Pajeron jäähdytysneste hupenee

KariA

New Member
Liittynyt
21 Maaliskuu 2005
-91 3,0l bensakoneella olevasta Pajerosta semmoista ongelmaa huomasin, että jäähdytysneste hupenee pikkuhiljaa paisuntasäiliöstä. Pari, kolme päivää kestää kun täyttää maksimirajaan ja sitten on enää lirut pohjalla.

Voisiko tuo johtua kannen tiiviydestä jos syylärissä on yläpintaan asti nestettä jatkuvasti (tarkistan päivittäin) eikä öljykään ole harmaata eikä savuta kylmänä/kuumana. Ainakin muissa autoissa nuo ovat jo enteilleet kannen / kansipahvin rakoilemista, onkos sama juttu Pajerossa?

Syylärin täyttökorkin kohdalla on kuitenkin jatkuvasti nestejäämiä vaikka olen pyyhkinyt ne pois, eli tuokin voisi olla syynä että saumat falskaavat tai jossain on reikä. Muuten näyttää olevan ihan hyväkuntoinen, joskin yläosa tuntuu jossain vaiheessa käyneen kuumana (maalia syöpynyt pois n. puolen sentin matkalta). Lämpömittari pysyy lämmitessään tasaisesti hieman alle puolen välin (termari?).

Autolla ajettu 250t eikä tietenkään huoltokirjaa löytynyt ostohetkellä...

Kansiremppa vai syyläri vaihtoon?
 
:)Kannattaa tutkia ettei vain takalämmittimen kenno vuoda.Ainakin itsellä on vastaavasta kokemusta.Kahdessa Pajerossani on ollut vuotava takakenno. :-*
Yleensä jos kansipahvi vuotaa tulee paisuntasäiliöön vähän öljyä nesteen pinnalle. :peukku
 
Öljyä ei tunnu näkyvän eikä tuo nestekään kuumana kupli, eikä myöskään kannenpuoleinen letkun pää käy kuumana, eli voisi olla tuo takakenno (toivottavasti!:).

Täytyypä tarkistella letkut ja kenno viikonloppuna.
 
:-*Näet lampulla takapenkin takaa olevasta ilmantuloaukosta näkyykö kotelon pohjalla nestettä :peukku]
 
Ai se on nuinkin vaativa operaatio:) Täytyypä vilkaista aamusella.

Viikko Palleron ostosta... Ja vieläkin tyytyväinen wirne naamalla:)
 
Toinen tarkistuskeino on "nöyrtyä" auton alle ja raottaa sitä letkujen läpivientikumia, jos liruu niin vuotaa. Korjautus maksaa jäähdytin korjaamossa about 30-40€
 
Takalämppäri on yksi vikamahdollisuus, mulla myös paikattu.

Itselläkin hiukan kans vesi hupenee, mutta hitaasti. Moottorin etuosassa oli hiukan vettä ja näyttäis että vesipumppu olis mun tapauksessa syyllinen, vaikka vaihdoin den 20 tkm sitten kansirempan yhteydessä. Täytyy seurailla vielä.

Huom: jos kansipahvi menee niin paisuntasäiliössä käy iloinen kuplinta.
 
???Olisi mukava tietää löytyikö jäähdytysnesteen vähenemiseen mitään syytä.Saattaisi olla myös jollekin muulle hyötyä tiedosta. :p
 
yksi mahdollinen paikka on vesipumpun ja aluputken kartio
liitos (johon tulee se o-rengas tiiviste, jota on lähes mahdoton
laittaa kunnolla vaihdettaessa...ainakin motonetin vesipumpulla),
mulla ainakin näyttää hieman tihuuttavan, liekkö ed omistaja
jättänyt/laitattanut vanhalla tiivisteellä tai sitten se uusi on
"leikkautunut" jäysteisiin...

[ko. putki sijaitsee laturin yläp. kiertäen koko lohkon toiselle
puolelle]

t:eko_mies
 
Pate 4x4 sanoi
???Olisi mukava tietää löytyikö jäähdytysnesteen vähenemiseen mitään syytä.Saattaisi olla myös jollekin muulle hyötyä tiedosta. :p

En ole vielä ehtinyt tarkemmin tutkia kun tuli oltua reissussa (ilma autoa mistä tuli kyllä vieroitusoireita pahemman kerran:)

Seisonnan aikana oli kyllä kiltisti pysyneet nesteet sisällä, eikä tuo paisuntasäiliö ikinä kuivaksi asti ole valunut (tosin pari viikkoa vasta ollut meikäläisen tassuissa...)

Kunhan vika löytyy niin pistän tietoa.
 
Mullakin tekee paisuntasäiliö samaa. Hupenee parissa viikossa täydestä minimiin. Toistaiseksi ei ole löytynyt varsinaista syytä tälle. Asiaa seuraan aina aika ajoin. Ainakaan paisuntasäiliössä ei sentään kupli. Villi arvaus voisi olla, että liittyykö jotenkin vesipumppuun, koska tyhjäynnillä auton sisällä kuuluu "ronksutus". Tuo vesipumppu on vain arvaus, koska ääni muistuttaa hieman sitä kun vesipumppu on hajalla (on meinaan kokemusta asiasta). Sinällään tuohon on syksyllä jakohihnojen vaihdon yhteydessä vaihdettu myös vesipumppu, joten tuskinpa se vielä hajallaan on tai sitten se koko pumppu on ollut viallinen alun alkujaankin. :p
 
No mun tapaus on selvä: vesipumppu vuotaa. Kyllä se tyhjäkäynnillä rouskuttaakin.
No, maahantuojalta kysyin alkuperäispumppua (jos vaikka kestäis pitempään) 177 euroa, perhana.
Motonetissä on 55 e.
Saattaa olla että taas sorrutaan halvempaan versioon.
On siinä vaan pirummoinen työ asentaa se. Että vähän mietityttää ???
 
Pari kysymystä vesipumpun vaihdosta:
- pitääkö (kannattaako) ottaa syyläri pois tieltä
- joutuuko ottamaan nokkaremmit pois
taidanpa kallistua hankkimaan orkkispumpun.
 
Ostin viikko sitten vm. 90, v6 koneella olevan. Tänään huomasin vuotavan jäähdytysnestettä laatikon päälle. "kevyen" etsiskelyn jälkeen selvisi nesteen tulevan koneen takaosasta, niin hankalasta paikasta, ettei edes peilin avulla voinut todeta syytä. Auto on seissyt pari vuotta ja sen jälkeen ajettu n. 300km. Olisko kellään hajua miten korjata? Omat kädet ei tunnu mahtuvan millään ilman koneen irroittamista. :-X
 
Takalämppärin kotelon pohjalla on nestettä ja varmaan myös
reilusti. En vielä uskaltanut mittatikulla syvyyttä kokeilla.

Mitä pitäis tehdä? Eipä se ole tuollakaan haitannut ja on ollut
varmaan pitkään. Kaksipaikkaisessa maastourheiluautossani
en ole takalämppäriä käyttänyt - enkä käytä.

Voisko letkuja tukkia eli siis tehdä oikoreittejä nesteelle, kun
ei viittis, vaikka halpaa näemmä kennon korjaaminen onkin,
alkaa kennoa korjaamaan.
 
Mulla ihan selkeästi vuotaa vain syylärin korkki. Sen verran että pysyy syylärin yläreuna kosteana. Uusi korkki tarttis hankkia kun ehtis [muka]  joskus... :-[
 
Kride sanoi
Voisko letkuja tukkia eli siis tehdä oikoreittejä nesteelle, kun
ei viittis, vaikka halpaa näemmä kennon korjaaminen onkin,
alkaa kennoa korjaamaan.

Yhdistä ne letkut siellä konehuoneessa, lähdöt on tulipellin liepeillä.
 
Siinähän ne lähdöt T-kappaleineen oli nätisti tulipellin
pielessä. Hieman ahdasta, mutta toisen letkun sai poikki
tarpeeksi alhaalta niin, että sen sai sitten liitettyä toiseen
T-kappaleeseen. Nestettä ei valunut tässä vaiheessa kuin
joitain desejä.

Kaikki letkut veks ja takakennon läpivientikumin reunaa
raottamalla tuli nestettä pihalle aika reilusti. Koko
hommassa mäihänestettä kertyi varmaan jotain 3-4 litraa
ja hyi hitto minkä näköistä!

Takalattialta kuusiokoloruuvit auki, yksi katkes loput
vääntyi ihmeellisesti, mutta tulivat kuiteski veks. Koko
kaukalo kennoineen tuulettimineen pihalle, sen alta
mutterit auki, kennotsydeemi pois, kaukalon puhdistus,
läpivientireikien tukkiminen ja kaukalo uusilla ruuveilla
takaisin paikoilleen.

Letkujen puolivälistä löytyi kupariset tms. jatkokappaleet
ja ne pitää vielä joskus laittaa konehuoneeseen
T-kappaleiden tilalle. Eipä tule varmaankaan ohjaamoon
kylmä vaikkei laittaiskaan.
 
Mulla oli koko viime talven takakenno kiinni ja ei paleltanut. Mutta jos kiinnostaa laittaa kennoa takaisin, niin olis yksi korjaamolla kunnostettu kenno myynnissä.
 
Tomi.T sanoi
No mun tapaus on selvä: vesipumppu vuotaa. Kyllä se tyhjäkäynnillä rouskuttaakin.
No, maahantuojalta kysyin alkuperäispumppua (jos vaikka kestäis pitempään) 177 euroa, perhana.
Motonetissä on 55 e.
Saattaa olla että taas sorrutaan halvempaan versioon.
On siinä vaan pirummoinen työ asentaa se. Että vähän mietityttää ???

Mun pajeron nesteen hupenemisen syy löytyi myös vesipumpusta. Merkkikorjaamo Tampereella vaihtoi pumpun ja samalla nokkahihnan ja kiristimet. Pumppu oli alkuperäinen mitsuosa ja vain 70€!!! Ei tarvinnut kahta kertaa miettiä Motonetissä vierailua. Uusi korkki ja pumppu... nyt pelaa kuin kello eikä nesteet ole vähentyneet saati lisääntyneet.
 
mylanen sanoi
Ostin viikko sitten vm. 90, v6 koneella olevan. Tänään huomasin vuotavan jäähdytysnestettä laatikon päälle. "kevyen" etsiskelyn jälkeen selvisi nesteen tulevan koneen takaosasta, niin hankalasta paikasta, ettei edes peilin avulla voinut todeta syytä. Auto on seissyt pari vuotta ja sen jälkeen ajettu n. 300km. Olisko kellään hajua miten korjata? Omat kädet ei tunnu mahtuvan millään ilman koneen irroittamista. :-X

Itsellä vuoto alkoi pikkuhiljaa (eka viestini tässä threadissa) ja pari viikkoa sitten tiputus muuttui jo lorinaksi. Nestettä valui reippahasti vaihdelaatikon päälle jostain koneen sisuksista ja sellaisesta paikasta minne ei näe mistään kulmasta. Noh, auto pajalle, jossa kaveri sitten otti ensin ruiskusysteemin ja imusarjan irti kunhan Helkamalta ensin selviteltiin että missä vuoto voisi olla ja siellä veikkasivat myös tuota alumiiniputken tiivistettä mistä oli juttua aiemmassa viestissä tässä samassa ketjussa. Ruiskun ja imusarjan irtioton jälkeen paljastui nestelammikko ja ruostetta lohkolla ja nesteet näyttivät tulevan vesipumpun puoleisesta päästä. Imusarjan alapuolella kulkeva alumiiniputken päässä oleva o-rengas, joka tulee vesipumppuun, oli kulahtanut ja näytti muutenkin olleen joskus työn alla vanhoista tiivisterämmäleistä päätellen.

Ei muuta kuin uusi o-rengas putken päähän, vähän silikonia päälle ja putki kiinni. Kone kasaan ja vettä sisään --> lorina alkoi heti kun alaputki täyttyi ja vesi pääsi vesipumppuun. Vettä melkein suihkusi jostain koneen takaosasta ulos.. Tässä vaiheessa otettiin aikalisä että korjaamo sai muut hommat alta pois ja ajateltiin seuraavaksi jatkaa vesipumpun tarkastuksella ja irtiotolla. Eli auto seisontaan taas pariksi viikoksi (kiireinen kaveri...).

Parin viikon odottelun jälkeen projekti sitten jatkui ottamalla jakohihna ja jäähdytin irti (ja kaikki hihnapyörät, tehostimet, jne kilkkeet...) ja vesipumppu näkyville. Olihan yllätys kun huomattiin, että edellinen vaihtaja oli unohtanut tiivisteen toisesta pumpun alumiinilaipasta ja lohkoa vasten oleva tiivistekin näytti tiivistävän vähän niin ja näin... Pumpun laakerikin oli kulahtamassa (pitänyt "napsumista" jonkin aikaa) joten ei muuta kuin uusi pumppu tilaukseen (70e Mitsuosa). Eilen sitten saatiin palikat kiinni ja päästiin kokeilemaan pysyykö neste sisällä. Nyt näyttää siltä että pumppu pitää, mutta vesi roiskuu ulos jostain pakosarjan alapuolelta, grrrr!!!!! Menee hermo!!!

Onko tuolla pakosarjan alapuolella joku pakkastulppa mikä olisi voinut pulpahtaa irti kun sattui seisomaan vähillä vesillä muutaman -5 yön yli? Koneessa ei myöskään ole lohkolämmitintä, joten voisiko joku vanha viritys (hajonnut lohkolämmitin joka poistettu) olla tuommoisessa paikassa?

Korjauskäsikirja ei oikein valaise asiaa eikä netistä äkkiseltään löydy yhtään kuvaa V6:n alakerrasta ja mitä tuolta lohkon paikkeilta voisi löytyä...
 
Löytyihän ne pakkasproppujenkin sijainnit kun etsi koneen mallilla (6G72) englanninkielisiltä sivuilta. Onhan nuokin sitten mahdollisimman hankalassa paikassa, taas jouduttiin ottamaan auto nosturille, pakosarjaa ja ilmastoinnin kompuraa irti ennen kuin pääsi edes näkemään missä nuo ovat.. Yksi kolmesta tulpasta oli kellahtanut irti ja makoili moottorintuen kohdalla kallellaan... Uusi proppu kaupasta ja kilkkeet taas kiinni jälleen kerran. Onneksi nettipalstojen mukaan 6G72-koneessa noita ei ole kuin nuo kolme ja kaikki yhdellä sivulla (kuskin puoleisen sivun lohkossa)...

Ja sitten taas kokeillaan kaataa vettä koneeseen sormet ristissä...

Nyt vesi pysyy jopa sisällä, joten ei muuta kuin kone käyntiin!

Vaan eipäs vieläkään päästä helpolla, vettä tirisee nyt termostaatin tiivisteestä ja ylä- ja alaputken liitoksista!
Pikakorjaus termostaattiin, eli uusi paperitiiviste ja massaa jolla näyttäisi pitävän nesteet sisuksissaan.

(tuon korjauksen jälkeen sain sentään kuitenkin auton pois pajalta ja takaisin kotipihaan. Hintaa remontille tähän mennessä 395 e missä mukana työ+vesipumppu+tiivisteet+pakkasproppu+glykolit. Aikaa vesimpumpun vaihtoon ja muihin korjauksiin meni vajaan viikon verran kun teki jonkun tunnin töitä Pajeron kanssa per päivä, mutta työn aloittamisessa kesti kun kyseinen yhden miehen korjaamo on melkoisen työllistetty eikä itselläkään aika tai tilat anna oikein myötä isompia remontteja aloitella.. Mutta onneksi nestehukkaprojektin kummallakin osapuolella riitti ymmärrystä ja kärsivällisyyttä vikojen metsästyksessä ja korjaamisessa:)

Uudet jäähdytinletkut on tänään laitettu tilaukseen, ja samalla tuli tilattua termostaatti + tiivistekin jos nekin nyt vielä uusisi... (jotain sentään minkä voi kotipihassakin tehdä:).

Nyt on tullut parin päivän sisällä ajettua toista sataa kilometriä, ja glykolitkin pysyy noin suurin piirtein sisällä, pientä vuotoa paisuntasäiliöstä mitattuna (3-6 senttiä / vrk, jäähdyttimessä pinta ei kuitenkaan vajoa) on vielä jäljellä, mutta varmaan korjaantuu (tai ainakin vähenee) kun vaihdan vielä letkut ja termostaatin tiivisteen parempaan.

Vielä on siis jäljellä pientä viilausta (varmaan joudun sen takalämppärin letkutkin vielä tarkistamaan..) mutta pääasia että suurimmat vuodot on nyt tukittu ja autolla pääsee n. kuukauden seisonnan jälkeen taas ajamaan..

Täytyy taas raportoida missä mennään kunhan nuo letkut ja loputkin tiivisteet on vaihdettu ja tuo pienikin nestekato on saatu metsästettyä.
 
Takaisin
Ylös Bottom