Vs: Outlander PHEV
Tervehdys!
2500km omaa ajoa mittarissa. Oltiin perheen kanssa reissussa ja tuli todettua takakonttikin nelihenkiselle perheelle riittäväksi. Ei niin suureksi kuin vanhassa Grand Scenicissä, mutta juuri riittäväksi, viidettä turvaistuinta tai hänen matkatavaroita ei kyllä enää mukaan mahtuisi. Autohan on omalla tavallaan melko kapea, mutta pitkä. Rellu taas oli lyhyempi, mutta pirun leveä. Puolensa molemmissa.
Lentokentällä ei ollut latausmahdollisuutta, ainakaan pitkäaikaispysäköinnissä, joten paluumatka polttomoottorilla todellisella nopeudella 130kmh jysäytti kulutuksen liki 11l satkulla! Aika kauhea lukema! Kun laittoi Chargen toisella matkalla päälle, nousi kulutus mielestäni vielä yli tuon lukeman.
Eli kun kaupungissa pääsee 0 kulutukseen helposti, on auto ainakin motarilla ihan hirveä bensakrematorio. Shokki vanhalle Dieselmiehelle.
Navigaattorin päivitys toi helpotusta naviin ja radion toimintojen hitauteen. Eli nyt kuvakkeen painamista seuraa toiminto melko nopeasti. Ero on ihan selvä. Naviin grafiikat päivittyi hieman ja sekin toimii mielestäni nopeammin. Ja onhan karttatiedot taas ajantasalla. Radioon tuli jotain säätöjä lisää, en niihin kyllä ole koskenut. Laitteen järjettömään logiikkaan ei kuitenkaan ole tullut muutosta, eli hieman on sekavaa käyttää. Melkein kuin Nokian Windows puhelinta opettelisi, eli ihan tuskaa. ( Sanoo Applemies)
Autohan on erittäin hiljainen tuonne 80kmh asti jonka jälkeen rengasmelu voimistuu yllättävän paljon. Korostuu kun autossa ei oikein muita melunlähteitä ole, tiivistys ovissakin on erinomainen. Olisiko jostain massauksesta hyötyä?
18" tuumaiset Michelin Premacyt ovat hienot vanteilla, mutta talvipyörien 16" nastakiekot näyttävät vähän masentavalta vaikka siisteiltä vanteilla ovatkin. Mahtaako muuten nastojen ropina olla kuinka huumaavaa talvella? Harkinnassa siis talvipyörien päivittäminen 18 tuumaisiksi kitkoiksi. Tarpeetonta, mutta....
Mega- Autolta tuli kutsu ilmaiseen kuntotarkastukseen ja Mitsubishikahville. Täytynee pyörähtää, varaisiko sitten samalla huollon.
Lentokentän parkkihallissa oli muuten kaksi tismalleen samanlaista mustaa Pheviä, jossa toisen rekkarikin oli vain yhdellä numerolla eri. Arvatkaa kävelinkö väärän auton luo paluuyönä...
Vielä yksi huoli. Auton puoltaa satunnaisesti oikealle. Aurauskulmat tarkistettiin myyjäliikkeessä. Kun rattia siis pitää suorassa, auto menee suoraan, mutta kun siitä päästää irti, lähtee auto kaartamaan oikealle. Ei aina ja mielestäni enemmän sillon kun on virran talteenotto miedosti päällä. Toisaalta josku kaartaa muutenkin, joskus ei ollenkaan. Nopeusriippuvainen? Motarilla ei kaartanut.
Ajatuksia?