F
Fastway
Guest
Heippa Pajeromiehet
Kaverillani on otsikossa mainittu peli vm -88. Tuossa pari viikkoa sitten ajeltiin sillä hyvää rallisoratietä pituudeltaan 15km ja frendini pisti todella parastaan ts. otti vehkeestä aivan kaiken irti. Siis aivan kaiken. No helvetin hauskaahan meillä oli, mutta Pajeron 340tkm ajettu kone ei tykännyt tästä yhtä hyvää kuin me. Heti pikiksen päätyttyä kiinnitimme huomiota koneeseen ilmestyneeseen sivuääneen, joka kuulosti lähinnä pahalta venttiilin naputukselta. Pajero kuulosti hetken aikaa vanhalta Hiacelta.
No frendini ei tästä masentunut vaan vaihtoi seuraavana päivänä koneeseen tuoreet TD-öljyt ja kaikki tuntui olevan kunnossa, tehot tallella, ei naputusta ja koneessa pehmeä käynti. No, nyttemmin lähdimme uudelle ajelulle samaa tietä ja tällä kertaa ajoimme rivakasti, mutta emme kuitenkaan ottaneet vehkeestä ihan kaikkea irti. Noin 40 km ajettuamme kiinnitimme huomiota, että venttiilin ääni ilmestyi taas ja öljynpaine oli laskenut noin 2bariin. Ääni paheni pahenemistaan kunnes pysäytettyämme koneesta kuului tyhjäkäynnilllä tussahdus, alkoi ravistaminen ja tehot katosivat. Kone tuntui käyvän kolmella pytyllä.
Pahaksi onneksi olimme keskellä metsää noin 10 km lähimmästä maantiestä mökkimaastossa ja poiskin oli päästävä. Eikun paluumatkalle.
Paluumatka pituudeltaan 70 km oli tuskainen. Välillä pysähdyimme ja tarkastimme öljyt, jolloin totesimme, että öljynpinta kohoaa ajossa nopeasti, mutta paine pysyi n. 2 barissa kierroksilla. Tyhjäkäynnillä painetta ei juuri ollut, mutta pakkohan kotiin oli päästä. Loppumatkasta koneen puhti alkoi olla käytetty ja tehot täysin poissa. Myös koneesta alkoi kuulua enemmänkin sivuääniä ja kotiin päästyämme totesimme, että peli on pelattu.
Nyt pajero on korjaamon pihalla, joka ottaa sen maanantaina työn alle ja alkuun selvittää mitä on tapahtunut. Mitä arvelette, kuinka rikki moottori mahtaa olla? Itse epäilemme ns. täystuhoa.
Kaverillani on otsikossa mainittu peli vm -88. Tuossa pari viikkoa sitten ajeltiin sillä hyvää rallisoratietä pituudeltaan 15km ja frendini pisti todella parastaan ts. otti vehkeestä aivan kaiken irti. Siis aivan kaiken. No helvetin hauskaahan meillä oli, mutta Pajeron 340tkm ajettu kone ei tykännyt tästä yhtä hyvää kuin me. Heti pikiksen päätyttyä kiinnitimme huomiota koneeseen ilmestyneeseen sivuääneen, joka kuulosti lähinnä pahalta venttiilin naputukselta. Pajero kuulosti hetken aikaa vanhalta Hiacelta.
No frendini ei tästä masentunut vaan vaihtoi seuraavana päivänä koneeseen tuoreet TD-öljyt ja kaikki tuntui olevan kunnossa, tehot tallella, ei naputusta ja koneessa pehmeä käynti. No, nyttemmin lähdimme uudelle ajelulle samaa tietä ja tällä kertaa ajoimme rivakasti, mutta emme kuitenkaan ottaneet vehkeestä ihan kaikkea irti. Noin 40 km ajettuamme kiinnitimme huomiota, että venttiilin ääni ilmestyi taas ja öljynpaine oli laskenut noin 2bariin. Ääni paheni pahenemistaan kunnes pysäytettyämme koneesta kuului tyhjäkäynnilllä tussahdus, alkoi ravistaminen ja tehot katosivat. Kone tuntui käyvän kolmella pytyllä.
Pahaksi onneksi olimme keskellä metsää noin 10 km lähimmästä maantiestä mökkimaastossa ja poiskin oli päästävä. Eikun paluumatkalle.
Paluumatka pituudeltaan 70 km oli tuskainen. Välillä pysähdyimme ja tarkastimme öljyt, jolloin totesimme, että öljynpinta kohoaa ajossa nopeasti, mutta paine pysyi n. 2 barissa kierroksilla. Tyhjäkäynnillä painetta ei juuri ollut, mutta pakkohan kotiin oli päästä. Loppumatkasta koneen puhti alkoi olla käytetty ja tehot täysin poissa. Myös koneesta alkoi kuulua enemmänkin sivuääniä ja kotiin päästyämme totesimme, että peli on pelattu.
Nyt pajero on korjaamon pihalla, joka ottaa sen maanantaina työn alle ja alkuun selvittää mitä on tapahtunut. Mitä arvelette, kuinka rikki moottori mahtaa olla? Itse epäilemme ns. täystuhoa.