Kannattaa kattella 2010 vuosimallista eteenpäin, joissa teho 147 kW. Vaihtuu just tossa 2010 aikana, eli vanhempaa ja uudempaa mallia myynnissä. Uudemmassa kulutus (ja verot) pienemmät ja tehoo enemmän ja automaattivaihteisto vaihtunut parempaan(?). Lisäksi vaihtunut vapaammin virtaava hiukkassuodatin joka ei tukkeudu helposti toisin kuin vanhemmassa gen4. Niin ja jossain vanhemmissa gen4 ei oo ollenkaan hiukkassuodatinta.. Näissä on aika paljon variaatioita.
Kattele netistä ulkomaanfoorumit läpi, ausseissa aika paljon näitä. Löytyy hyvin juttua kun googlettaa Pajero gen4 tai Pajero NT (sama kuin gen 4-2 2010 vm).
Imusarja kannattaa aukasta ja putsata, yleensä aika mönjänen sisältä kun 200tkm lähestyy mittarissa jos ei ikinä putsattu. Venttiilinvälykset samalla kertaa kohilleen, niitä pitäis kait 90 tkm välein kattella.
Egr saa modattua pois toiminnasta kun juottelee sopivaan piuhaan vastuksen, ite tosin ostin valmiin palikan minkä lyö johtosarjan väliin niin egr ei enää aukee eikä lyö vikakoodia. Tostakin löytyy paljon juttua googlella esim: Pajero gen4 egr disable.
Itellä ei juuri ruostetta löydy, ruotsin tuonti ja nyt 230 tkm mittarissa. Korotusalustasarjan asensin kun alkuperäset iskarit ja jouset oli aika löllöt ja samalla tuli säätöpuslajumppaa kun takaa kaikki jumissa ja edessä yks.
Nykimistä ja puutumista saattaa usein ilmeisesti aiheuttaa SCV eli Suction Control Valve joka annostelee löpöö pumpun läpi. Ns kuluva osa joka kestää sen 150-250 tkm. Ei välttämättä vaadi muuta kuin vaihdon, mutta suositellaan tehtäväksi sen jälkeen SQL eli Small Quantity Learning, joka kalibroi suuttimet. Tai näin oon ymmärtänyt. Googleen taas Pajero gen4/NT/NW scv sql niin löytyy juttua.
Jakoketjun yläohjain on tässä 147 kW versiossa jo sitä kestävämpää mallia, mutta takasinkutsuna on kiristimen tarkistus/vaihto. Toisena takasinkutsuna oli etuturvatyynyjen kaasunkehittimien vaihto.
Ei kannata ostaa jos ei meinaa ite tehä noita huoltoja tai jos ei oo rikas.
Joo, on tullut ite selviteltyy auton oston jälkeen juttuja
Mutta kato tosiaan että nelivedon kaikki asennot loksahtaa päälle ja ettei oo pohja ruosteessa pahasti ja mitä näitä nyt normi juttuja nyt katotaanki yleensä. Huoltokirjasta kannattaa öljynvaihdot kattoo että on ylipäänsä periin, jakolootaan ja automaattiin ne edes joskus vaihdettu.
Mulla kitkoilla maantiellä kulutus 7,5-8 ja kaupungissa 9-9,5. Keskikulutus aika tarkkaan pysyy seka-ajossa 8,5-9. Nyt tosin huonot kesärenkaat nosti kulutusta litralla.