wallu sanoi
Tervehdys kaikille.
Juuri rekisteröityneenä tälle palstalle, ajattelin samantie korkata tämän foorumin napero kysymyksillä. ;D
Eli olen aikessa ostaa tuollaisen -93 vuoden pätkä pajeron polvihousejen maasta. Ajaa suomeen Puolan ja Via Baltican kautta. Takapenkki pois, lihotetaan vähäsen ja rekisteröidään huoltoautoksi (Ihan oikeesti.Maatilankäyttöautoksi..)
Faijalla on jo 2. pajero alla. Mutta ajattelin tässä kysellä,että mitä kannattaa tarkastaa tollasesta ysikolmosesta pätkästä, ennenkuin lyö rahat pöytään ja auto vaihtaa omistajaa?
Ainakin faijan piiiiitkässä versiossa, joka oli muistaakseni 92n ongelmia olivat starttikehä ja takaovenlukkko.
Meinaat siis tuoda tuontimaasturin ja verotuttaa sen suomessa ja siten rekisteröidä sen huoltoauoksi?
No kun ei ja ei ja kerta vielä että EI.
Juttuhan menee suurinpiirtein näin(ellei sitten lakia ole taas muutettu kaikessa hiljaisuudessa)
maasturin pakuksi rekisteröinti ja siihen liittyviä pikku juttuja.
Ennen 5/93 rekisteröidyt maasturit:
Joko kattokorotus ja takapenkit pois ja 80-tarra perään ja auto on rekisteröitävissä pakumaasturiksi.
Toinen keino on tämä huoltoauto.
Jälkeen 5/93 rekisteröidyt täyden autoveron alaiset maasturit. Kv-veron saa alennettua pakun tasolle poistamalla takapenkki ja takapenkin kiinityspisteet, es. katkopultilla. A'vot se olla 1+1 hlö paku ja kv vero pakun mukaan, se on siinä.
Sitten seuraa kupletin hieno juoni joka kytkeytyy tuontimaastureihin.
Maahantuotaessa maastohenkilöauto, ko. autosta maksetaan
AUTOVEROA, riippumatta vuosimallista.
Tämä autoveron maksu tekee autosta täyden autoveron alaisen maasturin jolloin riippumatta auton ensirekisteröinti päivämäärästä ostomaassa, tai ensirekisteröintopäivästä suomessa.
Tuontimaasturi josta on maksettu autoveroa jäljellä olevan määrän mukaan katsotaan täyden autoveron alaiseksi maasturiksi, joten kohtelu on sen mukaan.
Eli, summa summarum.
Jos tuot ulkomailta maasturin niin takapenkki pois (80-lätkä jos ei ole ABS:ää ja kulj.airbag:ia ja paino ylittää 1850 kg) ja kierteet katkopultilla tukkoon ja leimaus pakuksi.
Se on siinä.
Missään nimessä tuontimaasturia ei pidä mennä muuttamaan huoltoauoksi, vaikka konttorilla sitä ehdottavat, sillä tähän tuontimaasturin/täyden autoveron alaisen maasturin huoltoautoksi muuttamiseen liittyy kavala kaksoisverotuksellinen sudenkuoppa.
Tilanne menee näin.
Tuontimaasturi/täyden autoveron alainen maasturi(M1G-luokka) muutetaan huoltoautoksi(N1G-luokka) ja kv-vero on tällöin pakun tasolla.
Kun/jos tälläinen muutetaan myöhemmin takaisin huoltoautosta henkilömaasturiksi niin verottaja läpsäisee autoveron uusostoarvon mukaan maksuun vähennettynä pakun verotusarvon määrällä, 65% autoveroa maksuun vaikka autovero olisikin kertaalleen maksettu.
Huoltoauton on alennetun veron piirissä kun taas maasturi ei ole ja jos muutat takaisin niin verottaja verottaa auton uudestaan ja verot maksetaan uuden auton hinnan mukaan, ei jäljellä olevan veron mukaan.
(siis tulee helvetin iso mätkylappu kouraan)
Tuossa vähän katsastusmiehen suusta faktaa jottei mene löpinäksi
"Samoin miten jäljellä oleva autovero määräytyisi jos paje olisi huoltoautona es. 6 vuotta. Auton arvohan alenisi tässä ajassa merkittävästi. Sitten kun auton rekisteröisi uudelleen hlö-malliksi niin autoveron jäljellä oleva osahan laskettaisiin markkinahinnan mukaan, eikö totta.
--------------------------------------------------------------------------------
No sehän tässä kans hauskaa on, että toi ei ole totta. Verot lasketaan aina sen päivän mukaan kun auto on ollut uusi. Eli jos sulla tänään räpsähtää verot esim. 1.6.78 rekisteröityyn Datsun Cherryyn, jonka arvo on jo jotain miinusmerkkistä, siitä pitää maksaa 1.6.78 päivän mukaan Cherrystä uutena mennyt autovero, eli puhutaan tuhansista euroista."
lähde: http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=11596&ARCHIVE=&whichpage=1
Anteeksi kun tuli pitkä litania, mutta toivottavasti tarkoitus selkis ;D
p.s. ja sitten sen verran vielä että jos tuot niin tuot pätkän niin tuot 2,8 TD-Ic:n etkä 2,5:sta....
nih....