Pajeron 2-akku järjestelmä

S

Sanna

Guest
Kertokaapas jotain perustietoa Naperon 2-akku järjestelmästä :eek:

Meinaan tässä kuluneella viikolla sanoi auto käynnistyksessä vaan "naks, naks" eikä lähtenyt käyntiin :-[

No akut irti ja latukseen. Toinen elpyi, toinen ei. Huonompi akku putosi latauksen jälkeen jonnekkin 8 V tietämille.

Itse kuvittelen että tuo huonompi akku purkasi sen toisenkin. Mikä lie totuus, mutta onko tämä yleistä?

Akkuliikkeessä sanoivat että nyt kumpainenkin akku pitäisi uusia samalla kertaa, pitääkö paikkansa?

Sanna
 
Joku korjatkoon jos olen väärässä, en ole asiantuntija.

Mielestäni 2-akkujärjestelmissä akut pyrkivät tasaamaan jännitteen toistensa suhteen. Jos vaihdat vain toisen akun uuteen, saattaa käydä niin että se joka ennen oli parempi, muuttuukin huonommaksi ja ollaan taas samassa tilanteessa. Eli pitäisi olla kaksi tasaveroista akkua, jotka olisivat balanssissa sitten paremmin kuin kaksi eriarvoista.

Ja tosiaan, sähköinssi en ole ;D
 
Toista akkua käytetään vain käynnistyksessä,toista muihin apulaitteisiin.

TOSIN,ovat yhteydessä toisiinsa,jolloin jos toinen on huonompi,kärsii parempikin akku siitä.

Eli kannattaa vaihtaa kummatkin kerralla.
 
HöpönHöpön...

Akkujen Ah-lukema (Ampeeritunti) noin niinkuin periaatteessa ilmaisee paljonko akuissa on varauskykyä ja montako tuntia sitä akkua saa kuormittaa tasaisella 1 Ampeerin kuormalla. Ampeeri A ilmaisee sen, paljonko akusta lähtee potkua sitä kovasti kuormitettaessa, esim. starttaustilanteessa.

Kaksiakkujärjestelmää käytetään sen takia, että starttaustilanteeseen saadaan riittävästi virtaa, jotta starttimoottori jaksaa reippaasti pyöräyttää moottorin käyntiin. Vähän väljäkin diesseli hörähtää pakkasestakin iloisesti käyntiin, kunhan vaan akuissa riittää potkua...

Henkilö- ja maasturidieseleissä käytetään tuota 2-akkujärjestelmää  pääosin sen takia, että saadaan sinne ahtaaseen konehuoneeseen sullottua riittävän "tehokkaasti" sitä tavaraa. Yksi riittävän suuri akku on hankalampi sijoittaa kuin kaksi simppelimmän kokoista akkua. Painonjakautumat sun muut asiat huomioiden.

Dieselikoneiden starttimoottorithan ovat tehokkaalla  sisäisellä alennusvaihteella rakennettuja, joten ne eivät välttämättä tarvitse sitä 2-akkujärjestelmää toimiakseen kunnolla. Monissa maastureissa riittää yksi akku vallan mainiosti, Esim. 4-veto Isuzussani oli vakionakin vain yksi 75Ah:n akku ja se jaksoi pyörittää moottorin käyntiin ihan 25 asteen pakkasestakin. Pajerossani on 2 kpl 95Ah:n akkua, joista toisen olen ottanut kesäksi kokonaan irti (ja aion jättääkin kokonaan pois), jotta saan paremmin noi peltihommat ja muut huollot tehtyä. Starttimoottorille lähtevän + -kaapelin otin kokonaan pois, ettei vaan hipaise runkoon ja aiheuta mitään katastrofia. (+ -kaapeli kun hipaisee auton koriin, niin silloin säkenöi ja kipinöitä lentelee todella rajusti. Siinä syttyy pian koko öljyinen konehuone palamaan).

2-akkujärjestelmä syöttää niitä auton kaikkia sähkölaitteita tasan tarkkaan samanveroisesti kummallakin akulla. Molempien akkujen + -navat on kytketty starttimoottorin solenoidin napaan. Saman mutterin alta lähtee ohuempi kaapeli, joka syöttää auton muita sähkölaitteita virtalukon ja sulakekotelon avulla/haaroittamana.

Autoon kun lisätään kaikenlaisia sähköisiä lisävarusteita, kuten lisävaloja nokka täyteen, vahvistinta, CD-levyn vaihtajaa, sun muuta paljon virtaa kuluttavaa laitetta, niin Oikeaoppisesti virta näille lisälaitteille kuuluu ottaaa sieltä solenoidin liittimestä (Muista lisätä sulakesuojaus!), eikä vain sieltä lähimmän akun + -navasta. Akut kun kuormittuvat epätasaisesti, niin ne vanhenevat ennenaikaisesti. Ajan saatossa myös akkujen välillä alkaa kulkemaan kiertovirta, joka jo sinällään tyhjää akkuja, vaikkei mitään kulutusta olisi päälläkään...

2-akkujärjestelmän akkuja irroitettaessa pitää aina ensin irroittaa MOLEMPIEN akkujen - -kengät irti ja viimeiseksi + -kengät. Kasaus tietysti päinvastaisessa järjestyksessä...  8)

Lyhyt yhteenveto: Pajero [eikä siis muutkaan 12-Volttiset Dieselit, (HJ:ssa on 2 akkua sen takia, koska autossa on 24-Volttinen järjestelmä)] Ei tarvitse toimiakseen ja Suomen nykypakkasista käyntiin lähteäkseen 2-akkujärjestelmää. Kunnossa oleva Dieseliin tarkoitettu  Vakioakku 1kpl 85-95 Ah riittää vallan mainiosti Suomen oloihin ja riittää ruokkimaan virtaa vaikka minkälaiseen valopatteristoon (määräysten mukaiseen) ja rammarivehkeisiin. Laturikin pääsee paljon helpommalla, kun sen ei tarvitse ruokkia kahta puolikuntoista akkua, joita joutuu koko ajan lataamaan täydellä teholla.

Yksi hyväkuntoinen akku siis riittää...  :peukku

Terveisin, kymmeniä vuosia autoja ja raskastakin kalustoa korjannut SähköTeknikko...  :driver
 
:nykii
Akku on periaatteessa kuin taskulampun 1,5V patteri. Kun vaihdat patterit lamppuun, jossa on kaksi tai useampia pattereita niin et varmaan vaihda sitä yhtä ainokaista huonoa vaan kaikki tarvittavat kerralla. (auton akut ovat tosin hitusen kalliimpia hankintahinnaltaan :D)
Syy: ???
Olet huomannut, että kun vaihdat vain sen yhen niin lämppu menettää tehonsa tosi lyhyessä ajassa. Pahimmillaan tämmöiset viritelmät uusi akku/patteri voi pistää hapot roiskumaan.

Eli akku/patteri järjestelmä, jossa on useampia akkuja kuin yksi on yhtä huono kuin sen huonoin akku.
 
Akku ei ole peri- eikä missään muussakaan aatteessa kuin taskulampun 1,5V patteri.

Ensinnäkin akku on akku, eikä kertakäyttöinen paristo. (taskulampun 1,5V mötkylä ei tosin ole paristo vaan pelkästään pari)

Taskulampun sisuksissa nämä parit ovat sarjaan kytkettyjä, kun taas auton tupla-akkusysteemissä ne on kytketty rinnan, poislukien kahdella 12V akulla toteutetut 24V järjestelmät.

Ja tuohon taskulamppuvertaukseen, jos 24V järjestelmään lykkäät yhden tyhjän ja yhden täyden 12V akun, ei tietenkään startti jaksa pyörittää eikä mikään muukaan toimia, koska tyhjän akun aiheuttaman vastuksen lisäksi jännitteen puolittuminen tiputtaa laitteiden tehon neljännekseen.

On totta, että huonoa eli itsestään purkautuvaa akkua ei pidä mennä kytkemään hyväkuntoisen rinnalle, sillä tässä tapauksessa huonokuntoinen akku purkaa myös hyväkuntoisen. Tämä taas ei ole hyvälle akulle sinänsä mikään rasitus, mutta kun auto taas käynnistetään, lämmittää tarvittava kova latausvirta akkua, josta taas johtuu akun "kuluminen". Ja koska huono akku ei ota virtaa kunnolla vastaan, ei se siinä yhdistelmässä sen enempää lämpene kuin lataudukaan, jolloin voidaan sanoa sen hajottavan hyvänkin akun.

Jos taas järjestelmä on tehty siten, että yksi akku on käyttöakkuna ja toinen on starttiapuna, toisin sanoen toinen akku on irroitettu järjestelmästä muulloin paitsi startatessa, ei hyvien ja huonojen akkujen sekoittaminen haittaa mitään. Tämä tosin vaatii joko sitä, että starttiakkua käytetään starttauksen aikana yksin, missä ei ole oikein mitään järkeä tai sitten tuplasolenoidia startille (molemmille akuille oma solenoidi -> akut rinnan vain startatessa). Molemmissa tapauksissa tarvitaan latausdiodit, joilla latausvirta ohjataan molempiin akkuihin kytkemättä niitä kuitenkaan rinnan ja lataussäädin, joka haistelee molempien akkujen jännitteitä.

Eli loppujen lopuksi.... unohtakaa koko juttu ;D
 
Vs: Pajeron 2-akku järjestelmä

Vanha aihe mut oikea aihe ja hyvää juttua tässä jo muutenkin. Eli mulla on tällainen Einhellin mm. huoltovapaille akuille soveltuva akkulaturi ja kaks Bannerin Uni Bulli 80Ah huoltovapaata akkua. Oon nyt lataillu niitä auton sähköjärjestelmästä irroitettuna ja erikseen, mutta onko niitä mahdollista kuitenkin ladata kumpaakin yhtäaikaa ja auton sähköjärjestelmässä kiinni? Laturin ohjeessa kuitenkin lukee ettei saisi ladata enempää kuin yhtä akkua kerrallaan joten siksi olen nuo irroittanut ja ladannut erikseen...
 
Vs: Pajeron 2-akku järjestelmä

Susihukka sanoi
Vanha aihe mut oikea aihe ja hyvää juttua tässä jo muutenkin. Eli mulla on tällainen Einhellin mm. huoltovapaille akuille soveltuva akkulaturi ja kaks Bannerin Uni Bulli 80Ah huoltovapaata akkua. Oon nyt lataillu niitä auton sähköjärjestelmästä irroitettuna ja erikseen, mutta onko niitä mahdollista kuitenkin ladata kumpaakin yhtäaikaa ja auton sähköjärjestelmässä kiinni? Laturin ohjeessa kuitenkin lukee ettei saisi ladata enempää kuin yhtä akkua kerrallaan joten siksi olen nuo irroittanut ja ladannut erikseen...

Eipä tossa mitään muuta ole kuin laturin ylikuormittuminen ja mahdollinen laturin sulakkeen palaminen. Jos akku on vajaa ja laitat lataukseen, se imaisee helposti sen 7A, ja jos on kaksi akkua rinnan (12v) niin tällöin laturi ruokkii kahta akkua samaan aikaan: ylikuormittuu. 24V järjestelmässä akut pitää ladata erikseen jos on 12v laturi.

Pari ratkaisua;
1. lataat akut erikseen kuten tähän asti
2. ostat isomman akkulaturin ja lataat molemmat samaan aikaan

ps. tuo kyseinen Einhelli on hyvä laturi, ulkopuolella 15A sulake ja sisällä vielä 25A sulake lisäsuojana. Vuosien varrella ladattu isoja akkuja, starttailtu laturin kanssa vajaavirtaista autoa ja käytetty laturia ties mihin sopimattomaan käyttöön, kerran paloi 25A sulake ja 15A sulakkeita on menny iso läjä (nykyään 20A). Antaa hetkellisenä piikkinä jopa 25A ulos, mutta kuumenee nopeesti ja lämpötilasuoja pistää pelin seis. :peukku
 
Vs: Pajeron 2-akku järjestelmä

Selkis! Ja hyvä tietää et on positiivisia kokemuksia laturista, oli kuitenkin vähän hätätilanne päällä auton suhteen niin piti ostaa lähestulkoon ensimmäinen vastaantullut laturi...

Mut joo, ei ole niin iso vaiva irroittaa akkuja niin kuin tähänki asti joten taidanpa jatkossakin tehdä niin :)
 
Mielenkiintoista lukea tämä akku keskustelu. Olen ajanut muutaman miljoonan kilometrin ja vain 1 akku. Nyt on ollut Mitsu pajero ja sitten l200 toisena autona mutaman vuoden. Näissä 2 akkua. Onkohan näissä vehkeissä systeemi joka suojelee starttiakun tyhjenemistä ? Akut olivat molemmissa täysin loppu mutta vielä starttasi. Onko 2 akku systeemi enemmän haitallinen kuin hyödyllinen jos päätarkoitus on että auto lähtee käyntiin ?
 
Takaisin
Ylös Bottom