi niiden akkujen osalta. Tänäänkin liikkeelle lähdettäessä ladattu täyteen ja 28 km oli rangea sähköllä. Eikös tämä ole nyt vähän alakanttiin? Ja nyt kun vien tiskin "sedille" autoa tarkkiin niin mitä pyydän ja sanon? Tekevätkö tuon BMU päivityksen pyydettäessä jos sitä ei ole tehty vai mitä kannattaa sanoa. Akkutakuuta on kolmisen vuotta niin pitääkö tässä nyt sitäkin korttia yrittää heilutella. Tavallistakin tyhmempi olo tiskillä kun yleisesti on enempi sääntö kun poikkeus että naisihminen häädetään tiskiltä mahdollisimman nopeasti pois tai rutkasti köyhempänä.
Tuo mittari näyttää mitä sattuu, laskee jostakin lähi historian mukaan ajetuista, mistä lie matkoista/kulutuksesta, arvaus mittari todellakin, samanlainen on bensamittari, täysi tankki ja voi näyttää ajomatkaa 350 kilometriä vain.
 
Käytin juuri omaani vuosihuollossa (vm 20, 23tkm ajettu). Tuleeko tuo BMU päivitys automaattisesti vai pitääkö sitä pyytää ja mitä se BMU tekee?
 
Seuraavaksi autoksi Outlander PHEV nyt harkinnassa. Aika hyvin tarjolla noita 2019 ja uudempia, mutta joukossa paljon tuontiautoja. Jos talviautoilua ajattelee, niin onko ajoakun lämmitysjärjestelmä ja lämmitettävä tuulilasi ne mitkä olisi syytä olla? Akun lämmitys lienee avain mahdollisuuteen ajella myös talvella lyhyet matkat sähköllä, vai olenko ymmärtänyt oikein? Suomi-autoissa ilmeisesti riittää jos varustetaso on Instyle, mutta mistä noiden ominaisuuksien olemassa olon voi helposti tarkistaa, jos esim Saksasta tuotu yksilö?

Tuulilasin lämmittimelle on oma nappula olemassa, jos sellainen autossa on.

Ite oon kerran kokeillu lämpiävää tuulilasia. ja sitten unohtanut sen olemassaolon. En koe kovinkaan tarpeelliseksi. Sama juttu rattigrillin kanssa. Persgrillit on toisinaan kivat.

Saksan autoissa ei ole missään ajoakun lämmitintä. Eikä Ruotsin.

Lämmitin on ihan kiva, etenkin jos asuu Pohjois-Suomessa, mutta ilmankin pärjännee. Hyötyä siitä on lähinnä jos ulkolämpötila tippuu alle -10 - -15 asteen. Pystyy ajelemaan lyhyet matkat sähköllä silloinkin. Tai jos laskee alle -30, niin pääsee autolla liikkeelle ylipäätään.
 
Hyötyä siitä on lähinnä jos ulkolämpötila tippuu alle -10 - -15 asteen. Pystyy ajelemaan lyhyet matkat sähköllä silloinkin. Tai jos laskee alle -30, niin pääsee autolla liikkeelle ylipäätään.

En nyt niin tiedä tästäkään, kyllä varmaan näin voi olla jos auto pidempään seisoo käyttämättömänä/lataamattomana pihalla, mutta mikään absoluuttinen raja tuo -30 ei varmasti ole.

Ainakaan omalla MY15 ei ole ollut mitään ongelmia käynnistymisessä tai liikkeelle lähdössä vaikka on tässä vuosien saatossa muutamilla lapin reissuilla ollut reilusti allekin -30 astetta ja auto seissyt pihalla pari päivää käyttämättömänä.

Toki sähköllä ajosta on turha haaveilla, edelliskerralla takaisin etelään päin palatessa taisi mennä pitkästi Rovaniemen eteläpuolelle, eli noin 400 km ajoa ennenkuin edes yritti hetken matkaa käyttää pelkkää sähköä liikkumiseen vaikka akku täynnä.
 
Mjoo. Ulkolämpötila tuskin on raja millekään.

Jos ajoakku on kylmempi kuin -10c, ei EV-ajo onnistu.

Olisiko ajoakulle myös joku sellainen lämpötilan raja-arvo olemassa, jonka alla ajoakku ei suostu ottamaan virtaa vastaan niin laturista kuin polttomoottoristakaan?

Manuaali ei ole välttämättä kaikista selkokielisin / helposti ymmärrettävin:

Screenshot_20231127_141001_Microsoft 365 (Office).jpg
 
EV-napittoman manuaalissa puhutaan myös mystisestä akun lämmittämisestä -30 asteessa, vaikka varsinaista uudemmista malleissa lisävarusteena olevaa akunlämmitystä ei muistaakseni näissä <MY17-malleissa ole. Ehkäpä tuo pistää vaan akkuun liikettä hytin lämmityksellä tms.
Ei ole oma MY16 vielä noin kovia pakkasia joutunut kohtaamaan. Joskus on akku ollut -15 asteinen eikä tosiaan silloin juuri akusta virtaa oteta. Auto pitää käynnistellä uudelleen (jos siis pidempi yhtäjaksoinen ajo), kun kennot lämpimämmät kuin -10, niin sitten suostuu toimimaan enempi normaalisti.

intensecold.jpg
 
Tuo on sinänsä erikoinen tuo akun "käyttörajoitus" että litiumakulle kyllä pahinta on pakkasella lataaminen. Purkaminen ei pitäisi olla vaarallista, ja se myös lämmittäisi akkua. Eli järjellisesti ajatellen ensin pitäisi loppua lataaminen mutta silti pystyisi akkua käyttämään, mutta mitsussa jostain syystä vähän toisin päin tämä.

Itsellä nykyisin täyssähkäri (Tesla), ja se kyllä suostuu kulkemaan vaikka miten kylmässä mutta latausta on rajoitettu kovastikin. Moottorijarru häviää jo pikkupakkasilla, mutta elpyy siitä pikkuhiljaa kyllä akun lämmetessä.
 
EV-napittoman manuaalissa puhutaan myös mystisestä akun lämmittämisestä -30 asteessa, vaikka varsinaista uudemmista malleissa lisävarusteena olevaa akunlämmitystä ei muistaakseni näissä <MY17-malleissa ole. Ehkäpä tuo pistää vaan akkuun liikettä hytin lämmityksellä tms.
Ei ole oma MY16 vielä noin kovia pakkasia joutunut kohtaamaan. Joskus on akku ollut -15 asteinen eikä tosiaan silloin juuri akusta virtaa oteta. Auto pitää käynnistellä uudelleen (jos siis pidempi yhtäjaksoinen ajo), kun kennot lämpimämmät kuin -10, niin sitten suostuu toimimaan enempi normaalisti.

Näytä liitetiedosto 24709

Onko tämä ote minkä maan/alueen manuskasta? Suomi vai joku muu?
 
Onko tämä ote minkä maan/alueen manuskasta? Suomi vai joku muu?
En tuosta jostain ladatusta PDF:stä osannut löytää mitään moista tietoa, mutta jotain EU-lipukkeita siinä oli mukana. Omassa Hollannista tuodussa MY16:ssa on manuaalissa nämä samat asiat, vaikka en varsinaisesti kyllä kielestä mitään ymmärtänytkään..
 
Viimeksi muokattu
En tuosta jostain ladatusta PDF:stä osannut löytää mitään moista tietoa, mutta jotain EU-lipukkeita siinä oli mukana. Omassa Hollannista tuodussa MY:ssa on manuaalissa nämä samat asiat, vaikka en varsinaisesti kyllä kielestä mitään ymmärtänytkään..

Samat tekstit näyttäisi olevan myös tuossa vanhemman mallin suomenkielisessä versioissa.

Toisaalta tuossa puhuttu nimenomaan ympäristön lämpötilasta, ei akun, mutta tarkoittaisikohan kuitenkin akun lämpötilaa.
Ja lisäksi tuossa on käytetty sanamuotoja "noin", "ehkä" ja "voi", eli mitään varmuutta ei ole että näin tulee tapahtumaan tuossa lämpötilassa ja että auto varmasti tulee näin käyttäytymään.
Onpahan vain varmisteltu se että jos näin sattuu tapahtumaan niin voidaan sanoa että kyllähän se manuaalissa lukee, eikä ole auton vika, mistäs näistä tietää.
 

Liitetiedostot

  • 1701328477105.png
    1701328477105.png
    364.7 KB · Lukukerrat 89
Vanhemmissa näyttää olevan vain varoitusteksti AKKU LIIAN KYLMÄ.

MY19-> on se < -15c kohdassa ja sitten lisäksi AKKU LIIAN KYLMÄ AUTON KÄYTTÄMISEEN < -28c kohdassa.

Onko siirrytty vielä suojelevaisempaan meininkiin?
 
Nonnih, sitten tulee meikäläisestäkin Pehviajuri, ja saa palata taas mitsupalstalle... varmaan kohta uutta kysymystä tulee tännekin. Eikös se ilmastokokouskin päättänyt, että fossiilisia pitää vähentää. Noh, ainakin dieselin meno loppuu, ja tankataan bensaa ja sähköä jatkossa. 2019 39k ajettu tulossa kohta pihaan.
 
PHEVejä kun liikkuu ymmärrettävästi runsaasti autoliikkeissä, lienee syytä tuoda esiin kokemattomalle ostajalle (kuten minulle) helposti läpi menevä jekku liittyen auton ajoakun kuntoon; palstalla mainittu BMU reset suoritetaan ja annetaan ymmärtää että autoon olisi mahdollisesti vaihdettu uusi akku.
Akun kunto vaikuttaa ikäisekseen loistavalta ja rangea löytyy koeajollakin - kunnes akun loppuessa veto sitten yllättäen loppuukin kokonaan eikä normaali polttomoottoriajo-lataus/akkuajo-sykli lähde liikkeelle kun akku ja BMU:n käsitys akun kunnosta ovat eri kiertoradoilta.

Minulle myyjäliike käytti pyynnöstäni (tai väittää käyttäneensä) auton Deltalla akkutestissä, todistusaineistona pikatestin suoritusohje johon tietoihin kirjoitettu 5kk vanha akku ja 97% kapasiteettia - käytännön range ensi kilometreillä on ollut erinomainen mutta em. tilanteen saan akun tyhjäksi ajamalla poikkeuksetta aikaiseksi; normaalimoodissa akku tyhjäksi ja teho häviää / auto hyytyy kunnes käsin vaihdan Charge - tilaan.

Löysin aiemmin keskustelun jossa em. oireen todettiin liittyvän nimenomaan BMU resettiin ja tähän epäsuhtaan akun kunnon ja BMU:n tiedon välillä (ilman DBCAM tms. kalibrointia?) - nyt en löytänyt kyseistä keskustelua tähän linkatakseni.

Eli ostaessasi alkupään vuosimallien PHEViä täytyy ymmärtää vaatia se hidas / perusteellinen akkutesti ja / tai hyväksyä se tosiasia että jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei ole totta.
 
Tai katsoa itse koeajolla OBD-palikalla ja WD:llä akun ikä.

Hmm eikö WD näytä nimenomaan sen BMU-resetin päivän, ei todellista? Eli ei se kerro.

Lähinnä pitäisi ainakin jotain huoltokuitteja tms olla nähtävillä jos akun ikä 5kk..

Joka tapauksessahan tuon voi riitauttaa ja vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkua. Merkkiliike tekemään DBCAM niin saa todellisen kapasiteetin selville ja loppuu nuo hyytymiset.
 
Hmm eikö WD näytä nimenomaan sen BMU-resetin päivän, ei todellista? Eli ei se kerro.

Lähinnä pitäisi ainakin jotain huoltokuitteja tms olla nähtävillä jos akun ikä 5kk..

Tässä tosiaan tämä "antaa ymmärtää" kohta oli ovela kun myyjäliikkeen edustaja selvitti että se on kai takuuseen laitettu että ei ole tositteita.

Eipä siinä, oppirahoja. Hyvin se kulkee ja rangea riittää, mutta eiköhän se akku tuolla menolla ole nopeasti elinkaarensa ehtoolla.
 
Hmm eikö WD näytä nimenomaan sen BMU-resetin päivän, ei todellista? Eli ei se kerro.

Lähinnä pitäisi ainakin jotain huoltokuitteja tms olla nähtävillä jos akun ikä 5kk..

Joka tapauksessahan tuon voi riitauttaa ja vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkua. Merkkiliike tekemään DBCAM niin saa todellisen kapasiteetin selville ja loppuu nuo hyytymiset.

Itse hain just auton BMU päivityksestä, mihin kuuluu DBCAM ja watchdogilla tosiaan näkee, että se on tehty.
Kapasiteetti "parani" 10.9%.

Jos joku haluaa Lapin alueella kurkistaa watchdogilla autoansa, niin multa löytyy OBD MX+ ja maksettu watchdog sovellus.
 

Liitetiedostot

  • 20240109_163814.jpg
    20240109_163814.jpg
    154.8 KB · Lukukerrat 202
Takaisin
Ylös Bottom