Outlander turbo vm05 -evon moottori tilalle

Jyppe87

New Member
Liittynyt
17 Huhtikuu 2021
Terve ,

Löytyykö tietoa kuinka plug and play operaatio kyseessä ?

Outlander siis tuolla ns matalan viritys asteen 4g63 201hv

Tarjolla olisi Evo 7 peräisin oleva moottori jossa siis 280hv

Käykö näissä esimerkiksi vauhtipyörä ,vaihteisto apulaitteet ristiin yms ?


Onko muita asioita mitä pitää ottaa huomioon?


Kiitos
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Ei nyt tule suoranaisesti mitään erityistä ongelmaa mieleen. Ecun softa pitää hoitaa ajantasalle ja sen voi tehdä esim. AMW Lappeenrannassa.
Oletan että myös turbo vaihtuu johonkin Evon versioon samalla.
 

Jyppe87

New Member
Liittynyt
17 Huhtikuu 2021
Ei nyt tule suoranaisesti mitään erityistä ongelmaa mieleen. Ecun softa pitää hoitaa ajantasalle ja sen voi tehdä esim. AMW Lappeenrannassa.
Oletan että myös turbo vaihtuu johonkin Evon versioon samalla.
Autossa on jo valmiina Evo 8 turbo ja nokat , välijäähdytin,kytkin.
Softa hommat tehty tuolla AMW llä tehot siellä 300hp paremmalla puolen.Oli koskematon orginal alakerta jolla tuli nyt tunnit täyteen,kilometrejä noin 300000,jokin pettänyt pahasti ja nyt neljä reikää lohkossa .

Mitä meinaat suoranaisesti ?

Itse en ole tätä rakentanut ,joten nyt 2.0 versio olisi tarkoitus hoitaa itse maaliin jotta tietää tarkasti kaikki työvaiheet yms.

Tarkoitus olisi ihan ottaa dokumenttia tänne kun homma lähtee käyntiin ,ja sopiva moottori aihio löytynyt .
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Sijainti
Riihimäki
Autossa on jo valmiina Evo 8 turbo ja nokat , välijäähdytin,kytkin.
Softa hommat tehty tuolla AMW llä tehot siellä 300hp paremmalla puolen.Oli koskematon orginal alakerta jolla tuli nyt tunnit täyteen,kilometrejä noin 300000,jokin pettänyt pahasti ja nyt neljä reikää lohkossa .

Mitä meinaat suoranaisesti ?

Itse en ole tätä rakentanut ,joten nyt 2.0 versio olisi tarkoitus hoitaa itse maaliin jotta tietää tarkasti kaikki työvaiheet yms.

Tarkoitus olisi ihan ottaa dokumenttia tänne kun homma lähtee käyntiin ,ja sopiva moottori aihio löytynyt .
suoranaisesti tehtaaltahan on tullut ihan 4g63t koneella noita ulos, niitä on vaan tehoiltaan laskettu vissiin hiukan.
Jos tarkoituksena hakea tehoa niin öljymodit kuntoon, porttaus kannelle, niin on hyvät lähtö kohdat mihin vaan.
OEM osia suosittelen käyttämään niin paljon kuin mahdollista. Melkein joku modattava, esim. haltechin ecu kii, saa hyvään hintaan plug and play + pari anturia, noilla pääsee jo pitkälle, en usko että isompia ongelmia kuin että paljon sitä säätötunteja haluaa ja paljon on rahaa taskuissa
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
En nyt näe tarvetta oikeastaan muille öljymodeille kuin korkeintaan Kiggly HLA:n ruuvaaminen kanteen. Muuten moottorin rakentelusta voi lukea tuolta Evo-osiosta. Mitsun omat tuon aikakauden ECUt on säädettäviä ja on aika turhaa laittaa rahaa johonkin aftermarket ecuun.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Sijainti
Riihimäki
En nyt näe tarvetta oikeastaan muille öljymodeille kuin korkeintaan Kiggly HLA:n ruuvaaminen kanteen. Muuten moottorin rakentelusta voi lukea tuolta Evo-osiosta. Mitsun omat tuon aikakauden ECUt on säädettäviä ja on aika turhaa laittaa rahaa johonkin aftermarket ecuun.
Meinasinkin Jos tehoa Hakee enemmänkin
 

Jyppe87

New Member
Liittynyt
17 Huhtikuu 2021
received_225754533012244.jpeg

Tuosta lähtee nyt homma käyntiin ,löytyi sopivasti lähistöltä ,vähän jo tehty moottori.
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20211117-215851486 (1).jpg
    Screenshot_20211117-215851486 (1).jpg
    58.4 KB · Lukukerrat 99
  • IMG-20211129-WA0015.jpg
    IMG-20211129-WA0015.jpg
    185.2 KB · Lukukerrat 93

Evolander

New Member
Liittynyt
29 Toukokuu 2021
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö tuo outlanderin kone ole evo 7 kotoisin? Eroina siis vaan turbo, suuttimet, kaasuläppä ja ecu siksi kyselen koska itsellä myös kys. outlander ja alakerran tehonsieto mietityttää
Mutta erittäin mielenkiintoinen projekti joka menee seurantaan
 

A.Hätänen

Outlander turbo
Club Member
Liittynyt
27 Tammikuu 2016
Taitaa olla nokat laimeammat, sekä kiertokanget ovat todella hoikan näköiset outlanderissa, taitaa olla vaparin veivit. Laittasin itse ekana vaihtoon jos tehoja hakisin.
 

Jyppe87

New Member
Liittynyt
17 Huhtikuu 2021
Homma polkaistiin käyntiin !
Vanhasta moottorista kampiakseli poikennut,tuhot mittavat yhteensä taisi löytyä seitsemän reikää lohkosta +plus vielä muutama öljypohjan tienoilla. Jakohihna poikennut , Jakopään alin ratas mennyt tuusan nuuskaksi.
Alla muutama havainne kuva .

Tässä siis Evon nokat ja turbo ,vakio alakerta kilsoja 300tkm
Joku jämäkkä kytkin myös koska orginal Outlander kytkin pienempi ja hennonpi kuin evossa.

Apulaitteet yms meni heittämällä ristiin moottorien kesken.

Moottorin eroavaisuuksia


-Öljypohja Outlanderin öljypohjassa on yksi erillinen kannake mikä ei sovi Evon öljypohjan kanssa .
-Venttiilikopan puolien kiinnitys kolot vähän eri kohdissa ,itsellä tosin erillis puolat joka sylinterissä ,joten ei varma tieto .Ovathan myös nuo kopatkin pikkasen erilaiset mutta ei vaikuta asennukseen mitenkään.Kopan tiiviste myös erinlainen.

Itse seurasin vierestä ja olin apupoikana ,koska sen verran iso homma että helpompi antaa ammattilaisen tehdä .


Tässä alustavaa tietoa .
 

Liitetiedostot

  • 1639594683870P_20211215_173258.jpg
    1639594683870P_20211215_173258.jpg
    266.1 KB · Lukukerrat 105
  • 1639594681403P_20211215_173312.jpg
    1639594681403P_20211215_173312.jpg
    196.3 KB · Lukukerrat 110

Jyppe87

New Member
Liittynyt
17 Huhtikuu 2021
No niin nyt uusi moottori paikallaan .
Tuossa uudesta moottorista oli otettu tasapainoakselin hihna pois ,voiko tämä vaikuttaa millään muotoa kun ,alavääntö puuttuu lähes kokonaan ? Oman järjen mukaan ei .
Sen tiedän että tyhjäkäynti on melko karun kuuloista ilman tuota tasapaino hihnaa.
Tässä kuitenkin ongelmana että kun laittaa kaasun pohjaan niin alkaa nykimään 2000-3000 kierroksen välillä ,tasakaasulla kun menee yli 3000 kierroksen niin siitä sitten tuntuu toimivan ok .Vikaa yritetty paikallistaa tuloksetta ,vaihdettu suuttimet ,tulpat ,puolat .Moottorissa käytössä Toyotan coil mallin puolat siis jokaisessa pytyssä oma (Toimi näillä hyvin ennenkuin vanha moottori levisi.)
Vinkkejä kaivataan.

Vai voiko vikana olla vain säädöt ?
Uudessa moottorissa oli asteen kireämmät nokat kuin ennen ,mutta nokkien valmistajan sivulla lukee plug and play.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Sijainti
Riihimäki
No niin nyt uusi moottori paikallaan .
Tuossa uudesta moottorista oli otettu tasapainoakselin hihna pois ,voiko tämä vaikuttaa millään muotoa kun ,alavääntö puuttuu lähes kokonaan ? Oman järjen mukaan ei .
Sen tiedän että tyhjäkäynti on melko karun kuuloista ilman tuota tasapaino hihnaa.
Tässä kuitenkin ongelmana että kun laittaa kaasun pohjaan niin alkaa nykimään 2000-3000 kierroksen välillä ,tasakaasulla kun menee yli 3000 kierroksen niin siitä sitten tuntuu toimivan ok .Vikaa yritetty paikallistaa tuloksetta ,vaihdettu suuttimet ,tulpat ,puolat .Moottorissa käytössä Toyotan coil mallin puolat siis jokaisessa pytyssä oma (Toimi näillä hyvin ennenkuin vanha moottori levisi.)
Vinkkejä kaivataan.

Vai voiko vikana olla vain säädöt ?
Uudessa moottorissa oli asteen kireämmät nokat kuin ennen ,mutta nokkien valmistajan sivulla lukee plug and play.
suurimmasta ossasta 4g63t koneista otettu tasapaino akselit pois, ei vaikuta auton vääntöön tai tehoon, kuullostaa kyllä ajoitus tai sytytys vialta, tyhjä käynti ei paljon muutu TP-akselien poiston myötä, ei siitä omaan ainakaan tullut kuin pientä värinää
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Onko jako tarkistettu ettei ole pielessä? Onko vakiopyörät vai säädettävät nokkapyörät?
 

outonaapuri

Member
Club Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Kyllä sitä ohjelmaakin kannattaa sillä silmällä kattoa ja esimerkiksi että maf (jos sellanen siellä vielä on) toimii oikein ja näyttää järkeviä. Bensan paineet ja niiden pysyvyys tarkistella. Paskana oleva suutinkin voi aiheuttaa kaikenlaista.
 

Jyppe87

New Member
Liittynyt
17 Huhtikuu 2021
Kyllä sitä ohjelmaakin kannattaa sillä silmällä kattoa ja esimerkiksi että maf (jos sellanen siellä vielä on) toimii oikein ja näyttää järkeviä. Bensan paineet ja niiden pysyvyys tarkistella. Paskana oleva suutinkin voi aiheuttaa kaikenlaista.
Tarkoitus olikin saada auto ajokuntoon ja viedä amwlle .Suuttimet vaihdettu vaihdettu uusiin ei vaikutusta.Pitänee tutkia tuota painepuolta .Pitänee myös tutkia tuota entisen omistajan tekemää sytytysjärjestelmä hommaa tarkemmin ja katsella johdot läpi .Samalla kysymys onko suomessa jossain saatavilla vastaavaa settiä kuin kuvassa ?
 

Liitetiedostot

  • images.jpeg
    images.jpeg
    5.5 KB · Lukukerrat 65

Jyppe87

New Member
Liittynyt
17 Huhtikuu 2021
No niin nyt uusi moottori paikallaan .
Tuossa uudesta moottorista oli otettu tasapainoakselin hihna pois ,voiko tämä vaikuttaa millään muotoa kun ,alavääntö puuttuu lähes kokonaan ? Oman järjen mukaan ei .
Sen tiedän että tyhjäkäynti on melko karun kuuloista ilman tuota tasapaino hihnaa.
Tässä kuitenkin ongelmana että kun laittaa kaasun pohjaan niin alkaa nykimään 2000-3000 kierroksen välillä ,tasakaasulla kun menee yli 3000 kierroksen niin siitä sitten tuntuu toimivan ok .Vikaa yritetty paikallistaa tuloksetta ,vaihdettu suuttimet ,tulpat ,puolat .Moottorissa käytössä Toyotan coil mallin puolat siis jokaisessa pytyssä oma (Toimi näillä hyvin ennenkuin vanha moottori levisi.)
Vinkkejä kaivataan.

Vai voiko vikana olla vain säädöt ?
Uudessa moottorissa oli asteen kireämmät nokat kuin ennen ,mutta nokkien valmistajan sivulla lukee plug and play.
 

Jyppe87

New Member
Liittynyt
17 Huhtikuu 2021
Ongelma jatkuu edelleen .
Ei imupuolen vuotoja ✅
Puristukset ✅
Ohivuodot✅
Uudet lambdatunnistimet✅
Puolat ✅
Tulpat✅
Nokka-akselin asentotunnistin ✅
Polttoaineen paineensäädin ✅
Jakopää✅
Pakoputki ✅
Suuttimet ✅

Antanut muutaman kerran vikakoodia p0170 seos pankki 1
 

Jape79

Member
Liittynyt
22 Tammikuu 2017
Mullahan 2.4 outlander väläytteli p0170 vikakoodia, kun oli se bensasuodattimen sisällä oleva o-rengas viturallaan vai oliko se peräti mennyt poikki. Semmonen pieni ei edes pikkurilliin sopiva. Koodi oli kenties tämä: MR514683. Siinähän oli vaikka minkänäköistä vikaa ja kaikki johtui tuosta. Uusin myös lambdat jne. Ihan tuurilla löytyi kun usko oli jo mennyt....Turbossa lienee sama tankki ja suodatin kuin tuossa 2.4 vaparissakin?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Mitkä suuttimet autossa oli aiemmin kun auto toimi ja mitkä siinä on nyt?
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Bensapumppu? Tuos kävi vastaikään yks vehje mikä sammuili ajosta. Syy oli bensapumppu. Onko mahdollisuutta katsoa logilla tai muulla mitä seos näyttää tyhjäkäynnillä?
 

outonaapuri

Member
Club Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Siis hetkinen. Ymmärränkö/muistanko nyt väärin (enkä koko ketjua jaksa uudestaan lukea) mutta mikä purkki ja mikä softa siellä on nyt sisällä? En toki ole asiaintuntija, mutta voisin kuvitella että outlanderin ja evon softissa on eronsa. Ovatko ne niin isoja että tulee nuo oireet, on toki eri asia mutta mikäli suutinta jne on samalla vaihtunut niin äkkiä tekee.

Toki bensapumppukin voi tehdä, itsellä yksi 6-bolt galantti puutuili alakierroksilla ja pyrki laihalle (kierroksilla kävi vielä hyvin) ja syynä oli kuolemaa tekevä pumppu.

Seokset ois kyllä hyvä katsella ja jos tehoja meinaat joskus repiä niin laajakaistaahan se huutaa joka tapauksessa.
 

Jyppe87

New Member
Liittynyt
17 Huhtikuu 2021
Siis hetkinen. Ymmärränkö/muistanko nyt väärin (enkä koko ketjua jaksa uudestaan lukea) mutta mikä purkki ja mikä softa siellä on nyt sisällä? En toki ole asiaintuntija, mutta voisin kuvitella että outlanderin ja evon softissa on eronsa. Ovatko ne niin isoja että tulee nuo oireet, on toki eri asia mutta mikäli suutinta jne on samalla vaihtunut niin äkkiä tekee.

Toki bensapumppukin voi tehdä, itsellä yksi 6-bolt galantti puutuili alakierroksilla ja pyrki laihalle (kierroksilla kävi vielä hyvin) ja syynä oli kuolemaa tekevä pumppu.

Seokset ois kyllä hyvä katsella ja jos tehoja meinaat joskus repiä niin laajakaistaahan se huutaa joka tapauksessa.
Ihan on sama purkki mikä toimi aikaisemmin täysin ,ennenkuin vanha moottori levisi .Vanhasta moottorista otettiin apulaitteet uuteen ,näissä moottoreissa ei lohkon puolesta ole mitään eroa Bolt on meininki ,vanhassa moottorissa oli jo Evon Evon kansi ja nokat ja säädetty niille . Suuttimet ovat täysin samat mutta vain ihan uudet .Tuo pumppu menossa seuraavaksi vaihtoon ja laajakaista mittari toki tulossa .Jo vanhassa moottorissa oli vähän enemmän tehoa kuin perus outlanderissa ja toimi moitteettomasti
 

Jyppe87

New Member
Liittynyt
17 Huhtikuu 2021
Nyt uusi pa-pumppu ja suodatin paikallaan ja paineensäädin mutta ongelma pysyy sitkeästi.
Vinkkejä mihin tämän voisi viedä ihmeteltäväksi pk seudulla ?Ei viitsi hirveän pitkälle ajalella.Toki saahan tämän hinurin kyydissä mihin vaan.


tässä vielä pieni lista mitä autoon tehty
MITSUBISHI EVOLANDER
-EVO 8: TURBO JA PAKOSARJA
-EVO 8: VÄLIJÄÄHDYTIN JA PUTKET
VAIHDETUT OSAT
290000KM
TAKAPERÄ:KÄYTETTY AJETTU NOIN 100000KM
-ETUPERÄÖLJY
-TAKAPERÄÖLJY
-VAIHTEISTOÖLJY
-TAKA-APURUNKO JA KAIKKI HELAT JA VARRET TAAKSE
-JARRUT: LEVYT JA PALAT ETEEN JA TAAKSE
TEHDYT MUUTOKSET/työt
293500KM KOHDALLA
EVO 7 MOOTTORI SEURAAVILLA OSILLA
-Kiertokanget :brian crover h-proviili arp 2000 pultit
-mäntä wiseco 6626m85 8,9:1
-kklaakerit acl raceseries std
-rklaakerit kingbearings std
-NOKKA-AKSELIT :BRIAN CROVER 268 IMU /272 PAKO
-AEM Polttoainepumppu 320 l/h,
-FPR800 Fuel Pressure Regulator Suit 1/8 NPT
-NGK U5027 SYT.PUOLAT
-jakopää (kiristin ja rullat )
-vesipumppu
-SYTYTYSTULPPANGK BR8EIX
-JDC COP Standard Wire Harness (Evo 4-9)
-CUSTOM MADE PUOLAPIDIKE
-EV14 Injector, 530 CC, 12 ohm, E 15°, Gamma 12°, USCAR connector, O-O 49
-NOKKA-AKSELIN ASENTOTUNNISTIN
-Turbosmart dual port
-ilmanmassamittari
-kaasuläpänpuhdistus
-imusarjanpuhdistus
-nokka-akselien tiivisteet
-kampi-akselin tiivisteet
-vk-tiiviste
-pakosarjatiiviste
-imusarjatiiviste
-nokka-akselinasentotunnistin
-ohivuodot mitattu tulos priimaa
-puristuspaine mitattu priimaa
-EXPREME HEAT PROTECTOR 4G63 EVO4-9 TOMEI
-METAL ORNAMENT PLATE 4G63 TOMEI
-OIL FILLER CAP MITSUBISHI BUFF TOMEI
 
Viimeksi muokattu

A.Hätänen

Outlander turbo
Club Member
Liittynyt
27 Tammikuu 2016
Paljonko on tulpissa kärkiväliä?
Onko laajakaista kiinni? Mitä se näyttää?
Jos olet vaihtanut tehokkaamman bensapumpun , todennäköisesti paluulinja käy ahtaaksi ja paineensäädin ei toimi oikein. Näin kävi ainakin omassa kun vaihdoin walbron pumpun.
 

Jyppe87

New Member
Liittynyt
17 Huhtikuu 2021
Kärkiväli 0.6m taisi olla kokeiltiin muutamakin eri tulppaa ja kärkiväliä ,ei vaikutusta.
Kun auto vielä toimi niin oli walbro pumppu paikallaan ja vikaa kun yritetty paikantaa niin vaihdettiin pumppu uuteen aem tuotteeseen ja säädettävä paineensäädin vanhan säätimen tilalle mutta ei vaikutusta.
Laajakaistaa ei ole vielä laitettu .Sen verran käy bensakäry että rikkaalla tuntuu selkeästi käyvän .
 

A.Hätänen

Outlander turbo
Club Member
Liittynyt
27 Tammikuu 2016
Muistaakseni kun omaan vaihdoin tuon tehokkaamman pumpun , ei voinut pitää bensapainettta kuin 2.2 barissa ,ennenkuin tein uuden paluulinjan isommasta putkesta, muuten meni liian rikkaalle. Kannattaa laittaa se laajakaista kiinni.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Sijainti
Riihimäki
Jos käy liian rikkaalla niin AFR vituillaan, tarkosta että kipinä on hyvä ja sytytys kohdillaan softassa ja ilman saannissa ei ole ongelmia, knock tunnistin saattaa myös olla viallinen/väärä, se säätää sytytystä myöhemmälle/aikasemmalle jos detektoi seoksen palamisessa muutoksia normaalista, mahdollisesti saattaa jopa sulkea suuttimet, onko suutin tukki vakio?
 

Jyppe87

New Member
Liittynyt
17 Huhtikuu 2021
Jos käy liian rikkaalla niin AFR vituillaan, tarkosta että kipinä on hyvä ja sytytys kohdillaan softassa ja ilman saannissa ei ole ongelmia, knock tunnistin saattaa myös olla viallinen/väärä, se säätää sytytystä myöhemmälle/aikasemmalle jos detektoi seoksen palamisessa muutoksia normaalista, mahdollisesti saattaa jopa sulkea suuttimet, onko suutin tukki vakio?
No perkele tuo ei edes tullut mieleen ,tuo nakutus tunnistin. Joo suutin kisko on vakio.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Kasin tulpat on ainakin liian kylmät tolle kokoonpanolle, menis varmaan seiskoillakin. Oliko tuossa yhdessä puolassa kaksi sylinteriä? Onhan ne oikein?
 

Jyppe87

New Member
Liittynyt
17 Huhtikuu 2021
Tuolla jokaisella oma puola .
Mitä NGK numeroa meinasit että pitäisi kokeilla ?
Muutamia eri mallisia ja kokeiltu,laihoin tuloksin.
 

Liitetiedostot

  • 20220330_154753.jpg
    20220330_154753.jpg
    415.1 KB · Lukukerrat 41

outonaapuri

Member
Club Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Ei kai tossa enää mahdu olemaan kuin mekaaninen vika itse koneessa, joku vituillaan jaossa / ajoituksessa, valmiiksi paskana oleva suutin/puola tai sitten joku ongelma johdoissa tai ohjelmassa. Melkeen kun sais katsottua ohjelmasta/logeista että siellä kaikki näyttäisi hyvältä niin varmaan säästäisi aikaa ja hermoja sen suhteen. Jotenkin itsellä katse kääntyisi ensin sen suuntaan että jos sieltä jotain vinkkiä löytyisi.
 

Jyppe87

New Member
Liittynyt
17 Huhtikuu 2021
Ongelma löytyi !
Suuttimet mitkä autossa alun perin oli ,olivat perus bosch ev14 mallia mitkä sitten oli nyt vaihdettu uusiin samanlaisiin ,mutta nämä mitkä oli alunperin paikallaan olivatkin modattu vain samaan runkoon.,Samalla tehtiin pieniä parannuksia /korjauksia amwlla.No lopulta auto saatiin dynoon ja viimeisessä vedossa sitten meni jotain ala kerrasta rikki ja,jonkin sortin kampiakseli vika ,mitä nyt seuraavaksi tiedossa

Pääseekö tähän vaihtamaan ala kautta kk/rk laakereita ?

Toki jos ala kautta selvästi havaitsee että kampiakseli on entinen niin sitten ollaan taas lähes lähtöpisteessä .
Kun joskus tämä valmistuu niin laitan sitten koko tarinan että minkälainen operaatio tämä mukamas plug and play on todellisuudessa
 
Ylös Bottom