Pajeron käynnistysongelmia (ratkaistu)

  • Viestiketjun aloittaja jaskajokunen
  • Aloituspäivämäärä
J

jaskajokunen

Guest
Vaihdoinpas akut uusiin kun oireilivat vanhuuttaan :( 3 tuntia sisävalo päällä ja naks. Nyt on uudet 100Amh midacit "kahveleissaan" ja taas naks. Tuuppimalla sain auton alamäeä pitkin siirtymään ja R oli päällä sen jälkeen hyrähti P-asennossa käymään kuin palmun alta. Virtalukon pohja vai startin solenoidi seuraavaksi vaihtoon ? ps. koputtelin solenoidia samaan aikaan kun keski-epeli starttaili, mutta tuloksetta  :seina

EDIT: sori jaska, muokkasin otsikon uusiksi
 
Re: Mikäs hajoaa seuraavaksi

Joku automaattia paremmin tunteva voi korjata, mut eiks näis automaateis oo kytkin mikä estää käynnistyksen muissa kun P ja N -asennossa? Olisko siinä kytkimessä jotain vikaa?

OffTopic: Oon kuullu et näitten vehkeiden akkujen käyttöikää saa vähän pidennettyä silä että vaihtaa ne keskenään esim. vuoden välein... Ei kuulemma lataudu käytössä ihan samaa tahtia.
 
Re: Mikäs hajoaa seuraavaksi

kyllä useimmissa automaateissa on juuri tuo toiminto: startti ei pyöri jos ei keppi ole N tai P asennossa...
 
Re: Mikäs hajoaa seuraavaksi

Kiitos hyvistä havainnoista ja huomoista ;D Kyllä mä koitin sitä keppiäkin hämmentää, mutta tosiaankin se kytkin saattoi jumittaa eli täytyypäs tutkia tarkemmin. Toisaalta jos se "vaihteentunnistin" olis ollut moisen syynä, niin eihän sen olis edes pitänyt naksahtaa ??? Siis kun käänsi virta-avaimesta START, niin joku rele naksahti!
 
Re: Mikäs hajoaa seuraavaksi

Kuulostaako se solenoidilta? Meinaan ookko kuunnellu mistä suunnasta tää naksunta kuuluu? Ettei se olis esim. hehkun rele mikä siel paukkuu? Vai katkeeko pajesta hehkutus käynnistyksen ajaks?
 
Re: Mikäs hajoaa seuraavaksi

Tarkemmin en ole sitä naksahtelun aiheuttajaa vielä paikallistanut, mutta varmasti täytyy alkaa hakemaan jos vika ilmenee uudelleen. Luulisin, että hehkutus on päällä myös käynnistyksen ajan, tosin se menee siihen 6V alennetun jännitteen jälkihehkutilaan (mutua)
 
Re: Mikäs hajoaa seuraavaksi

Jos se on just se hehkun jännitteen alentava rele mikä paukkuu ko yrittää käymään...
 
Re: Mikäs hajoaa seuraavaksi

200:nen teki samantapasta temppua,startin hiilet oli loppunu.Niitä pitää vissiin välillä muistaa katella?
 
Re: Mikäs hajoaa seuraavaksi

Taitaa olla aika yleinen "mysteeri" vika, ku on hiilet kulahtanu. Ite ostin keväällä uuden akun, ku pyöritti huonosti...no eihän akussa mitään vikaa ollu, vaan toinen plus hiili ei saanu enää kontaktia.
 
Re: Mikäs hajoaa seuraavaksi

no mullahan oli just tuota "hitaasti pyörittämistä", mutta se jotenkin korjaantui (tilapäisesti?) itsekseen kun sahasin vähän pidempään...
 
Re: Mikäs hajoaa seuraavaksi

Nytpä teki saman tempun uudelleen ja ei auttanut edes auton siirtäminen (nytkäytys), kuten edellisellä kerralla. Naksuminen kuuluu hehkun releestä eli ei taida startin solenoidi vetää ! Joskus aikoinaan Volkshabenia pistin käyntiin startin perästä naulalla navat yhdistämällä, kun oli virtalukko hajalla, mutta nyt ei viitsisi alkaa kokeilemaan ihan sokkona. Jos alkais pudottamaan vikavaihtoehtoja ja haluaisin laittaa startin perästä navat yhdistämällä, niin oliko ne navat molemmat niiden ruuviliittimien alla olevat ? Sais ainakin sit sen virtalukon pohjan suljettua pois vikalistalta. Kuinkahan sen vaihdekepin asento anturin sais huijatuksi ( siis jos siinä se vika on ) ?
 
Re: Mikäs hajoaa seuraavaksi

kokeilitko molemmat kepin "startti" asennot, P ja N?
Jos vika olisi siinä tunnistimessa, niin luulisi, että jompi kumpi asento toimisi?

Kokeile valokynällä solenoidin piuhasta: jos ei lamppu syty kun kaveri kääntää avaimesta, vika on virtalukko-vaihdekeppi-johdotus akselilla. Jos syttyy, voipi olla solenoidissa vikaa?
 
Re: Mikäs hajoaa seuraavaksi

Kaikki mahdolliset kepin asennot on testattu start - asennossa. Sinne startille menee "nähdäkseni" kolme piuhaa joista kaksi on mutterien alla ja yksi on abiko-liittimellä eli mihin pitäis se virta tulla käsittääkseni ? siis jos virtalukon pohja on kondiksessa ja vika on solenoidissa ?


edit: Lisätty tarkennus sitä, että ne mutterien alle tulevat piuhat on eri mutterien alla ( lieneekö linkki toiselle akulle ? )
 
Re: Mikäs hajoaa seuraavaksi

se abikolla tuleva on se virta, jota virtalukko ohjaa. Ne mutterin alle tulevat lienevät suoraan akuilta tulevat päävirtajohdot (Jahvetti, onks näin?). Jos mutterin alle tulee jatkuva virta (kokeile kynällä) niin näin se silloin on...
 
Re: Mikäs hajoaa seuraavaksi

Mulla tiiseli teki samantyylisiä oireita startin
vaihdon jälkeen ja syyksi paljastu
startiin tuleva virtajohto, liittimessä ja ruuvissa likaa/hapettumaa
ja kiireessä kun sen sillon kokos
jäipä vielä vähän löysällekin...

siivoilin vähän ja nykysin toimii kuin unelma 8)
 
Re: Mikäs hajoaa seuraavaksi

No tää vika tuli akkujen vaihdon myötä ja kyllä akunkengät on ainakin puhtaan, mutta pitänee sit tutkiskella vielä se startin liitos. Kokeilin heilutella sitä herätevirta piuhaakin samaan aikaan kun emäntä piti startti asennossa virta-avainta, mutta ei edes kipinöinyt, joten olisikos se kuitenkin virtalukon pohja viallinen tai sit se perkuleen asentoanturi, joka on ties missä vaikeassa paikassa vain japanilaisten pikkumiesten kätösten saavutettavissa :seina
 
Re: Mikäs hajoaa seuraavaksi

akukengistä tuli mieleen vielä...
isännällä on petojen sukua oleva paku...
ja siinä kans startti ongelmia... akunkenkä ei yksinkertaisesti yhdistäny
vaikka ihan teräsharjalla napa ja kenkä putsattiin...

mut se riepu jätti tielle ja sillon palo käämit akunkenkään
otin akkuporakoneen ja vedin akun kengän läpi akun napaan pelti ruuvin... ja makaroni toimii... vissiin vieläkin se patentti...

akunkenkä päällisin oli ihan hyvä mutta jännän tumma väriltään(mustunu), kaiketi saanu akkuhappoa tai jotain
mut ei vaan yhdistäny...
 
Re: Mikäs hajoaa seuraavaksi

Tarinaa jostain aikaisesta -88 Golfista: virtaa oli, ei
käynnistynyt, kokeiltiin eri juttuja, vaihdoin solenoidin, ei
käynnistynyt vieläkään. Sormi meni ainakin suuhun.

Joku keksi ehdottaa, että on maadoitusongelma; yhdistä
akun miinuksesta moottorin runkoon käynnistyskaapeli.
Sanoin, että etkö tosiaan mitään älyttömämpää keksi. Menin
sitten kuitenkin autotalliin kokeilemaan ja arvaatte varmaan,
että löytykö vika...
 
Re: Mikäs hajoaa seuraavaksi

Niko Päivinen sanoi
se abikolla tuleva on se virta, jota virtalukko ohjaa. Ne mutterin alle tulevat lienevät suoraan akuilta tulevat päävirtajohdot  (Jahvetti, onks näin?). Jos mutterin alle tulee jatkuva virta (kokeile kynällä) niin näin se silloin on...

Ja kyllä on...
 
Re: Mikäs hajoaa seuraavaksi

Kokeilin sen abiko-liittimen ja plus-navalta startille menevän piuhan yhdistämistä. Heti alkoi pyörittämään  ??? Joten ilmeisesti startin voi sulkea pois ja keskittyä virtalukon pohjaan, sillä jos syynä olis se asentoanturi niin eihän tuo sais käynnistyä ?

edit: Tänään askartelin vanhat nappihehkun ( valmiustilassa edelleen ) piuhat sinne startin abikolle
ja toimii sekä starttaahan tuo niinkuin pitää. Kokeilin myös startata vaihde päällä ja käymään läksi myös silloin, joten vika viittaa siihen asentoanturiin vahvemmin. Tuskimpa tuo virtalukko siten on viallinen ?
Motonetistä:

VIRTALUKON POHJA   MITSUBISHI PAJERO
Pajero 82--90 Pohja  48-2309    15.00 €
 
Re: Mikäs hajoaa seuraavaksi

Tää on vaan oma käsitykseni:

Jos akulta suoraan (sen napin läpi) veit sähköä solenoidin heräte-liittimeen, niin eipä sillä laatikon asentotunnistimella oo paljoakaan merkitystä jotta toimiiko vai ei...

-welpe
 
Re: Mikäs hajoaa seuraavaksi

Päivitettyä tietoa/tiedottomuutta:

Irroitin keskikonsolin ja mittailin vaihdekepin asennon tunnistimen liittimet ja kaikki tieto päivittyi ainakin liittimeen asti. Eli P ja N antoivat oman tietonsa sekä R omassa asennossaan. Seuraavaksi taituroin virtalukon johdon irti liittimestään ja ihmetys oli suuri kun huomasin, että sekin tuntuisi toimivan oikein eli siihen mustakeltaiseen kytkeytyi mustan piuhan kautta 0ohmin vastus kun startti-asentoon avaimen käänsi ( olikos vaikeasti ilmaistu ?  ;D ) Joten ihmettely jatkuu yksin , jollei tule viisaammilta apuja  :seina
 
Re: Mikäs hajoaa seuraavaksi

no sitten sulta on lukolta solenoidille menevä piuha poikki?

Kokeilitko tuleeko sinne solenoidille asti virtaa vai ei?

Ja voihan sulla olla tuo sama jota minun startistani epäiltiin: hiilet loppu, välillä starttaa hitaasti ja joskus kuulemma ei sitten enää ollenkaan...
 
Re: Mikäs hajoaa seuraavaksi

No mutkun napista painamalla aina futaa eli kun pistää akulta tulevan virran solenoidin vetävälle puolelle niin joka kerta lähtee "tulille"
 
Re: Mikäs hajoaa seuraavaksi

Tuli mieleen et toi vastusmittari on vähän petollinen paikoissa jossa kulkee vähän enemmän virtaa kun muutama sata mA. Mittari voi näyttää liitosten olevan kunnossa, mutta kun virtaa alkaa kulkemaan läpi, heikko liitos lämpenee ja vastus kasvaa ja pelit ei toimi. Jos sulla on jännitteenkestävä vastusmittari niin voit kyllä mitata virtalukon pohjan vastuksen käynnistyksessä. Se kertoo paremmin virtalukon pohjan kunnon.

Mut pystyt kyl tavallisella yleismittarilla testaan sen virtalukon pohjan kunnon, viisarinäyttönen mittari olis parempi (mut harvalla sellasta taitaa enää olla, digitaalinen lukittava on yhtä hyvä, Fluke ym.). Kytket mittarin + (punanen) johtimen virtalukolle tulevaan johtoon jonka kautta solenoidi saa herätteen, ja - (musta) johdolle joka menee solenoidille. starttaat ja katsot näyttääkö mittari jännitettä. Jos näytämä on voltteja (millivolttien sijaan) on virtalukon pohja tienä päässä.
Jos mittari ei näytä jännitettä nimeksikään, seuraavaksi kytket sen akun + navan ja solenoidin väliin. Mittarin + johto akun plus napaan. Ja taas käynnitämään. Jos taas viisari heilahtaa reippaammin, on vika virtalukon ja solenoidin välillä. Senjälkeen vaan tutkimaan johtoa silmämääräsesti, etsimään hapettuneita liitoksia tai rikkinäistä johtimen kuorta. Maantisuola on siitä petollista että johdon kuoressa ei tarvii olla kun pieni halkeama josta lika ja suola pääsee johtimeen niin se alkaa syömään sitä ja hetken päästä on johto poikki. No siinävaiheessa johdossa on (yleensä) selvästi silmin näkyvä patti josta tulee vihreää moskaa.

Moottorin maadotusessa ei oo vikaa kun kerran se toimii starttinapilla.
 
Re: Mikäs hajoaa seuraavaksi

Tuosa meijän aikaisessa Pajessa oli vielä jokin ylimääräinen rele ennen startin solenoidia (kuskin puolen akun kyljessä muistaakseni, timanttilogo oli), se naksui kun starttasi mutta releen kärjille ei tullut kunnon virtaa (virtamittari näytti kyllä tulevan mutta valokynä ei). Vedettiin siitä uusi piuha akulle (sulakkeen kautta) ja jo hörähti tulille...

Ja ei, ei ollut hehkun rele. Tuota ennen ehdittiin vaihtaa jo startin solenoidi, mikä oli kunnossa...
 
Re: Mikäs hajoaa seuraavaksi

Paikallistin sen releen, purin sen puhdistin kärjet ja testasin toiminnan ja toimiihan tuo sekä yhdistää virran. Seuraavaksi mittailin virtoja ohjaavalta puolelta ja alle 11v jäi. Sitten aloin etsimään sitä syöttöä ja se löytyi apparin akulta johtosulakkeen perästä. Ohmimittarilla mitaten vastusta ei ollut eli taitaa se akun kenkä kuitenkin olla syyllinen. Jotenkin kummallista, että noi kaikki muut virrat kulkee siltä toiselta akulta ( mullon semmoinen tuntuma, jotta hehkutusaikakin on pidempi nykyään eli sekin viittaisi siihen akunkenkään. Tein muuten sen ekin.j:n patentinkin ja toimi sillaikin ihan hienosti, mutta kaipas se pitäis saada toimimaan ihan omilla johdoillaan.

edit: Nyt toimii omilla johdoillaan ja hehkuu tosi nopeasti. Lopullisesti homma laukesi kun putsasin sen apukuskin akun pluskaapelin/johtosulake hässäkän (Voi sitä hapettuman määrää siellä liittimen sisällä) ::)

No kyllähän joku fiksumpi jo ehti sitä liitintäkin mainostamaan, mut ku piti taas tehdä vaikeemman kautta :seina
 
Takaisin
Ylös Bottom