pajeron -88 jarrusatula ...

J

jaskajokunen

Guest
odottaa pöydällä kasaamista, viimehetken vinkit tervetulleita ! Se punainen pussukka jossa on möhnää :p sitäkö liukujen kumipalkeiden sisään ja männän kumipalkeen alle ?? Itse sylinteriin sitä ei kai kannata tunkea ??
Mitsun omat tiivisteet + mäntä !
 
Punaista tavaraa sylinteriin ja valkoista liukuihin. Itse laitan punaista surutta sylinterin seinämiin kalvoksi ja mäntään myös. Hyvin on toiminut.
 
Juu sama homma, ite laitoin punasta kamaa männän reunoille ja hyvin on pelannu...
 
totanoin ! ei tullut sitä valkoista töhnää tuossa pussukassa, kelpaiskos liukuihin kuparipasta ? Haynes jäi kotiin ( duunissa on ollut hyvää aikaa laitella tuota satulaa ;D )
Satula on nyt kasattu ja päätin laittaa liukuihin vedenkestävää vaseliinia, aika näyttää miten kestää, niin ja se lukkorengas :mad: 3 tunnin sitkeän uurastamisen tuloksena järjestys oli ekaks suojapalje, sitten lukkorengas ja viimeksi mäntä , lukkorenkaan laitoin siten , että se katkoskohta jäi pyörän napaan päin ( ei onnitunut muutoin ). Mutta kokeillessa paineilmalla tuntui toimivan hyvin, eikä ollut sormet välissä vaan puupalikka ;)
 
Tota noin ! Nyt on molemmat sylinterit herkistetty, toisessa uusi mäntä ja liukujen kumit on myös brand new samoin kuin kumipalkeet MUTTA jarrut puoltaa edelleen :( ja poljin painuupi herkästi alas , jarruttaa kyllä mutta tuo polkimen painuminen ja jarrujen puoltaminen harmittaa. Etujarrut on kyllä ilmattu ok , mutta takajarrusta en löytänyt ilmaruuvia toiselta puolelta (muistaakseni kuskin puolella ei ollut) apparin puolella se ruuvi löytyy kahden jarruputken välistä ! Mitään vuotoja ei näy pyöräsylintereissä eikä pääsylinterissäkään !
 
jarruputki ruostunut poikki.... tai letku päästää paineet kudosten väliin
 
Jaskajokunen siinä pajerossa ei ole ilmausruuvia kun apumiehenpuolella. Siis takapäässä.
 
Kiitokset ! Mä ihmettelinkin, kuinka on voinu jäädä huomaamatta moinen. Pitää kokeilla ilmata se takapää ja sit taas ihmetellä lisää. Jarruletkuissa ei ole silminnähtäviä pullistumia tai vuotoja eli tuo polkimen alaspainuminen on edelleen mysteeri !

ps. lisäjännitystä tuli eilen öljynpaineanturin piuhan katkeamisesta ( joo, eihän koneen paineet koskaan noin totaalisesti katoa, mutta sit sitä oli jo kuulevinaan kaikenlaista ylimääräistä kilinääkin jne. :-[ )Päästömittaus meni läpi yhdellä ryntäytysmittauksella, tosin muutaman kerran "lämmitteli" Oli niin karmeaa kuunneltavaa, jotta hipsin pihalle tupakille. On se vaan kumma laki / mittausperiaate eli rajoittimeen asti kiljuttaminen, eihän kukaan varmaan ajossakaan päästä kierroksia kuin hetkellisesti yli 3500 ja mittauksessa 5290 rpm :'( kiusaavat
 
Vaikee säätää sitä maksimikierroslukua pienemmäksi niin ainaskin täällä on yks tehnyt kun katsastukseen on vienyt....
 
sehän perustuu siihen , että konetta huudatetaan rajoittimeen asti ! katsastusasemilla ja muilla mittaajilla on faktat ( maahantuojan tiedot siitä, milloin rajoittaja katkaisee ) jos rajoitinta on kopeloitu, ei mittausarvo ole hyväksyttävä !
 
aha sitten se laki on muuttunut viimeks kun kuulin tosta / taikka sitten se äijä on aina päässy selittelemällä lävitse
 
Tepi sanoi
Vaikee säätää sitä maksimikierroslukua pienemmäksi niin ainaskin täällä on yks tehnyt kun katsastukseen on vienyt....

pajerossa on helppo pudottaa maks kierroksia pumpulta suoraan niin ei kierrä liikaa kun katsastuksessa sitä huudattavat.....
kun mitään varsinaista rajoitintahan siinä ei ole...
 
mutta joku kierroslukuhan siellä konttorilla on papereissa, johon asti sen pitää kiertää ilman hylkäämistä? mikähän se mahtaa olla?

(joo kyllä, tää on OT ;D)
 
alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, nyt on ilmattu takaakin (sen verran reilusti laskin nestettä läpi , että pitäis olla uudet litkut joka mutkassa ), ilmasin myös edestä uudelleen. Edelleenkin jarrut puoltavat , kävin sit tilaamassa uudet liukuholkit molempiin pyöriin a´8 euroo kipale. Vanhat kun olivat hiukka syöpyneet, ei nyt sit pitäis siitäkään olla enää kiinni. Jarrupoljin painuupi edelleen syvään, mutta nestevuotoa ei ole havaittavissa missään putkessa/letkussa/sylinterissä ?
 
säädä takajarru kengät lähemmäs rumpuja; jos sielllä on automaattisäätö, niin luultavavimmin se ei toimi, vaan joudut säätämään kenkien etäisyyden käsin. Muista samalla säätää kässäri ja tarkista lopuksi että takajarrut eivät jää laahaamaan.

Automattisäädöt harvemmin toimivat yli vuoden ikäisissä autoissa...
 
vielä tulimieleen yksi mielenkiintoinen seikka etu jarrujen ilmaamisen yhteydessä nimittäin siitä vanhalla sylinterillä kootusta satulasta tuli ekoilla ilmauskerroilla sellaisia töhnäpaakkuja nesteen mukana, ihan kuin olis ollut hyytynytttä vaseliinia tai sit sitä punaista värinsä menettänyttä punaista rasvaa, jota sylinterin seinämille laitoin kasausvaiheessa. Mutta toiminta oli edelleen samaa ! toinenpuoli puoltaa, no ne uudet liukuholkit on tulossa, sit asiasta lisää ! Nyt kun se punainen möhnä on loppu niin aattelin "rubbergreasella" täyttää noi liukujen palkeet ja huuhdella sen veseliinin hevonkuuseen sieltä jumittavasta liusta ! ehkä se on kuitenkin liian paksua "jöötiä" sinne ?
 
::)Muistithan ennen takajarrukenkien säätöä pitää käsijarrun vaijeri löysätä.Sitten säädetään kengät lähelle ja tämän jälkeen säädetään käsijarrun vaijeri. :D

Rauhallista Joulua.
 
Niko Päivinen sanoi
Automattisäädöt harvemmin toimivat yli vuoden ikäisissä autoissa...

Usko tai älä,mut tein 1-2kk sit t.jarrurempan(-88 galant)johon oli viimeks viime vuosiTUHANNELLA tehty remppaa,ja hämmästys oli suuri kun oli täysin kunnos toi a.säätö,ja uusien kenkien,rumpujen jne. jälkeenkin toimi!Ja toimii siis edelleenkin,vaikka siihen liittyviä osia en vaihtanu ollenkaan..Onneks joskus näinkin päin..
 
:) nyt toimii jarrut kuin unelma ! eli vaihdoin vielä ne jarrujen "liukupuslat"puoltavalla puolella oli hiukka vinossa se ylempi pultti/liuku ja , jonka hienotunteisesti vasaralla suoristin ennen puslan vaihtoa ! BTW molemmat liut oli syöpyneet kummaltakin puolelta !! Itse en humalatilastani johtuen ole autoa päässyt kokeilemaan , mutta aurinkoa tarkempi tyttöystäväni mulle kertoi jarrujen olevan nyt ensiluokkaisessa kunnossa Sou KIPPIS !!! :p
edit: tosiaankaan en koskenut takajarruihin ilmausta lukuunottamista pätkääkään eli miksi takajarrut olis koko hässäkän aiheuttaneet ! tää sille joka takajarruja epäili murheen aiheuttajaksi :)
 
hyvä että toimii :D

Takajarrujen säätäminen olisi *saattanut* auttaa polkimen painumiseen, ei muihin vikoihin.

to ST: jos väittäisit tuon automaattisäätöjutun koskevan jotain euro vehjettä, niin sanoisin sinua valehtelijaksi, nyt voin juuri ja juuri uskoa sen kun kyseessä on sentään kiinalainen vehje.... ;D
 
vanhaa threadia nostan, mutta jarrut puoltaa edelleenkin aluksi ei moista vikaa huomaa mutta noin 100 -300 kilometrin jälkeen selvästi oikealle vetelee Rva on moisen errorin hyväksynyt autoon kuuluvaksi , mutta itseäni moinen harmittaa. molemmilla puolilla edessä on nyt uudet männät ja jarruputket ja edelleen oikeanpuoleinen pyörä lukkiutuu ensin , takajarrut on säädetty huollossa eli pitäis toimia kunnolla ! tuo oikean puoleinen levy näyttäis urautuneemmalta kuin vasemman puoleinen, joten käykös nuo levyt vaihtaa päikseen ? Eli sit pitäis alkaa veteleen vasemmalle jos vika on levyissä !
 
Takaisin
Ylös Bottom