Pajeron keula tukkoon pakkasissa

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Laittelimpa Pallerosta keulan ilmaotot kiinni kokonaan näille pakkasille ja nyt alkaa sitten lämpö riittämään lyhyemmilläkin ajoilla, lämpömittari nousee liki puoleenväliin ja sisälämpöä riittä jopa takalämppärin kennolle asti.
Ei enää taida kylmä ilma huuhdella avonaisia letkuja ihan niin paljoa.

Maskiin sellainen kerni (kiinnitys maskin päälle maskin omilla kiinnitysnastoilla)ja solukumi retkipatjasta puskuriin sekä alleajosuojan ritilät tukkoon aluteipillä. :peukku
 
Vs: Pajeron keula tukkoon pakkasissa

onko tuo malli sitten niin vähä päästöinen ettei lämpö tule? :eek:
meinaan kun tuo mun laitos kyllä lämpiää ihan ok kovallakin pakkasella.. ;)
 
Vs: Pajeron keula tukkoon pakkasissa

lämppärin kennon vaihdoin ..alkoi tulla lämmintä..oli ihan tukos..tyhjäkäynnillä taasen ei tule kovinkaan kauaa,,,
 
Vs: Pajeron keula tukkoon pakkasissa

Kone ei lämpiä kesälläkään mittarin mukaan kuin ensimmäiseen pykälään, ja lisäksi ilmavirrat huuhtelee konetta ja alustaa alleajosuojan ritilöista tulevalla ilmalla, ja olettaisi että tuo kylmä viima jäähdyttää laatikkoakin ihan liikaa.
Tokihan sinne ilma pääsee kiertämään muualtakin mutta suora viima ei enää, suojat pysyy kevätkeleihin saakka.
 
Vs: Pajeron keula tukkoon pakkasissa

siis ilman muuta kannattaa pitää... ei palele ja polttoainettakin säästyy...
 
Vs: Pajeron keula tukkoon pakkasissa

Juu, eihän noi uudet dieselit lämpiä kun niistä on otettu niin paljon tehoja hyötykäyttöön ettei tuu hukkalämpöä. Joissakin on tästä syystä webastokin vakiona.....
Kyllä mullakin pajero ja landecruiseri lämpiää kovillakin pakkasilla ihan riittävästi eikä tartte mitään ilmanottoaukkoja peitellä, mut ne onkin yli 20 vuotta vanhalla tekniikalla.....
 
Vs: Pajeron keula tukkoon pakkasissa

Jos sun ruiseri on Hj60 (ehkä kai myös 61) niin sullahan pitäs olla syylärin edessä rullaverho, että saa ilmankierron seis, että lämpeää nopeammin..
 
Vs: Pajeron keula tukkoon pakkasissa

3.0 v6 ei tartte pahveja ja nytki on pakkasta rapiat 37 astetta,ja lämpöä piisaa.
 
Vs: Pajeron keula tukkoon pakkasissa

Nuo lämpö(kylmä)ongelmat alkaa vasta DID, CDi, ym.-koneissa. Nämä perinteiset tuntuu kehittävän riittävästi hukkalämpöä kaikilla merkeillä, jos vaan lämppäri ja termari on kunnossa.
Mullakin Wankeri antaa lämpöä tupaan vielä näilläkin keleillä (-34) niin, että saa jonkin matkan ajon jälkeen laittaa lämpöjä pienemmälle ihan reilusti :p :peukku On muuten ilo ajella ikkunat sulana takapenkkiläisilläkin...
 
Vs: Pajeron keula tukkoon pakkasissa

-37 ja kone vajaan 20km ajon jälkeen täysissä lämmöissä, eberiä pidän päällä vain alkumatkasta .
Kytkin ja laatikko tuntuvat huomattavasti notkeammilta kun on kunnon suojat edessä.
Aamusella oli eberillä lämpiämässä 45 min. ja moottorinlämpötila oli senverran noussut että oli viisari jo selvästi asteikolla.
 
Vs: Pajeron keula tukkoon pakkasissa

oma pajero kans on lämmin kuin sauna :) -33 pakkasilla ainakin oli vielä kuuma ja lämmöt nakkaa aika pikaseen sinne puoleen väliin ja riittää lämpöä jaloille asti ettei huurra edes ikkunoita. gen2 2.5tdic autona siis
 
Vs: Pajeron keula tukkoon pakkasissa

Palotapahtuma ja egt on vaan yksinkertaisesti kylmempi kuin TD:ssä.

4M41 koneen polttoaineenkulutus on Mitsun mukaan ~25%/kwh pienempi kuin Pajeron pyörrekammiokoneissa, joten hukkalämmön tuotto on tietysti myös vähäisempää ja lisäks 3.2 litraisesta neliventtiilikoneesta menee jäähdyttävää pakkasilmaa läpi koko ajan yli 30% enemmän kuin 2.5td:stä.
 
Vs: Pajeron keula tukkoon pakkasissa

Juu nuita palleroita on ollunna jo useampi, aina 89 vuodesta alkaen ja edellisissä 2.5 tdi malleissa kyllä tarkeni, mutta nämä 3.2 koneet edellinen ja tämä uudempi malli mukaan lukien on olleet kyllä luvalla sanoen luvattoman kylmiä .
Nyt kun tuon keulan on laittanut tukkoon on lämpö ruvennut piisaamaan, koko auto on eri tuntuinen kun kylmä ilma ei kierrä auton alustassa.
 
Vs: Pajeron keula tukkoon pakkasissa

Täytyypä tuota kokeilla, kun ensviikolla ois tarkotus lapissa pyörähtää tuolla. Kiitti vihjeestä. :peukku
 
Vs: Pajeron keula tukkoon pakkasissa

Niin, tää on tää asia mistä VAG miehet kesällä elvistelee et menee neljällä litralla satasen..... yleensä talvella ei kulutuksista puhuta, ite oon monta kertaa kiusatakseni aloittanut:" on se pienruokanen tuo pajero, 5 litralla menee satasen, toinen 5 litraa menee lämmitykseen... ja T-paialla tarkenee" ;D

Mut kuitenkin, jos ei lämmöt koneessa nouse, niin nokka tukkoon....ehdottomasti...
 
Vs: Pajeron keula tukkoon pakkasissa

Mielenkiintoista havaita että edelleenkään kone ei käy liian lämpösenä, mittari nousee vaan hiukan alle puolenvälin.
Tuossakin mallissa tuo tuuletin on se kytkeytyvä ja sehän siellä sitten nyt kierrättää ilmaa kun kone alkaa lämmetä.
Nyt sitten on tullut mieleen että onkohan nuo tehtaan miehet käyneet ollenkaan täällä pohjolan pakkasissa ajamassa silloin kun tuo mallin jäähdytystä on testattu? :nykii
Vanhan ajan kaihdin keulassa olisi kunnon vakiovaruste eli siis nk. skandinavia model. :driver
Ja täytyy vielä todeta että nyt sitten tarkenee, ja oletettavasti autokin tykkää kun lämpötilaerot on pienemmät. :peukku
 
Vs: Pajeron keula tukkoon pakkasissa

hanski-58 sanoi
Tuossakin mallissa tuo tuuletin on se kytkeytyvä ja sehän siellä sitten nyt kierrättää ilmaa kun kone alkaa lämmetä.
Jossain ulkolämpötilassa nopeamman lämpenemisen tuoma kulutuksen pienentyminen vaihtuu huonontuneen jäähdytyksen aiheuttamaan kulutuksen kasvuun. ;D Syylärin puhallin vie useempia kilowatteja kampiakselitehoa, kun viscolimppu on kokonaan kytkeytynyt.

Omasta availin keulaa viikko sitten, kun kelit lämpesi.
 
Vs: Pajeron keula tukkoon pakkasissa

Hieman tuota samaa ajattelin, mutta nuo ajot kun tahtoo olla enimmäkseen 10-30 kilometriin kerrallaan.
Kulutukset on ajotietokoneen mukaan olleet pakkasilla huomattavasti pienemmät varsinkin tuolla kylmällä koneella ajettuna ja normilämpönäkin hieman pienempi, johtunekko aerodynamiikasta kun ei enää tarvi säleikköjen läpi ilman tunkea.
Otan nuo suojat poies kunhan ilmat lämpiää täällä pohjosessakin.
 
Takaisin
Ylös Bottom