Pätkis - Eli lyhyttä Pajeroa ostamassa.

W

wallu

Guest
Tervehdys kaikille.

Juuri rekisteröityneenä tälle palstalle, ajattelin samantie korkata tämän foorumin napero kysymyksillä. ;D

Eli olen aikessa ostaa tuollaisen -93 vuoden pätkä pajeron polvihousejen maasta. Ajaa suomeen Puolan ja Via Baltican kautta. Takapenkki pois, lihotetaan vähäsen ja rekisteröidään huoltoautoksi (Ihan oikeesti.Maatilankäyttöautoksi..)

Faijalla on jo 2. pajero alla. Mutta ajattelin tässä kysellä,että mitä kannattaa tarkastaa tollasesta ysikolmosesta pätkästä, ennenkuin lyö rahat pöytään ja auto vaihtaa omistajaa?

Ainakin faijan piiiiitkässä versiossa, joka oli muistaakseni 92n ongelmia olivat starttikehä ja takaovenlukkko.
 
jos meinaat 2.5 TD-IC koneista, niin plussat ja miikat on melko lailla samat kuin täällä on lueteltu.

Uudemmassa korimallissa houkuttelisi nimenomaan Supahselect neliveto ja 2.8 TD-IC kone, muutenhan se uudempi on oikeastaan vain "korinvaihto".
 
Ton auton, minkä ostan täytyy olla ENNEN 3.5.1993 rekisteröity, että saan sen verovapaasti rekisteröidä pakettiauto/huoltoautoksi.

Ja mulle riittää tuon 2.5TD ICn tehot. Edelliset autot on ollut sellasia nuhapumppuja, että ovat opettaneet mut jo aika kiireettömäksi mieheksi(Toyota Hilux 2.4dsl 4wd 90 ja HJ-60 -81) ;D
 
Oikein. Näin on. Mutta ennen 3.5.1993 käyttöönotetun voin tuoda autoverovapaasti.
 
m,
kerro sitten onnistuiko verovapaus, itsellä
käynyt (monasti) mielessä hakea "uudempi"
pajero saksa/itäv. alueelta...

t:eko_mies
 
wallu sanoi
Tervehdys kaikille.

Juuri rekisteröityneenä tälle palstalle, ajattelin samantie korkata tämän foorumin napero kysymyksillä.  ;D

Eli olen aikessa ostaa tuollaisen -93 vuoden pätkä pajeron polvihousejen maasta. Ajaa suomeen Puolan ja Via Baltican kautta. Takapenkki pois, lihotetaan vähäsen ja rekisteröidään huoltoautoksi (Ihan oikeesti.Maatilankäyttöautoksi..)

Faijalla on jo 2. pajero alla. Mutta ajattelin tässä kysellä,että mitä kannattaa tarkastaa tollasesta ysikolmosesta pätkästä, ennenkuin lyö rahat pöytään ja auto vaihtaa omistajaa?

Ainakin faijan piiiiitkässä versiossa, joka oli muistaakseni 92n ongelmia olivat starttikehä ja takaovenlukkko.

Meinaat siis tuoda tuontimaasturin ja verotuttaa sen suomessa ja siten rekisteröidä sen huoltoauoksi?

No kun ei ja ei ja kerta vielä että EI.

Juttuhan menee suurinpiirtein näin(ellei sitten lakia ole taas muutettu kaikessa hiljaisuudessa)

maasturin pakuksi rekisteröinti ja siihen liittyviä pikku juttuja.

Ennen 5/93 rekisteröidyt maasturit:
Joko kattokorotus ja takapenkit pois ja 80-tarra perään ja auto on rekisteröitävissä pakumaasturiksi.
Toinen keino on tämä huoltoauto.

Jälkeen 5/93 rekisteröidyt täyden autoveron alaiset maasturit. Kv-veron saa alennettua pakun tasolle poistamalla takapenkki ja takapenkin kiinityspisteet, es. katkopultilla. A'vot se olla 1+1 hlö paku ja kv vero pakun mukaan, se on siinä.

Sitten seuraa kupletin hieno juoni joka kytkeytyy tuontimaastureihin.
Maahantuotaessa maastohenkilöauto, ko. autosta maksetaan AUTOVEROA, riippumatta vuosimallista.
Tämä autoveron maksu tekee autosta täyden autoveron alaisen maasturin jolloin riippumatta auton ensirekisteröinti päivämäärästä ostomaassa, tai ensirekisteröintopäivästä suomessa.
Tuontimaasturi josta on maksettu autoveroa jäljellä olevan määrän mukaan katsotaan täyden autoveron alaiseksi maasturiksi, joten kohtelu on sen mukaan.

Eli, summa summarum.
Jos tuot ulkomailta maasturin niin takapenkki pois (80-lätkä jos ei ole ABS:ää ja kulj.airbag:ia ja paino ylittää 1850 kg) ja kierteet katkopultilla tukkoon ja leimaus pakuksi.
Se on siinä.

Missään nimessä tuontimaasturia ei pidä mennä muuttamaan huoltoauoksi, vaikka konttorilla sitä ehdottavat, sillä tähän tuontimaasturin/täyden autoveron alaisen maasturin huoltoautoksi muuttamiseen liittyy kavala kaksoisverotuksellinen sudenkuoppa.

Tilanne menee näin.
Tuontimaasturi/täyden autoveron alainen maasturi(M1G-luokka) muutetaan huoltoautoksi(N1G-luokka) ja kv-vero on tällöin pakun tasolla.
Kun/jos tälläinen muutetaan myöhemmin takaisin huoltoautosta henkilömaasturiksi niin verottaja läpsäisee autoveron uusostoarvon mukaan maksuun vähennettynä pakun verotusarvon määrällä, 65% autoveroa maksuun vaikka autovero olisikin kertaalleen maksettu.
Huoltoauton on alennetun veron piirissä kun taas maasturi ei ole ja jos muutat takaisin niin verottaja verottaa auton uudestaan ja verot maksetaan uuden auton hinnan mukaan, ei jäljellä olevan veron mukaan.
(siis tulee helvetin iso mätkylappu kouraan)

Tuossa vähän katsastusmiehen suusta faktaa jottei mene löpinäksi

"Samoin miten jäljellä oleva autovero määräytyisi jos paje olisi huoltoautona es. 6 vuotta. Auton arvohan alenisi tässä ajassa merkittävästi. Sitten kun auton rekisteröisi uudelleen hlö-malliksi niin autoveron jäljellä oleva osahan laskettaisiin markkinahinnan mukaan, eikö totta.
--------------------------------------------------------------------------------


No sehän tässä kans hauskaa on, että toi ei ole totta. Verot lasketaan aina sen päivän mukaan kun auto on ollut uusi. Eli jos sulla tänään räpsähtää verot esim. 1.6.78 rekisteröityyn Datsun Cherryyn, jonka arvo on jo jotain miinusmerkkistä, siitä pitää maksaa 1.6.78 päivän mukaan Cherrystä uutena mennyt autovero, eli puhutaan tuhansista euroista."

lähde: http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=11596&ARCHIVE=&whichpage=1

Anteeksi kun tuli pitkä litania, mutta toivottavasti tarkoitus selkis  ;D

p.s. ja sitten sen verran vielä että jos tuot niin tuot pätkän niin tuot 2,8 TD-Ic:n etkä 2,5:sta....
nih....
 
L-200 sanoi
p.s. ja sitten sen verran vielä että jos tuot niin tuot pätkän niin tuot 2,8 TD-Ic:n etkä 2,5:sta....
nih....

Löytyykö tuota pätkä pajeroa 2.8n motilla? Muutakin kuin sitä 93 vuoden paris-dakar mallia..?
 
wallu sanoi
L-200 sanoi
p.s. ja sitten sen verran vielä että jos tuot niin tuot pätkän niin tuot 2,8 TD-Ic:n etkä 2,5:sta....
nih....

Löytyykö tuota pätkä pajeroa 2.8n motilla? Muutakin kuin sitä 93 vuoden paris-dakar mallia..?

Meinaatko tälläistä?

tälläisiä
tai
tämmöinen
vaiko
tämän näköinen

Nuo kaikki menevät 2 hlö pakuksi kun tuo ja maksaa verot sekä ottaa takapenkit pois ja katsastaa pakuksi.

Vanhoista eli pyöreälamppuisista ei 2,8:a löydy, mutta jos hakemaan lähtee niin eipä noita vanhoja kannata tänne roudata.
 
L-200 sanoi
Nuo kaikki menevät 2 hlö pakuksi kun tuo ja maksaa verot sekä ottaa takapenkit pois ja katsastaa pakuksi.

Vanhoista eli pyöreälamppuisista ei 2,8:a löydy, mutta jos hakemaan lähtee niin eipä noita vanhoja kannata tänne roudata.
Verotetaanko tollasta -95sta pätkää sitten kanssa 16% verokannan mukaan, niin kuin -93sta pätkää jonka rekisteröi huoltoautoksi?

Mitenkäs muuten tuo pakettiautoksi rekisteröinti, onnistuuko se tosiaan takapenkit poistamalla? Eikös tuossa pitäisi jonkun tietyn tilavuuden täyttyä, jotta se täyttäisi pakettiauton kriteerit?
 
Ei kun vero määräytyy vastaavan suomalaisen mallin jäljellä olevan autoveron mukaan.

Se että saisi tuon veroedun niin auton pitää olla samalta ajalta kuin verovapaat maasturit suomessa ja täyttää verottomuuden/alennetun autoveron määräytymisperusteet(eli voiman ulosotto)

Täyden autoveron alaisen maasturin pakuksi rekisteröinti.
Autossa kuljettaja ja kuljettajan vieressä matkustuspaikka, ei muita istuimia = pakun kv vero.

Sama auto pakuna mutta takapenkki myös muilla matkustajille, auto yhä paku mutta kv vero menee henkilöauton taksalla eli kova vero.

Been there, done that, kiitos vain HE190/2004 ja eduskunnan 200 kumipäistä leimasinta jotka mahdollistivat tuonkin lakiälyttömyyden.....

Auto josta on maksettu täysi autovero ja se muuten on rekisteröitävissä pakuksi korimallin perusteelle(kaikki muut käy paitsi sedan/hb/coupe) niin sitä ei koske nuo tilavuusmitat, maksettu autovero korvaa tilavuuden... kuka muka väittää ettei rahalla saisi....
 
Takaisin
Ylös Bottom