Pajeron alahihnapyörän off,set

fygy

New Member
Liittynyt
23 Lokakuu 2008
tere elikkäs onko 2,5l td konetta olemassa eri ofseteillä? tein tossa koneremontin pajeroon tuli erilohko mutta vanha kampura nytkun, pulttaa alahihnapyörän (siis vesipumppua ja laturia pyörittävän) niin vaikka pultti kiinni hihnapyörä jää yli hihnanverran liian ulos hihna kulkee ihan vinossa vesipumppuun ja laturiin nähden missä vika meinaan useampaakin mieheen tätä pähkäilty? eli onko olemassa vuosimalli eroja yms?? auto olis muuten nipussa mutta viitti tolleenkaan ajaa ku syö hihnan varmaan päivässä!
 
Vs: Pajeron alahihnapyörän off,set

Onkos siellä kampiakselilla yks vai kaks kiilaa? Meinaan vaan, että jos on kaks, niin eihän se sisempi tökkää sinne ja estä hihnapyörän paikoilleen menoa?

Aianakin 2,3TD vm-84 ja 2,5TD vm-87 on sama pyörä. IC-mallista ei sitte ole tietoa.

Meneekö se hihnapyörä sinne jakopään kotelon lähelle? Siihenhän ei suurta väliä jää. Ja jos kampiakseli ja hihnapyörä on sama kuin edellisessä moottorissa, niin menikö jakopään hilut kohdalleen. Jos jakopää kävi, niin epäilen, että hihnapyörä ei ole paikollaan.
 
Vs: Pajeron alahihnapyörän off,set

Tässä omastani meni kuukaus tai ainakin tämä vuos se jo oli, alahihna pyörä. Oli vaan jostain syystä alkanut pyöriä tyhjää kampiakselilla. Pultti oli tiukalla, ei siis johdu siitä. Mistä lie johtuu?

Uusi hihna pyörä otettiin 2.5 td ilman välijäähyä. Eli sama oli siinä koneessa. Laitettiin vaan kiinni uudella kiilalla ja toivottiin että kestää.

No nyt muutama tuhat sen jälkeen alkaa taas kuulua epämääräisiä ääniä ja kun kurkkasin konehuoneeseen niin pyörylä näytti pikkusen väpättävän, juuri niin kuin ennen edellistä vaihtoa. Että se varmaan sieltä taas kohta tyhjää pyörii. Eli kampuran pääkin on sorvaantunut väljäks kun papin kulli. Ei taida olla nytkään pitkä ikäinen pelkän hihnapyörän vaihto.
Korjaus ehdotuksia? Joku muu kuin kampuran vaihto! Hitsaamaan?
 
Vs: Pajeron alahihnapyörän off,set

paha sanoo millä sen sais paikallaan korjattua irtonaisena tosin pystys sorvaan ja työstää yms tuskin kestäis millään kemieallisella metallilla ja mitenköhän keskittää enään sitä pyörää.
 
Vs: Pajeron alahihnapyörän off,set

veikkaampa että pultti pohjaa tai ei muuten vaan unnolla kiristä. siinä pitäs olla semmonen pikkasen yli 8mm prikka pultin alla, sekin on voinut sorvautua joten kun pultissa ei ole jengoja loppuun nii ei kiristy.
 
Vs: Pajeron alahihnapyörän off,set

koojii sanoi
veikkaampa että pultti pohjaa tai ei muuten vaan unnolla kiristä. siinä pitäs olla semmonen pikkasen yli 8mm prikka pultin alla, sekin on voinut sorvautua joten kun pultissa ei ole jengoja loppuun nii ei kiristy.

Ihan mielenkiinnosta kysyn. Olikos tämmönen "vika", vai...? :)

EDIT: Siis Karppisella?
 
Vs: Pajeron alahihnapyörän off,set

Edit:

No taaspa meni muisti... olin ilmeisesti ottanut jotain sopimatonta...

Eli kun n. vuosi puoiltoista sitten jako hihna vaihdettiin, oli tasapainoakselinhihna poikki.

Nyt rallatti. Alahihnapyörän pultti oli siis pyörinyt auki. Siis pultti oli irti kokonaan! Eli ei niinkuin tuolla aijemmin sanoin.

Tuossa mietin oisko tälläinen mahdollista jos tasapainoakselin laakeri olisi huonossa kunnossa? ja se jarruttaisi menoa että ensin hihna katkesi ja nyt rupeaa menemään hihna pyörää.. myös oli taas tph huonossa kunnossa
 
Vs: Pajeron alahihnapyörän off,set

Kyllähän se kampiakselin pää on vaan aika surkeassa kunnossa nyt.
Pitää ruveta kattelemaan vaihtokonetta
 
Vs: Pajeron alahihnapyörän off,set

Voiskohan siihen mitenkään teetättää pelkkää korjausholkkia tai sitte vain vaihtaa kampiakselin? vai joko on moottori mutenkin vaihtokunnossa?
 
Vs: Pajeron alahihnapyörän off,set

Vois koittaa holkilla tai akselin vaihdolla. Mutkun ei ole itellä osaamista tuommoseen ryhtyä. ja taitaa maksaa hunajaa teettää tuo jollakkin. Kun käyttää joka tapauksessa vaikka holkittaa, koneen ja kampuran irti.

Jos nyt löytäs koneen edullisesti niin sen vaihtais, jäispä nyt sitten tuo varaosa koneeks ja jos tuosta nyt tuolla toimenpiteellä sais sen kulutuksenkin tippumaan
 
Vs: Pajeron alahihnapyörän off,set

tuokin on kyllä totta, mutta jos on vain mahdollista saada se akseli korjautettua tai uus akseli halvemmalla, niin jos saat moottorin autosta irti, niin taitosi kyllä riittävät kampiakselin vaihtoon. Kunhan momenttiavain vain löytyy tallista perustyökalujen lisäksi :peukku

Tuota holkittamistahan kannattaisi kysyä jostaki sorvaamolta, ei ois välttämättä edes kallis. Toki siinä tulee aina se kestävyysongrlma, ku kukaan ei tiedä et kestääkö vai ei. Toki se sorvaamon mies varmaan kertois senkin. Kampiakselit käytettynä on sitte aina vähän niiin ja näin. Saatta purkaamot myydä malko susiakin keksintöjä ns. ehyinä. Siiä on aina riskinsä, mutta niin kai se on kaikilla käytetyillä osilla..
 
Takaisin
Ylös Bottom