pajero, paniikki ja pelottelua

  • Viestiketjun aloittaja minttu
  • Aloituspäivämäärä
M

minttu

Guest
hei.
pitäisi ostaa auto.
pajero kuulostaisi hyvältä vaihtoehdolta, MUTTA.
rahaa on käyttää viisi tonnia, ja autossa pitäisi olla pohja ja pelittää pitäisi edes sen 4 vuotta mitä sitä velkaa maksan.
mutta nuo kannet ja laatikot! oikeastiko ovat noin huteraa tekoa??
katsastusmies, jota tenttasin, sanoi että kansi menee jos ajaa turbolla eikä jäähdytä systeemiä pikku tyhjäkäytöllä ennen sammuttamista.
muutamakin on sanonut, että laatikko vaihdettiin joskus -89 alumiinisesta valurautaiseen ja niin ollen sitä uudemmat ei noin vain hajoile siinä 350tkm kohdalla.
mutta kun katsoo myynti-ilmoituksia, on mennen tullen kansi- ja laatikkoremontit tehty alle 400 tuhatta ajetuissa. toisaalla on yli 500 ajettuja mistä ei sanota mitään remonteista. ???
joten APUA!!!!
tarviin auton, ja perjantaina pitäisi mennä katsomaan.. onko pelottelut ollut tosia?
muuten mulle tarjotaan pikkuautoja ja pakuja. kumpikaan ei kelpaa :-[

kiitos... *niisk*


(nettiauto.comissa olisi tosi söpö.. siis tuo pandavärinen numerolla 113784. luuska?)
 
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?board=10;action=display;threadid=3875

Tuosta vaihdelaatikosta löytyy uskomattoman paljon juttua tältäkin forumilta, mutta että valurautainen ;D

Tarkista nyt sit kuiteskin, ettei paisuntasäiliössä pulputtele kun moottori on käyntilämpöinen, muuten on noin 1k€ menoerä tiedossa ( Käytettyä kantta ei kannata missään nimessä laittaa IMHO )

"katsastusmies, jota tenttasin, sanoi että kansi menee jos ajaa turbolla eikä jäähdytä systeemiä pikku tyhjäkäytöllä ennen sammuttamista."

Vaihtaisin katsastusasemaa pikaisesti :eek: Turbon laakerit kärsii jos "kuumana" ajosta sammuttaa, mutta onhan se muutenkin suotavaa tasata lämpöjä, samoin kuin käynnistyksen jälkeen odotella hetkisen ennen liikkeelle lähtöä !

edit: linkki autoon : http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=113784

Oliskohan tuo ylivuotinen ? Eikös IC tullut jo -89 vuosimalleihin ???

Jos tuohon kilometrimäärään mennessä ei ole vielä kansiremonttia tehty, niin kohta on edessä, jos siis Nikon ja kumppaneiden gallup pitää kutiaan !
 
jaskajokunen sanoi
Vaihtaisin katsastusasemaa pikaisesti :eek: Turbon laakerit kärsii jos "kuumana" ajosta sammuttaa, mutta onhan se muutenkin suotavaa tasata lämpöjä, samoin kuin käynnistyksen jälkeen odotella hetkisen ennen liikkeelle lähtöä !

Miksi asemaa pitäisi vaihtaa? Eikös sitten asia ole noin kuin sinä _ja tuo siteerattu katsastusmies_ sanovat. Tosin lämpöjen tasaaminen muutaman minuutin tyhjäkäynnillä on viisasta vapaastihengittävässä koneessakin kovan ajon jälkeen - varsinkin jos tiedetään että kansi on liian heikko ja halkeaminen on vain ajan kysymys.
 
Jos katsatusmies on sitä mieltä, että kansi rikkoutuu ennen kuin turbo, siis tuon em.sammuttamisen suhteen ! " kaverin fix or repair daily" meni muutoskatsastukseen punaisten jousien vuoksi, vanhempi "uusinta"katsastaja palautti rahat ja keskusteli hylänneen hemmon kanssa tovin ! Eli katastushenkilökin on erehtyväinen ! Imho " kansi ei halkee sammuttamalla nopeeti ??? "
 
Sen verran, kun minä olen Haperoiden kanssa puljannut(n. 9 kk), niin olen huomannut että ovat aika yksilöllisiä. Riippuu mallista, käytöstä ja huollosta tai sen puutteesta. Mulla on se "vahvempi" laatikko, ja kellossa kilsoja alle 330 000 km, ja johan rohisee ja klonksuu! Eli eivät ole idioottivarmoja nekään. Mallihan on vm. 90 IC, enkä vielä ole huomannut kansivian oireita. Tietty kotimatkalla rapsahtaa halki...

Eniten tuossa autossa mua ärsyttää ruoste! Uutta peltiä on mennyt ihan tolkuttomasti ja menee vielä lisää. Tähän olisi auttanut, jos edellinen omistaja olisi vaivautunut edes alustanpesuun joskus. Toinen mikä nyppii on se, kuinka hiton tiukassa kaikki ruuvit ja pultit ovat. Olenkin käytännössä vaihtanut räikän rälläkkään. Tulee nääs vaihdettua samalla kaikki pultit uusiin. Olen laskeskellut, että n. 25 % autosta purkamistani pulteista on katkennut avattaessa! Esim. alkuviikosta irrottamassani takapuskurissa oli muistini mukaan 8 pulttia, ja 2 niistä katkesi. Tosin joudun tekeen lotikasta uudet kiinnitykset puskurille joka tapauksessa, eli se ei jatkossa enää haittaa. Mutta tällainen jumittuminen ja katkeilu tekee simppelistäkin fiksauksesta tuntien taistelun helpostikin. Siihen kun vielä lisätään, että Mitsu käyttää eksoottisia kierteitä eri paikoissa, niin siinähän metsästetään pultteja, paitsi jos paikka on sellainen, että voin hepata samalla uuden mutterin toiselle puolelle, niin teen sen välittömästi. Tosin epäilen, että joku on aiemmin riehunut kierretapin kanssa ja tehnyt tuohon jotain omia kierteitä sinne-tänne.
 
Kyllähän se käytetyn auton osto on aina melekosta arpapeliä.
Semmosen vois muun ohella vilikasta, että minkä kuntonen syyläri on. Jos se on tosi hapettunu ja likainen, niin lämpövaivoja on saattanut edellisellä omistajalla olla, ja siitähän nämä alumiinirempulat tykkää.
Vaihteistoa taas ei tiedä enneku ajaa öljyt lämpimäksi, romina kuuluu monasti jo tyhjäkäynnillä(vapaalla) jos laakereissa/hampikkaissa alkaa olemaan sanomista.

Ei pahannäkönen tuo nettiauton kosla, pikkusen vaan itekki ihmettelen, että miksi ei oo "voimanpattia" konepellissä. On sen näköset renkaatki, ettei oo varmaankaan maastossa revitty.
 
jälkikäyttö on sen takia ettei öljy karstoitu, ja kuivu (pala) kiinni ahtimen laakereiden pienen pieniin rakosiin.

uusilla kunnon öljyillä ja säännöllisilllä öljynvaihdoilla voi jälkikäytön unohtaa



(epäsuora lainaus mobilin öljykirjasta)
 
jos sulla on käyttää 5000€ pajeron ostoon niin älä hosu sen ostamisen kanssa koska niiden hintahaitari on ihan älyttömän suuri...
Ja sitten siitä kansi onkelmasta että jos autolla on ajettu n.250-350tkm ja kantta ei ole laitettu niin todennäköisesti sen joudut laittamaan ja se on sen 1000€ melkeinpä vaikka tekis itse koska siinä tulee sitten kuitenkin itse tehdessä laitettua paljon muutakin joka taas nostaa sen hinnan siihen tonniin.
mutta sitte taas yli 400tkm ajettuihin on se kansi jo useimmiten laitettu ja paljon muutakin ns. tyypin omaista vikaa korjattu....

ja toi netti auton pajero josta on toi linkki niin se ei oo -90 vuotinen koska-88 loppuvuodesta eteenpäin on ollu jo cooleri malleja, tietysti voi olla ylivuotinenkin mutta miksi ostaa sellainen kun saa ihan rehtejä -90 tohon rahaan ja miksi ei ole maalattu lokareita oikea värisiksi?

Sitten se laatikko asia... noi sehän on niin että riippuu todella paljon minkälaisessa käytössä auto on / on ollut jos sillä on vedelty asuntovaunua tai jotain muuta jäähalliin kokoista koppia perässä 80km/h vitosella tyyliin niin ihan varmasti on loota moro :p mutta on myös niitäkin joilla on vedetty mutta oikein niin laatikko on vieläkin kunnossa.. ja kyllähän sen saa rikki muutenkin kuin vetämällä vaunua... ihan yhtäpaljon se vitosella hiljaa ajaminen kuormittaa kun ei voitelu riitä johtuen pienestä nopeudesta ja suuresta vaihteesta.
Mutta laatikon kunnon kyllä huomaa jo ihan koe-ajossa jos on kulunut laatikko niin kylmänä siinä ei meinaa mennä kakkonen päälle muuten kuin hitaasti(kuten mulla) ja/tai sitten lämpimänä se huutaa tai siis pitää asiaan kuulumatonta ääntä mutta huomio että kaikki laatikot pitävät jonkinlaista ääntä aina... ainakin pajerossa.....
 
Jos Pajeron laatikko on yhtään samanlainen kuin takavetoisessa turbossa niin luultavasti raskaammat vetohommat kannattaisi tehdä suoralla 4-vaihteella. Voima kulkee silloin mahdollisimman suoraa reittiä laatikon läpi ja rasitukset ovat pienimmillään.

Eikös muuten varsin yleisesti näissä konstruktioissa joissa laatikko on pitkittäin auton alla ja voima tulee toisesta päästä sisään ja lähtee toisesta ole suora nelonen?
 
kansi ja jälkikäyttö: jälkikäyttö parantaa SEKÄ kannen että turbon ikää, tasaamalla lämpötiloja kuumien ja viileämpien pisteiden välillä sekä laskemalla ahtimen lämpötilaa (öljyn karstouttuminen). Kannen saa luultavasti halki myös toisinpäin: täräytät pakkasesta käyntiin ilman lämmitystä ja lähdet paahtamaan motarille lapa suorana...

Laatikko: kyllä sen vahvemmankin lootan saa rikki: minulla 306tkm kellossa ja loota laakeroitu ja synkrot vaihdettu kertaalleen. Käytöstä kiinni, samoin kuin kansi. Ylivaihteella vedättäminen rikkoo minkä tahansa laatikon, Pajeroita on vaan käytetty vetureina niin paljon, että ongelma tuntuu kärjistyneen. Valurauta laatikoita ei ole ku voorteissa ;D.

Ruoste: yksilöitä, omani on ainakin melko hyvä koriltaan ja rungoltaan vielä. Hoidosta kiinni. Puskurin pultteja et saa mistään autosta ehjänä irti.

Pajerosta löytyy kyllä tarinaa foorumilta...
 
nyt on pajero alla. ;D
oli aika show, mutta olen nyt (80km jälkeen) tyytyväinen. siitä on laitettu yhtä sun toista, mobil ykköset vaihdettu kymmenen tuhannen välein, mittarissa 260 tuhatta,.. siistin oloinen kaveri. :D
pitäkee peukkuja!

kaupungilla ajaessa huomasin, että muhun suhtaudutaan ihan eri tavalla. ei enää paljoa kiilailtu tai tultu kolmion takaa eteen 8)

*ihastunut*
 
kiitos kiitos :) nyt pitää vaan keksiä kaunokaiselleni nimi :) (honda oli Lumikki ja lada Ilmari)
ihanaa olla ällötyttömäinen joissakin asioissa! ;D

ensimmäinen huomio: kirkkaalla auringonpaisteella puhdas hopeanvärinen konepelti on aika kirkas.

-> suomessa on harvoin aurinkoista
-> pitää muistaa ottaa mukaan aurinkolasit 8)

on se vaa hiaano.
 
Pakko tarttua tuohon IC siguun kateellisena ku ei oo voimapattia omassa. Eli jos tää oli se "panda"värityksellä oleva nettiautossa oleva pajero !Niin missä on välijäähdytin , kysyn vaan :eek:
 
kävi sellainen hassu, että molemmat mitä huittisissa kävin katsomassa, oli sellaisia "mitä? eikö se ole tuossa pihassa? ootas, mä katson papereista.. ai, pena myi sen eilen".
nyt mulla on turun vv-autosta hieno hopeanvärinen ic. ja ILMASTOINTI! ;D
hintakin juteltiin mukavasti 900€ pyynnistä alas. niinkuin pitääkin.
eli jos näette jossain päin suomea hieeenon hopeanuolen, jonka ratissa on blondi suu messingillä :D niin ne ollaan sitten me.
(jos näette samaisen parivaljakon tienposkessa jumissa, olkaa kilttejä ja pysähtykää auttamaan)
 
Onneksolkoon hankinnan johdosta!!! :D

Pitkää & turvallista ja mukavaa yhteistä taivalta! Löysit sitten kohtuullisesti ajetun ja poikkeuksellisen hyvin varustellun yksilön. Onnittelut vielä kerran!
 
kiitos kiitos ;D
..sitten minulla on simmoinen hieno koppa siinä vararenkaan päällä, sävy sävyyn auton kanssa. Napero De Luxe 8)

oi, nyt menee offtopiciksi.
 
Takaisin
Ylös Bottom