Tästä se lähtee: diesel-Gallun ja allekirjoittaneen yhteisen taipaleen raportointi!
Kyseessä on siis E14-korinen, 1988-mallinen turbodiesel-Galant. Auto on sitä ensimmäistä etuvetoisten Galantien sukupolvea, joka esiteltiin 1984. Vuonna -88 myytiin jo pyöreämpää E3X-sarjan Galantia; oma autoni on käyttöönotettu toukokuussa 1988, joten se on varmasti aivan viimeisiä kymppisarjalaisia.
Tässä E14-mallissa on 1,8-litrainen välijäähdytetty turbodiesel, olisikohan 87 hv, 5-vaihteinen manuaalivaihteisto ja tavallinen 4-ovinen kori. Varustetaso on GLX: kampilasit, mutta sähkölukot ja -peilit, cruise, kierroslukumittari ja plyysiverhoilu. Kattovaloja on vain yksi, keskellä kattoa. Valinnaisvarusteita ei omassa autossani ole: ei kattoluukkua eikä ilmastointia.
Ostin auton heinäkuussa 2010 pohjanmaalaiselta käytettyjen autojen kauppiaalta. (Sivuhuomautuksena todettakoon, että myyjä oli erittäin asiallinen, reilu ja rehti, ja ostotapahtuma oli hyvin miellyttävä kokemus.) Auto maksoi "muutamia satasia". Ostohetkellä mittarilukema oli 317.000 km. Katsastus oli voimassa 31.10.2010 saakka.
Auto vaikutti heti alusta alkaen teknisesti erittäin ehjältä ja terveeltä. Mallille tyypillisiä ongelmia - kansivikoja, laturivikoja, väljää konetta, vaihdelaatikko-ongelmia - en havainnut. Myös peruskori oli ehjä ja asiallinen. Auto oli joskus maalattu uudelleen alkuperäisellä metallishampanjan värillä; maalaus oli tehty huolella ja ammattimaisesti. Alkavaa pintaruostetta on siellä täällä, lokasuojien kaarissa, ovien laidoissa jne, mutta yleisilme on siisti.
En ollut varmaan ikinä nähnyt yhtä likaista autoa kuin tämä. Sisusta oli periaatteessa ehjä, kaikki oli alkuperäistä ja räpeltämätöntä, mutta sitä lian määrää...!!! En ole mikään hienohelma, mutta 500 km:n kotimatkan jälkeen minulta meni kaikki vaatteet pyykkiin. Mutta en valita, autosta on selvästi pidetty teknisesti huolta, ja siinä rinnalla mustuneet ovipaneelit ja rasvainen ratti ovat pientä. Autossa oli myös istuinsuojat ja monoksi kytketty ikivanha radiokasettimankka...
Auto on ollut todennäköisesti Pohjanmaalla koko ikänsä. Hansikaslokeron takaa löytyi vuoden 1999 katsastuslappuja Lapualta, joissa kilometrimäärä on ollut 257.000. Niinikään sieltä löytyi 1993 käyttöönotettu rekisteriote, jossa on vuosittain leimoja 6-7 kpl peräkkäin. Senaikaisen omistajan postinumerokin oli 62... jotakin.
Auto on nyt päivittäisenä käyttöautona, jossa on mukana myös vahva harrastamisen komponentti. Minulla on ollut samanlainen v. 2000 - 2004, nimimerkilläni hakien täältäkin löytyy jorinoita aiheesta jonkin verran - sillä ajelin vajaat 200.000 km ja enimmäkseen oli ihan kivaa.
Tähän liittyy myös henkilökohtainen juttu. Olen vielä nuori mies, mutta vuosi sitten jäin yhtäkkiä leskeksi. Yhteisen taipaleemme alkuvaiheilla tuo mainittu diesel-Galant oli vahvasti kuvassa mukana. Nyt, tämän uuden hankinnan kanssa, elän muistoissani noita onnellisia alkuaikoja uudelleen.
Edellisen Galantini kanssa tyylisuuntana oli "budget tuning". Mutta nyt nämä autot alkavat olla jo oikeasti niin vanhoja, että ehkä kuitenkin pitäydyn täysin orkkiskuosissa. Audiopuoli pitää tietty päivittää, samoin mallin ja aikakauden mukaisia lisävarusteita tulee varmasti väsäiltyä. Heti tokana iltana alle vaihtuivat bensaturbon alumiinivanteet ("kasettimankan kela" -look), joista lämmin kiitos saman kylän toiselle kymppiharrastajalle Sisusta on pesty jo useampaan kertaan, ja nyt autolla voi jo ajaa ilman, että valkoinen T-paita muuttuu pikimustaksi. Edellisestä diesel-Gallusta yli jääneet EXE-mallin ovipaneelit löytyivät varastosta, eli sähkölaseja ja etuovien kaiuttimia aletaan väsäämään seuraavaksi.
Soitinpuolesta vielä muutama kommentti. Soitinvarustukseksi tulee siis nyt perustason 4.1-setti, perushyvää ääntä ilman kuvaa (ei DVD-toistoa, DVB-T-vastaanottoa tms). Eilen ostin JVC:n isoetulevyisen 2 DIN -kokoisen CD-MP3-mankan, jonka väsäsin jo kiinni keskikonsoliin. Teen mahdollisesti keskikonsolin vielä uusiksi niin, että poistan tuhkiksen ja sytkärin paikan ja nostan mankan siihen "ylemmäs". Eteen tulee Monacorin 6,5-tuumainen erkkasatsi niin, että wooferit vaimennettuihin, tiivistettyihin, asennuslevyilla vahvistettuihin etuoviin ja disset kojetauluun. Taakse entisestä diesel-Gallusta ylijäänyt vahvistettu, äänieristetty hattuhylly, johon 8-tuumaiset Velocityn koaksiaalit. Subiosasto on vielä vähän mietinnässä; joko kaverin vanha Focalin 12-tuumainen tai Autostudion tarjouksesta 2 kpl 10-tuumaisia JBL:n GT5-sarjan elementtejä, joka tapauksessa subin (tai subien) paikka on takakontissa, iskaritolppien väliin sovitettavassa suljetussa kotelossa. Vahvistimeksi 5-kanavainen SPL Dynamics.
Talossa on toki muitakin autoja; pari muutaman vuoden ikäistä isoa saksalaista, joista toinen on etupäässä äitini käytössä, toista ajan itse silloin, kun työssäni tarvitsen ns. "parempaa" autoa. Nämä ovat täysin orkkiskuosissa. Sitten on muutaman vuoden ikäinen Mersun Vito, joka niinikään väsäilen. Parhaillaan vireillä on audion ja videon päivitys (DVB-T, 5.1, IPTV, 3G ja GPS ovat tässä projektissa oleellisia lyhenteitä ) ja korisarjan asennus. Varsinainen arkikäyttikseni ennen Galantia oli G-korinen Astra, joka aika harvinaisesti on diesel, ilmastoinnilla ja kattoluukulla. Siinäkin on pieni päivitysprojekti menossa - ääntä, kuvaa, korisarjaa - ja nyt Galantin hankinnan jälkeen laitoinkin tämän Opelin seisontaan. Kaikki nämä neljä ovat automaattivaihteisia. Sitten, jos tekemisen pula pääsee iskemään, tallissa on vielä museokunnostusta odottava, alkuperäinen, osiltaan täydellinen ja koriltaankin melko terve 1981-mallinen Saab 99. Eli tuohon rinnalle Galant nyt tuli, arkikäyttikseksi ja samalla harrasteautoksi: mukava ajaa, ripeä menemään, erittäin taloudellinen peli, jossa mukana myös tunnelmaa
Toivon, että raportoinnistani on hyötyä diesel-Mitsujen ja/tai vanhojen Galantien parissa puuhaileville, tosin kumpikin joukko lienee aika harvalukuinen. Kommentit ja kysymykset ovat hyvin tervetulleita Projektikysymykset-threadiin, koetan päivitellä tätä säännöllisesti ja pitää tämän aiheen osaltani hengissä.
Tästä siis lähdetään!
Kyseessä on siis E14-korinen, 1988-mallinen turbodiesel-Galant. Auto on sitä ensimmäistä etuvetoisten Galantien sukupolvea, joka esiteltiin 1984. Vuonna -88 myytiin jo pyöreämpää E3X-sarjan Galantia; oma autoni on käyttöönotettu toukokuussa 1988, joten se on varmasti aivan viimeisiä kymppisarjalaisia.
Tässä E14-mallissa on 1,8-litrainen välijäähdytetty turbodiesel, olisikohan 87 hv, 5-vaihteinen manuaalivaihteisto ja tavallinen 4-ovinen kori. Varustetaso on GLX: kampilasit, mutta sähkölukot ja -peilit, cruise, kierroslukumittari ja plyysiverhoilu. Kattovaloja on vain yksi, keskellä kattoa. Valinnaisvarusteita ei omassa autossani ole: ei kattoluukkua eikä ilmastointia.
Ostin auton heinäkuussa 2010 pohjanmaalaiselta käytettyjen autojen kauppiaalta. (Sivuhuomautuksena todettakoon, että myyjä oli erittäin asiallinen, reilu ja rehti, ja ostotapahtuma oli hyvin miellyttävä kokemus.) Auto maksoi "muutamia satasia". Ostohetkellä mittarilukema oli 317.000 km. Katsastus oli voimassa 31.10.2010 saakka.
Auto vaikutti heti alusta alkaen teknisesti erittäin ehjältä ja terveeltä. Mallille tyypillisiä ongelmia - kansivikoja, laturivikoja, väljää konetta, vaihdelaatikko-ongelmia - en havainnut. Myös peruskori oli ehjä ja asiallinen. Auto oli joskus maalattu uudelleen alkuperäisellä metallishampanjan värillä; maalaus oli tehty huolella ja ammattimaisesti. Alkavaa pintaruostetta on siellä täällä, lokasuojien kaarissa, ovien laidoissa jne, mutta yleisilme on siisti.
En ollut varmaan ikinä nähnyt yhtä likaista autoa kuin tämä. Sisusta oli periaatteessa ehjä, kaikki oli alkuperäistä ja räpeltämätöntä, mutta sitä lian määrää...!!! En ole mikään hienohelma, mutta 500 km:n kotimatkan jälkeen minulta meni kaikki vaatteet pyykkiin. Mutta en valita, autosta on selvästi pidetty teknisesti huolta, ja siinä rinnalla mustuneet ovipaneelit ja rasvainen ratti ovat pientä. Autossa oli myös istuinsuojat ja monoksi kytketty ikivanha radiokasettimankka...
Auto on ollut todennäköisesti Pohjanmaalla koko ikänsä. Hansikaslokeron takaa löytyi vuoden 1999 katsastuslappuja Lapualta, joissa kilometrimäärä on ollut 257.000. Niinikään sieltä löytyi 1993 käyttöönotettu rekisteriote, jossa on vuosittain leimoja 6-7 kpl peräkkäin. Senaikaisen omistajan postinumerokin oli 62... jotakin.
Auto on nyt päivittäisenä käyttöautona, jossa on mukana myös vahva harrastamisen komponentti. Minulla on ollut samanlainen v. 2000 - 2004, nimimerkilläni hakien täältäkin löytyy jorinoita aiheesta jonkin verran - sillä ajelin vajaat 200.000 km ja enimmäkseen oli ihan kivaa.
Tähän liittyy myös henkilökohtainen juttu. Olen vielä nuori mies, mutta vuosi sitten jäin yhtäkkiä leskeksi. Yhteisen taipaleemme alkuvaiheilla tuo mainittu diesel-Galant oli vahvasti kuvassa mukana. Nyt, tämän uuden hankinnan kanssa, elän muistoissani noita onnellisia alkuaikoja uudelleen.
Edellisen Galantini kanssa tyylisuuntana oli "budget tuning". Mutta nyt nämä autot alkavat olla jo oikeasti niin vanhoja, että ehkä kuitenkin pitäydyn täysin orkkiskuosissa. Audiopuoli pitää tietty päivittää, samoin mallin ja aikakauden mukaisia lisävarusteita tulee varmasti väsäiltyä. Heti tokana iltana alle vaihtuivat bensaturbon alumiinivanteet ("kasettimankan kela" -look), joista lämmin kiitos saman kylän toiselle kymppiharrastajalle Sisusta on pesty jo useampaan kertaan, ja nyt autolla voi jo ajaa ilman, että valkoinen T-paita muuttuu pikimustaksi. Edellisestä diesel-Gallusta yli jääneet EXE-mallin ovipaneelit löytyivät varastosta, eli sähkölaseja ja etuovien kaiuttimia aletaan väsäämään seuraavaksi.
Soitinpuolesta vielä muutama kommentti. Soitinvarustukseksi tulee siis nyt perustason 4.1-setti, perushyvää ääntä ilman kuvaa (ei DVD-toistoa, DVB-T-vastaanottoa tms). Eilen ostin JVC:n isoetulevyisen 2 DIN -kokoisen CD-MP3-mankan, jonka väsäsin jo kiinni keskikonsoliin. Teen mahdollisesti keskikonsolin vielä uusiksi niin, että poistan tuhkiksen ja sytkärin paikan ja nostan mankan siihen "ylemmäs". Eteen tulee Monacorin 6,5-tuumainen erkkasatsi niin, että wooferit vaimennettuihin, tiivistettyihin, asennuslevyilla vahvistettuihin etuoviin ja disset kojetauluun. Taakse entisestä diesel-Gallusta ylijäänyt vahvistettu, äänieristetty hattuhylly, johon 8-tuumaiset Velocityn koaksiaalit. Subiosasto on vielä vähän mietinnässä; joko kaverin vanha Focalin 12-tuumainen tai Autostudion tarjouksesta 2 kpl 10-tuumaisia JBL:n GT5-sarjan elementtejä, joka tapauksessa subin (tai subien) paikka on takakontissa, iskaritolppien väliin sovitettavassa suljetussa kotelossa. Vahvistimeksi 5-kanavainen SPL Dynamics.
Talossa on toki muitakin autoja; pari muutaman vuoden ikäistä isoa saksalaista, joista toinen on etupäässä äitini käytössä, toista ajan itse silloin, kun työssäni tarvitsen ns. "parempaa" autoa. Nämä ovat täysin orkkiskuosissa. Sitten on muutaman vuoden ikäinen Mersun Vito, joka niinikään väsäilen. Parhaillaan vireillä on audion ja videon päivitys (DVB-T, 5.1, IPTV, 3G ja GPS ovat tässä projektissa oleellisia lyhenteitä ) ja korisarjan asennus. Varsinainen arkikäyttikseni ennen Galantia oli G-korinen Astra, joka aika harvinaisesti on diesel, ilmastoinnilla ja kattoluukulla. Siinäkin on pieni päivitysprojekti menossa - ääntä, kuvaa, korisarjaa - ja nyt Galantin hankinnan jälkeen laitoinkin tämän Opelin seisontaan. Kaikki nämä neljä ovat automaattivaihteisia. Sitten, jos tekemisen pula pääsee iskemään, tallissa on vielä museokunnostusta odottava, alkuperäinen, osiltaan täydellinen ja koriltaankin melko terve 1981-mallinen Saab 99. Eli tuohon rinnalle Galant nyt tuli, arkikäyttikseksi ja samalla harrasteautoksi: mukava ajaa, ripeä menemään, erittäin taloudellinen peli, jossa mukana myös tunnelmaa
Toivon, että raportoinnistani on hyötyä diesel-Mitsujen ja/tai vanhojen Galantien parissa puuhaileville, tosin kumpikin joukko lienee aika harvalukuinen. Kommentit ja kysymykset ovat hyvin tervetulleita Projektikysymykset-threadiin, koetan päivitellä tätä säännöllisesti ja pitää tämän aiheen osaltani hengissä.
Tästä siis lähdetään!