Pajero 3.0 V6 GLS -91

savihousu

Member
Liittynyt
12 Helmikuu 2005
Sijainti
Kerava
Tällaisesta härvelistä tietova ja paljon!

246tkm ajettu ja on nyt mulla koekäytössä, huoltokirja löytyy, dinitrolin suojaus ja tarkastussuojaus tehty. En ole kauheesti vielä ihmetyksiä löytänyt, mutta muutamista on herännyt kymysyksiä. Koneen alakerta näyttää kosteahkolta, tosin konepesua ei varmaankaan koskaan ole tehty, repsikan puolen kannentiivari näyttäis tihkuvan jonkin verran öljyä, kallis vaiva? Käsittämätön määrä kojelaudan valoja pimeänä, mm lämmön säätimet, onko paha homma vaihtaa? Näyttäis olevan jonkinlainen "prole"-malli, koska melkeinpä kaikki muu löytyy, paitsi ilmastointi. Siihenkin on relepaikka ja säätimien tekstit ym kuitenkin olemassa. Saako asennettua jälkikäteen, millainen homma ja hintatietoutta? Loota tuntuu asialliselta, kylmänä ei vaan mielellään vaihda O/D:ta päälle, meniskö öljyjen vaihdolla vai onko oire jostain vakavammasta? Lämmöt eivät nouse kunnolla, onko jotain ilmiselvää, mikä kannattaa tarkistaa? Kulutushan tuossa on ihan kohdallaan, mutta viekö tosiaan sen 17 mikä täällä tuntuu olevan käsityksenä? Niin ja tossa satasen vauhdissa ehkä jonkin verran jyrisee perästä päin, onko vakavaa / kallista? Minkä verran näillä on yleensä ajettu ennenkuin alkaa tulla isompaa remppaa? Eräskin mitsuhuoltaja tuosta sulalta kehoitti pitämään näpit visusti erossa koko pajerosta (eli kaikista bensa-pajeroista)...mutta kun on niin ruokottoman hyvännäköinen ja hyvän tuntuinen ajettava ja koirillakin olis tilaa kunnolla, puhumattakaan veneen vetämisestä...

Näihin jos löytyisi mahdollisimman moneen kohtaan mahdollisimman kattavia vastauksia, niin KIITOS!!!
 
No sulan alueen huoltajien sanoihin en kyllä luottas pätkääkään!!! On semmosta huijarikansaa koko paikka täynnä-
 
Niin, eli lisäyksenä, ko. mitsu EI ole mikään sulan raato, sattuipa vaan ex appiukon audin huoltojannu olemaan kyseinen "mitsuhuoltaja" ja häneltä vaan kautta rantain kyseltiin yleisesti, kun ei muitakaan "asiantuntijoita" mieleen tullut.

Mutta niitä oikeita vastauksia kiitos  :)
 
Meillä on kaikki ollut  (vähän) ajettuja, ei pysty niin neuvoa antamaan esim.kosteasta moottorista, mutta koelaudan valoista kysyit, niitä on meilläkin vaihdettu jonkinverran, nelivedonmerkkivaloja jne. ok juttu, ilmastoinnin asentaminen ihan yhtä kallista vanhaan kuin uuteenkin. Kulutuksesta meillä kyllä kokemusta monista malleista ja bensa kyllä kuluttaa, (mallista ja varustuksista kiinni) manuaali 3,5l vei 14l/100km ja automaattimme 16,5l/100l ajan talvella aina neliveto päällä, kesäisin ilmastointi hörpöttää kokoajan; ajotyylimme taatusti rauhallinen, se ei kulutustamme nosta. 3l:n voi viedä vähemmän?  mutta bensa Pajerosta, jos puhe tulee, me tietysti olemme puolueellisia; itse vahvasti kun Pajeroihmisiä olemme tässä talossa;mutta, niinkuin itse sanoit; olemme samaa mieltä; kun on niin pirun hyvän näköinenkin ja se autohan pitää ostaa, mistä itse pitää ? vie Pajero katsottavaksi jollekin toiselle Pajeroihmiselle, kysele ... Onnea
 
Hintahan se tuossa ratkaisee, jos kohdallaan niin siitä vaan  :) 3.0 kone on kestävämpi kuin paheron kiisseli versiot. 400-500tkm pitäisi mennä jollei vedetty kivitaloa tai ajettu samoilla öljyillä tolkuttomasti. Korva kertoo paljon. Jos mylly ok niin oikeastaan ainut ääni mitä tyhjäkäynnillä tulee syntyy hihnojen ja tuulettimen huminasta. Tyhjäkäynnillä koneen päälle heität täyden tuopin niin ei saa pisarakaan läikkyä :D
Tomaatissa voi olla vanhat öljyt/liian vähän tai paljon. En pitäisi vakavana.
Sähköviat on aina hankalia, yleensä vaan tahtovat olla palaneita polttimoita.
Perä ei kyllä noilla kilometreillä pitäisi vielä jyristä? Liekkö sielläkin väärät öljyt.
Oikeastaan yksi ratkaisevimpia kohtia on kori jos hyvässä kunnossa niin heti lompakolle.
Bensan kulutus ei kyllä noin hurjaa ole. Maantiellä minulla keskikulutus 12l ja kaupungissa 13-15l. Mutta ei mikään tuon painoinen kulje alle tuon. Ja sillä 1000ecun kiisseli verolla saa aika paljon bensaakin. Eli bensa pahero on hyvä ostos jos vuoteen ei km tule tolkuttomasti.
 
PajeroV6 sanoi
Hintahan se tuossa ratkaisee, jos kohdallaan niin siitä vaan  :) 3.0 kone on kestävämpi kuin paheron kiisseli versiot. 400-500tkm pitäisi mennä jollei vedetty kivitaloa tai ajettu samoilla öljyillä tolkuttomasti. Korva kertoo paljon. Jos mylly ok niin oikeastaan ainut ääni mitä tyhjäkäynnillä tulee syntyy hihnojen ja tuulettimen huminasta. Tyhjäkäynnillä koneen päälle heität täyden tuopin niin ei saa pisarakaan läikkyä :D
Tomaatissa voi olla vanhat öljyt/liian vähän tai paljon. En pitäisi vakavana.
Sähköviat on aina hankalia, yleensä vaan tahtovat olla palaneita polttimoita.
Perä ei kyllä noilla kilometreillä pitäisi vielä jyristä? Liekkö sielläkin väärät öljyt.
Oikeastaan yksi ratkaisevimpia kohtia on kori jos hyvässä kunnossa niin heti lompakolle.
Bensan kulutus ei kyllä noin hurjaa ole. Maantiellä minulla keskikulutus 12l ja kaupungissa 13-15l. Mutta ei mikään tuon painoinen kulje alle tuon. Ja sillä 1000ecun kiisseli verolla saa aika paljon bensaakin. Eli bensa pahero on hyvä ostos jos vuoteen ei km tule tolkuttomasti.

Onko todella sun kulutus AUTOMAATILLA tuo 12/13-15L ?? Vakiorengastus 265/70R15?

Jos noin on niin sitten mulla on jossain joku vika kun vie 2-3 L enemmän (vaikka onkin -89 3.0)...
 
Pasi sanoi
Jos noin on niin sitten mulla on jossain joku vika kun vie 2-3 L enemmän (vaikka onkin -89 3.0)...

Pientä säästöä bensan kulutukseen saisit, jos vaihtaisit ne automaattiset napalukot manuaalisiin...
 
Kiitokset näistä, lisääkin saapi laittaa  :)
Mulla tulee kilsoja siinä 17tkm, joten ei oikein puolla tota disua, minkä lisäksi mulla on enempi taipumusta tolle bensapuolelle... ei millään pahalla disumiehet  :)
Kylmänä säksättää hieman, liekö nuo hydrauliset nostimet...? Lämpimänä ei pitele mitään ääniä, tasainen kehräys. Kori täysin ruosteeton. Tuo lämpöhomma vaan hieman ihmetyttää, ei oikein tunnu lämpiävän.
 
Hammer sanoi
Pasi sanoi
Jos noin on niin sitten mulla on jossain joku vika kun vie 2-3 L enemmän (vaikka onkin -89 3.0)...

Pientä säästöä bensan kulutukseen saisit, jos vaihtaisit ne automaattiset napalukot manuaalisiin...

Valaiskaa nyt tyhmää siitä, että miten nuo manuaali lukot vie vähemmän polttoainetta ? ;D Eihän se vie yhtään enempää, kun muistaa peruuttaa nelkulta vajaavetoiseksi siirryttäessä sen muutaman metrin. Vai olikos se suurempi kulutus just tuohon preuuttamiseen liittyvää ;)
 
Tuo nyt on kuulopuhetta, mutta esim. minua on moni kehottanut vaihtamaan ne auto-lukot manuaalisiin muiden syiden ohella juurikin tuon poltto-aine säästön vuoksi. Sanoivat, että säästäisin naftaa jopa 2l/100 km... Tiedä sitten onko niin...
 
Mietitäämpä mitä siellä pyörii renkaan mukana.
Silloin kun autom.lukot on vapautettu, jakolaatikon vipu 2H asennossa ei pyöri ku renkaat.
Manuaalilukoilla sama homma, mutta kuski laiskuuttaan jättää napalukot päälle eli silloin pyörii mukana vetoakselit ja etukardaanikin.
Kumpi vie enemmän polttoa tuossa tilanteessa?
Kuinka paljon ero sitten on onkin toinen juttu.
 
Hammer sanoi
Pasi sanoi
Jos noin on niin sitten mulla on jossain joku vika kun vie 2-3 L enemmän (vaikka onkin -89 3.0)...

Pientä säästöä bensan kulutukseen saisit, jos vaihtaisit ne automaattiset napalukot manuaalisiin...
No nyt en ymmärrä, miksi tuo noin vaikuttaisi? Meinaatko, että automaattiset lukot pyörittelisi huvikseen ja omia aikojaan vetareita jne mukanaan?

Toisaalta mulla on jo manuaaliset napalukot...ja kulutus on samaa tasoa lukkojen asennosta riippumatta ja oli samaa myös automaattisilla...
 
Pasi sanoi
No nyt en ymmärrä, miksi tuo noin vaikuttaisi? Meinaatko, että automaattiset lukot pyörittelisi huvikseen ja omia aikojaan vetareita jne mukanaan?

En minäkään sen homman logiikkaa ymmärrä, mutta kerroin vain minua on kehotettu tekemään.
 
No niin, huomenta vaan itse kullekin.
Nyt on takana ensimmäinen 250km sekalaista testiajoa ja pätkän mitattu kulutus 14.8 , ei paha, ottaen huomioon, että pätkä sisälsi sekä maantie-, nurkka- että moottoritieajoa ja vajaalämpöisenä. Pelkkiä kylmäkäynnistyksiä, jonkin verran moottorin tyhjäkäyntilämmitystä ennen ajoa, vanhat öljyt koneessa ja laatikossa, suurimman osan ajasta käytännössä juuri huonojen öljyjen vuoksi O/D pois pelistä, eli motarilla aika iloisesti kiertäen  ;D  Nyt on liemet vaihdettu notkeampiin ja lämpöongelmakin ratkaistu, joten pelkällä matematiikalla jo pitäisi kulutuksen myös tippua. Ja nuo nurkka-ajot on kaikki käytännössä kylmänä käyntiin, pari kilsaa, sammuksiin, pari tuntia ja taas kylmänä käyntiin...
 
Sinällään kumma juttu, onko tosiaan niin, että kolmentoista vastauksen joukossa on KAKSI oikeaa vastausta aiheeseen sisältäen hyödyllistä tietoa ja loput on off topic skeidaa jostain napalukoista...? Ja sitten painotetaan otsikon kuvaavuuden tärkeyttä. Mutta kai täällä nyt useampiakin bensa jannuja on...että silleen, kaikki käyttökokemukset erittäin tervetulleita.
 
savihousu sanoi
Sinällään kumma juttu, onko tosiaan niin, että kolmentoista vastauksen joukossa on KAKSI oikeaa vastausta aiheeseen sisältäen hyödyllistä tietoa ja loput on off topic skeidaa jostain napalukoista...? Ja sitten painotetaan otsikon kuvaavuuden tärkeyttä. Mutta kai täällä nyt useampiakin bensa jannuja on...että silleen, kaikki käyttökokemukset erittäin tervetulleita.
Täällä vaan asia hieman vaeltaa keskustelun mukana ja voihan se joskus olla turhauttavaa...

No vastataan siten asiallisestikin:
Mulla on itsellä -89 3.0V6, eli kommentoin vain lähinnä koneeseen liittyviä kohtia...
itsellä 347tkm ajettuna, isompia remontteja ei tietääkseni ole tehty. Moottoriöljyä kuluttaa jonkin verran, eli kuluneisuutta lienee jo olemassa. Ja kylmänä tosiaan säksättää, sitä enemmän mitä vähemmän on öljyä koneessa....hmm....Toinen epämiellyttävä piirre on käynnistys lämpimänä. Kestäääääää ennnen kuin alkaa käydä. Vikaa on diagnosoitu jonkun verran ja syyllisesksi epäillään likaisia ruiskusuuttimia, eivät pidä lämpöisenä painetta(?).

Mitä ilmastointiin tulee, niin kysypä tarjousta Uudenmaan Autovaruste -nimisestä putiikista. Itse olin tyytyväinen oman ilmastoinnin "huoltoon", vaihtoivat kennon+kuivaimen+aineet+katkenneen putkenpätkän+jonkinverran letkua. Kokonaishinta töineen ja osineen 500e jolla ei olisi saanut merkkiliikkeestä edes sitä kennoa.

Ainiin vielä yksi, simpukan akseli kuluu alapäästään ja alkaa vuotaa öljyä, tämä tapahtuu jossain vaiheessa varmaankin kaikissa pajeroissa(?). Korjataan vaihtamalla tuo akseli uuteen tai korjauttamalla vanha akseli.

Ja jos ruostetta ei vielä liiemmin ole, niin koita pitääkin poissa :)
 
Kyllä minulla ainakin tuo kulutus on tuolla 12/13l, mutta vain pelkällä takatuupparina. Ja täytyy sanoa että jos desimaalit pyöristetään niin maantiellä tuo kulutus on lähempänä 13. Nelikko päällä nostaa kulutuksen aina 15-17l.
Pajerossa tuo nopeus tosiaankin vaikuttaa helkkaristi kulutukseen. Nyt kun talvinopeudet voimassa 80km/t niin kuluttaa vähemmän kun kesällä lasket menemään 120km/t.
Sen verran vielä vinkkinä että erillaiset alustan kolinat varsinkin jos tulevat takapäästä eivät ole kovin vakavia. Ovat yleensä tukivarsien puslia ja ei aivan tolkuttomia töitä vaadi vaihtaa. Pajero on alustaltaan muutenkin palikkamaisen yksinkertainen ja lyijyleka/sorkkarauta ja lenkkiavaimet (isot) pääsee todella pitkälle. Paskamaisesti ruostuneita pultteja on turha hieroa tunteja auki vaan reilusti lentävällä poikki ja uutta tilalle. Helppoja alusta remontteja. Mutta tuo ruoste on kyllä jonkinlainen riesa... taasen komeasti punastelee helmat/puskurit ym. kevät aurinkossa. Ei oikein keksi millä tuon jatkuvan ruosteen leviämisen saisi pysähtymään ??? Ei tunnu auttavan öljy eikä hiekkapuhallus  :(
 
Takaisin
Ylös Bottom